• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Är panerai ett gubbmärke?
Ja.
IMG_9079.JPG
 
Hej alla. Såg nu att jag har problem med min Breitling colt A130 35.1. Sekundvisaren verkar gå normalt men minutvisaren halkar efter rejält. Den servades för 2 år sen.

Några tankar?

Mvh Janne
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Detta är väl på nåt vis klockrelaterat och kanske en korkad fråga.
Vad är poängen med att online-säljare av klockor anger priser "On request" på vissa klockor men listar pris öppet på andra? Det gäller inte bara särskilt dyra ex då ju Milton tex gladeligen kan lista priser i 3-400 000 kronors klassen.
Jag anar ju att det har att göra med att inte dränkas i förfrågningar från de som egentligen inte är seriösa spekulanter men....?
 

Depp-Erik

Cartier
Har letat lite men inte hittat riktigt vad jag söker. Har hittat en dinka som jag är lite sugen på att köpa, då det är okänd servicehistorik måste jag ta höjd för detta. Om man räknar 5k för ett kronografverk (Omega 1151, bygger på Valjoux 7751) så borde man ha tagit rimlig höjd eller? Den ska enligt uppgift ticka på och hålla tiden väl så det lär ju inte handla om en renovering liksom.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Trodde detta var givet och självklart men tydligen inte.
Vad ska handlare på ex C24 ange för årtal på en beg klocka. Tillverkningsår eller året då klockan såldes som står på certifikatet?

Jag har alltid trott att tillverkningsår var det enda som räknas, men hamnat i flera dialoger med handlare som hävdar att det är årtal på certet som gäller, i.e. när de såldes hos AD/butik.

Det är en stor skillnad då vissa klockor kan ha flera år mellan dessa händelser.
ex. Rolex som tillverkas 2000, ligger hos handlare i 3 år och säljs 2003 och stämplas med AD stämpel 2003 eller i värsta fall Jan 2004.

VAD ÄR DET SOM GÄLLER?
 
Garanti och produktionsår är ju helt olika saker och ska alltid hållas skilda. Detta ska man alltid hålla reda på med AD. Dock är det inte alltid det går att se produktionsår, men det går alltid att se från när garantin är/var giltig.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Garanti och produktionsår är ju helt olika saker och ska alltid hållas skilda. Detta ska man alltid hålla reda på med AD. Dock är det inte alltid det går att se produktionsår, men det går alltid att se från när garantin är/var giltig.
yes, det är ju givet, men jag pratar om vad för år som bör anges på ex Chrono24 när de anger årtal.
 
yes, det är ju givet, men jag pratar om vad för år som bör anges på ex Chrono24 när de anger årtal.

Det är en tolkningsfråga från annonsören och är omöjligt att säga hur det är, även om det vore lätt att säga som det ska vara! (Att de skriver "serien dating to 19XX but sold and papers signed 19XX.")
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Det är en tolkningsfråga från annonsören och är omöjligt att säga hur det är, även om det vore lätt att säga som det ska vara! (Att de skriver "serien dating to 19XX but sold and papers signed 19XX.")
yes, men typ 19/20 skriver ju bara ett årtal. 2002, eller i bästa fall. Papers dated 2002. Jag tycker produktionsår är mest relevant. Tänk analogi med en bil. Man säger ju inte att det är en 2002 år modell bara för att den lämnade handlaren då om det defacto är en 2000 års modell.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
yes, men typ 19/20 skriver ju bara ett årtal. 2002, eller i bästa fall. Papers dated 2002. Jag tycker produktionsår är mest relevant. Tänk analogi med en bil. Man säger ju inte att det är en 2002 år modell bara för att den lämnade handlaren då om det defacto är en 2000 års modell.
Jag håller med dig i den här frågan. Det enda som är viktigt är när den tillverkades, inte när certifikatet skrevs på. Det är tillverkningsåret som berättar om vilken länk som användes, vilket spänne, solida ändlänkar m.m. Det är väldigt viktigt då modellbeteckningen oftast inte ändras. När det gäller bilar kan en modell som är produktionsår 2015 säljas som årsmodell 2016. Brytet mellan årsmodellerna sker någon gång under hösten inom bilindustrin.
 
  • Like
Reactions: JLC

Måberg

Panerai
Finns det nån butik i Sverige som säljer polywatch/display polish eller dylikt? Frågade på Clas Ohlsson, Kjell & co samt teknikmagasinet nu ikväll men ingen hade något liknande :( Ska ha till att öva polering på ett akryl-glas
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Trodde detta var givet och självklart men tydligen inte.
Vad ska handlare på ex C24 ange för årtal på en beg klocka. Tillverkningsår eller året då klockan såldes som står på certifikatet?

Jag har alltid trott att tillverkningsår var det enda som räknas, men hamnat i flera dialoger med handlare som hävdar att det är årtal på certet som gäller, i.e. när de såldes hos AD/butik.

Det är en stor skillnad då vissa klockor kan ha flera år mellan dessa händelser.
ex. Rolex som tillverkas 2000, ligger hos handlare i 3 år och säljs 2003 och stämplas med AD stämpel 2003 eller i värsta fall Jan 2004.

VAD ÄR DET SOM GÄLLER?
De får ju gå på den enda officiella siffran. Rolex har t.ex inga officiella siffror vad gäller tillverkning, men när certet är stämplat är ju det officiellt.

Ta randomserien som exempel. Går (inte hittills iaf) ej att sätta ett produktionsår på dem.
Som säljare bör man ange serie och datum/år på klockan (certet), där det rimligtvis ligger på köparen att göra sin hemläxa vad gäller serien.
Då är man enligt mig transparent och har tillhandahållit den info som krävs.
 

fysikaren

Breitling
Är ute efter att köpa min första klocka då jag av olika anledningar blivit nyfiken på det. Uppskattar ni alltid era klockor, eller slutar ni bry er om dem efter ett tag, därav intresset av att byta till en annan modell? Min tanke var att bara köpa en klocka i första taget.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
När började Rolex med solida TT länkar? Alltså mittenbiten i guld på TT oysterlänkar?
Har två extralänkbitar som är solida och undrar till vilken länk /ref de matchar.
 

RBJSWE

Cartier
Fick just hem en Swatch med lite dubbla budskap kan jag tycka. Det står Waterproof NO, Water resistant 30m/3 bar. Vad är skillnaden på dessa båda begrepp?
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Lite märkligt att blanda in vilket vattentryck den klarar isf, men ok! Tack!
Vattentrycket (ATM) avser vilket tryck den klarar i stillastående vatten. Om den har 3 ATM så klarar den av trycket som stillastående vatten har på 30 meter. En duschstråle eller ett simtag genererar ett högre tryck än så. Skulle inte bada eller duscha med en 5 ATM heller, men den diskussionen är redan tagen ett antal ggr :)
 
Topp