• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Någon som minns den uppbeatna 16613LB modellen som var någon medlems fars beater? Den tråden skulle jag vilja se igen :D

Hej!
När ni anger handledsmått, hur mäter ni då?
Dikt an huden eller med lite marginal, dvs så långt som klockarmbandet kommer vara?

Och likadant i annonser, när det anges handledsmått: är det armbandslängd eller omkrets hudnära som avses?
Mvh
Noob

Ser att en del klockor säljs utan box och ibland äkthetsbevis vilket jag tycker är knepigt. Köper man tex. en kaffekokare av enklare modell kan jag gå med på att kartong och eventuellt kvitto slängs men om man däremot investerar i en Submariner för 50k+ så känns det ju självklart att alla tillbehör och papper sparas??

Ser att en del klockor säljs utan box och ibland äkthetsbevis vilket jag tycker är knepigt. Köper man tex. en kaffekokare av enklare modell kan jag gå med på att kartong och eventuellt kvitto slängs men om man däremot investerar i en Submariner för 50k+ så känns det ju självklart att alla tillbehör och papper sparas??

Denna diskussion har vart på pappret innan och jag håller med dig. Det är verkligen underligt att klockor i så stor utsträckning saknar sina tillbehör som följer med vid köpet.

Hej, hur ser ni på snabbast möjliga sätt om en Rolex Submariner, spelar inte så stor roll om det är 16610 eller en 116610. Vad är det första ni kollar på? Tack på förhand, Mvh Nate

Hej, hur ser ni på snabbast möjliga sätt om en Rolex Submariner är äkta, spelar inte så stor roll om det är 16610 eller en 116610. Vad är det första ni kollar på? Tack på förhand, Mvh Nate

Rolex gmt 2, 116710 har anlänt.
Kanonklocka och grym känsla.

Det lilla problemet jag har är spännet. Hur fan justerar jag Micro justeringen?? Är det ett vanligt fjäderbelastat bandstift? Vågar inte vålda för mycket?

Hej, hur ser ni på snabbast möjliga sätt om en Rolex Submariner är äkta, spelar inte så stor roll om det är 16610 eller en 116610.
Av någon anledning verkar index-ringarna vara jättejobbiga att få till, de är nästan alltid för breda och platta.

Ett bra exempel på fenomenet finns i den här tråden:
https://klocksnack.se/threads/frågor-till-kunniga-om-mitt-arvegods-rolex.2722/

Tyvärr finns det inga enkla och snabba regler generellt, det krävs en helhetsbedömning.

Batteriet i min kära Tag har gett upp. Var vänder jag mig? Stockholm.
kUeL2pV.jpg

Rolex gmt 2, 116710 har anlänt.
Kanonklocka och grym känsla.

Det lilla problemet jag har är spännet. Hur fan justerar jag Micro justeringen?? Är det ett vanligt fjäderbelastat bandstift? Vågar inte vålda för mycket?
Vanligt bandstift, finns uttag för bandverktyg i utfällt läge.

Har nya Rolex någon ytbehandling? Tycker det "pärlar" sig så fint på länk och boett. Hade den varit vaxad med något så hade det varit borta för länge sedan.

Halvt klockrelaterat, men hur gör ni när ni köper en klocka F2F för större belopp? När jag skaffade Swish sa de på SEB att maxgränsen att Swisha var 5000, men det känns lite sådär att gå runt med ett femsiffrigt belopp kontanter på fickan... Eller litar ni på att motparten för över pengar, för det tar väl upp till 3 bankdagar om man inte har samma bank?

Halvt klockrelaterat, men hur gör ni när ni köper en klocka F2F för större belopp? När jag skaffade Swish sa de på SEB att maxgränsen att Swisha var 5000, men det känns lite sådär att gå runt med ett femsiffrigt belopp kontanter på fickan... Eller litar ni på att motparten för över pengar, för det tar väl upp till 3 bankdagar om man inte har samma bank?

Du kan öka beloppsgränsen tillfälligt, hur mycket tror jag beror på bank men tror upp till 300 000.

Tillbaka
Topp