• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

HSK

Patek
2-Faktor
Har säkert tagits upp otaliga gånger, men varför skrivs antalet juveler ut två gånger på urverket? Exempelvis Thirty (30) Jewels.
Traditioner för gamla urmakare som öppnade något de inte visste vad det var för att få ett hum om vad som det innehöll innan man började pilla?
Min killgissning är att det är en gammal kvarleva precis som att man med checkar använde(r) både siffror och text ifall något av dem skulle vara otydlig. I vissa fall skrivs texten t.ex. ut på tyska osv.

Det enklaste hade varit att bara använda sig av siffror men det är väl för att ha något mer att gå på om siffrorna skulle vara oläsliga antar jag (även om det är ganska enkelt att kontrollera).
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Har säkert tagits upp otaliga gånger, men varför skrivs antalet juveler ut två gånger på urverket? Exempelvis Thirty (30) Jewels.
Traditioner för gamla urmakare som öppnade något de inte visste vad det var för att få ett hum om vad som det innehöll innan man började pilla?
Jo, det har nog tagits upp tidigare här, men jag hittade det inte nu...

Nja, urmakarna behövde nog inte den informationen, de vet nog ändå, eller kan helt enkelt se det. Jag har för mig att det är olika för olika tillverkare. En del skriver med bara siffror, en del med bara ord (och ibland på olika språk), och en del både och. Varför både och? Svårt att säga, tradition. "Det har alltid varit så"?
 

Ghostie

Omega
2-Faktor
Har säkert tagits upp otaliga gånger, men varför skrivs antalet juveler ut två gånger på urverket? Exempelvis Thirty (30) Jewels.
Traditioner för gamla urmakare som öppnade något de inte visste vad det var för att få ett hum om vad som det innehöll innan man började pilla?
Att ö.h.t skriva ut antal stenar är ett krav i olika tull- och handelsregler. Hittade det här i ett dokument från amerikanska tullen: "[...] and in words, the number of jewels, if any, serving a mechanical purpose as frictional bearings", men har väl gissningsvis ursprung i schweiziska regler. Men varför är fortfarande en bra fråga.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Min killgissning är att det är en gammal kvarleva precis som att man med checkar använde(r) både siffror och text ifall något av dem skulle vara otydlig. I vissa fall skrivs texten t.ex. ut på tyska osv.

Det enklaste hade varit att bara använda sig av siffror men det är väl för att ha något mer att gå på om siffrorna skulle vara oläsliga antar jag (även om det är ganska enkelt att kontrollera).

Jo, det har nog tagits upp tidigare här, men jag hittade det inte nu...

Nja, urmakarna behövde nog inte den informationen, de vet nog ändå, eller kan helt enkelt se det. Jag har för mig att det är olika för olika tillverkare. En del skriver med bara siffror, en del med bara ord (och ibland på olika språk), och en del både och. Varför både och? Svårt att säga, tradition. "Det har alltid varit så"?

Att ö.h.t skriva ut antal stenar är ett krav i olika tull- och handelsregler. Hittade det här i ett dokument från amerikanska tullen: "[...] and in words, the number of jewels, if any, serving a mechanical purpose as frictional bearings", men har väl gissningsvis ursprung i schweiziska regler. Men varför är fortfarande en bra fråga.
Tack kompisar!

Detta är varför jag gillar forumet ❤
 
Hej!

Ska jag köpa en Tag Heuer Monaco (cal 11) eller är det ett sabla slöseri med pengar? Är den renome (första modulära chronographen) den hävdar sig åtnjuta respekterad i orologikretsar, eller är Monaco, likt andra Tag Heuer, reducerad till ett skämt?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej!

Ska jag köpa en Tag Heuer Monaco (cal 11) eller är det ett sabla slöseri med pengar? Är den renome (första modulära chronographen) den hävdar sig åtnjuta respekterad i orologikretsar, eller är Monaco, likt andra Tag Heuer, reducerad till ett skämt?
Tror det sägs att klockintresserade svenskar har ett spretigt förhållande till tag Heuer som märke men att modellen Monaco uppskattas. Tag Heuer och enbart Heuer är helt olika saker. Heuer lockar mig mer för det står för en storhetstid som är förvunnen men inte glömd.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej!

Ska jag köpa en Tag Heuer Monaco (cal 11) eller är det ett sabla slöseri med pengar? Är den renome (första modulära chronographen) den hävdar sig åtnjuta respekterad i orologikretsar, eller är Monaco, likt andra Tag Heuer, reducerad till ett skämt?
Om du är nöjd så är det inget slöseri med pengar, däremot bör man kanske vara medveten om att Tag Heuer generellt tappar väldigt mycket värde/säljs ofta under listpris så det kan vara bra att jämföra lite priser eller kanske kika på begagnatmarknaden om man kan tänka sig det.

Det är inget fel i att köpa nytt heller men det kan vara trevligt att på förhand veta om att de har ett stort värdetapp om man köper nytt och det är nog också en bidragande orsak till att vissa har en negativ syn på märket, att det skulle vara onödigt högt prissatta klockor där prislappen inte matchar produkten (gäller i och för sig väldigt många märken) och att de är lite av ett instegsmärke.

Jag personligen gillar TH och tycker att de har en del fina modeller men försök gärna att prova innan köp om möjligt då just Monaco bärs väldigt mycket större än måtten antyder.
 

Freddzon

Omega
Billigaste på "legit" service i Sverige tro?. I detta fall en superocean med 2824 verk. Totalt ointresserad av polering etc, Utan vill ha själva verket servat vilket alla dom jag pratat med i sthlm vill ha minst 6500:- vilket är lite i överkant när man kan skicka till England o ha allt servat för hälften.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Billigaste på "legit" service i Sverige tro?. I detta fall en superocean med 2824 verk. Totalt ointresserad av polering etc, Utan vill ha själva verket servat vilket alla dom jag pratat med i sthlm vill ha minst 6500:- vilket är lite i överkant när man kan skicka till England o ha allt servat för hälften.
Hälften vet jag inte om man kan få här, men hos Tidlösa utanför Uppsala kan du i alla fall trimma en tusenlapp på det priset: https://www.tidlosaur.se/
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Skyddsplast på klockan, kan det verkligen va' nåt å ha? Någon som provat?
Så här snyggt kan det bli 🤩

F8D58294-5CDB-4C34-9223-4C49098E4C17.jpeg
F511AB80-3C45-48B7-9125-A910D2A75FCB.jpeg
 

MaiPenRai

Panerai
2-Faktor
Jag har sökt på forumet, men hittar ingen direkt information om var man kan tänkas beställa hållare till klockarmband.
Vill gärna ha dem i läder och de enda som jag hittat är i gummi.

Någon av Er som kan tipsa om var jag kan beställa?

40A5DF57-C7AE-43D4-970A-1E912CE12D9F.jpeg


Tack på förhand.
 

Jompa99

Omega
Tips på hur man får bort slitna bandstift?
De små ”bumparna” som man använder för att pressa ihop dem är så slitna att verktyget bara glider över.
Har ett ordentligt bergeon verktyg inget dålig kinaverktyg så tror inte där problemet ligger.

Såg tips på tuben om att man kan använda tandtråd men det går inte då man inte kommer runt stiften pga ändlänkarna.
Tips mottages tacksamt!
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Tips på hur man får bort slitna bandstift?
De små ”bumparna” som man använder för att pressa ihop dem är så slitna att verktyget bara glider över.
Har ett ordentligt bergeon verktyg inget dålig kinaverktyg så tror inte där problemet ligger.

Såg tips på tuben om att man kan använda tandtråd men det går inte då man inte kommer runt stiften pga ändlänkarna.
Tips mottages tacksamt!
Testa med en papperskniv av den här typen:


Med ett nytt blad är det så vasst att det kan få tillräckligt grepp om bandstiftet.
 

Brus Lee

Cartier
2-Faktor
AB1A0679-A961-462D-BAB7-A87E079266A2.jpeg
Hej

har en ny ryssklocka som har lite för stort armband för mina späda armar 😁

Jag har kortat så mycket som möjligt i själva låsspännet men frågan är om länken går att korta. Det ser inte ut att vara möjligt men jag tänkte ändå fråga expertisen här.

Tack för flytt admin, ett misstag från min sida :)
 
Senast ändrad:

Vantheman

Cartier
Någon som har tips hur man får en rislänk att inte se ny ut? Vill inte ha en sån ”finish” på den som det har en tendens att vara när dem är nya.
 
Topp