Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tror inte detI en kina winder, kan strålning från motorer påverka klockan??
Klockmaster globenÄr det någon som har koll på lämplig uris för Oris i Stockholm?
*Frågar åt en vän
Tack!Klockmaster globen
För en vattentät så vill man gärna provtrycka efteråt. Alla har kanske inte maskinen i butiken.Ni som har quartz, byter ni batteri själva eller lämnar ni in för byte? Om ni gör det ena eller andra, beror det på hur dyr eller ny klockan är? Fixar vilken klockbutik som helst batteribyte till vilket märke som helst eller är det ungefär samma som vid service?
Just 7750 är ju känt för att låta och leva om, så jag skulle tippa att allt är ok men kan inte svära på det.Har haft ett ur med ett Valjoux 7750 inne på service. De bytte bland annat rotorlager.
Efter denna operation tycker jag att rotorn skorrar och låter minst lika mycket som innan service. Min fråga är, kan rotorlagret föra oljud när det är nytt? (Har endast upplevt detta fenomen på just 7750). Eller kan det vara så att uris ”glömt byta” lagret?
Är den utanför garantier och inte dyrare än ett finger byter jag själv, om jag är osäker är det alltid billigast att få bytt av någon lunnig.Ni som har quartz, byter ni batteri själva eller lämnar ni in för byte? Om ni gör det ena eller andra, beror det på hur dyr eller ny klockan är? Fixar vilken klockbutik som helst batteribyte till vilket märke som helst eller är det ungefär samma som vid service?
Rent tekniskt betyder det band. Ex läderstronk.Har läst uttrycket stronk på olika ställen här på forumet. Gissar på ett band i gummi men ni får gärna korrigera eller bekräfta.
Tackar!Rent tekniskt betyder det band. Ex läderstronk.
Kan även i andra sammanhang användas till diverse utstickande flärpar etc.
Ex Du har en stronk sticker ut bak på jackan
Ni som har quartz, byter ni batteri själva eller lämnar ni in för byte? Om ni gör det ena eller andra, beror det på hur dyr eller ny klockan är? Fixar vilken klockbutik som helst batteribyte till vilket märke som helst eller är det ungefär samma som vid service?
Tror klockmaster Nacka reade ut Oris ur sitt sortiment nyligen då de ska sluta sälja.Är det någon som har koll på lämplig uris för Oris i Stockholm?
*Frågar åt en vän
Har sett många som kör på Strapcode.Bästa länkarmbandet till en SKX007?
Ligger en på k&s nuDär fanns riktigt sjyssta, dock Amerikanskt bolag. Tack för tippset!
Jag undrar samma, men det här hade inget att göra med datumväxling? Där verken inte klarade av att gå tillbaka om datumbyte hade börjat?Hur är det o ställa tiden bakåt? Är det allmänt nej på det eller klarar vissa verk det bättre??
Vad gäller någotsånär moderna nutida verk har jag hittills inte hört annat av någon som har nån utbildning och erfarenhet än att det är en myt utan grund att det skulle kunna ge några mer problem än att ställa visarna framåt, och jag har frågat rätt många.Hur är det o ställa tiden bakåt? Är det allmänt nej på det eller klarar vissa verk det bättre??
Beror på villket verk, men de flesta ronda verken sparat batteri med utdragen krona, tissot och andra swatchgroup märken rekommenderar det för att även spara batteri med deras eta verk.Vad kostar det ungefär att byta ett plexiglas på en 50tals Omega?
Är det bättre att hålla igång en automat eller låta den dö ut då och då. Hört att det inte spelar någon större roll?
Quartz: dra ut kronan på de man sällan använder eller inte?
Jag tror inte att det gjorts några vetenskapliga tester och det är bara spekulation från min sida men det verkar rimligt att konstant användande skulle "slita" mer på delarna (om än marginellt) än att använda den med jämna mellanrum.Är det bättre att hålla igång en automat eller låta den dö ut då och då. Hört att det inte spelar någon större roll?
Okej. Tack för svar. Är bl.a. en Tissot jag tänker på. Men oavsett verk är det inget dåligt iaf. att dra ut kronan? (förutom att det kan komma in fukt antar jag)Beror på villket verk, men de flesta ronda verken sparat batteri med utdragen krona, tissot och andra swatchgroup märken rekommenderar det för att även spara batteri med deras eta verk.
Så jag har tänkt också. Jag har ingen winder och känner inget behov riktigt heller trots 4 automatiska som behöver ställas om ofta.Jag tror inte att det gjorts några vetenskapliga tester och det är bara spekulation från min sida men det verkar rimligt att konstant användande skulle "slita" mer på delarna än att använda den med jämna mellanrum.
Nu pratar jag alltså om att ställa klockan någon gång per vecka jämfört med att ha den i windern 24/7 och inte när den ligger i byrålådan i tio år men någon får gärna rätta mig om ni tycker att det låter helt galet, det är trots allt bara spekulation.