• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hejsan, amatörfråga:
Stod på flygplatsen i Nice och testade lite klockor på någon butik där. Hittade en jag gillade och ville köpa, men det blev tyvärr inte av pga tidsbrist. Är nästan säker på att det är denna modell, en Tissot Carson: https://www.uret.se/tissot-vit-lader-o40-mm-p-44197.html. Det tråkiga är dock att den jag länkar är 40mm, medans den jag testade var 36-37mm. Vill väldigt gärna ha den mindre modellen så jag tänkte kolla om någon här vet om det finns att hitta någonstans? Letat runt lite online men verkar inte hitta något.

Det kanske inte var en Tissot Carson jag kollade på? Kan det ha varit en snarlik modell? Den var i princip identisk med den jag länkade vilket talar emot den teorin.

Tack på förhand!

Det kanske var den här?

https://www.uret.se/tissot-t-classic-classic-dream-vit-lader-o38-mm-p-29999.html

Annars finns det en 39mm automat också som påminner om den.

https://www.uret.se/tissot-le-locle-silverfargad-stal-o393-mm-p-299842.html
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet vart i Stockholmman kan köpa förslutningsbara påsar/blixtlåspåsar av bra kvalitet och i lämplig storlek till band och länkar? Alternativ två om det finns att beställa. Har hittat på nätet, se nedan, men även om det är billigt känns det oerhört onödigt att köpa 1000st påsar :)

https://www.tingstad.com/se-sv/insl...lage/blixtlaspasar/blixtlaspase-6x25cm-230104

Skärmavbild 2018-10-13 kl. 14.31.42.png
 

Knypplarn

Cartier

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Haha...det låter som ett uppdrag som kräver mer energi och tid än vad jag har just nu :) Hade ju varit toppen om det fanns att köpa i butik också så att man kan kontrollera kvaliten. Ofta är de påsar som man får hem band i alldeles för dåliga för långtidsförvaring och att de ska öppnas och stängas ett antal gånger.
 

sundeq

Breitling
Hmm, tyvärr var det inte den den första du länkade. Den jag provade var med svart armband och guldaktig färg. Bra tips med automaten -- absolut ett alternativ om jag inte hittar det jag letar efter.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Testar här istället för i hissa-dissa-AD-tråden:
Har fått i uppdrag att kolla vad en service på en släktings Rolex oyster perpetual date från gissningsvis 90-talet skulle kosta.
är skillnaderna stora mellan de olika Stockholms-ADna i pris och kvalitet för en service? Det var enligt uppgift tio år sedan senast.
On a side note, någon som vill gissa vad det skulle kosta att få glaset bytt?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Testar här istället för i hissa-dissa-AD-tråden:
Har fått i uppdrag att kolla vad en service på en släktings Rolex oyster perpetual date från gissningsvis 90-talet skulle kosta.
är skillnaderna stora mellan de olika Stockholms-ADna i pris och kvalitet för en service? Det var enligt uppgift tio år sedan senast.
On a side note, någon som vill gissa vad det skulle kosta att få glaset bytt?
Ingen? Skulle uppskatta något tips! :)
 

ZWG Vader

Omega
Måste man alltid vrida tillbaka bezeln efter man använt den på sin dykarklocka så att 0 hamnar uppåt eller kan det vara lite hur som?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Haft min SMPc på ruckning. Någon här som vet vad CB, CH, 9H osv betyder? Även vad ett bra värde på beat och amplitud är uppskattat om någon kan svara på det.
4C8AD46C-EEAE-464B-82A8-38144F5F4210.jpeg
 

cm22bb

Breitling
Lume!
Lumens effekt avtar med tiden utgår jag ifrån men vad är det som styr det?
Avtar den med ålder eller spelar det också roll hur många gånger man "laddat" den? Frågan är alltså om lumen blir dålig fortare om man utsätter den för mycket ljus och ofta?
 

Morini4E

Cartier
Är det någon som vet vart i Stockholmman kan köpa förslutningsbara påsar/blixtlåspåsar av bra kvalitet och i lämplig storlek till band och länkar? Alternativ två om det finns att beställa. Har hittat på nätet, se nedan, men även om det är billigt känns det oerhört onödigt att köpa 1000st påsar :)

https://www.tingstad.com/se-sv/insl...lage/blixtlaspasar/blixtlaspase-6x25cm-230104

Skärmavbild 2018-10-13 kl. 14.31.42.png

Testa köpa påsar på Elfa Distrelec. Dom har butik i Solna. Riktigt bra kvalite.
Lycka till:)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Haft min SMPc på ruckning. Någon här som vet vad CB, CH, 9H osv betyder? Även vad ett bra värde på beat och amplitud är uppskattat om någon kan svara på det.
4C8AD46C-EEAE-464B-82A8-38144F5F4210.jpeg
CH, CB, 9H, osv är positionerna gången mäts i. CH - urtavla uppåt, CB urtavlan nedåt vill jag minnas om jag inte blandar ihop. Siffrorna är respektive siffra på tavlan uppåt och klockan på högkant.

Beat error om man vill vara anglofierad, eller haltning, ska man väl ha så lite som möjligt. 0,0 borde vara det bästa men 0, 2 är nog bra det med. Är den för hög svänger balansen olika långt åt de båda hållen. Amplitud är balansens svängning i gradtal. Övre halvan av 200 brukar vara helt ok tror jag.

(Möjligt det smugit sig in nåt smärre fel där. Klockmekanikerna här får rätta mig om så är)
 
Senast ändrad:

sjstrm

Cartier
Skruven som fäster spännet på lädret, kommer med clapsen men lyckades tappa bort delen och omöjlig att hitta. Vad söker man tro för att leta upp en ny ?
Stort tack !

original-tudor-stainless-steel-deployant-deployment-buckle-16mm.jpeg
 

Akerhage

Cartier
Jag har ett bandbytar-verktyg men spetsen gick av. Det är en sådan spets man kan skruva loss för att byta. Vart köper jag nya sådana? Minns inte ens vart jag köpte verktyget men har för mig det var via en säljare på KS. Kanske skiljer sig från vilket verktyg det gäller? Kan isf slänga upp bild. Om nytt verktyg behövs köpas. Vart köper jag ett OK sådant för rimlig peng? (Gärna under 300kr)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ett bandbytar-verktyg men spetsen gick av. Det är en sådan spets man kan skruva loss för att byta. Vart köper jag nya sådana? Minns inte ens vart jag köpte verktyget men har för mig det var via en säljare på KS. Kanske skiljer sig från vilket verktyg det gäller? Kan isf slänga upp bild. Om nytt verktyg behövs köpas. Vart köper jag ett OK sådant för rimlig peng? (Gärna under 300kr)
Släng gärna upp en bild. :)
När det gäller nya kan du få Bergeon 6767-F för runt 200-300kr. Bra grejer.
 

RBJSWE

Cartier
Hur F-N visste min stål-g-shock att den skulle byta till vintertid i natt? Är det något som programmerats in i förväg (men hur kan det då veta i vilket land jag befinner mig i)? Känner mig korkad.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Hur F-N visste min stål-g-shock att den skulle byta till vintertid i natt? Är det något som programmerats in i förväg (men hur kan det då veta i vilket land jag befinner mig i)? Känner mig korkad.
Den är vad de kallar Radio controlled, dvs den synkar tiden automatiskt varje dygn via radiovågor mot ett atomur (finns ett par olika över världen)
 
Topp