• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Jag utgår ifrån att du syftar på Rolex jubilee-länkar och anpassar mitt svar därefter.
Jubilee = den äldre varianten med oyster-lås med mikrojustering och ihållig länk.
Superjubilee = nyare variant med dolt lås utan mikrojustering och solid länk.
I år släpptes en ny version av superjubilee (till nya Pepsi GMT:en och Datejust) med lite omarbetade ändlänkar och oyster-lås med mikrojustering.
Tackar!

• Like
Reactions: Nic
Nu kommer den, frågan som de flesta har ett svar på, men som ingen lyckats övertyga mig om vad som är det korrekta svaret på...
"Winder vs no winder" angående oljans livslängd och förfall. Jag har vid flertalet tillfällen fått höra att det är inte bra att låta klockan ligga för länge orörd då det kan få oljorna att gegga till sig, stelna, åldras i förtid osv. Nu är det väl ett vedertaget faktum att man bör serva sin klocka med jämna mellanrum (3-5år) beroende på hur den används, tillverkare osv, just för att oljans livslängd ihop med de mekaniska delarna den smörjer behöver rengöras och ses över med jämna mellanrum. Så, för länge i min värld är alltså över 5år. Jag kan inte se logiken i att en klocka skulle behöva oljebyte oftare av att den bara legat stilla. På samma vis som jag byter olja i min mc när den står i garaget över vintern, för att på så vis ha nybytt olja när säsongen startar, anser jag att en nyoljad klocka som inte skruvats upp får anses ha fin olja tills den tas i bruk (om det nu inte skulle dröja mer än 3-5år). Jag har, ingen stans där jag sökt information, fått tydliga uppgifter om att oljan skulle åldras snabbare av att ligga i en stillastående klocka. Lika lite som jag hittat bäst före datummärkning på oljedunkar/flaskor som oljan normalt ligger helt stilla i. Att rådet som ges någon som hittat en dyrgrip i en byrålåda på farfars vind ofta är "lämna den på service innan du börjar använda den, oljor kan ha stelnat" osv finner jag fullt logisk eftersom man då pratar om en byrålådsvistelse betydligt längre än 3-5år och en farfar som antagligen inte servade klockan regelbundet. Men att därifrån hävda att man bör ha sin klocka i winder pga oljans åldrande? Jag är endast intresserad av att veta om någon vet hur det ligger till med olja och åldrande i förhållande till ovan beskriva situationer. Jag vill inte ha info om winders i övrigt. Det sprids alldeles för många påhittade killgissade myter i klocksvängen (det går inte att bada med 5atm bla). Det vore skönt att med fakta och logik kunna döda denna.

Vad är det för klocka?
Seiko sacm171. Är 34mm om det spelar någon roll.
sacm1713004.jpg

CE8CFE95-8C8B-4B1C-9CD0-D2C51AA56910.jpeg

Här med ett tunnt Hirsch Genuine Croco
F0F54860-166C-4969-9DE7-C5C5E10C5FB2.jpeg

Och här med ett Hirsch London. Jag tycker London fungerar både till vardags och lite mer uppklädda tillfällen, medans croco är lite stramare och passar bra till guldfärgad boett. Båda är 20/16 vilket jag också tycker är snyggast på en klocka i den stilen.

Och här med ett Hirsch London. Jag tycker London fungerar både till vardags och lite mer uppklädda tillfällen, medans croco är lite stramare och passar bra till guldfärgad boett. Båda är 20/16 vilket jag också tycker är snyggast på en klocka i den stilen.

Snyggt! Tycker framför allt om det andra alternativet.

Hej!

Undrar lite om denna klocka är något att ha,
Seiko 5 Automatik SNXL72K
Eller om ni har något tips på andra Seiko ur.

Sen undrar jag vart man kan hitta bra prisvärda watchwinders?

06629DAE-0D36-4477-9A64-6E4F38C23EA6.jpeg

Riktigt fina band. Jag är sugen på ett nytt till min Michel Jordi, 18 mm mellan luggarna. Hur går man tillväga om man vill ha ett viklås till? Verkar som att de flesta banden marknadsförs med ”vanligt spänne”. Skulle ni kört med silvrigt spänne eller guldigt till denna klocka? Man vill ju i så fall ha samma guldiga ton vilket kan bli svårt tänker jag?

Edit: lite tokig ordning men ni ser min klocka överst i inlägget.

Hej!
Skulle behöva lite hjälp i bandverktygs djungeln. Har sökt runt lite och kommit fram till att det är ett bergeon som folk rekomenderar. Ser att det finns två stycken 6767-s och 6767-f skulle behöva hjälp vilken jag ska ha?
Tänkt byta band på victorinox inox och sjö Sandström royal Steel. Eventuellt tudor lite senare med. Vilken modell tror ni är bäst att börja med ?

Hej!
Skulle behöva lite hjälp i bandverktygs djungeln. Har sökt runt lite och kommit fram till att det är ett bergeon som folk rekomenderar. Ser att det finns två stycken 6767-s och 6767-f skulle behöva hjälp vilken jag ska ha?
Tänkt byta band på victorinox inox och sjö Sandström royal Steel. Eventuellt tudor lite senare med. Vilken modell tror ni är bäst att börja med ?
Den med raka spetsar. Vet inte vilket nummer som är vilket, men den raka tunnare spetsar funkar till fler än den böjda tjockare gör. Men köp ett verktyg och en extra spets av annat slag än det som sitter på, så är garderad ;)

Hej!
S har väldigt tjock gaffel med stort mellanrum. Funkar inte alls om du ska plocka av en länk.
F funkar nog bättre.

Hej!
Som de andra säger så rekommenderas F. Jag har den och den funkar bra till allt från länk till läder och gummi.

Den med raka spetsar. Vet inte vilket nummer som är vilket, men den raka tunnare spetsar funkar till fler än den böjda tjockare gör. Men köp ett verktyg och en extra spets av annat slag än det som sitter på, så är garderad ;)

S har väldigt tjock gaffel med stort mellanrum. Funkar inte alls om du ska plocka av en länk.
F funkar nog bättre.
Som de andra säger så rekommenderas F. Jag har den och den funkar bra till allt från länk till läder och gummi.

Kalas tack för snabb respons beställde F nu!

Köp F och köp till en extra S löst, kostar ingenting. Tror jag betalade typ 100kr för alltihopa inklusive frakt från cousins :)

Hej!

Sedan nga månader tillbaka har jag en Seiko SKX007 som jag i det närmsta är helnöjd med; lagom stl, sitter som en smäck runt handleden, dag/datum, bra bezel med full 60 minuters-markering, bra lume. Problemet är bara att den inte håller tiden så bra. Den hänger med jämnt på jobb och träningar, lik förbannat tappar den minuter varje vecka. Vad göra? Gilla läget? Rucka? Och vad är rucka? Kan man byta urverk? I så fall till vad? Jag förstår att det kanske är att överarbeta en SKX 007, men den sitter också jäkla bra och jag gillar den verkligen. Tack på förhand.

Bilagor

• IMG_20180817_201300.jpg
    IMG_20180817_201300.jpg
    228.8 KB · Visningar: 2
Hej!

Sedan nga månader tillbaka har jag en Seiko SKX007 som jag i det närmsta är helnöjd med; lagom stl, sitter som en smäck runt handleden, dag/datum, bra bezel med full 60 minuters-markering, bra lume. Problemet är bara att den inte håller tiden så bra. Den hänger med jämnt på jobb och träningar, lik förbannat tappar den minuter varje vecka. Vad göra? Gilla läget? Rucka? Och vad är rucka? Kan man byta urverk? I så fall till vad? Jag förstår att det kanske är att överarbeta en SKX 007, men den sitter också jäkla bra och jag gillar den verkligen. Tack på förhand.
Absolut kan du rucka den. Om du har koll på hur mycket den drar sig så borde en urmakare med lite känsla kunna pricka ganska bra även om de inte har Timegrapher. Bild skamlöst stulen från nätet efter sökning på "regulate watch":
57829c7ecb7f4_7s26aregulating.jpg.a4dee3840f69aef23e52204fa3810128.jpg

Skillnad mellan vanlig speedmaster och fois, kan man köpa till länk till fois? och vilket är det bästa valet för min klena handled...

Trevlig helg!
Fois har tyvärr 19mm mellan luggarna vilket gör att 20mm Speedmaster Pro länken inte passar på den.
Har för mig att andra omega-länkar passar dock, Aqua Terras länk är ju också 19mm tex.
Kanske Reduced eller någon annan äldre modell har 19mm länk också! :)

Jag var också osäker på storleken med blev en Speedmaster Pro för mig ändå, och tycker inte den bär så farligt stort ändå.
Jag bär den mest på läder vilket gör att den känns betydligt mindre än på länken :)
B3DE3931-E428-48E7-B581-3217F3F3366F.jpeg
59C78407-FFB9-45A0-B410-AB1156A2A9A2.jpeg

Oavsett så bärs klockor mindre på läder än på länk.

Det finns en omegalänk som passar FOIS en men vet inte exakt vilken. Tror tillnågon Aqua terra

Tillbaka
Topp