• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Nato är en typ av band i plastmaterial, som träs på klockan och genom ringar, krångligt första gången.
Finns en uppsjö av kvaliteter, färger och utföranden.
Som en variant på Nato finns Zulu - då är ringträdningen och ringarnas placering annorlunda.

Grymt skönt att bära, ett snyggt Nato på en bra Diver - det kan bli väldigt fräckt och "somrigt"

Tack så väldigt mycket- Min tanke var ungefär 'somrig'/'lättsammare'.
 

D..S..

Panerai
Hej jag letar efter ett armband av denna typ:
seiko+sarb+033.jpg


Någon som vet vad ett sådant kan heta, eller var det finns att köpa?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej jag letar efter ett armband av denna typ:
seiko+sarb+033.jpg


Någon som vet vad ett sådant kan heta, eller var det finns att köpa?
Det brukar kallas sailcloth men de använder vanligtvis ett traditionellt system med hål i bandet och spänne, detta ser dock ut att ha någon typ av viklås.
 

Johnel

Omega
"Är sladden inkopplad i datorn?"

Alltid undrat över det där med att folk inte slulle ha dragit upp klockan fullt. En frisk automat blir väl fullt uppdragen av typ 15 minuters promenad? Så har det alltid varit med mina klockor iallafall.

I denna video förklaras det hur man får ut maximal gångtid från ett automatiskt urverk. Spola till 2:10 om ni är otåliga :)

 
  • Like
Reactions: NRE

Goflorp

Cartier
Skulle vilja ha hjälp finna produkt:
Armband, läder, svart/mörkbrunt, buckle, kontrasterande söm och (här är det jag går bet)
en slags "övervikning" av lädret och troligen ligger en metallskena under.
Sinn har denna lösning, men jag har sett den på andra märken.

Virtuell pilsnerl till den som kommer med "rätt" förslag :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Skulle vilja ha hjälp finna produkt:
Armband, läder, svart/mörkbrunt, buckle, kontrasterande söm och (här är det jag går bet)
en slags "övervikning" av lädret och troligen ligger en metallskena under.
Sinn har denna lösning, men jag har sett den på andra märken.

Virtuell pilsnerl till den som kommer med "rätt" förslag :)

Visst är det ett sånt här band du menar? Det här är det från Sinn, kan dessvärre inte hjälpa till med vilka andra tillverkare som säljer.

IMG_20200529_215704.jpg
 
Gå till urmakare och be dem öppna upp och kolla att allt är ok, helst innan transaktionen är genomförd då
Jag frågade om en av ADen på bibilioteksgatan kunde drista sig till att göra en äkthetsbedömning, mot betalning givetvis, på en bagagnad klocka. De hänvisade mig till Kapalands Auktioner. Kändes långsökt och drygt om jag ska vara ärlig
 

Goflorp

Cartier
Visst är det ett sånt här band du menar? Det här är det från Sinn, kan dessvärre inte hjälpa till med vilka andra tillverkare som säljer.

IMG_20200529_215704.jpg

Jag är skeptisk till att de vill sälja sina armband till andra märken. Men jag skall ge dem en förfrågan - det är ju så det går till där.
Kan sätta en femma på att de gärna vill ha ett serienummer på klockan i fråga som det skall passa på.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är skeptisk till att de vill sälja sina armband till andra märken. Men jag skall ge dem en förfrågan - det är ju så det går till där.
Kan sätta en femma på att de gärna vill ha ett serienummer på klockan i fråga som det skall passa på.

Det behövs inte alls. Det är bara att beställa vad du vill, det garanterar jag :) Finns till 20mm och 22mm bandbredd.
 

HSK

Patek
2-Faktor
När folk anger gångavvikelse (främst i annonser), gör man det vanligtvis baserat på användning och anger ett snittvärde? Det brukar aldrig specificeras hur man har mätt upp det och det känns som att det ofta är ganska missvisande med tanke på livsstil, huruvida man tar av sig klockan på nätterna osv. när folk säger att man har mätt under en dag eller två och sedan påstår att den går si och så många sekunder +/-.
 

J_atack

Omega
Detta har säkert diskuterats förut men hittade ingen passande tråd.
Min Breitling Avenger Caliber 17 köptes ny för ca 3 veckor sedan. Jag har mätt upp avvikelser sedan dag 1 och det har hoppat en hel del. I början runt +8 till +16, sedan en mätning på +0,0 och en på -4,8, en på -2,4. Sedan tillbaka på runt +8, +12 osv.
Pratade med handlaren som sa "om du stör dig på avvikelsen så ska den tillbaka till Breitling på garanti".
Min fråga är om jag ska vänta någon månad och se om det stabiliserar sig eller helt sonika bara skicka in den?
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Hur ska det kännas när man drar upp ett Valjoux 7750 manuellt (när klockan stannat och man ska ställa den)? Har en och upplever känslan som trög och lite ”rå”.
 

sjstrm

Cartier
Hej klockvänner.

Har en Gmt 16700 som jag burit under en längre tid. Har nu börjat känna rörelse i verket, tänk typ valjoux 7750 fast inte så påtagligt.
Har haft många Rolex och aldrig hört eller känt rörelse. Den håller fortfarande tiden inom cosc, bytar datum osv. som den ska.
Någon som haft någon liknande erfarenhet ? Är det dags för service tro ?
 

Parmesan

Breitling
Detta har säkert diskuterats förut men hittade ingen passande tråd.
Min Breitling Avenger Caliber 17 köptes ny för ca 3 veckor sedan. Jag har mätt upp avvikelser sedan dag 1 och det har hoppat en hel del. I början runt +8 till +16, sedan en mätning på +0,0 och en på -4,8, en på -2,4. Sedan tillbaka på runt +8, +12 osv.
Pratade med handlaren som sa "om du stör dig på avvikelsen så ska den tillbaka till Breitling på garanti".
Min fråga är om jag ska vänta någon månad och se om det stabiliserar sig eller helt sonika bara skicka in den?

Verket är väl chronometercertifierat, alltså -4/+6 sek per dygn? Har ingen erfarenhet av just klockan du har men min klocka som inte är chronometercertiferad presterar bättre/stabilare än så. Personligen hade jag skickat tillbaka den. Du kan ju passa på att fråga om COVID-situationen påverkar tiden för service när du ändå är igång. Hoppas det löser sig
Mvh
 

dino

Omega
2-Faktor
Tjena!
Ni som lämnat in klockor för reparation och service förr - vad är en rimlig väntetid i snitt? Förstår givetvis att det beror på omfattning av reparationen eller servicen men en uppskattning?

Jag har en klocka inne för byte av sekundvisare (delar behöver ej beställas) och undrar hur lång tid man kan förvänta sig att det kommer ta?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tjena!
Ni som lämnat in klockor för reparation och service förr - vad är en rimlig väntetid i snitt? Förstår givetvis att det beror på omfattning av reparationen eller servicen men en uppskattning?

Jag har en klocka inne för byte av sekundvisare (delar behöver ej beställas) och undrar hur lång tid man kan förvänta sig att det kommer ta?
Fick du inte någon uppskattad servicetid när du lämnade in den? Frågan går nämligen inte att besvara då det beror på en mängd olika saker som personalstyrka, arbetsbelastning osv. I bästa fall byter de sekundvisaren medan du väntar då det är en väldigt simpel åtgärd, i värsta fall tar det flera månader om du är sist i kön och de har massor att göra.

Om du nu har blivit meddelad att det ska ta x antal veckor eller liknande kan man ju alltid fråga snällt om det inte är möjligt att få smita emellan i kön då det ändå är ett så pass enkelt jobb och delarna redan finns hemma. :)
 

dino

Omega
2-Faktor
Fick du inte någon uppskattad servicetid när du lämnade in den? Frågan går nämligen inte att besvara då det beror på en mängd olika saker som personalstyrka, arbetsbelastning osv. I bästa fall byter de sekundvisaren medan du väntar då det är en väldigt simpel åtgärd, i värsta fall tar det flera månader om du är sist i kön och de har massor att göra.

Om du nu har blivit meddelad att det ska ta x antal veckor eller liknande kan man ju alltid fråga snällt om det inte är möjligt att få smita emellan i kön då det ändå är ett så pass enkelt jobb och delarna redan finns hemma. :)
Fick tyvärr ingen uppskattad tid då jag lämnade in den i annat ärende men sedan frågade om de kan passa på byta visare. Har gått en vecka nu utan svar och jag funderar på att hämta ut klockan och göra det på annat ställe som kan göra det direkt om det kommer dra ut på tiden. Tack för ditt svar, förstod att frågan är bred och svårt att ge ett exakt svar :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fick tyvärr ingen uppskattad tid då jag lämnade in den i annat ärende men sedan frågade om de kan passa på byta visare. Har gått en vecka nu utan svar och jag funderar på att hämta ut klockan och göra det på annat ställe som kan göra det direkt om det kommer dra ut på tiden. Tack för ditt svar, förstod att frågan är bred och svårt att ge ett exakt svar :)
Beroende på vad de gör så är nog vanlig service minst en vecka eller två eftersom de förmodligen kontrollerar gångreserv och gångavvikelse efter service. Det tar ett par dagar, och fler om ruckning behövs.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Visst är det ett sånt här band du menar? Det här är det från Sinn, kan dessvärre inte hjälpa till med vilka andra tillverkare som säljer.

IMG_20200529_215704.jpg
Jag är skeptisk till att de vill sälja sina armband till andra märken. Men jag skall ge dem en förfrågan - det är ju så det går till där.
Kan sätta en femma på att de gärna vill ha ett serienummer på klockan i fråga som det skall passa på.
Annars kan du leta på "DI-Model Chronissimo" det är ett sådant med största sannolikhet. Dom skall göra/har gjort band åt Sinn och finns bla på Uhrenband versand. (Watch band center)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Detta har säkert diskuterats förut men hittade ingen passande tråd.
Min Breitling Avenger Caliber 17 köptes ny för ca 3 veckor sedan. Jag har mätt upp avvikelser sedan dag 1 och det har hoppat en hel del. I början runt +8 till +16, sedan en mätning på +0,0 och en på -4,8, en på -2,4. Sedan tillbaka på runt +8, +12 osv.
Pratade med handlaren som sa "om du stör dig på avvikelsen så ska den tillbaka till Breitling på garanti".
Min fråga är om jag ska vänta någon månad och se om det stabiliserar sig eller helt sonika bara skicka in den?
Det där är väl ett ETA 2814 top grade som Breitling meckat lite med. tror jag. Jag är ingen Breitling expert men jag tror dom chronometer klassar alla sina verk oisf skall ju avvikelsen aldrig överträffa -4 till +6 oavsett position på klockan. Så det låter som den borde kontrolleras och justeras.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fick tyvärr ingen uppskattad tid då jag lämnade in den i annat ärende men sedan frågade om de kan passa på byta visare. Har gått en vecka nu utan svar och jag funderar på att hämta ut klockan och göra det på annat ställe som kan göra det direkt om det kommer dra ut på tiden. Tack för ditt svar, förstod att frågan är bred och svårt att ge ett exakt svar :)
Jag hittade denna lista på en del tillverkares uppskattade tider vid service/garantiåtgärd. Sen vet jag att Sinn har ganska långs servicetider, i så fall nu, ca 6 veckor.

Adidas: 3-6 veckor.
Beco: 3-6 veckor.
Bulova: 2-3 veckor.
Calvin Klein: 2-4 veckor.
Carrie Taylor: 2-3 veckor.
Casio: 2-3 veckor.
Certina: 2-4 veckor.
Club: 2-3 veckor.
Diesel: 3-6 veckor.
Daniel Wellington: 2-3 veckor.
DKNY: 3-6 veckor.
Dyrberg/Kern: 1-2 veckor.
Fossil: 3-6 veckor.
Gant: 2-3 veckor.
Gucci: 2-4 veckor.
Guess: 4-6 veckor.
Hello Kitty: 4-6 veckor.
Hugo Boss: 4-6 veckor.
INEX: 2-3 veckor.
Kate Spade: 2-3 veckor.
Kerbholz: 2-4 veckor.
Lars Wivallius: 2-4 veckor.
Lego: 1-2 veckor.
Lorus: 2-3 veckor.
Mango: 2-3 veckor.
Michael Kors: 3-6 veckor.
Misfit: 3-6 veckor.
Nixon: 5-7 veckor.
Police: 2-3 veckor.
Pulsar: 2-3 veckor.
Raymond Weil: 2-4 veckor.
Seiko: 2-3 veckor.
SMA Fitness: 2-4 veckor.
Suunto: 1-3 veckor.
Swiss Military Hanowa: 2-3 veckor.
Tissot: 2-4 veckor.
Tommy Hilfiger: 2-3 veckor.
Triwa: 5-7 veckor.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Kan någon hjälpa mig med vilken storlek jag ska ha på mejseln för att skriva upp en skruv på min oysterlänk till min 214270?
 
Topp