• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

th0m

Cartier
2-Faktor
Hej! Har en fundering som jag skulle önska mer bildade KS:ares input från. Om man köper en NOS klocka som är ex 7-8 år gammal. Vilka förväntningar kring service är då rimliga? Tänker att urverkets delar omöjligen kan vara slitna om den inte använts något/väldigt lite men oljor kanske kan torka? Vore tacksam på input kring vad som är rimliga förväntingar att ha när klockan är ny till skicket men inte årsmässigt :)
Beror väl på lite vilka omständigheter den förvarats under. I en låda på ett lager eller i ett gassande skyltfönster t ex. Men spontant skulle jag säga att även oljor osv borde vara schyssta.
 

Axid

Omega
Beror väl på lite vilka omständigheter den förvarats under. I en låda på ett lager eller i ett gassande skyltfönster t ex. Men spontant skulle jag säga att även oljor osv borde vara schyssta.
Rimligt att det beror på hur. Troligen i en låda eller liknande. Inget behov av någon slags service är alltså given om den legat oanvänd under den typen av tidsperiod. Tack!
 

skyseeker

Rolex
Nu har jag jag ingen expertkunskap angående Rolex. Men har för mig att alla bokstäver på rehauten linjerar med minutmarkeringarna. (Vinkel o kamra kan ju givetvis spela ett spratt) ser det märkligt ut eller normalt?
IMG_1849.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor

Gösta

Breitling
2-Faktor
Bruakr urmakare eller större butiker som hanterar märkesklockor erbjuda att "fylla på" lume? Eller måste det bytas visare, användas rätt typ av lume, mm? Jag har flera klockor jag gärna hade försökt få lite starkare lume på.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Endlänkar för eftermarknadsjubileé till seiko skx013, var hittar man det smidigast?
Du får ju en ny länk i ok kvalitet för 350 spänn, levererad på några dagar. Tror ändlänkarna passar ok på på en skx , brukar gå att massera till annars med lite varsamt våld. Finns m dubbelllås för några kronor till.

 

enlimpa

Omega
Du får ju en ny länk i ok kvalitet för 350 spänn, levererad på några dagar. Tror ändlänkarna passar ok på på en skx , brukar gå att massera till annars med lite varsamt våld. Finns m dubbelllås för några kronor till.

Stort tack!!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Min bror hade med sig pappas förtjänst-klocka (från 80-talet) till Omega i Kuala Lumpur för att byta batteri. Där sa de att den var "för mycket vintage" och att den behövde skickas till Schweiz. Det låter jätte-märkligt för ett batteribyte - jag tror inte att de öppnade upp klockan och testade urverket (ifall det var trasigt).

Är det extra "svårt" att byta batteri på en sådan här Omega, eller var det bara kommunikationsproblem i KL? Det har bytts batteri på den här tidigare, hos en "vanlig stjärnurmakare" typ...

Vem i Gbg är lämplig att gå till för att diskutera batteribyte?
1000015190.jpg

1000015293.jpg
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Min bror hade med sig pappas förtjänst-klocka (från 80-talet) till Omega i Kuala Lumpur för att byta batteri. Där sa de att den var "för mycket vintage" och att den behövde skickas till Schweiz. Det låter jätte-märkligt för ett batteribyte - jag tror inte att de öppnade upp klockan och testade urverket (ifall det var trasigt).

Är det extra "svårt" att byta batteri på en sådan här Omega, eller var det bara kommunikationsproblem i KL? Det har bytts batteri på den här tidigare, hos en "vanlig stjärnurmakare" typ...

Vem i Gbg är lämplig att gå till för att diskutera batteribyte?
1000015190.jpg

1000015293.jpg
Det är en monocoque, och det kanske dom inte hade möjlighet att öppna i butiken. Det kan även vara så att dom inte kände igen konstruktionen. Dom där typiska guld-monocoquerna för trogen tjänst med minimal guldmängd är ju supervanliga här i Sverige och alla urmakare och butiker känner till dom och vet hur dom hanteras.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är en monocoque, och det kanske dom inte hade möjlighet att öppna i butiken. Det kan även vara så att dom inte kände igen konstruktionen. Dom där typiska guld-monocoquerna för trogen tjänst med minimal guldmängd är ju supervanliga här i Sverige och alla urmakare och butiker känner till dom och vet hur dom hanteras.
Han sa att han var på deras servicecenter, vilket förbryllade mig. Men det kanske var en vanlig butik... Jag skickar iväg honom till Jarl eller Bergströms.

Vad är en "monocoque"?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Han sa att han var på deras servicecenter, vilket förbryllade mig. Men det kanske var en vanlig butik... Jag skickar iväg honom till Jarl eller Bergströms.

Vad är en "monocoque"?
Även kallad "unibody" på engelska. Boetten är i ett stycke, dvs inget baklock som man kan öppna. Öppnas på framsidan genom att ta bort glaset, så lite knepiga att ha att göra med på det sättet.
 

Theron

Omega
Snabb fråga - är det ”farligt” att låta gångreserven gå ur? Hur länge kan man låta den vara innan oljorna torkat upp?
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Min bror hade med sig pappas förtjänst-klocka (från 80-talet) till Omega i Kuala Lumpur för att byta batteri. Där sa de att den var "för mycket vintage" och att den behövde skickas till Schweiz. Det låter jätte-märkligt för ett batteribyte - jag tror inte att de öppnade upp klockan och testade urverket (ifall det var trasigt).

Är det extra "svårt" att byta batteri på en sådan här Omega, eller var det bara kommunikationsproblem i KL? Det har bytts batteri på den här tidigare, hos en "vanlig stjärnurmakare" typ...

Vem i Gbg är lämplig att gå till för att diskutera batteribyte?
1000015190.jpg

1000015293.jpg
Jag har några stycken med "monocoque". Kronan har en delad stam, så man drar först loss kronan och den yttre stammen. Sedan blåser man in luft i kronhalsen så glaset ploppar ur, då tar man ut urverket och byter batteri. Tyvärr är min erfarenhet att många urmakare är klåpare. Dels har jag fått skadade tavlor och visare, dels har jag fått damm under glaset. På en klocka fick jag repor i glaset efter att dom haft pressen snett. Så, ja, de flesta "stjärnurmakare" kan utföra bytet, men inte all borde göra det ;)
 

kniffs

Breitling
2-Faktor
Alright! Ska blotta min okunskap.

Jag har köpt en ny klocka och använder inte den ”gamla”. Så gångreserven har alltså nått sitt sitt slut och den har därmed stannat. Men det är alltså ingen fara? Man kan låta den ligga utan dåligt samvete?
När Teddy var och hälsade på en urmakare dök denna fråga upp, hans tips var att få igång sina klockor då och då, kanske månadsvis.

 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Alright! Ska blotta min okunskap.

Jag har köpt en ny klocka och använder inte den ”gamla”. Så gångreserven har alltså nått sitt sitt slut och den har därmed stannat. Men det är alltså ingen fara? Man kan låta den ligga utan dåligt samvete?
Ingen fara alls. Tvärtom snarare, när den går så är det bara onödigt slitage om du ändå inte använder den. Syntetiska oljor förändras inte och geggar inte ihop (som de gamla oljorna gjorde), de torkar dock, men om du inte låter den ligga ovanligt varmt så tar det antagligen årtionden. Om den blir liggande väldigt länge så kan man dra upp den med några veckors mellanrum kanske bara för att röra om lite i lagren ibland. (Källa: Urmakaren i en video av Federico Talks Watches för många år sedan.)
 

Theron

Omega
Ingen fara alls. Tvärtom snarare, när den går så är det bara onödigt slitage om du ändå inte använder den. Syntetiska oljor förändras inte och geggar inte ihop (som de gamla oljorna gjorde), de torkar dock, men om du inte låter den ligga ovanligt varmt så tar det antagligen årtionden. Om den blir liggande väldigt länge så kan man dra upp den med några veckors mellanrum kanske bara för att röra om lite i lagren ibland. (Källa: Urmakaren i en video av Federico Talks Watches för många år sedan.)
Tanken är att den ska ligga i någon vecka eller två så det handlar inte alls om lång tid.

Men då låter det som att det inte är någon fara. Jag har satt på mig den varannan dag för att få igång den igen - vilket jag nu kommer skippa.
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Jag har några stycken med "monocoque". Kronan har en delad stam, så man drar först loss kronan och den yttre stammen. Sedan blåser man in luft i kronhalsen så glaset ploppar ur, då tar man ut urverket och byter batteri. Tyvärr är min erfarenhet att många urmakare är klåpare. Dels har jag fått skadade tavlor och visare, dels har jag fått damm under glaset. På en klocka fick jag repor i glaset efter att dom haft pressen snett. Så, ja, de flesta "stjärnurmakare" kan utföra bytet, men inte all borde göra det ;)
Den där är ännu mer speciell. Det går inte att bara dra loss kronan som på en "standard"-monocoque, då kommer man förstöra delar av verket. Man måste först använda en glasklo för komprimera plexiglaset så att det går att plocka bort (därav "use tool 315" på baksidan av klockan), sen måste kronan vridas i rätt position för att verket ska kunna träs upp genom boetten. Sen kan man även få ut kronan.
 
Jag tänker köpa ett Artem armband men eftersom det kommer från Australien är det ju bra om det passar.

Artem har två aktuella storlekar Standard (75/115 mm som passar en handled på 6,5”-7,25”) och XS (66/105 passar 5,9”-6,5”) och min 6,7” (17 cm) handled skulle alltså platsa i lite i underkant för Standard.

Men … deras storleksguide vet ju inte hur stor min klocka är (40 mm) eller hur långt där är lug to lug (49,6)

Det borde istället vara bättre att titta på armbandet som sitter på klockan idag (se bild).

Det armbandet är 75/110 mm dvs sammanlagt 5 mm kortare än Artem Standard eller 14 mm längre än Artem XS.

Jag använder det innersta hålet och har sex hål kvar att använda om jag skulle behöva spänna ut klockan.

Min egen slutsats: jag vet inte hur hålen sitter på Artem men eftersom Standard är 5 mm längre än befintligt armband är det stor risk att jag kommer att sakna hål för min handled. Artem XS är 14 mm kortare men om hålen sitter likadant som på det befintliga armbandet skulle jag använda ett av hålen i mitten på det vilket borde vara perfekt.

Så varför ber jag nu om er expertis? Jo, det är inte första gången jag gjort liknande övningar med självklara slutsatser och det har ändå slutat med; jaha, tänkte inte det …

Stort tack för att ni har läst så här långt och titta gärna på bilden och hjälp mig!
 

Bilagor

  • IMG_2074.png
    IMG_2074.png
    833.2 KB · Visningar: 2
Topp