• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Inte direkt en fråga om klockor men om säljesannonser av klockor. Utbudet ökar lavinartat om man lyfter blicken och letar klockor på eBay och utländska forum, men i och med att man inte har samma möjlighet till okulärbesiktning av objekten som annars och samtidigt en mer kostsam och krånglig returhantering är man till mångt och mycket utlämnad till bra bilder.

Därav min undran om det är någon som känner till om det finns en sida där man kan se om en bild är photoshoppad alternativt har ett gäng filter?

Har bara hittat program man kan köpa för hundratals dollar, och det känns inte riktig aktuellt.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Inte direkt en fråga om klockor men om säljesannonser av klockor. Utbudet ökar lavinartat om man lyfter blicken och letar klockor på eBay och utländska forum, men i och med att man inte har samma möjlighet till okulärbesiktning av objekten som annars och samtidigt en mer kostsam och krånglig returhantering är man till mångt och mycket utlämnad till bra bilder.

Därav min undran om det är någon som känner till om det finns en sida där man kan se om en bild är photoshoppad alternativt har ett gäng filter?

Har bara hittat program man kan köpa för hundratals dollar, och det känns inte riktig aktuellt.
Oftast när ett foto är redigerat försvinner en del metadata. Ett originalfoto har inbäddad info om kameran som tog det (EXIF data) osv, i ett redigerat photo brukar detta saknas. Finns mänger av gratis/billiga appar som kan visa metadata för foton.

Edit: ska dock tilläggas att det kan vara lite missvisande. Om någon exempelvis bara beskär ett foto i typ photoshop ser det ut som hela bilden är redigerad. Vissa riktigt duktiga kan även manipulera metadatan och få bilden att se legit ut
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Oftast när ett foto är redigerat försvinner en del metadata. Ett originalfoto har inbäddad info om kameran som tog det (EXIF data) osv, i ett redigerat photo brukar detta saknas. Finns mänger av gratis/billiga appar som kan visa metadata för foton

Och jag som hade hoppats på en app som svarade Ja eller Nej :)

Jag är med på det du skriver, men då måste man ju samtidigt veta alla ingångsvärden för ett vanligt foto. Du skriver tex att det brukar saknas EXIF data i ett redigerat foto, men om så inte alltid är fallet kan man ju ändå inte vara hundra. Eller missförstår jag?
 

joca

Patek
2-Faktor
Och jag som hade hoppats på en app som svarade Ja eller Nej :)

Jag är med på det du skriver, men då måste man ju samtidigt veta alla ingångsvärden för ett vanligt foto. Du skriver tex att det brukar saknas EXIF data i ett redigerat foto, men om så inte alltid är fallet kan man ju ändå inte vara hundra. Eller missförstår jag?
Stämmer. Sedan kan exif raderas vis uppladdning av bild på tex klocksnack samt andra forum/hemsidor
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Och jag som hade hoppats på en app som svarade Ja eller Nej :)

Jag är med på det du skriver, men då måste man ju samtidigt veta alla ingångsvärden för ett vanligt foto. Du skriver tex att det brukar saknas EXIF data i ett redigerat foto, men om så inte alltid är fallet kan man ju ändå inte vara hundra. Eller missförstår jag?
Metadata lagrar info om hur bilden skapades. Togs den av en kamera och sen rakt upp i en annons tex så ligger kamerans info oftast där. Saknas metadata så har den manipulerats på något sett (detta då en "ny" bild i praktiken har skapats). Det kan dock vara något så oskyldigt som en enkel beskärning.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Stämmer. Sedan kan exif raderas vis uppladdning av bild på tex klocksnack samt andra forum/hemsidor

Metadata lagrar info om hur bilden skapades. Togs den av en kamera och sen rakt upp i en annons tex så ligger kamerans info oftast där. Saknas metadata så har den manipulerats på något sett (detta då en "ny" bild i praktiken har skapats). Det kan dock vara något så oskyldigt som en enkel beskärning.

Hm, så det enklaste och säkraste är kanske att helt enkelt be om nya bilder samt att försöka diktera förutsättningarna för hur och var de tas.
 

cm22bb

Breitling
Har precis köpt en Seamaster 2254 och hade inne den hos lokala urmakaren i Göteborg för justering av länken. Den blev bra storleksmässigt med halvlänken isatt man han satte inte i den på änden av länken. Såg det inte förrän jag kom hem. Är det rätt?
IMG_8769.jpg
Ingen som har erfarenhet av halvlänkar? Ska den sitt på änden mot spännet eller kan man ha den en länkbit in som på bilden?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Ingen som har erfarenhet av halvlänkar? Ska den sitt på änden mot spännet eller kan man ha den en länkbit in som på bilden?
Det sitter en halvlänk på mina länk-klockor och det är i min mening ganska märkligt att han satte den där..! Men det är nog framför allt estetiskt, funktionen påverkas knappast.
 

The lord

Audemars
När jag ska ändra datum på klockan genom att vrida fram visarna slår datumet om exakt klockan 00:00 . Men när jag bär klockan på armen slår det om ca 2- 3 minuter över. Varför, det stör mig?
 

jborg

Omega
Fjädrar som ska spännas och sen slå till, etc. Det brukar vara så och exakt när och hur fort datumet slår över varierar mellan olika verk/kalibrar.
 
Är i London, hur funkar det med tull? De olika Rolex butikerna säger olika, vissa säger att man får dra av ”tax” och andra inte, är det möjligt eller bara ett försäljningsknep?
 

Hamrin

Breitling
Ingen som har erfarenhet av halvlänkar? Ska den sitt på änden mot spännet eller kan man ha den en länkbit in som på bilden?
Vanligast är väl att de sitter vid änden då det oftast ser bäst ut estetiskt. Men ibland tycker jag det blir bättre att göra på det där viset beroende på spännet samt att länken också kan följa handleden bättre. Men det är väl som mycket annat - en fråga om tycke och smak. Finns ju inte direkt rätt eller fel.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om en mekanisk 7750 baserad kronograf inte nollställer rätt. Hur mycket kostar det ungefär att fixa hos urmakaren? Tänker om det är någon annan som också haft samma problem.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Vad heter de solida ändlänkarna til jubileet som passar GMT Master II (16710) typ? Mitt jubilee är ett 62510H.
 

F.G.

Omega
Är i London, hur funkar det med tull? De olika Rolex butikerna säger olika, vissa säger att man får dra av ”tax” och andra inte, är det möjligt eller bara ett försäljningsknep?
Inom EU = ej momsfritt (inköpslandets moms ska påföras och kan inte dras av). Det ska dom veta, så ja det är nog ett försäljningsknep i så fall om dom vet att du är EU-medborgare.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Såg denna annons på köp&sälj och undrar lite om det är en garanti för att servicebehov inte föreligger i och med att gångavvikelsen är 1sek/dygn och att den är mjuk i uppdraget.

Ping: @Bagarebergstrom

88078E63-65CC-4123-A935-14522B3D824B.png
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Någon kunnig som vet om/hur jag tar bort de länkar som är över ?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Det sitter små stift i den där länken som ser ut som en gaffel med en liten klump i ena änden och sen två stift som låser fast nästa länkdel på vardera sida. Med lite pill går det att få ut det och korta länken. Lycka till
 

MARTINOV

Cartier
Är det här frågorna angående annonser på K&S kommer att dyka upp nu när den tråden är stängd?

Antar det... "frågor och funderingar på annonser utlagda på köp & sälj" behövs ju verkligen tycker jag. Är ju mycket relevanta grejer som framkommer för alla att se. Surt att tråden går under p.g.a. samma tröttsamma tugg om priser trots att admin konstaterat att prissättningen är fri, marknaden bestämmer, blir den såld blir den såld osv osv.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Antar det... "frågor och funderingar på annonser utlagda på köp & sälj" behövs ju verkligen tycker jag. Är ju mycket relevanta grejer som framkommer för alla att se. Surt att tråden går under p.g.a. samma tröttsamma tugg om priser trots att admin konstaterat att prissättningen är fri, marknaden bestämmer, blir den såld blir den såld osv osv.

Då är det bättre att göra sitt case till admin om att den tråden bör öppnas istället för att kapa den här tråden som har ett annat syfte.
 

sundeq

Breitling
Hejsan, amatörfråga:
Stod på flygplatsen i Nice och testade lite klockor på någon butik där. Hittade en jag gillade och ville köpa, men det blev tyvärr inte av pga tidsbrist. Är nästan säker på att det är denna modell, en Tissot Carson: https://www.uret.se/tissot-vit-lader-o40-mm-p-44197.html. Det tråkiga är dock att den jag länkar är 40mm, medans den jag testade var 36-37mm. Vill väldigt gärna ha den mindre modellen så jag tänkte kolla om någon här vet om det finns att hitta någonstans? Letat runt lite online men verkar inte hitta något.

Det kanske inte var en Tissot Carson jag kollade på? Kan det ha varit en snarlik modell? Den var i princip identisk med den jag länkade vilket talar emot den teorin.

Tack på förhand!
 
Topp