• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Det här med att "sy" egna klockarmband, hur svårt är det egentligen? Jag är helt tappad och sydde väl något senast i syslöjden för 20 år sedan.
Men frugan har ju åtminstone en symaskin, då borde man ju kunna göra egna canvas straps?

Ja, jag hade kunnat googlat på detta men hur charmigt är det jämfört med att slänga ut frågan här :)
 

baen

Omega
IMG_20180829_204939.jpg

Försöker sätta på en halvlänk. Har gjort det här mängder av gånger på andra länkar men då har jag inte haft dom två små pluttarna som ska i halvlänken. Då blir det för "trångt" så stiftet går inte i?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Det här med att "sy" egna klockarmband, hur svårt är det egentligen? Jag är helt tappad och sydde väl något senast i syslöjden för 20 år sedan.
Men frugan har ju åtminstone en symaskin, då borde man ju kunna göra egna canvas straps?

Ja, jag hade kunnat googlat på detta men hur charmigt är det jämfört med att slänga ut frågan här :)
Kasta ut frågan i hemslöjdstråden så finns det säkert någon med kunskap :) tror du lär ha tillgång till starka nålar och en rätt stadig maskin om du ska sy canvasband.
 

Oster

Omega
Hej alla! Har en Explorer II med Oysterlänk och märkte att det var riktigt jäkla jobbigt att få av länken när jag skulle byta till läderarmband. Lyckades t.o.m. repa baksidan på bandhornen :mad:
Nu har jag kikat runt på olika verktyg och Beregeon 6825 i all ära men vill helst hitta något annat alternativ som är billigare utan att tumma på kvalitet så mycket. Vill att det ska var ”tång” -modell. Min fråga är om någon av er har någon erfarenhet av detta verktyg från Fruur?
Tack på förhand!
https://fruur.se/products/smidigt-bandstiftsverktyg
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Har en 6siffrig Rolex Explorer. 1 år gammal.
Jag undrar hur ofta man bör trycktesta klockan. Händer att den följer med ner i sjön/badkaret/duschen då och då och vill inte riskera något.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hej alla! Har en Explorer II med Oysterlänk och märkte att det var riktigt jäkla jobbigt att få av länken när jag skulle byta till läderarmband. Lyckades t.o.m. repa baksidan på bandhornen :mad:
Nu har jag kikat runt på olika verktyg och Beregeon 6825 i all ära men vill helst hitta något annat alternativ som är billigare utan att tumma på kvalitet så mycket. Vill att det ska var ”tång” -modell. Min fråga är om någon av er har någon erfarenhet av detta verktyg från Fruur?
Tack på förhand!
https://fruur.se/products/smidigt-bandstiftsverktyg
Köp beregeon istället. Kommer kosta mer med all repor.
 

Oster

Omega
Köp beregeon istället. Kommer kosta mer med all repor.
Ja, det mest logiska är väl att punga ut runt tre lax och vara säker men samtidigt vill man inte betala tre gånger aå mycket för något som kanske har exakt samma funktion. Var nyfiken på om det överhuvudtaget är någon skillnad mellan dessa. Hade varit kul om någon hade erfarenhet från det andra verktyget.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, det mest logiska är väl att punga ut runt tre lax och vara säker men samtidigt vill man inte betala tre gånger aå mycket för något som kanske har exakt samma funktion. Var nyfiken på om det överhuvudtaget är någon skillnad mellan dessa. Hade varit kul om någon hade erfarenhet från det andra verktyget.
Köp och recensera så jag vet om jag ska köpa det ;) kanske kan du köpa bergeonspetsar till den där "tången". Det ser ju ordentligt ut i övrigt
 

Oster

Omega
Iofs inte mina ord men var nog klokt att ta en bergeon :) vad fick du pröjsa? Hoppas den blir bra, värt att slippa repor.
Tänkte att jag skulle få hem det innan jag avslöjar pris och ställe men kan lika väl nämna det nu när du frågar. Fick en riktig bra känsla när jag mailade stället nämligen. Jag pratar om Åsa på Fru Ur. Jag såg att de endast hade 6825 som beställningsvara och frågade om de kunde ta in även Bergeon 7825 på beställning. Ställde frågan på en söndag och fick ett trevligt och proffsigt svar samma dag om att det absolut gick att fixa. Det skulle gå på 1990 kr samt att hon skulle se till så produkten dök upp på hemsidan så jag kunde lägga beställningen via hemsidan med Klarna. Det fixade hon på måndag morgon vid 07-tiden. När man får ett sådant bemötande som kund så spelar det inte lika stor roll längre vad prylen kostar. Tycker ändå att 1990 kr var ett väldigt bra pris för att slippa krångla med utländska sidor. Som sagt, har inte fått hem verktyget än..men allt eloge till Åsa på Fru Ur för hennes trevliga bemötande.
 
Senast ändrad:

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Tänkte att jag skulle få hem det innan jag avslöjar pris och ställe men kan lika väl nämna det nu när du frågar. Fick en riktig bra känsla när jag mailade stället nämligen. Jag pratar om Åsa på Fru Ur. Jag såg att de endast hade 6825 som beställningsvara och frågade om de kunde ta in även 7825 på beställning. Ställde frågan på en söndag och fick ett trevligt och proffsigt svar samma dag om att det absolut gick att fixa. Det skulle gå på 1990 kr samt att hon skulle se till så produkten dök upp på hemsidan så jag kunde lägga beställningen via hemsidan med Klarna. Det fixade hon på måndag morgon vid 07-tiden. När man får ett sådant bemötande som kund så spelar det inte lika stor roll längre vad prylen kostar. Tycker ändå att 1990 kr var ett väldigt bra pris för att slippa krångla med utländska sidor. Som sagt, har inte fått hem verktyget än..men allt eloge till Åsa på Fru Ur för hennes trevliga bemötande.
Bra service :) några extra hundringar jämfört med cousinsuk.com men det kostar att få en friktionsfri affär.
 

mouqvist

Rolex
Min nya klocka går lite för fort, ung +7 sek.
Urmakaren förklarade för mig att kag ska bära klockan någon månad och sedan kan ev ruckning göras om det behövs.
Jagr bara nyfiken: lär den går fortare med tiden eller långsammare? Varför?
 
Min nya klocka går lite för fort, ung +7 sek.
Urmakaren förklarade för mig att kag ska bära klockan någon månad och sedan kan ev ruckning göras om det behövs.
Jagr bara nyfiken: lär den går fortare med tiden eller långsammare? Varför?
Jag vet inte vad urmakarexpertisen säger men har upplevt både och framför allt vad gäller ETA och Sellita verk som inte är av de högre graderna. Vad är det för klocka och använder du den konstant eller roterar du?
 
Topp