Pacta sunt servanda
Silver
Hur stor gångavvikelse bör indikera på servicebehov, "i runda slängar"?
Bumpar och lägger till en liknande fråga: hur stora gångavvikelse bör man skäligen acceptera om klockan inte är i servicebehov?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur stor gångavvikelse bör indikera på servicebehov, "i runda slängar"?
Hej,
Jag har en klocka vars lume (tritium) börjar vara halvtaskigt, går det att relume:a hos AD och vad kan något sådant gå loss på?
Vet ej priset, men Werner på ABC ur, Hornsgatan Stockholm torde kunna reluma.
ok, tänkte mer en AD- kanske i samband med en service eller liknande
En Oris automatBra om du då talar om vilken klocka du har...
Någon som vet ref. Nummer på den här po:n?![]()
Har ni varit med om en klocka som först går plus och sedan minus inom loppet av 24-48 timmar?
Ingen som kan denna?Har en snabb fråga som jag av förekommen anledning har blivit lite osäker på.
Laddas gångreserven till Max av rotorn? Dvs jag drar upp klockan till Max på morgonen och på kvällen tar jag av mig klockan för natten. På morgonen därefter tar jag på mig klockan igen och bär den hela dagen. Laddas då gångreserven upp till Max igen eller görs detta endast genom att vrida upp klockan igen? Dvs gångreserven som jag har kvar är minus första nattens "av handleden tid"?
Ingen som kan denna?![]()
Tack, av vad jag kan se så talar man alltid om att man mäter gångreserven från det att den är fullt uppvriden så därav min fråga. Vore intressant att se hur mycket handledstid och rörelse som då krävs för att ladda upp drivfjädern till Max.Om klockan fungerar som den ska, så ska den kunna laddas fullt enbart av rotorn. sedan om den kommer laddas upp fullt under en dag beror på hur mycket du rör handleden![]()
Tack, av vad jag kan se så talar man alltid om att man mäter gångreserven från det att den är fullt uppvriden så därav min fråga. Vore intressant att se hur mycket handledstid och rörelse som då krävs för att ladda upp drivfjädern till Max.
Denna artikel tycker jag är intressant med påståendet i andra frågan näst sista meningen dvs att klockan skall sakta sig /tappa gångreserv när man endast drar igång den via rotorn:
http://www.stjarnurmakarna.se/inspiration/allt-om-klockor/urmakare-leo-reder-ut-begreppen/
Kan vara "sticky hairspring" (smutsig balansspiral). Hur stora variationer handlar det om?
Al right, är det "farligt" (som man hade frågat läkaren)? Vi pratar om ca +2 sek första 24-timmarna och -3 sek nästkommande. Så rätt bra egentligen.
Vissa märken rekommenderar att man drar upp klockan fullt mekaniskt varje morgon även om den är automatisk. Anledningen är att klockan håller tiden bäst när den ä fullt uppladdad och att det kan ta några timmar att få full kraft om man inte rör sig så ofta. Det är dock ett ickebekymmer då nyare klockor laddas fort och håller tiden bra ändå.Tack, av vad jag kan se så talar man alltid om att man mäter gångreserven från det att den är fullt uppvriden så därav min fråga. Vore intressant att se hur mycket handledstid och rörelse som då krävs för att ladda upp drivfjädern till Max.
Denna artikel tycker jag är intressant med påståendet i andra frågan näst sista meningen dvs att klockan skall sakta sig /tappa gångreserv när man endast drar igång den via rotorn:
http://www.stjarnurmakarna.se/inspiration/allt-om-klockor/urmakare-leo-reder-ut-begreppen/
Inga konstigheter beroende på vad det är för urverk. Alla urverk håller ju inte tiden exakt. Bättre att den går + någon dag och - någon dag är att den alltid hår olika mycket +.Al right, är det "farligt" (som man hade frågat läkaren)? Vi pratar om ca +2 sek första 24-timmarna och -3 sek nästkommande. Så rätt bra egentligen.
Ja, den sitter bara på klockor fram till cirka 1982. Innan dess hade SEIKO två fabriker som tillverkade klockor, "suwa" och "Daini". Suwa har en tyfon som logo och Daini en blixt. Senare bytte de namn till SEIKO Epson och SEIKO instruments inc (SII) vilket de heter nu.Seikos suwa logga , varför och vad innebär det ?
Sitter de bara på äldre klockor ?
Tackar YJa, den sitter bara på klockor fram till cirka 1982. Innan dess hade SEIKO två fabriker som tillverkade klockor, "suwa" och "Daini". Suwa har en tyfon som logo och Daini en blixt. Senare bytte de namn till SEIKO Epson och SEIKO instruments inc (SII) vilket de heter nu.
Tillverkningen är fortfarande uppdelad, men det står inte längre på klockorna i vilken fabrik klockan tillverkats. Skillnaden är att det nu ibland sitter delar från ena fabriken i en klocka tillverkad i den andra fabriken. Tidigare var det mer strikt uppdelat.
Ställ gärna SEIKOfrågor i SEIKOtråden i framtiden, så får du garanterat bra svar fortare.![]()
Kan bero på hur uppdragen klockan är. Om den är fullt uppdragen när du tar på dig den ena dagen och den får ticka på under andra dygnet utan att du drar upp den igen (för en mekanisk) eller tvärt om för en automatare.Al right, är det "farligt" (som man hade frågat läkaren)? Vi pratar om ca +2 sek första 24-timmarna och -3 sek nästkommande. Så rätt bra egentligen.
Söker ett microbrand som var uppe här tidigare!
Det jag tror mig komma ihåg av det,
- italienskt
- de gjorde även handskar
- inspiration ifrån vintage heuers
- kronografer
-microbrand
Vet något vad jag pratar om pinga mig gärna! Har sökt och sökt utan att hitta..
http://www.autodromo.com/watches/
VARSÅGOD ERIK!
Hodinkee har även gjort någon resension på någon utav modellerna!
Söker ett microbrand som var uppe här tidigare!
Det jag tror mig komma ihåg av det,
- italienskt
- de gjorde även handskar
- inspiration ifrån vintage heuers
- kronografer
-microbrand
Vet något vad jag pratar om pinga mig gärna! Har sökt och sökt utan att hitta..