• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Använder ni någon form av loctite till screw links? Vilken typ och vart köper jag det ifrån i så fall?
Jag har nämligen en pin som skruvar upp sig efter bara några dagars användande.
 
Varför har kostym/kontorsklockor i 18K sällan viklås när deras bröder i stål ofta har det?
Är det för att ett viklås i guld blir väldans dyrt eller bara av tradition att 18K ska ha ett vanligt C-spänne?
 
Varför har kostym/kontorsklockor i 18K sällan viklås när deras bröder i stål ofta har det?
Är det för att ett viklås i guld blir väldans dyrt eller bara av tradition att 18K ska ha ett vanligt C-spänne?
Jag provade en Vacheron Constantin Fifty-Six för några år sedan i en av deras egna butiker. Jag ställde samma fråga då och fick till svar att de kör C-spänne på sin guldreferens eftersom de ansåg att det var det mer klassiska valet.
 
Aha, jag har haft mina misstankar att det kunde vara så ja... 👍
Det var iallafall det svaret jag fick av dem som sagt, men det kan ju vara lika mycket PR-grej som verklighet.

Jag har hört att viklås från vissa tillverkare kostar huggorm så att ha ett vanligt törnlås drar ner kostnaden lite, vilket kanske kan locka fler köpare. Men det är en ren spekulation från min sida.
 
Hur ofta bör man ha service på automatiska klockor? Och hur ser man när det bör göras?
Man märker oftast att den börjar tappa tid mycket. Om den i stället börjar gå för fort kan den ha blivit magnetiserad.
Kan även märkas på att gångtiden börjar bli mycket kortare än den borde vara.
Har man tillgång till en timegrapher kan man även se det på amplituden och stabiliteten i gången.
Det kan innebära allt från 5 till 15 år eller mer, beroende på urverk.
 
Hur långt kan du köra med en dieselbil innan du får soppatorsk?
Det beror på flera faktorer:
Har du diesel i från början och om så, hur mycket?
Är bilen servad och är det rätt däcktryck?
Har du stereo, ac osv på?
Vilken hastighet kör du?
Är det höjdskillnader på vägen du kör? Mest nerför, uppför, plant eller en bra blandning?
Vad är det för bil?
Vilken motor?
Trimmad eller optimerad?
Har du last eller passagerare?
Optimerat bilen för max/km per liter och plockat bort all dödvikt?


Dumma svar kräver dumma frågor, gick ju utmärkt för andra medlemmar att ge ett fullt skäligt och trevligt svar
 
Det beror på flera faktorer:
Har du diesel i från början och om så, hur mycket?
Är bilen servad och är det rätt däcktryck?
Har du stereo, ac osv på?
Vilken hastighet kör du?
Är det höjdskillnader på vägen du kör? Mest nerför, uppför, plant eller en bra blandning?
Vad är det för bil?
Vilken motor?
Trimmad eller optimerad?
Har du last eller passagerare?
Optimerat bilen för max/km per liter och plockat bort all dödvikt?


Dumma svar kräver dumma frågor, gick ju utmärkt för andra medlemmar att ge ett fullt skäligt och trevligt svar
Nu svarade iofs @Sandstrand på sin egen fråga så då får väl jag göra det också:
Nej, tanken är tom. Bara luft kvar, bilen är oservad och ingen luft i däcken. Slutsats jag kommer ingenstans såvida jag inte puttar den
 
Det beror på flera faktorer:
Har du diesel i från början och om så, hur mycket?
Är bilen servad och är det rätt däcktryck?
Har du stereo, ac osv på?
Vilken hastighet kör du?
Är det höjdskillnader på vägen du kör? Mest nerför, uppför, plant eller en bra blandning?
Vad är det för bil?
Vilken motor?
Trimmad eller optimerad?
Har du last eller passagerare?
Optimerat bilen för max/km per liter och plockat bort all dödvikt?


Dumma svar kräver dumma frågor, gick ju utmärkt för andra medlemmar att ge ett fullt skäligt och trevligt svar
Jobbigt att vara så uttråkad att man måste in i en tråd man inte gillar, med syftet att skapa dålig stämning.

Är det för att ingen högg på din fåniga kommentar i en annan tråd häromdagen?

Oavsett har du fått lite uppmärksamhet nu, så du kan med gott samvete återgå till var du nu brukar vara. Där det säkert är mycket trevligare och mysigare.

Ha en fortsatt förtjusande dag!
Det här inlägget av herrn åldrades väl.
 
Det beror på flera faktorer:
Har du diesel i från början och om så, hur mycket?
Är bilen servad och är det rätt däcktryck?
Har du stereo, ac osv på?
Vilken hastighet kör du?
Är det höjdskillnader på vägen du kör? Mest nerför, uppför, plant eller en bra blandning?
Vad är det för bil?
Vilken motor?
Trimmad eller optimerad?
Har du last eller passagerare?
Optimerat bilen för max/km per liter och plockat bort all dödvikt?


Dumma svar kräver dumma frågor, gick ju utmärkt för andra medlemmar att ge ett fullt skäligt och trevligt svar
Menar du att ett trevligt svar är något eftersträvansvärt? Hur tycker du själv att du lyckades? Som jag tolkade Yonssons inlägg, menade han att det är svårt att säga då många faktorer påverkar.
 
Jag tycker att man som moderator kan bemöta medlemmar på ett vettigt sätt.
Svaret i fråga var inte vettigt (tycker jag), även om jag också förstod innebörden.

Var mitt inlägg trevligt: Nej, det vill jag inte påstå. Men frågorna var relevanta
Skulle vi gissa vad det var för verk han frågade om?

Du kom bara hit för att gnälla på mig? Då kanske vi ska hitta ett annat ställe åt dig där du kan få gnälla? Hit hör det inte.
 
Jag tycker att man som moderator kan bemöta medlemmar på ett vettigt sätt.
Svaret i fråga var inte vettigt (tycker jag), även om jag också förstod innebörden.

Var mitt inlägg trevligt: Nej, det vill jag inte påstå. Men frågorna var relevanta
Jag vet ju inte vad Yonsson menade, men om du läser mycket litteratur så vet du att text ofta tolkas utifrån sitt sammanhang, man använder en liknelse för att förtydliga. Därför tolkade jag inte ens in dieselbilars förbrukning. Jag tolkade det som en metafor för hur länge ett klockbatteri håller. Det är inte drygt att svara så. Det är snarare tecken på en viss bildning. Du går till personangrepp när du antyder att någon är dum. Det kanske är du som är dum för att du inte kan tolka text så som den avses? Jag vet inte, men det låter otrevligt och hör definitivt inte hemma på ett forum där man är på nåder. Var försiktig och ska du anmärka på något så gör det inte mot person utan mot text och formuleringar. Slutligen, moderatorernas arbetsmiljö har vi alla ett j-a ansvar för att se till att det är så drägligt som det bara går. Du och jag kan "bära" moderatorerna i deras arbete. Är du inte starkt nog för annat ämne mobbing är det bättre att du avhåller dig från att vistas här. Vi som är här, alla trådar inkluderade, vill ha arbetsro.
 
Tillbaka
Topp