• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Finns det någon svensk ÅF som säljer nån form av enkelt klockformade/etui för 1 klocka? Typ någon med blixtlås eller något liknande? Ska passa en Oris Aquis Small Second Date på gummi.

https://www.tapatalk.com/groups/paneristi/imageproxy.php?url=http://i22.photobucket.com/albums/b327/river325/091 Single Watch case/DSCN0832_zps87fbfc89.jpg

(Bild lånad från Google)

https://www.klockson.se/product/klockfodral-akta-lader-resefodral-for-1-klocka
 
  • Like
Reactions: Nza

Nza

Omega
2-Faktor

nissehult

Patek
2-Faktor
Var förbi Stjärnurmakarna i Malmö City idag och frågade om klockfodral. De hade en väldigt lik den från klockan. Enda problemet var att klockan inte gick in helt, eller rättare sagt, locket gick inte att stänga pga klockan var för "tjock" :) men tack för tipset ändå!

Finns det andra alternativ? Skulle gärna uppskatta om nån vet något.
Jag har ett fodral från Omega med dragkedja. Jag kan skicka det till dig om du skänker en valfri summa till BCF och postar kvitto på insättning här.

DSC_1011-01.jpeg

DSC_1010-01.jpeg
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Hej alla urverksdiggare!

Om en klocka är NOS och oanvänd från 96, i detta fallet en Rolex Datejust 16220 är då följande mätvärden från en Timegrapher rimliga?
Oljorna är kanske torra eller inte så "flyktiga/smidiga" längre vilket sänker amplituden och ökar på beat error?.
Gångavvikelsen är inte inom cosc iaf. Kanske någon uris applicerat nya oljor lite klumpigt och ruckat snabbt, d.v.s. ett halvtaskigt jobb?. Om omfattande förklaring krävs, skicka PM i annat fall ursäktar jag mig:sorry:
244EB36F-B03F-430F-9A3F-A7219B1DC3D4.jpeg
 
Senast ändrad:

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Hej alla urverksdiggare!

Om en klocka är NOS och oanvänd från 96, i detta fallet en Rolex Datejust 16220 är då följande mätvärden från en Timegrapher rimliga?
Oljorna är kanske torra eller inte så "flyktiga/smidiga" längre vilket sänker amplituden och ökar på beat error?.
Gångavvikelsen är inte inom cosc iaf. Kanske någon uris applicerat nya oljor lite klumpigt och ruckat snabbt, d.v.s. ett halvtaskigt jobb?. Om omfattande förklaring krävs, skicka PM i annat fall ursäktar jag mig:sorry:
244EB36F-B03F-430F-9A3F-A7219B1DC3D4.jpeg

Klockan har alltså inte blivit använd på 22år, det jag läst lite här och där är väl att uret bör motioneras lite titt som tätt så delar blir inoljade som dem ska.

Edit: @Echo Delta kan nog berätta mer vad som händer med delarna om klockan inte används på så länge :)
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Klockan har alltså inte blivit använd på 22år, det jag läst lite här och där är väl att uret bör motioneras lite titt som tätt så delar blir inoljade som dem ska.

Edit: @Echo Delta kan nog berätta mer vad som händer med delarna om klockan inte används på så länge :)
Stort tack för svar!. Ja, det har jag också läst att oljorna ska motioneras då och då, likaså skriver många att nya Rolexar(gäller väl även andra klockor) "sätter" sig och går bättre när den blir inkörd. Men på en oanvänd 22-23-åring kan det nog bli klurigare och skummare tydligeno_O. Ska höra med @Echo Delta!
 

JohanM

Breitling
Hej!
Någon som har beställt från citiwide-online gbp store på eBay? deras shopnamn är free-duty-zone.

tänkte ev lägga en beställning på en Sarb017. Något man bör o tänka på förutom att det kan bli krångligare med garantier om beställer därifrån?

Tack på förhand!
 

Vardon

Breitling
Någon här som har en uppfattning om vad det kostar en tillverkare att använda safirglas istället för mineralglas? Eller finns det olika typer/kvalitéer/form/tjocklek av safirglas med olika typer av ytbehandling så det inte går att säga vad det kostar?

Med tanke på att det sitter safirglas i en del riktigt billiga klockor undrar jag som novis varför det ofta snålas in på detta på klockor som är många gånger dyrare.

Finns det nackdelar med safirglas där man rent av föredrar andra typer och det inte handlar om en prisfråga?
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Någon här som har en uppfattning om vad det kostar en tillverkare att använda safirglas istället för mineralglas? Eller finns det olika typer/kvalitéer/form/tjocklek av safirglas med olika typer av ytbehandling så det inte går att säga vad det kostar?

Med tanke på att det sitter safirglas i en del riktigt billiga klockor undrar jag som novis varför det ofta snålas in på detta på klockor som är många gånger dyrare.

Finns det nackdelar med safirglas där man rent av föredrar andra typer och det inte handlar om en prisfråga?
Olika kvalitéer finns det säkert. De kan också vara plana (billigare) eller mer eller mindre välvda (dyrare).

Om ett safirglas går sönder så blir det glasbitar överallt (nåja, nästan) vilket är en av orsakerna till varför Omegas månklocka inte har det. Den klockans hesalit-glas (plast) ger samtidigt tavlan en varmare känsla.
 

Rotkiv

Omega
2-Faktor
Någon som har tips på vart i Sthlm man får tag på vettigt emballage för att skicka klocka (inkl. box) med posten?
 

Nza

Omega
2-Faktor
Är det normalt att en nyinköpt Oris Aquis Small Second Date först i de första x antal dagar fortar sig för att senare, de senaste dagarna börjat tappa tid?
Är det något normalt för en klocka att bete sig sådär i början för att sedan "break in" så att säga?

EDIT: En annan fråga, om det nu finns ett "break in"-fenomen...spelar placering av klockan roll? Dvs om man ska lägga den på sidan med kronan upp/ner, med glaset ner eller på annat vis?
 
Topp