• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

dino

Omega
2-Faktor
Jag hittade denna lista på en del tillverkares uppskattade tider vid service/garantiåtgärd. Sen vet jag att Sinn har ganska långs servicetider, i så fall nu, ca 6 veckor.

Adidas: 3-6 veckor.
Beco: 3-6 veckor.
Bulova: 2-3 veckor.
Calvin Klein: 2-4 veckor.
Carrie Taylor: 2-3 veckor.
Casio: 2-3 veckor.
Certina: 2-4 veckor.
Club: 2-3 veckor.
Diesel: 3-6 veckor.
Daniel Wellington: 2-3 veckor.
DKNY: 3-6 veckor.
Dyrberg/Kern: 1-2 veckor.
Fossil: 3-6 veckor.
Gant: 2-3 veckor.
Gucci: 2-4 veckor.
Guess: 4-6 veckor.
Hello Kitty: 4-6 veckor.
Hugo Boss: 4-6 veckor.
INEX: 2-3 veckor.
Kate Spade: 2-3 veckor.
Kerbholz: 2-4 veckor.
Lars Wivallius: 2-4 veckor.
Lego: 1-2 veckor.
Lorus: 2-3 veckor.
Mango: 2-3 veckor.
Michael Kors: 3-6 veckor.
Misfit: 3-6 veckor.
Nixon: 5-7 veckor.
Police: 2-3 veckor.
Pulsar: 2-3 veckor.
Raymond Weil: 2-4 veckor.
Seiko: 2-3 veckor.
SMA Fitness: 2-4 veckor.
Suunto: 1-3 veckor.
Swiss Military Hanowa: 2-3 veckor.
Tissot: 2-4 veckor.
Tommy Hilfiger: 2-3 veckor.
Triwa: 5-7 veckor.
Tack för utförligt svar.

Jag skulle bara byta sekundvisare därav att jag tänkte att det var en quickfix men ska ge det lite tid :)
 

Como

Cartier
Jag har en 116610 som jag köpte ny 2017. Den har alltid ställt om datumet någon gång mellan 0-120 sekunder efter midnatt.
De senaste 4 dagarna har jag dock märkt att datumet ställs om cirka 20-10 sekunder innan midnatt.

Jag vet att det är normalt för en Rolex att ändra datum något oregelbundet och inte alltid exakt kl. 00:00:00 men undrar bara om det är vanligt att datumet ställs om innan midnatt?

Någon som vet?
 

Lupin

Cartier
2-Faktor
Jag har en 116610 som jag köpte ny 2017. Den har alltid ställt om datumet någon gång mellan 0-120 sekunder efter midnatt.
De senaste 4 dagarna har jag dock märkt att datumet ställs om cirka 20-10 sekunder innan midnatt.

Jag vet att det är normalt för en Rolex att ändra datum något oregelbundet och inte alltid exakt kl. 00:00:00 men undrar bara om det är vanligt att datumet ställs om innan midnatt?

Någon som vet?

Jag tror det är vanligt har på mig en Seiko idag och den brukar börja sin datum resa runt 22.30 till kl 2 så några sekunder låter ju toppen.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har en 116610 som jag köpte ny 2017. Den har alltid ställt om datumet någon gång mellan 0-120 sekunder efter midnatt.
De senaste 4 dagarna har jag dock märkt att datumet ställs om cirka 20-10 sekunder innan midnatt.

Jag vet att det är normalt för en Rolex att ändra datum något oregelbundet och inte alltid exakt kl. 00:00:00 men undrar bara om det är vanligt att datumet ställs om innan midnatt?

Någon som vet?
"Vet" är ett stort ord, men jag tror att det kan vara en viss variation som uppstår när man ställer tiden, beroende på hur man ställer in visarna. Ställde du kanske om den i samma veva som det blev annorlunda?
 

Como

Cartier
"Vet" är ett stort ord, men jag tror att det kan vara en viss variation som uppstår när man ställer tiden, beroende på hur man ställer in visarna. Ställde du kanske om den i samma veva som det blev annorlunda?


Ställde om tiden igår då det var ett bra tag sen och det diffade lite. Senare på kvällen växlade datumet cirka 20 sek innan midnatt men samma sak skedde de 2 dagarna innan utan att jag ställt om tiden, så tror inte att det beror på det.

Har under mina 3 år av ägande justerat tiden många gånger (när man rest, klockan stannat eller om tiden diffat för mycket) men aldrig märkt att datumet växlar innan 00:00.

Jag tillhör dom som använder min klocka. Dvs, den sitter på för det mesta; när jag cyklar, diskar osv. Kan vibrationerna från cykelturer kanske ställt till det?
Känns ändå som att en modern sport Rolex pallar det?

Tack för all input.
 

Laplander

Rolex
För tjugo år sedan såg jag en dressklocka i guld, är *ganska* säker på att det var en Cartier.
Speciellt med den var att glaset var slipat i facetter med en topp i mitten, ungefär som en väldigt flat pyramid med flera sidor.
Någon som känner till om Cartier haft en sådan modell?
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Bandstiftet som håller ihop länk och clasp på min Seiko skx har gått sönder (bandstiftetet som gör man snabbt kan justera länkens omkrets). Är det någon som kan bekräfta att benämningen är 18mm double flange spring bar, samt tipsa om vart man köper detta?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
För tjugo år sedan såg jag en dressklocka i guld, är *ganska* säker på att det var en Cartier.
Speciellt med den var att glaset var slipat i facetter med en topp i mitten, ungefär som en väldigt flat pyramid med flera sidor.
Någon som känner till om Cartier haft en sådan modell?
Är du säker på att det inte var en sån här? ;)
orient-3star-facets.jpeg


Men allvarligt talat, jag vet inget om Cartier, men jag tror att Fossil har gjort något liknande, som den här:
il_fullxfull.434800972_p3tf.jpg
 

rgladh

Omega
För tjugo år sedan såg jag en dressklocka i guld, är *ganska* säker på att det var en Cartier.
Speciellt med den var att glaset var slipat i facetter med en topp i mitten, ungefär som en väldigt flat pyramid med flera sidor.
Någon som känner till om Cartier haft en sådan modell?
Ställ frågan i Cartier-tråden?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Varför används ibland verk med s.k. spökdatum? Har man fått ett jäkligt bra bulkpris på ett visst urverk med den komplikationen eller hur kommer det sig att man köper in urverk som har fler komplikationer än man avser att använda? Följdfråga: är klockor med spökdatum utrustade med datumskiva bara att det inte finns någon datumruta eller plockar man bort den helt?

Det känns bara som en onödig risk för komplikationer (ba-dum-tisch!) men det måste finnas någon orsak till att så pass många tillverkare väljer att göra på detta vis.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Varför används ibland verk med s.k. spökdatum? Har man fått ett jäkligt bra bulkpris på ett visst urverk med den komplikationen eller hur kommer det sig att man köper in urverk som har fler komplikationer än man avser att använda? Följdfråga: är klockor med spökdatum utrustade med datumskiva bara att det inte finns någon datumruta eller plockar man bort den helt?

Det känns bara som en onödig risk för komplikationer (ba-dum-tisch!) men det måste finnas någon orsak till att så pass många tillverkare väljer att göra på detta vis.
Jag har funderat på detta själv. T o m Sinn använder ju det i alla 556-varianter utan datumfönster. Jag har ställt frågan och de har sagt att det inte är några problem.

När det gäller mecha-quartz så tror jag det handlar om tillgång. Både Seiko VK63 och VK64 har datum men de klockor vari de brukas har sällan det (Tusenö, Nezumi?, Dan Henry (valbart)). Jag frågade Tusenö om detta, men de bedyrade att det inte ska vara några problem.

När det gäller huruvida fysisk datumskiva finns där har jag svårare att svara men killgissar att man inte sätter dit någon.
 
  • Like
Reactions: HSK

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har funderat på detta själv. T o m Sinn använder ju det i alla 556-varianter utan datumfönster. Jag har ställt frågan och de har sagt att det inte är några problem.

När det gäller mecha-quartz så tror jag det handlar om tillgång. Både Seiko VK63 och VK64 har datum men de klockor vari de brukas har sällan det (Tusenö, Nezumi?, Dan Henry (valbart)). Jag frågade Tusenö om detta, men de bedyrade att det inte ska vara några problem.

När det gäller huruvida fysisk datumskiva finns där har jag svårare att svara men killgissar att man inte sätter dit någon.
Skulle tro att det är en kombination av pris och tillgång, och kanske beroende på leverantörsavtal i en del fall (som begränsar urvalet lite). Om man t.ex. har bestämt sig för att använda mekaniska ETA och vill ha vanlig sekundvisare (inte liten) så finns det i princip inget som inte har datum.
Och ur tillverkarens synvinkel kan jag tänka mig att det inte är värt att ha specialvarianter utan en såpass enkel komplikation, det är helt enkelt billigare och effektivare att bara göra en variant i det avseendet.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Skulle tro att det är en kombination av pris och tillgång, och kanske beroende på leverantörsavtal i en del fall (som begränsar urvalet lite). Om man t.ex. har bestämt sig för att använda mekaniska ETA och vill ha vanlig sekundvisare (inte liten) så finns det i princip inget som inte har datum.
Och ur tillverkarens synvinkel kan jag tänka mig att det inte är värt att ha specialvarianter utan en såpass enkel komplikation, det är helt enkelt billigare och effektivare att bara göra en variant i det avseendet.
Det låter logiskt och jag köper det du säger men tycker fortfarande att det är märkligt när det ändå finns alternativ utan datum t.ex. ETA 2824 som är väldigt vanligt förekommande. Om en lite större tillverkare planerar att tillverka en batch på 1000+ klockor som alla saknar datum så tänker jag att prisskillnaden bör vara obefintlig när man handlar dessa volymer? Vad är vitsen för tillverkare som ETA att ens erbjuda alternativ utan datum om det inte är kostnadseffektivt och efterfrågan minimal? :confused:
 

Måberg

Panerai
Hej!

Vart hittar man jättesmå/tunna bandstiftverktyg? Och är det något speciellt man ska söka efter?

Köpt en klocka med en länk men de minsta "stift-hål" jag nånsin sett, så jag kommer inte åt med mitt egna verktyg.
Min lokala klockaffär var inte tillräckligt kompetenta för att kunna hjälpa mig heller, och har svårt att ta mig in till Göteborg under vanliga öppettider :(
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej!

Vart hittar man jättesmå/tunna bandstiftverktyg? Och är det något speciellt man ska söka efter?

Köpt en klocka med en länk men de minsta "stift-hål" jag nånsin sett, så jag kommer inte åt med mitt egna verktyg.
Min lokala klockaffär var inte tillräckligt kompetenta för att kunna hjälpa mig heller, och har svårt att ta mig in till Göteborg under vanliga öppettider :(
Menar du att mellanrummet mellan bandhorn och bandstift är så tight att du har svårt att få ner den därimellan? Jag vet inte om det är det minsta som finns men Bergeon 6767 med fine-spets är väldigt litet och högkvalitativt i alla fall: https://strapped.se/produkt/bandstiftsverktyg-bergeon-6767f/
 

Måberg

Panerai
Menar du att mellanrummet mellan bandhorn och bandstift är så tight att du har svårt att få ner den därimellan? Jag vet inte om det är det minsta som finns men Bergen 6767 med fine-ände är väldigt litet och högkvalitativt i alla fall: https://strapped.se/produkt/bandstiftsverktyg-bergeon-6767f/

Jo men alltså själva "hålet" i ändlänken/länken (mesh) där man ska komma åt med bandstiftverktyget är pyttelitet så kommer inte in med ett normalt verktyg. Får kika på det med "fine" änden, tack :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jo men alltså själva "hålet" i ändlänken/länken (mesh) där man ska komma åt med bandstiftverktyget är pyttelitet så kommer inte in med ett normalt verktyg. Får kika på det med "fine" änden, tack :)
Jag kanske bara är seg i kolan men är fortfarande lite osäker på vad du menar så jag tänkte att jag postar ett par bilder för att förtydliga. Jag antar att du menar som på den översta bilden?

How-to-Change-a-Watch-Strap-gear-patrol-Drilled-11.jpg

How-to-Change-a-Watch-Strap-gear-patrol-Drilled-4.jpg
 

Måberg

Panerai
Jag kanske bara är seg i kolan men är fortfarande lite osäker på vad du menar så jag tänkte att jag postar ett par bilder för att förtydliga. Jag antar att du menar som på den översta bilden?

How-to-Change-a-Watch-Strap-gear-patrol-Drilled-11.jpg

How-to-Change-a-Watch-Strap-gear-patrol-Drilled-4.jpg
Eller så är jag luddig i min beskrivning :D
Jo översta är så det är. Bifogar bild hur det ser ut nedan, var svårt att få kameran att fokusera helt korrekt.

IMG_20200618_164411.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Eller så är jag luddig i min beskrivning :D
Jo översta är så det är. Bifogar bild hur det ser ut nedan, var svårt att få kameran att fokusera helt korrekt.

IMG_20200618_164411.jpg
Ja, då är det F-varianten du ska ha. :) Om det krisar och du inte har tid att beställa hem en så går det egentligen bra med vad som helst så länge det är tillräckligt tunt och hållbart (kanske ett knivblad om du är försiktig?), sprintarna har en slags fjädrad utbuktning som verktyget hakar i och så trycker man den bara inåt för att den ska hoppa ur hålet. Superkass bild men jag hoppas att det ändå framgår hur det fungerar. :)
20200618_165059.jpg
 

Måberg

Panerai
Ja, då är det F-varianten du ska ha. :) Om det krisar och du inte har tid att beställa hem en så går det egentligen bra med vad som helst så länge det är tillräckligt tunt och hållbart (kanske ett knivblad om du är försiktig?), sprintarna har en slags fjädrad utbuktning som verktyget hakar i och så trycker man den bara inåt för att den ska hoppa ur hålet. Superkass bild men jag hoppas att det ändå framgår hur det fungerar. :)
20200618_165059.jpg
Super, tackar och bockar för utförlig info! Blir att testa sig fram lite då :)
 
Topp