• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Hur hårt gillar ni att ha era band och länkar spända? Vill ni att det ska kännas att länken/bandet sitter så tajt att det känns/stramar? Jag får precis in lillfingret om jag verkligen pressar in det.

Hur hårt gillar ni att ha era band och länkar spända? Vill ni att det ska kännas att länken/bandet sitter så tajt att det känns/stramar? Jag får precis in lillfingret om jag verkligen pressar in det.

Jag kör liknande. Min DD har ingen Micro justering så den sitter antingen som ett tortyr redskap eller bilhandlar-häng. Kör på nummer två med den tyvärr... annars kör jag som dig!

Hur fixar man detta? Eller lever man med det? Man kan tycka att viklåset ska ligga rakt, för detta speglar också sig på handleden.
IMG_20150107_220711.jpg

Är det någon som vet om plexit "PA 467-89A" (verkar även heta 315W02AN) Är rätt plexi till Seiko ref 6602-7040?

Någon kanske sitter med någon tabell eller svar på vart jag kan hitta informationen... Ping yonsson China :)

Slänger in en bild från google på modellen i fråga.

tHLrjg3.jpg

Tror att viklåset är skall vara rakt ovanför, går inte det skall det vara "mest mot klockan sex" sidan. Tvärtom mot ditt alltså.
Ser ut som om du behöver kapa vänstra bandet och släppa ut microjusteringen.
Detta är som sagt bara vad jag tror, vänta med eventuella ingrepp tills du är säker.

Tror att viklåset är skall vara rakt ovanför, går inte det skall det vara "mest mot klockan sex" sidan. Tvärtom mot ditt alltså.
Ser ut som om du behöver kapa vänstra bandet och släppa ut microjusteringen.
Detta är som sagt bara vad jag tror, vänta med eventuella ingrepp tills du är säker.
Blir dock svårt att kapa vänstra bander eftersom att länkbiten sitter genom en pinne som i sin tur behöver ett hål i bandet. Så utan en väldigt speciell borr går det inte :(

Ställde nedanstående frågor i Chrisses tråd om vilken ska bli hans tredje klocka, men frågorna försvann med all rätt i bruset. Passar därför på att ställa dem i den här tråden:
Finns 116509 även med svart tavla och vita/silvriga subdials? Dvs i likhet med exempelvis 6263. Heter dessa också i så fall panda eller har de något annat namn?

Ställde nedanstående frågor i Chrisses tråd om vilken ska bli hans tredje klocka, men frågorna försvann med all rätt i bruset. Passar därför på att ställa dem i den här tråden:
Finns 116509 även med svart tavla och vita/silvriga subdials? Dvs i likhet med exempelvis 6263. Heter dessa också i så fall panda eller har de något annat namn?
Är nästan säker på att det inte finns. Köp en PN ;)

Bandstiftsfråga!
På julafton passade jag på att dra och bada (utomlands) och bytte som vanligt till min SMP. Efter några dyk från klippor tog jag mig hem och väl hemma upptäcker jag att det ena stiftet hoppat loss och bara sitter på "kanten"!!!

Blev kallsvettig eftersom det var riktigt djupa vatten jag badade i.

Så till snabba frågan: bör jag byta stift?

Har själv ändrat länk en två gånger på 3 år. Senast för en månad sedan från Nato...

Bandstiftsfråga!
På julafton passade jag på att dra och bada (utomlands) och bytte som vanligt till min SMP. Efter några dyk från klippor tog jag mig hem och väl hemma upptäcker jag att det ena stiftet hoppat loss och bara sitter på "kanten"!!!

Blev kallsvettig eftersom det var riktigt djupa vatten jag badade i.

Så till snabba frågan: bör jag byta stift?

Har själv ändrat länk en två gånger på 3 år. Senast för en månad sedan från Nato...

Jag skulle byta direkt och se till att det är ett originalstift, men jag kanske överreagerar :-D

Ny fråga då: omega SMP. Byta stift själv eller lämna in? ( kanske jag som skadade de förra)

Var i Stockholm ?

Fan.. Sitter med min omega SMP och tänkte ställa om bezelen. Den sitter fast.... Har värmt med ångra och sköljt. Inget funkar... Vad gör man?

Någon som har koll på vad ett batteribyte av en Tissot guldklocka bör kosta? Jag fick betala 180kr då dom påstod att man var tvungen att ta bort glas, krona osv. för att komma åt batteriet. Stämmer detta?

Är det någon som vet om plexit "PA 467-89A" (verkar även heta 315W02AN) Är rätt plexi till Seiko ref 6602-7040?

Någon kanske sitter med någon tabell eller svar på vart jag kan hitta informationen... Ping yonsson China :)

Slänger in en bild från google på modellen i fråga.

tHLrjg3.jpg
Borde veta, eftersom jag bytte plexi på min 6602-7040 för något år sedan, men jag är inte säker på om jag har någon anteckning om vad det heter. Återkommer om jag hittar det :)
b22e88e01d9eedc4454d3c421414381b.jpg

Hur fixar man detta? Eller lever man med det? Man kan tycka att viklåset ska ligga rakt, för detta speglar också sig på handleden.
IMG_20150107_220711.jpg
Tyvärr blir det så där med smala handleder och submariner viklås. Explorern och GMT:n har överdel på viklåset och som är kortare borde fungera bättre, annars blir ett lås av typen som sitter på jubilee bra, där kan man sätta gummit direkt i låssprinten och slipper länken som sticker ut kl 6.
Om du inte begriper vad jag menar kan du skicka PM.

På min SKX009 är det arabiskt dagnamn under två timmar på natten. Vad är vitsen med det egentligen? Har läst att det är för att anpassa sig till arabisktalande marknader men vad har de för glädje av att bara se dagnamnet under två timmar?

På min SKX009 är det arabiskt dagnamn under två timmar på natten. Vad är vitsen med det egentligen? Har läst att det är för att anpassa sig till arabisktalande marknader men vad har de för glädje av att bara se dagnamnet under två timmar?
Det beror på att varannan markering på din dagskiva är engelsk, varannan arabisk. I samband med att klockan byter dag passeras även den arabiska visningen. Eftersom klockan är utrustad med ett urverk som byter dag under ett antal timmar kan du se det. Vissa urverk tar tid på sig, andra byter blixtsnabbt. Inget fel på något av det.
Att det är just arabiska är ju en anpassning till arabisktalande länder. Andra kombinationer är engelska/japanska eller tyska/franska.

Tillbaka
Topp