• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det heter nog Twixt till iOS, har själv android och dålig koll på iOS. Lite tveksam till funktionaliteten dock även om appen fått bra recensioner.
Kollade in Toolwatch. Gratis att installera, men kräver nån slags registrering/inloggning för att användas. Gjorde inte det eftersom jag inte ser någon som helst anledning till att behöva göra det för ett sånt verktyg, så jag fick aldrig veta hur den funkar...
Twixt Time kostar 109:-, och verkar göra det som efterfrågas, man tar bilder på urtavlan t.ex. en gång per dag, så ska den räkna ut hur mycket klockan avviker. (Har inte testat den själv dock.) Så i princip som WatchTracker (som jag däremot använder själv) fast man slipper träna reaktionstid genom att trycka på en knapp. ;)
 

holma20

Panerai
Någon som vet vad detta Hallmark står för ?
4B44035B-CA46-4C8A-B57B-BE641CC27500.png
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Har jag fattat det rätt, att den härliga mörkare lysmassan på vintage-rolex ofta kommit till pga att klockorna legat mörkt länge?

Isåfall, besviken!
 

gish

Breitling
Jag står inför ett dilemma. En urmakare vill sälja mig klockan X till Y% rabatt. Den finns inte i lager, så jag är garanterad en splitt ny klocka. Den andra urmakaren erbjuder mig (Y+Z)% rabatt för klockan X, som finns inne och används som demo-ex.

Vad borde jag tänka på om jag vill köpa den till större rabatt? Jag vet att den har ytterst lite slitage, men är ändå medveten om att det är ett demo-ex.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag står inför ett dilemma. En urmakare vill sälja mig klockan X till Y% rabatt. Den finns inte i lager, så jag är garanterad en splitt ny klocka. Den andra urmakaren erbjuder mig (Y+Z)% rabatt för klockan X, som finns inne och används som demo-ex.

Vad borde jag tänka på om jag vill köpa den till större rabatt? Jag vet att den har ytterst lite slitage, men är ändå medveten om att det är ett demo-ex.
det låter mer ekonomi relaterat än klockrelaterat i mina öron?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Behöver lite hjälp här.
Var kan man köpa och testa nya Hamilton i butik, gärna nära Stockholm/Uppsala?
Är sugen på en Khaki Navy men vill gärna köpa från butik och inte online.
Time Shop på Kungsgatan/konserthuset har haft Hamilton tidigare. Om jag inte mins fel ingår både den och Stepin Watches på Drottninggatan i Franks UR. Testa att ring Franks Ur
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ekonomi i förhållande till kvalitet och folks erfarenheter kring det. Är mest ute om folk generellt sett säger "aldrig lagerförd klocka, alltid beställd".

Frågan är lite konstigt ställd då alla klockor i butiken som inte ligger oupppackade på lagerhyllan är skylt ex. Du testar en klocka ur montern och det är den du köper.
Demo-ex skrev du, vad är det för klocka som demonstreras på ett sätt som påverkar pris/prestanda?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Förstår inte? Kan ju vara nån klåpare som provat och dragit den längs bordet. Hairlines eller dings, är ju inte alltför ovanligt. Ett enkelt exempel
Ja men då är ju exemplet precis som om du går in i en klädbutik, testar en tröja och sedan vill ha en lika dan tröja ifrån lagret? Ibland finns det och ibland inte, ska man få rabatt och kalla tröjan som hängt i butiken demo eller skyltex då?
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
det låter mer ekonomi relaterat än klockrelaterat i mina öron?
Du gör det krångligare än vad det är. En butik vill sälja dig ett skyltex och ge dig rabatt? Du undrar vad man ska tänka på?
Skulle kolla att den är i bra skick och att den håller tiden. Vilken prisklass pratar vi om? Om det är en från Ur & Penn skulle jag nog stå över. Men en omega från Erikssons så är chansen att den är i bättre skick.🤷🏻‍♂️
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Du gör det krångligare än vad det är. En butik vill sälja dig ett skyltex och ge dig rabatt? Du undrar vad man ska tänka på?
Skulle kolla att den är i bra skick och att den håller tiden. Vilken prisklass pratar vi om? Om det är en från Ur & Penn skulle jag nog stå över. Men en omega från Erikssons så är chansen att den är i bättre skick.🤷🏻‍♂️
@gish
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Ja men då är ju exemplet precis som om du går in i en klädbutik, testar en tröja och sedan vill ha en lika dan tröja ifrån lagret? Ibland finns det och ibland inte, ska man få rabatt och kalla tröjan som hängt i butiken demo eller skyltex då?
Men..
Om butiken haft 10 klockor, och alltid gett kunden en klocka från lagret istället för att sälja den klocka som varit ”skylt ex”, och nu bara har ”skylt exet” kvar. Då är väl inte frågan orimlig?

Edit: han har nu fått ett bra svar från @Deskdiversthlm
 

gish

Breitling
Du gör det krångligare än vad det är. En butik vill sälja dig ett skyltex och ge dig rabatt? Du undrar vad man ska tänka på?
Skulle kolla att den är i bra skick och att den håller tiden. Vilken prisklass pratar vi om? Om det är en från Ur & Penn skulle jag nog stå över. Men en omega från Erikssons så är chansen att den är i bättre skick.🤷🏻‍♂️
Jag inser att jag gör det. Tack.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men..
Om butiken haft 10 klockor, och alltid gett kunden en klocka från lagret istället för att sälja den klocka som varit ”skylt ex”, och nu bara har ”skylt exet” kvar. Då är väl inte frågan orimlig?
Absolut förekommer det. Just i detta fallet är det svårt att svara på om inte @gish kan berätta vad det gäller för klocka. Då jag köpt klockor har båda förekommit, och det är inte ovanligt med rabatt för att det är en klocka som suttit i montern länge och ingen ouppackad finns på lager. Men att kalla alla för demo-ex är en generalisering som haltar.
 

gish

Breitling
Det är en Omega Seamaster 300.
Absolut förekommer det. Just i detta fallet är det svårt att svara på om inte @gish kan berätta vad det gäller för klocka. Då jag köpt klockor har båda förekommit, och det är inte ovanligt med rabatt för att det är en klocka som suttit i montern länge och ingen ouppackad finns på lager. Men att kalla alla för demo-ex är en generalisering som haltar.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Som tillägg, jag skulle fråga hur länge den legat i skylten. Kanske kan vara värt att be om att iaf få en översikt, byta packningar etc. så en känns fräsh och säker för bad. Utöver det borde det inte vara några problem.
Om den inte legat i montern mer än något år så är det inget som behöver göras men fråga dem. Säljs den som en ny klocka så har du ändå full garanti från köptillfället.
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Någon som kan tipsa om en stabil och stryktålig klockrulle/låda med plats för två klockor?

En som man kan slänga ner i ryggsäcken bland allt annat när man ska resa utan risk att klockorna får sig några repor eller stötar.

Tack på förhand :)
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Någon som kan tipsa om en stabil och stryktålig klockrulle/låda med plats för två klockor?

En som man kan slänga ner i ryggsäcken bland allt annat när man ska resa utan risk att klockorna får sig några repor eller stötar.

Tack på förhand :)

Beror på hur mycket du vill lägga, men det finns en del snygga varianter från bla Delugs och Hodinkee.


 

fc2

Rolex
Time Shop på Kungsgatan/konserthuset har haft Hamilton tidigare. Om jag inte mins fel ingår både den och Stepin Watches på Drottninggatan i Franks UR. Testa att ring Franks Ur
Tack för svar. Dock landade det hela i DOXA istället för Hamilton, och jag känner att en DOXA Sub 200 om möjligt är än mer prisvärd än en Hanilton Navy.
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Beror på hur mycket du vill lägga, men det finns en del snygga varianter från bla Delugs och Hodinkee.

Tackar! Ska kika in dom där
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Någon som kan tipsa om en stabil och stryktålig klockrulle/låda med plats för två klockor?

En som man kan slänga ner i ryggsäcken bland allt annat när man ska resa utan risk att klockorna får sig några repor eller stötar.

Tack på förhand :)
Kolla in den här tråden för inspiration. Att göra den själv är bra för självkänslan :)

 
Topp