• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

HSK

Patek
2-Faktor
Det ligger en fantastisk Rolex bubble back på k&s som är nyservad och klassad som kronometer men den diffar 6min/24h vilket inte är ovanligt för vintage (i det här fallet en klocka från 1945) men jag blev lite nyfiken på hur kronometerkriterierna har sett ut historiskt och förändrats över tid. Vad var egentligen kraven år 1945 t.ex. och hur ofta har kraven reviderats genom åren?
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Blev erbjuden en Datejust från 90 talet och bad om timegrapher mätningar då servicehistoriken inte var känd och fick dessa siffror.
Är inte helt vass på att läsa av detta, men förstod det som att amplituden var något låg.
Tänker om man kommer behöva skjutsa iväg klockan på service det första man gör om man kulle besluta sig för att köpa...
Vad tror ni? Är det "bra" eller "dåliga" siffror?
1631796754286.png

Är den fullt uppskruvad så är det dåliga siffror, och jag personligen hade antingen hoppat den eller räknat in en service på priset.
 
  • Like
Reactions: Efe

Weberg

Audemars
Hur kan man verifiera äktheten på en glasring från Rolex? Har zoomat som en galning på olika annonser men kan inte hitta några stämplar, gäller även dem som lovar "genuine Rolex".

Screenshot_20210924_202037.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Gänglås (typ Loctite) kan ju oftast lösas upp genom att värma skruven.

Om jag har skruvade länkbitar och kör länken i en ultraljudstvätt med hett vatten, behöver nytt gänglås vanligtvis appliceras?
 

C-J

Panerai
2-Faktor
En klocka från cirka 1950-talet som är relativt nycervad och har märkningen ”water proof” vad har denna för vatten resistens igenkligen?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
En klocka från cirka 1950-talet som är relativt nycervad och har märkningen ”water proof” vad har denna för vatten resistens igenkligen?
Det är ju långt före ISO 22810:2010, och jag tror inte att det fanns någon fastslagen "standard" för vad det skulle innebära. Det var nog vad tillverkaren ansåg att det betydde, så det beror nog på märke och modell vad den förväntades klara till att börja med. (Sedan är det ju en annan fråga vad den faktiskt klarar efter 70 år och service.)
 
  • Like
Reactions: C-J

C-J

Panerai
2-Faktor
Det är ju långt före ISO 22810:2010, och jag tror inte att det fanns någon fastslagen "standard" för vad det skulle innebära. Det var nog vad tillverkaren ansåg att det betydde, så det beror nog på märke och modell vad den förväntades klara till att börja med. (Sedan är det ju en annan fråga vad den faktiskt klarar efter 70 år och service.)
Är en svalan sportsman som igenkligen bara var en billig bruksklocka så svårt att säga, har skruvat baklock så det hjälper kanske lite🤔
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag är lite vetgirig här: har sett att det finns quartzväggklockor som har svepande(och då menar jag till synes HELT svepande sekundvisare. Hur funkar en sådan om quartzarmbandsur och automater har tickande sekundvisare?
 

BadgerIV

Breitling
Hej! Jag står i startgroparna för att köpa en khaki field mechanical. Det lutar åt ref.H69439531, men jag är lite osäker då det står att den har en PVD-coating. Någon som har någon erfarenhet av hur den slits? Klockan kommer att bäras i stort sett dagligen och är det så att PVD:n slits snabbt köper jag hellre ref.H69439931 och ett annat klockband då jag inte gillar det gröna natobandet med läderdetaljer.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej! Jag står i startgroparna för att köpa en khaki field mechanical. Det lutar åt ref.H69439531, men jag är lite osäker då det står att den har en PVD-coating. Någon som har någon erfarenhet av hur den slits? Klockan kommer att bäras i stort sett dagligen och är det så att PVD:n slits snabbt köper jag hellre ref.H69439931 och ett annat klockband då jag inte gillar det gröna natobandet med läderdetaljer.
Jag kan inte dessa modeller men när jag googla på dem så är båda i stål. Menar du att Hamilton säljer den med PVD-coating eller menar du att den nuvarande ägaren gjort det själv? Är det original är det nog ingen fara. Jag har en CWC med PVD-coating. Den har jag haft några år, använt den frekvent och inget är slitet.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har säkert tagits upp otaliga gånger, men varför skrivs antalet juveler ut två gånger på urverket? Exempelvis Thirty (30) Jewels.
Traditioner för gamla urmakare som öppnade något de inte visste vad det var för att få ett hum om vad som det innehöll innan man började pilla?
 
Topp