Nu kommer den, frågan som de flesta har ett svar på, men som ingen lyckats övertyga mig om vad som är det korrekta svaret på...
"Winder vs no winder" angående oljans livslängd och förfall. Jag har vid flertalet tillfällen fått höra att det är inte bra att låta klockan ligga för länge orörd då det kan få oljorna att gegga till sig, stelna, åldras i förtid osv. Nu är det väl ett vedertaget faktum att man bör serva sin klocka med jämna mellanrum (3-5år) beroende på hur den används, tillverkare osv, just för att oljans livslängd ihop med de mekaniska delarna den smörjer behöver rengöras och ses över med jämna mellanrum. Så, för länge i min värld är alltså över 5år. Jag kan inte se logiken i att en klocka skulle behöva oljebyte oftare av att den bara legat stilla. På samma vis som jag byter olja i min mc när den står i garaget över vintern, för att på så vis ha nybytt olja när säsongen startar, anser jag att en nyoljad klocka som inte skruvats upp får anses ha fin olja tills den tas i bruk (om det nu inte skulle dröja mer än 3-5år). Jag har, ingen stans där jag sökt information, fått tydliga uppgifter om att oljan skulle åldras snabbare av att ligga i en stillastående klocka. Lika lite som jag hittat bäst före datummärkning på oljedunkar/flaskor som oljan normalt ligger helt stilla i. Att rådet som ges någon som hittat en dyrgrip i en byrålåda på farfars vind ofta är "lämna den på service innan du börjar använda den, oljor kan ha stelnat" osv finner jag fullt logisk eftersom man då pratar om en byrålådsvistelse betydligt längre än 3-5år och en farfar som antagligen inte servade klockan regelbundet. Men att därifrån hävda att man bör ha sin klocka i winder pga oljans åldrande? Jag är endast intresserad av att veta om någon vet hur det ligger till med olja och åldrande i förhållande till ovan beskriva situationer. Jag vill inte ha info om winders i övrigt. Det sprids alldeles för många påhittade killgissade myter i klocksvängen (det går inte att bada med 5atm bla). Det vore skönt att med fakta och logik kunna döda denna.