Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Listpris är butikspriset, det säger inte så mycket om marknadsvärdet begagnat dock. Jämför med andra sålda annonser om du ska få en bra bild på marknadsvärdet.Vad menas egentligen med ”listpris”?
Kan man utgå i från listpriset när man ska värdera sin klocka inför försäljning? Eller ska försöka ta reda vad klockan säljs för world wide via Chrono24 till exempel?
Vad menas egentligen med ”listpris”?
Kan man utgå i från listpriset när man ska värdera sin klocka inför försäljning? Eller ska försöka ta reda vad klockan säljs för world wide via Chrono24 till exempel?
Listpris är butikspriset, det säger inte så mycket om marknadsvärdet begagnat dock. Jämför med andra sålda annonser om du ska få en bra bild på marknadsvärdet.
Även om listpriset är tillverkarens rekommenderade försäljningspris så är det oftast förhandlingsbart, ibland mer och ibland mindre beroende på modell. På vissa märken är det mer eller mindre standard med uppåt 20% rabatt på listpris.List pris är ju tillverkarens rek. Pris vid nyförsäljning hos AD.
Vid andrahandsförsäljning så gäller marknadspris. Dvs vad folk är villiga att ge för dinkan vs vad du vill ha för den.
Chrono24 kan ge en fingervisning men många där är ju handlare så man får ju kika på skick, ålder(service) och vart i spannet som de ligger uppför som de faktiskt säljs.
Säg att det ligger 100st klockor av en modell ute. 70 av dem ligger där och skvalpar då säljarna inte behöver sälja utan kan vänta och hoppas att de gå "dyrt". De ända som säljs är de 30 som ligger i det nedre spannet då dessa säljare lägger sig runt eller under marknadsvärde för att de aktivt vill få sälja klockan.
Sökte runt lite på forumet men hittade inte riktigt det jag sökte efter. Jag söker tips på böcker om klockor men kanske mer specifikt svaret på frågan "Om du bara skulle äga en bok om klockor, vilken skulle det då vara?". I mitt huvud så innehåller boken en del historia om hantverket och hur det utvecklats, utförlig information om olika typer av klockor och urverk samt en liten introduktion till referensnummer för några av de mest grundläggande modellerna från de stora tillverkarna. Tror ni att en sådan bok existerar?
Om ert spontana svar på frågan är nej så tar jag gärna emot boktips som täcker iallafall en del av ovan nämnda kriterier.
mvh
Viktor
Hade helt missat boken skriven av @Denke. Blir en perfekt present att lägga till på önskelistan! Stort tack för hjälpen!Klockböcker handlar ofta om märken, klocktyper och specifika modeller som varit viktiga för den horologiska utvecklingen eller burits under speciella händelser, eller av speciella personer.
Denna har jag inte läst, men tänkt köpa. Tror den kan vara bra. https://www.careofcarl.com/sv/artiklar/new-mags-a-man-and-his-watch-.html
En forumfavorit är ju annars Klockor, skriven av vår egen @Denke, en av grundarna till KS. https://webshop.klocksnack.se/products/klockor-modeller-marken-och-norderi
Sen har jag ett par till som jag glömt namnet på. Ska försöka leta upp dem sen. Men även där presenteras många olika modeller, dock ganska ingående och ur ett historiskt perspektiv. Finns säkert många fler, fritt för alla att fylla på.
Gillar Hodinkees bok, täcker rätt mkt https://shop.hodinkee.com/collections/library/products/watches-a-guide-by-hodinkeeSökte runt lite på forumet men hittade inte riktigt det jag sökte efter. Jag söker tips på böcker om klockor men kanske mer specifikt svaret på frågan "Om du bara skulle äga en bok om klockor, vilken skulle det då vara?". I mitt huvud så innehåller boken en del historia om hantverket och hur det utvecklats, utförlig information om olika typer av klockor och urverk samt en liten introduktion till referensnummer för några av de mest grundläggande modellerna från de stora tillverkarna. Tror ni att en sådan bok existerar?
Om ert spontana svar på frågan är nej så tar jag gärna emot boktips som täcker iallafall en del av ovan nämnda kriterier.
mvh
Viktor
Gillar Hodinkees bok, täcker rätt mkt https://shop.hodinkee.com/collections/library/products/watches-a-guide-by-hodinkee
Hur gör du när du mäter? Kan det vara så enkelt att du inte drar upp den full för hand innan?Min klocka har dålig gångreserv (runt 8 timmar) men går alldeles utmärkt och byta datum perfekt. Enligt förra ägaren skall den varit på service 2018. Skall jag ändå pga gångreserven skicka in den på service?
"Är sladden inkopplad i datorn?"Hur gör du när du mäter? Kan det vara så enkelt att du inte drar upp den full för hand innan?
Om jag ska mäta någon av mina så brukar jag först dra upp den fullt för hand (30-50 varv på kronan eller tills jag känner motstånd), sedan tar jag ett kort på urtavlan och sätter klockan i lådan. Då behöver man inte passa någon tid när man ska kolla, bara kolla tidigare bild och räkna baklänges . Hur det fungerar till vardags beror väl på hur aktiv man är under dagen och hur uppdragen den var innan. Nu bär jag i princip aldrig automat till vardags längre, men då jag gjorde det brukade jag dra upp den manuellt en gång i månaden."Är sladden inkopplad i datorn?"
Alltid undrat över det där med att folk inte slulle ha dragit upp klockan fullt. En frisk automat blir väl fullt uppdragen av typ 15 minuters promenad? Så har det alltid varit med mina klockor iallafall.
Jag vet inte riktigt hur mycket det skiljer i effektivitet vid uppdrag mellan manuellt med kronan och om rotorn drar upp. Motsvarar ett varv på kronan ett varv på rotorn?Om jag ska mäta någon av mina så brukar jag först dra upp den fullt för hand (30-50 varv på kronan eller tills jag känner motstånd), sedan tar jag ett kort på urtavlan och sätter klockan i lådan. Då behöver man inte passa någon tid när man ska kolla, bara kolla tidigare bild och räkna baklänges . Hur det fungerar till vardags beror väl på hur aktiv man är under dagen och hur uppdragen den var innan. Nu bär jag i princip aldrig automat till vardags längre, men då jag gjorde det brukade jag dra upp den manuellt en gång i månaden.
Ganska smart! Men det förutsätter väl datumvisning för att vara tillförlitligt, och även med datum, hur löser du a.m/p.m diffen på 12h?Om jag ska mäta någon av mina så brukar jag först dra upp den fullt för hand (30-50 varv på kronan eller tills jag känner motstånd), sedan tar jag ett kort på urtavlan och sätter klockan i lådan. Då behöver man inte passa någon tid när man ska kolla, bara kolla tidigare bild och räkna baklänges . Hur det fungerar till vardags beror väl på hur aktiv man är under dagen och hur uppdragen den var innan. Nu bär jag i princip aldrig automat till vardags längre, men då jag gjorde det brukade jag dra upp den manuellt en gång i månaden.
Hej! Tack för svar! Jag drar upp klockan (25-30 varv) sedan låter jag den ligga tills den stannar. Det kanske är fel att göra så ?Hur gör du när du mäter? Kan det vara så enkelt att du inte drar upp den full för hand innan?
Jag tror att ett varv på kronan motsvarar många varv på rotorn. Och eftersom många rotorskivor bara drar upp fjädern åt ett håll, men snurrar åt båda hållen (och då lättare åt ”fel” håll) så krävs en del rörelse för att dra upp fjädern. Även vid uppdrag åt båda hållen behöver man röra sig en hel del för att fjädern ska dras upp helt.Jag vet inte riktigt hur mycket det skiljer i effektivitet vid uppdrag mellan manuellt med kronan och om rotorn drar upp. Motsvarar ett varv på kronan ett varv på rotorn?
50 varv på rotorn går ju hur fort som helst om man typ diskar eller promenerar.
Fattar fortfarande inte hur en automat inte kan bli fullt uppdragen ens om man spenderar dagen i soffan framför Netflix.
Känns som att vi behöver input från urmakare här. Jag upplever det nästan tvärtom. Exempelvis: Om en klocka har stannat så går den igång om jag vänder på den ett par gånger. Däremot upplever jag att jag får veva rätt många varv på kronan innan den startar.Jag tror att ett varv på kronan motsvarar många varv på rotorn. Och eftersom många rotorskivor bara drar upp fjädern åt ett håll, men snurrar åt båda hållen (och då lättare åt ”fel” håll) så krävs en del rörelse för att dra upp fjädern. Även vid uppdrag åt båda hållen behöver man röra sig en hel del för att fjädern ska dras upp helt.
Vill minnas jag läst i någon Omega-manual att man behöver bära klockan minst åtta timmar om dagen för att fjädern ska hållas uppvriden.
Så upplever jag det också. Tror det beror på att rörelsen sätter igång hjulet direkt när man vänder/skakar lite på klockan, medan man vid uppdrag behöver få tillräckligt med kraft i fjädern för att den ska börja ”skicka över” kraften.Känns som att vi behöver input från urmakare här. Jag upplever det nästan tvärtom. Exempelvis: Om en klocka har stannat så går den igång om jag vänder på den ett par gånger. Däremot upplever jag att jag får veva rätt många varv på kronan innan den startar.
Det kanske finns en logik i det beroende på hur kronan skiljer sig ifrån rotorn placering i drivlinan?Känns som att vi behöver input från urmakare här. Jag upplever det nästan tvärtom. Exempelvis: Om en klocka har stannat så går den igång om jag vänder på den ett par gånger. Däremot upplever jag att jag får veva rätt många varv på kronan innan den startar.
Ja, det förutsätter datum. Jag tar en ny bild innan jag ställer fram tiden och ser om datumskifte sker. Har klockan stannat exempelvis kl 5 så vrider jag fram den till 12, skiftar den då datum har den stannat kl17, ja du förstårGanska smart! Men det förutsätter väl datumvisning för att vara tillförlitligt, och även med datum, hur löser du a.m/p.m diffen på 12h?
Det gör det såklart. @Remofflan är ju inne på samma.Det kanske finns en logik i det beroende på hur kronan skiljer sig ifrån rotorn placering i drivlinan?
Jag tänker att varje rotorvarv är mindre ”värt” eftersom den ska kunna snurra av sig själv, dvs utan direkt kraft och därför inte kan dra upp lika effektivt som kronan, där det kan finnas kugghjul som ger hävstångseffekt? Alltså att rotorns varv drar upp fjädern mindre för att det annars skulle bli så trögt att rotorn inte skulle kunna vrida upp drivfjädern för att den skulle möta för stort motstånd i själva vridmomentet. Hoppas det inte blev för luddigt, men jag vet hur jag tänker.Det gör det såklart. @Remofflan är ju inne på samma.
Men jag tänker så här isåfall - om rotorn går "direkt" till fjädern så dras den upp omedelbart. Om kronan däremot behöver ju åtminstone något extra kugghjul för att nå fram till fjädern. Då borde klockan dras upp mer effektivt av rotorn?
(Disclaimer här, barnen vaknade alldeles för tidigt imorse och jag är därmed lite osäker på både logiskt tänkande och flerledsanalys.)
Det du skriver låter faktiskt logiskt.Jag tänker att varje rotorvarv är mindre ”värt” eftersom den ska kunna snurra av sig själv, dvs utan direkt kraft och därför inte kan dra upp lika effektivt som kronan, där det kan finnas kugghjul som ger hävstångseffekt? Alltså att rotorns varv drar upp fjädern mindre för att det annars skulle bli så trögt att rotorn inte skulle kunna vrida upp drivfjädern för att den skulle möta för stort motstånd i själva vridmomentet. Hoppas det inte blev för luddigt, men jag vet hur jag tänker.
Någon får helt enkelt ta tag i experimentet (kanske jag, om jag orkar )Om någon har tid och lust att genomföra ett experiment så är det ju inte så svårt att ge den 20 viftningar, se hur länge den går och jämföra med att dra upp den 20 varv. Jag är inne på samma spår som @Remofflan i att kronan visserligen tar lite längre tid att kicka igång visarna men att den vrider upp fjädern mycket mer effektivt men jag är inte heller särskilt påläst.
Dock hör man ju ibland om folk som klagar på att deras klockor stannar för att de inte har rört på sig tillräckligt men jag kan inte minnas att jag läst eller hört om någon som klagat på att den stannat efter att ha vridit upp manuellt (om den inte är defekt så klart).
Jag har inte hängt med här, är det ett automatverk i klockan då? Såg inte det skrevs att det var det.Hej! Tack för svar! Jag drar upp klockan (25-30 varv) sedan låter jag den ligga tills den stannar. Det kanske är fel att göra så ?