• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Vardon

Breitling
Ni som har quartz, byter ni batteri själva eller lämnar ni in för byte? Om ni gör det ena eller andra, beror det på hur dyr eller ny klockan är? Fixar vilken klockbutik som helst batteribyte till vilket märke som helst eller är det ungefär samma som vid service?
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Har haft ett ur med ett Valjoux 7750 inne på service. De bytte bland annat rotorlager.
Efter denna operation tycker jag att rotorn skorrar och låter minst lika mycket som innan service. Min fråga är, kan rotorlagret föra oljud när det är nytt? (Har endast upplevt detta fenomen på just 7750). Eller kan det vara så att uris ”glömt byta” lagret?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ni som har quartz, byter ni batteri själva eller lämnar ni in för byte? Om ni gör det ena eller andra, beror det på hur dyr eller ny klockan är? Fixar vilken klockbutik som helst batteribyte till vilket märke som helst eller är det ungefär samma som vid service?
För en vattentät så vill man gärna provtrycka efteråt. Alla har kanske inte maskinen i butiken.
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Har haft ett ur med ett Valjoux 7750 inne på service. De bytte bland annat rotorlager.
Efter denna operation tycker jag att rotorn skorrar och låter minst lika mycket som innan service. Min fråga är, kan rotorlagret föra oljud när det är nytt? (Har endast upplevt detta fenomen på just 7750). Eller kan det vara så att uris ”glömt byta” lagret?
Just 7750 är ju känt för att låta och leva om, så jag skulle tippa att allt är ok men kan inte svära på det.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Ni som har quartz, byter ni batteri själva eller lämnar ni in för byte? Om ni gör det ena eller andra, beror det på hur dyr eller ny klockan är? Fixar vilken klockbutik som helst batteribyte till vilket märke som helst eller är det ungefär samma som vid service?
Är den utanför garantier och inte dyrare än ett finger byter jag själv, om jag är osäker är det alltid billigast att få bytt av någon lunnig.
Undviker uropenn och de flesta stjärnurmakare, har lämnat in några klockor och fått tillbaka dem med finger avtryck på verken.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Påverkar tempratur förändringar kvars verk utan termokompensering mer än vad ett mekaniskt verk skulle göra? Tänker oss normala tempratur förändringar mellan -10 till 20 Celsius.
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Vart hittar jag en extra länkbit till min Seiko 9943-5020?

4-5mm till vore toppen!

image.jpg
image.jpg
 

andyman111

Breitling
Ni som har quartz, byter ni batteri själva eller lämnar ni in för byte? Om ni gör det ena eller andra, beror det på hur dyr eller ny klockan är? Fixar vilken klockbutik som helst batteribyte till vilket märke som helst eller är det ungefär samma som vid service?

Har själv arbetat i klockbutik och kan verkligen intyga att man dagligen får in klockor med diverse repor såväl på boett som inuti klockan från folk som försökt mecka själva/ alternativt kanske valt ett billigare alternativ och bytt batteri på tex. ur och penn. Sånt lämnar spår! Rekommenderar starkt att lämna in hos certifierad klockbutik/urmakare alt göra det själv om man e lite händig och vet hur man använder lite verktyg!
 

traceour

Omega
Tänkte ge mig på att relume'a ett ur, finns färdigblandat på ebay, nån som vet hur flyktig vätskan är i dom? Ellet ska man blanda själv??
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hur är det o ställa tiden bakåt? Är det allmänt nej på det eller klarar vissa verk det bättre??
Vad gäller någotsånär moderna nutida verk har jag hittills inte hört annat av någon som har nån utbildning och erfarenhet än att det är en myt utan grund att det skulle kunna ge några mer problem än att ställa visarna framåt, och jag har frågat rätt många.

Möjligen kan det vara annat med antikviteter och vissa äldre vintage? Det är väl mest av de som säljer såna man hör det där ibland. Ungefär typ som "dragits upp för hårt"-kategorin verkar det.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Vad kostar det ungefär att byta ett plexiglas på en 50tals Omega?

Är det bättre att hålla igång en automat eller låta den dö ut då och då. Hört att det inte spelar någon större roll?

Quartz: dra ut kronan på de man sällan använder eller inte?
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Vad kostar det ungefär att byta ett plexiglas på en 50tals Omega?

Är det bättre att hålla igång en automat eller låta den dö ut då och då. Hört att det inte spelar någon större roll?

Quartz: dra ut kronan på de man sällan använder eller inte?
Beror på villket verk, men de flesta ronda verken sparat batteri med utdragen krona, tissot och andra swatchgroup märken rekommenderar det för att även spara batteri med deras eta verk.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Är det bättre att hålla igång en automat eller låta den dö ut då och då. Hört att det inte spelar någon större roll?
Jag tror inte att det gjorts några vetenskapliga tester och det är bara spekulation från min sida men det verkar rimligt att konstant användande skulle "slita" mer på delarna (om än marginellt) än att använda den med jämna mellanrum.

Nu pratar jag alltså om att ställa klockan någon gång per vecka jämfört med att ha den i windern 24/7 och inte när den ligger i byrålådan i tio år men någon får gärna rätta mig om ni tycker att det låter helt galet, det är trots allt bara spekulation. :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Beror på villket verk, men de flesta ronda verken sparat batteri med utdragen krona, tissot och andra swatchgroup märken rekommenderar det för att även spara batteri med deras eta verk.
Okej. Tack för svar. Är bl.a. en Tissot jag tänker på. Men oavsett verk är det inget dåligt iaf. att dra ut kronan? (förutom att det kan komma in fukt antar jag)

Kom på en till förutom de två som jag har kvar: Hur mycket prutmån finns det på klockmaster exempelvis? Skulle vara skönt att köpa från en sån butik men är ju oftast många många procent dyrare än online :( Är ofta en tusenlapp dyrare på klockor under 10.000kr.

Trots att jag varit intresserad rätt länge nu och ägnat mycket tid är det sjukt vad mycket man inte vet.

Jag tror inte att det gjorts några vetenskapliga tester och det är bara spekulation från min sida men det verkar rimligt att konstant användande skulle "slita" mer på delarna än att använda den med jämna mellanrum.

Nu pratar jag alltså om att ställa klockan någon gång per vecka jämfört med att ha den i windern 24/7 och inte när den ligger i byrålådan i tio år men någon får gärna rätta mig om ni tycker att det låter helt galet, det är trots allt bara spekulation. :)
Så jag har tänkt också. Jag har ingen winder och känner inget behov riktigt heller trots 4 automatiska som behöver ställas om ofta.
 
Topp