• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har förstått att "rucka" klockan är att öppna upp och justera den lite för att gå mer exakt. Men min fråga är: Jag har t ex en klocka med SW220 som går +7-10spd vilket är inom märkets acceptans. Finns det någon anledning eller negativt med att rucka för att då få den mer exakt?
T ex sliter det på något sätt eller bara extra kostnad?
Sliter gör det nog inte, men det kostar ju några hundralappar om en urmakare gör det. Men 7-10s plus är ganska bra för ett sånt urverk. Vet inte hur bra precision det är i ruckningen, det är inte säkert att det är möjligt att få det så mycket bättre. (Och man vill normalt att den hellre går lite för fort än att den går för långsamt.)
 

Detärjag

Cartier
Kan en klocka som har blivit magnetiserad sakta sig eller är det uteslutande så att magnetisering gör att den fortare sig? Konsensus verkar vara att magnetisering = klockan fortare sig men sen verkar det finnas en liten minoritet som påstår att magnetisering kan göra att klockan saktar sig också.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Kan en klocka som har blivit magnetiserad sakta sig eller är det uteslutande så att magnetisering gör att den fortare sig? Konsensus verkar vara att magnetisering = klockan fortare sig men sen verkar det finnas en liten minoritet som påstår att magnetisering kan göra att klockan saktar sig också.
Vet inte riktigt hur det skulle gå till. Det man alltid hör är att den går fortare, och förklaringen brukar vara att slingorna i fjädern "klibbar ihop" pga magnetism, vilket i praktiken gör den effektiva delen av fjädern kortare, vilket gör den snabbare. (Rätt rejält skulle jag föreställa mig.)
 

Supreme

Omega
Någon som råkar veta vilken länk denna biten kan tillhöra?
Svår fråga med lite att gå på 😂
PXL_20221121_190332375.jpg
PXL_20221121_190324141.jpg
 

BlindAnders

Breitling
2-Faktor
Hej.
Jag har hört/läst att man i samband med service av vintage Rolex kan drabbas av att få tillbaks klockan med utbytt tavla och/eller visare. Detta utan att ha bett om det eller blivit tillfrågad. Någon som vet om det ligger någon sanning i det?
 
36mm eller 40mm? Hublot tycker jag ser någorlunda liten ut (inte en mening man ofta hör😄) med t-skjorta. Men med kavaj/skjorta undrar jag om det inte är en rätt ok storlek ändå. Jag har 18,5cm handled.


64F7D6E0-5910-4139-9660-C8BEDEB0F014.jpeg 8B10D7C3-40C9-4B06-89B7-6D858C682329.jpeg CA8D0411-D340-43EB-8D5C-727A14A5A9E4.jpeg 43BFFEB3-4382-49C8-A020-1C45999F1F88.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej.
Jag har hört/läst att man i samband med service av vintage Rolex kan drabbas av att få tillbaks klockan med utbytt tavla och/eller visare. Detta utan att ha bett om det eller blivit tillfrågad. Någon som vet om det ligger någon sanning i det?
Det händer. Oavsett tillverkare. Var väldigt tydlig och tydligare när du ingår ett avtal.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kan någon peka mig i en bra riktning där man hittar riktigt fina tavelaskar?

Är på gång att göra en lite mer avancerad förvaring till min Chronolink där jag har ett antal tavlor som ska ta plats i lådan tillsammans med klockan.

Har två varianter nu, se bild, där jag tror att den senare är den som Sjöö Sandström använder sig av om man köper en ny tavla. Men är öppen för även andra varianter. Nackdelen med den fyrkantiga är att locket är relativt tjockt, så det visuella blir något lidande.

D18C743A-91E6-4ADC-94F0-5819809FC687.jpeg
 
Testar ställa fråga i trådan, radera gärna om det är fel tråd att fråga i, men undrar om någon har erfarenhet från klockorochsmycken.se och om allt är kosher?
Allt gott.
 

A.K.

Omega
Då jag fortfarande är helt grön när det kommer till automatiska/mekaniska klockor undrar jag hur ni gör när ni ställer tiden? Jag har en Seiko 5 och upplevde att den i början gick ca 15 sekunder snabb varje dag. Inget som störde mig mycket. Stannade klockan en gång i veckan tills tiden blev rätt igen. Men för någon dag sen drog jag tillbaka den några minuter istället och nu har den hållt tiden perfekt i en vecka. Skumt eller helt normalt?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Då jag fortfarande är helt grön när det kommer till automatiska/mekaniska klockor undrar jag hur ni gör när ni ställer tiden? Jag har en Seiko 5 och upplevde att den i början gick ca 15 sekunder snabb varje dag. Inget som störde mig mycket. Stannade klockan en gång i veckan tills tiden blev rätt igen. Men för någon dag sen drog jag tillbaka den några minuter istället och nu har den hållt tiden perfekt i en vecka. Skumt eller helt normalt?
Rätt normalt, speciellt om klockan är ny. Tar en stund att köra in den. Seiko har rätt generösa specifikationer för vad de tycker är okej gällande tidshållning, men brukar kunna bli riktigt bra över tid. Vill du roa dig kan du testa hur den går beroende på hur du lägger den på natten, ofta går de olika beroende på position. Urtavla upp eller ner, eller på sidan med kronan upp eller ner. Då kan man ofta regulera dem utan att ens behöva ställa tiden. Finns appar för att enkelt mäta tidshållningen, så här kan det se ut. Kronan nedåt så saktar den in rätt mkt, så lägger jag den så var tredje natt så går det att regulera tiden riktigt bra utan att behöva ställa om den.

Screenshot_20230106-000746.png
 

A.K.

Omega
Rätt normalt, speciellt om klockan är ny. Tar en stund att köra in den. Seiko har rätt generösa specifikationer för vad de tycker är okej gällande tidshållning, men brukar kunna bli riktigt bra över tid. Vill du roa dig kan du testa hur den går beroende på hur du lägger den på natten, ofta går de olika beroende på position. Urtavla upp eller ner, eller på sidan med kronan upp eller ner. Då kan man ofta regulera dem utan att ens behöva ställa tiden. Finns appar för att enkelt mäta tidshållningen, så här kan det se ut. Kronan nedåt så saktar den in rätt mkt, så lägger jag den så var tredje natt så går det att regulera tiden riktigt bra utan att behöva ställa om den.

Screenshot_20230106-000746.png
Tack så mycket.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Kan någon peka mig i en bra riktning där man hittar riktigt fina tavelaskar?

Är på gång att göra en lite mer avancerad förvaring till min Chronolink där jag har ett antal tavlor som ska ta plats i lådan tillsammans med klockan.

Har två varianter nu, se bild, där jag tror att den senare är den som Sjöö Sandström använder sig av om man köper en ny tavla. Men är öppen för även andra varianter. Nackdelen med den fyrkantiga är att locket är relativt tjockt, så det visuella blir något lidande.

D18C743A-91E6-4ADC-94F0-5819809FC687.jpeg

Jag köpte något liknande den runda i England på Cousins

https://www.cousinsuk.com/product/watch-dial-box

1673087896063.png
 
Topp