• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

nissehult

Patek
2-Faktor
Nån som har köpt från Jomashop.com ?
Är de schyssta att ha att göra med ?
Klockan är iaf helt lysande prissatt IMO.

image.png
Förutom att klockan inte var vidare snygg ( :p ) så är det flera som beställt därifrån med lyckat resultat. Dock skickar de inte med stämplat cert utan du får lita på deras egna garanti och after market-hantering.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Halloj!
Finns det något bra, prisvärt verktyg för att ta bort länk, där den är "tångliknande"? Dvs ett verktyg där man knipsar åt och trycker in stiftet på båda sidor samtidigt?
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor

Triumf

Rolex
2-Faktor
Den var billigare när jag beställde...

Verkar finns lite billigare sorter på ebay. Jag sökte på watch tweezers tror jag
Okej, jag har aldrig handlat från Ebay. Får kolla upp det.
Ska definitivt ha en sådan, får se varifrån det blir :) Är det något man ska tänka på när man letar? Utförandet. Bredd, längd/tjocklek mm..?
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Okej, jag har aldrig handlat från Ebay. Får kolla upp det.
Ska definitivt ha en sådan, får se varifrån det blir :) Är det något man ska tänka på när man letar? Utförandet. Bredd, längd/tjocklek mm..?
Bredden på gafflarna är det viktiga. Vissa klockor har smalare glipa i endlinksen där du kommer åt bandhornsstiftet än andra.
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Hur avmonterar jag stålarmbandet på en G-Shock GMW-B5000? Jag hittar ingen ingång till bandstiften öht och google gav ingen hjälp.
Alla andra modeller var antingen 4 skruvar på baksidan eller via bandstift. Skruvarna på sidan antar jag är prydnad då båda sidor snurrar tillsammans och verkar sitta ihop?

En stulen bild som visar undersidan:
upload_2018-11-8_15-9-20.png
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hur avmonterar jag stålarmbandet på en G-Shock GMW-B5000? Jag hittar ingen ingång till bandstiften öht och google gav ingen hjälp.
Alla andra modeller var antingen 4 skruvar på baksidan eller via bandstift. Skruvarna på sidan antar jag är prydnad då båda sidor snurrar tillsammans och verkar sitta ihop?

En stulen bild som visar undersidan:
upload_2018-11-8_15-9-20.png
Testa att hålla fast ena skruven på sidan samtidigt som du skruvar i den andra. Exempelvis med en annan mejsel
Vet inte om det går men ibland kan det vara så.
 

Rawa

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Testa att hålla fast ena skruven på sidan samtidigt som du skruvar i den andra. Exempelvis med en annan mejsel
Vet inte om det går men ibland kan det vara så.
Jag testade det. Men vågar inte ta i mer än jag gjort hittills. Det var rätt mycket kraft jag använde. Antingen så är det rätt och jag bör fortsätta försöka, eller så missar jag något.

:)
 
Ägare av en Omega Speedmaster Reduced (2001) 3510.50.00 Aut, sedan någon månad, det går rätt. Men jag tycker den har lite kort tid när jag inte använder den. Har jag haft på den mellan 08-16 så kommer klockan att ha stannat vid 01 på natten. Borde inte klockan klara sig längre än så? Vad är normalt?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ägare av en Omega Speedmaster Reduced (2001) 3510.50.00 Aut, sedan någon månad, det går rätt. Men jag tycker den har lite kort tid när jag inte använder den. Har jag haft på den mellan 08-16 så kommer klockan att ha stannat vid 01 på natten. Borde inte klockan klara sig längre än så? Vad är normalt?
CA 40 timmar borde den ticka på efter att du lagt ner den. Den har alltså klart behov av översyn. Har du någon garanti?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ägare av en Omega Speedmaster Reduced (2001) 3510.50.00 Aut, sedan någon månad, det går rätt. Men jag tycker den har lite kort tid när jag inte använder den. Har jag haft på den mellan 08-16 så kommer klockan att ha stannat vid 01 på natten. Borde inte klockan klara sig längre än så? Vad är normalt?
Är den fullt uppdragen klockan 08, i så fall så behöver den översyn som @Pete11 sa. Om inte så behöver du röra på dig mer. ;) Automatiska urverk kan vara en utmaning för oss stillasittande kontorsslavar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
CA 40 timmar borde den ticka på efter att du lagt ner den. Den har alltså klart behov av översyn. Har du någon garanti?

ha ha.......någon som har förslag på urmakare i Lund/Malmö som kan titta på det?

Fast stämmer verkligen det? Som @nissehult påpekar behöver ju inte klockan ha blivit speciellt mycket uppdragen på 8 timmar beroende på hur man rör sig under tiden. Innan jag gick till en urmakare skulle jag ha provat att bära klockan längre tid och välja en dag då jag vet att jag är mer aktiv. Och varför inte hjälpa till med att dra upp den också.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fast stämmer verkligen det? Som @nissehult påpekar behöver ju inte klockan ha blivit speciellt mycket uppdragen på 8 timmar beroende på hur man rör sig under tiden. Innan jag gick till en urmakare skulle jag ha provat att bära klockan längre tid och välja en dag då jag vet att jag är mer aktiv. Och varför inte hjälpa till med att dra upp den också.
Nja, har ingen tillförlitlig statistik men jag vet att för mig räcker 8 timmar bärande till mer än 9 timmars gångreserv på alla klockor jag burit. Men ett enkelt test är ju att som både @nissehult och @Clark Kent föreslår att manuellt vrida upp klockan till max och sen låta den ligga och mäta hur länge den går.
 
Någon som förstår vad urmakaren som sålde klockan menar: i can take a look at the watch and rectify, have you put a full 40/50 winds on it to fully charge it, you cannot overwind it, try that and let me know

Vad jag förstår av den här modellen som är det bara rörelse som gör att den "laddas"
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor

Abben

Cartier
2-Faktor
Har en Tudor ref:79540 som jag skulle vilja köpa ett originalarmband till, länk. Är det bara auktoriserade handlare som gäller i det fallet? Någon som har koll på artikelnummer?
Mvh André
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
En kort, kanske dum fråga.
Fick lära mig för måååååånga år sedan att man ALDRIG skall vrida urverket bakåt, endast framåt. Någonting om att kuggarna fick högre friktion bakåt eller ngt sådant.
Att man vid tidsjustering skulle dra ut och frikoppla via kronan vid ändring av tex tidszon. Ligger det någon substans i detta?
 
Topp