• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Höst/vinterjacka

Dykare

Breitling
Håller inte riktigt med Dykare att de skulle vara överprissatta. Jämfört med exempelvis Fjällräven och Canada Goose har de ju GoreTex, vilket i regel innebär en högre prislapp. Tycker du ska köra på den första för 5 kakor. Den andra ser för extrem ut. Och som du säger kostar den 4 kakor på sportamore, väldigt överkomligt sett till vad man betalar för dunjackor nuförtiden.

Har aldrig provat de själv men gruby säger ju att de är varma så lita på honom :D
GoreTex innebär ofta en högre prislapp, det har du rätt i! Däremot inte när vi snackar G-1000. Dessutom är inte GoreTex bättre än något annat funktionsmaterial, imo.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
GoreTex innebär ofta en högre prislapp, det har du rätt i! Däremot inte när vi snackar G-1000. Dessutom är inte GoreTex bättre än något annat funktionsmaterial, imo.

Nä håller med... Tycker GoreTex är rätt överskattat i sammanhanget funktionsmaterial, men GoreTex är fortfarande GoreTex så det ska betinga en högre prislapp
 

Owaysis

Cartier
Slog till på den här:

Barbour_Powell_Quilted_Jacket_Black_Zoom.jpg
 

WiktorK

Omega
Hösten och vintern närmar sig. Även om man helst vill förtränga det.. :)

Håller på och letar efter en tjockare jacka till kalla vinterdagar. Är ute på efter någon form av parkas.
Har fastnat för Mountain Works-jackor. Tycker de ser snygga och känns gedigna. Men frågan är vad den samlade kunskapen här säger?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hösten och vintern närmar sig. Även om man helst vill förtränga det.. :)

Håller på och letar efter en tjockare jacka till kalla vinterdagar. Är ute på efter någon form av parkas.
Har fastnat för Mountain Works-jackor. Tycker de ser snygga och känns gedigna. Men frågan är vad den samlade kunskapen här säger?

Bra skit, svenskt också. Var jackorna görs har jag dock inte orkat kolla upp men det är riktigt varma och bra om man köper de lite tjockare modellerna. Har själv en fat boy, jäkligt nöjd.

Annars har sail racing en del bra, svenskt också. Deras fetaste kostar ju 7k och känns lite overkill, men har en av deras lättviktare i dun och den är riktigt skön. Har ännu inte haft den i riktigt kyla utan då har jag min tjockare mountain works. Båda går att få mycket billigare om man letar lite. Glacier bay parka har ju reats ut lite då & då så den är väldigt populär.. Skulle därför undvika den, tycker inte den är så tjock heller. Gillar riktiga dunjackor och inte vissa som är gjorda i nå syntetiska fibrer, sail racing har ett par såna modeller med, usch..
 

WiktorK

Omega
Bra skit, svenskt också. Var jackorna görs har jag dock inte orkat kolla upp men det är riktigt varma och bra om man köper de lite tjockare modellerna. Har själv en fat boy, jäkligt nöjd.

Annars har sail racing en del bra, svenskt också. Deras fetaste kostar ju 7k och känns lite overkill, men har en av deras lättviktare i dun och den är riktigt skön. Har ännu inte haft den i riktigt kyla utan då har jag min tjockare mountain works. Båda går att få mycket billigare om man letar lite. Glacier bay parka har ju reats ut lite då & då så den är väldigt populär.. Skulle därför undvika den, tycker inte den är så tjock heller. Gillar riktiga dunjackor och inte vissa som är gjorda i nå syntetiska fibrer, sail racing har ett par såna modeller med, usch..


Tack för ett matnyttigt och informativt svar! :)

Den jag har kollat på när det gäller Mountain Works är deras " Independent Parka". Jag föredrar parkas som ändå är ganska slimmade, och inte blir för bylsiga. Enligt spec så ska man ha stoppat in ett gäng gåsar i fodret :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tack för ett matnyttigt och informativt svar! :)

Den jag har kollat på när det gäller Mountain Works är deras " Independent Parka". Jag föredrar parkas som ändå är ganska slimmade, och inte blir för bylsiga. Enligt spec så ska man ha stoppat in ett gäng gåsar i fodret :)
Låter bra! Har även jag kollat på deras parkas men aldrig slagit till. Finns ju på sportamore just nu till ett riktigt bra pris, bara slå till :)
 

hollow123

Rolex
Kör på denna morris höst/vinter (synd bara att modellen ser för jävla löjlig ut):
11146015_4_506_613.jpg


Riktigt kallt ute New Zealand Auckland:
41Dr2h2FqmL._SY445_.jpg


Sen har jag en drös andra jackor quiltade rockar mm som också funkar över kostym vintertid.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Kör duffel i vinter. Snyggt, varmt och passar till det mesta. Gloverall gör de mest klassiska och prisvärda enligt mej. Jag kör den klassiska lite längre i svart, riktigt snyggt mot tan färgade skor o handskar:)
image.jpg

Ps! Har några andra sköningar oxå men tycker att Duffeln är en bra all-rounder:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Barbour-Menswear-Heritage-1_web.jpg

Barbour oljerock, när det blir lite kallare så kastar man i innerfodret, riktigt mysigt!

10044811r_1.jpg
Kört min gröna Beauford några år o slänger in fodret när det blir kallare ute. Har även matchande Barbour jackor till tjejerna mina (staffordshire bulldogs) när vi kör långa skogspromenader.
Jackorna kallas för "Östermalms presenningar" men tack vare mina gaddningar så kommer jag undan gubbvarningen:)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Kör duffel i vinter. Snyggt, varmt och passar till det mesta. Gloverall gör de mest klassiska och prisvärda enligt mej. Jag kör den klassiska lite längre i svart, riktigt snyggt mot tan färgade skor o handskar:)
image.jpg

Ps! Har några andra sköningar oxå men tycker att Duffeln är en bra all-rounder:)
Är helt enig med dig, duffeln är ett klassiskt plagg som funkar till det mesta. Gloverall är ett bra val, de är både prisvärda och är av schyst kvalitet. Är själv sugen på en i brunt.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Är helt enig med dig, duffeln är ett klassiskt plagg som funkar till det mesta. Gloverall är ett bra val, de är både prisvärda och är av schyst kvalitet. Är själv sugen på en i brunt.
Stod mellan svart eller brun när jag köpte min för en månad sen. Svart gör sej dock mycket bättre mot just tan o cholkad färgat läder. Känns lite svårare att matcha in brunt. Skulle iofs va grymt snyggt med camelfärgade chinos, grön stickat tröja o mörkbruna kängor med commandosula:)
Lägger upp bilder på mitt förslag om du vill?
 

Knight

Cartier
Någon som har tips på en sån där tunn dunväst som man kan ha under kavaj eller rock för att bli lite varmare?

Är också på jakt efter detta.. Många tillverkare ser ut att köra på flerlagrade polyesterjackor för runt 2 tuss i år. Jag är inte imponerad.. Filippa K hade väl en rätt schysst i blått, men det är fortfarande 2 tuss för lite polyester.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Någon som har tips på en sån där tunn dunväst som man kan ha under kavaj eller rock för att bli lite varmare?

Jag lagrar kavajen utanpå med en tunn primaloft-/valtherm-väst, vilket ger mig ungefär 10 gratisgrader (med mössa, vantar och tunn halsduk). I mitt fall är det OJ Clinton, men det finns förstås andra varianter.
 
Topp