• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

mouqvist

Rolex
Jag vet inte vad urmakarexpertisen säger men har upplevt både och framför allt vad gäller ETA och Sellita verk som inte är av de högre graderna. Vad är det för klocka och använder du den konstant eller roterar du?
Certina DS1 som jag tänker använda dagligen (har den på mig nattetid för att kompensera för att jag inte får bära klocka på jobbet). 7 sek är helt ok för mig men det vore kul att veta hur utvecklingen förväntas bli... om det nu blir någon utveckling. Tidsavvikelsen har varit rätt konstant den senaste veckan i alla fall
 
Min nya klocka går lite för fort, ung +7 sek.
Urmakaren förklarade för mig att kag ska bära klockan någon månad och sedan kan ev ruckning göras om det behövs.
Jagr bara nyfiken: lär den går fortare med tiden eller långsammare? Varför?

Din urmakare har fel. Den ska gå korrekt från start. ”Inkörningsperioden” är några timmar, för att kraften från fjädern kommer ifrån det maximala uppdraget där mer kraft levereras till en mer normal nivå, samt spridning av oljor. Denna period ska redan ha passerat många gånger om innan du ens hämtat ut klockan.
 
Certina DS1 som jag tänker använda dagligen (har den på mig nattetid för att kompensera för att jag inte får bära klocka på jobbet). 7 sek är helt ok för mig men det vore kul att veta hur utvecklingen förväntas bli... om det nu blir någon utveckling. Tidsavvikelsen har varit rätt konstant den senaste veckan i alla fall
@Echo Delta har givetvis rätt angående inkörning men du låter ju klockan vila och beroende på viloposition kan den gå lite olika. Prova att lägga klockan med kronan nedåt när du inte använder den.
 
@Echo Delta har givetvis rätt angående inkörning men du låter ju klockan vila och beroende på viloposition kan den gå lite olika. Prova att lägga klockan med kronan nedåt när du inte använder den.

Det där är också en missuppfattning... äe balansen väl avvägd och spiralen plan och centrerad ska det endast kunna vara rn minimal skillnad i gången av olika lägen.
Man förlitar sig då på att den går fel, vilket idag kvalitetsur är justerade för att inte göra.
 

Sulan

Breitling
Hur vanligt är det att AD tar betalt för frakten för att skicka klockan på garanti med förklaringen att den inte är köpt hos dem?
 
Rätt vanligt, men inte ok enligt tillverkarna

What he said.

Även väldigt vanligt att de trycker på högre marginaler än de som är rekommenderade av märkena själva. T ex. Om en AD skickar en klocka till fabriken/märkets servicecenter och har ett redan uträknat pris som slutkunden betalar, där ADns marginal redan är inräknad.
Kan säga försett faktum att många ADs i Sverige ökar på denna egna marginal för endast hantering REJÄLT.
 

Sulan

Breitling
Hmm tack. Jag tyckte själv att 1500 var lite saftigt och tyärr hamnar man lite i knät på ADn om det bara finns en eller ett fåtal i landet. Är väl ett pris att betala för att vara unik :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hur vanligt är det att AD tar betalt för frakten för att skicka klockan på garanti med förklaringen att den inte är köpt hos dem?
Fått intrycket att om den är köpt hos en annan svensk AD så slipper man betala. Jag har iaf sluppit betala och fick väldigt god hjälp hos Bergströms med ur köpt från Rob, dom sa att det är ge och ta och Rob gör detsamma med ur köpta hos dom. Är den stämplad i utlandet så är det en annan femma. Säkert avhängig ens relation med den AD man besöker eller deras humör vid besöket.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fått intrycket att om den är köpt hos en annan svensk AD så slipper man betala. Jag har iaf sluppit betala och fick väldigt god hjälp hos Bergströms med ur köpt från Rob, dom sa att det är ge och ta och Rob gör detsamma med ur köpta hos dom. Är den stämplad i utlandet så är det en annan femma. Säkert avhängig ens relation med den AD man besöker eller deras humör vid besöket.
Vilket, som redan nämnts, är helt galet.
Är det världsgaranti ska det inte spela någon roll vart klockan är köpt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur vanligt är det att AD tar betalt för frakten för att skicka klockan på garanti med förklaringen att den inte är köpt hos dem?
Jag har skickat klocka på garantiärende både på Erikssons Urhandel och Rob E, Omega och Rolex som inte varit köpta där.
Bara fått fint bemötande och inte behövt betala någonting! :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Min manuella kronograf gick just åt skogen, fjädern sa tjong och det var det. :/ En Poljot med ett 3133-urvek, så det är inga stora summor i den, det är bara det jag hade börjat gilla den rackaren rätt mycket! :sorry:

Anywho, att den behöver lagas är det inget snack om, min fråga berör istället att jag är lite nyfiken på om någon kan hjälpa till att gissa varför den tightade till över natten?

Den hade redan problem efter en misstänkt vattenskada, kunde sakta 10min på några timmar vid första uppdrag efter stillastående, men efter en andra tidställning under gång höll den rätt bra. Bara tidsfråga innan något skulle hända, tänker jag.

Men sättet den gick sönder på förbryllar mig rent tekniskt :) : Imorse hade den tappat 40 min över natten, fjädern hade tightat till ordentligt. Mjukt uppdrag igår kväll, hårt imorse. Jag drog ett varv och kände att det här är inte bra. Sen gjorde jag väl fel: drog ut kronan för att sätta tiden, med en överladdad fjäder. Kan inte vara bra så här i efterhand tänker jag. Tjong sa det.

Nu till min korta fråga ;) : Hur kan ett uppdrag / en fjäder, bli tightare över en natt, när klockan gått hela natten och borde ha släppt kraft?
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nån som känner till en duktig urmakare runt trestads området (Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg). Har en gammal omega Genève som behöver få sig en översyn.
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Fick inget napp i Breitling tråden så ställer samma fråga här.
Fick hem en Aerospace från 2013 igår och det verkar vara dags för batteribyte.
Har ca 17mil till Stockholm där närmsta Breitling AD ligger. Måste jag dit eller kan Nymans Ur i Västerås fixa en sån grej?
Om inte, finns det någon annan som kan fixa det i närheten av Västerås, Eskilstuna, Örebro.
 

humlegarden

Cartier
Fick inget napp i Breitling tråden så ställer samma fråga här.
Fick hem en Aerospace från 2013 igår och det verkar vara dags för batteribyte.
Har ca 17mil till Stockholm där närmsta Breitling AD ligger. Måste jag dit eller kan Nymans Ur i Västerås fixa en sån grej?
Om inte, finns det någon annan som kan fixa det i närheten av Västerås, Eskilstuna, Örebro.
Vilken vettig urmakare som helst bör kunna lösa ett batteribyte.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Fick inget napp i Breitling tråden så ställer samma fråga här.
Fick hem en Aerospace från 2013 igår och det verkar vara dags för batteribyte.
Har ca 17mil till Stockholm där närmsta Breitling AD ligger. Måste jag dit eller kan Nymans Ur i Västerås fixa en sån grej?
Om inte, finns det någon annan som kan fixa det i närheten av Västerås, Eskilstuna, Örebro.
Ring och fråga.
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Hej!
Behöver hjälp att hitta något dressat 20mm band till min seiko. Tips på butik eller nån som har ett liggandes får gärna pma mig.
4E6C543B-FB0D-4D39-BEAD-B7D51A6FAA84.jpeg
 
Topp