• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har du köpt en Rolex över listpris?

Har du betalat över list?

  • Ja, men modellen har aldrig funnits till list på beg-marknaden

  • Ja, trots att modellen fanns för halva priset när den var ny

  • Nej


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Norra

Panerai
Snarare tvärtom, USA har ju precis infört ståltullar från EU vilket betyder att mycket stål som producerats i Europa nu stannar kvar inom EU, det borde pressa ned priset på stålet som används i en Sub istället...
Återigen, stål kostar så lite så att om det blev så mycket som gratis så skulle det nog inte påverka priset på en Rolex särskilt mycket. Eller någon annan klocka för den delen om man räknar bort klockor i Tissot-klassen och under möjligtvis. Det är arbetet som kostar, forskningen bakom, kompetens och kompetent personal, etc. är vad som kostar.
 

Dr Ford

Omega
Nån som kommit fram till varför det är så viktigt med en stålrolex att ni betalar långt över list?
Varför köper man en lägenhet i Sthlm, för 9 ggr sitt verkliga värde?
Behovet är för stort, man måste ha tak över huvudet och en Rolex.

Obs, hade bara råd med en Rolex, blev ett litet hus på landet ist...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Förstår inte heller när man kan få Rolex bästa modell för lite under list :p
Den är ju dessutom ganska poppis, så man är ju inte helt töntig med den på armen. :)
Vill man ha en modell så kostar det ibland "lite"/lite extra. Om värdet sedan består (om man nu tänker på sådant) så är det enligt mig inga konstigheter :)
Men det besvarar inte frågan.
 

joca

Patek
2-Faktor
Den är ju dessutom ganska poppis, så man är ju inte helt töntig med den på armen. :)

Men det besvarar inte frågan.
Delvis sant, det enkla svaret är väl "vill ha klockan". Vill man sedan utveckla svaret så är förklaringen att man vill ha klockan men inte kan få tag på den till listpris :)

EDIT: Sen hur vida det är "viktigt" eller ej det är ju självklart upp till var och en. Oftast är det inte viktigt utan "ha-begäret" eller att man verkligen VILL ha modellen.
 

JosephA

Omega
Nån som kommit fram till varför det är så viktigt med en stålrolex att ni betalar långt över list?
Jag kan tala för mig själv nu, Rolex i stål är finast. Vill man ha en klocka nu och slippa 1-2 års väntetid så får man betala för det, ganska enkelt.
Har man tålamod att vänta den tiden så är det bara att ha is i magen. Då finns det ingen mening med att betala överpris.
Att efterfrågan på Rolex i stål är störst kan kanske bero på att det är billigast? Jag tänker högt nu.
 
Topp