• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har du köpt en Rolex över listpris?

Har du betalat över list?

  • Ja, men modellen har aldrig funnits till list på beg-marknaden

  • Ja, trots att modellen fanns för halva priset när den var ny

  • Nej


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Angeli

Rolex
2-Faktor
Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera


Om du säljer begagnade varor, konstverk, samlarföremål eller antikviteter kan du i vissa fall välja att beräkna momsen på skillnaden mellan ditt försäljningspris och ditt inköpspris, i stället för enbart på försäljningspriset. Metoden kallas vinstmarginalbeskattning (VMB).







När du ska använda VMB måste köpet av den begagnade varan ha skett från någon som inte själv haft avdragsrätt för ingående moms vid sitt inköp av varan. Om säljaren debiterat moms på fakturan när du köpte varan får du inte använda VMB när du säljer varan. När du säljer den begagnade varan ska du inte öppet redovisa något momsbelopp på fakturan till kunden. Kunden har nämligen ingen avdragsrätt för moms när du som säljare använt VMB.
 
Hej. Hos Gråhandlare kan du inte tillgodoräkna dej Momsen precis som det skrivs ovan om Vinstmarginal beskattning
Fick ett mail om detta från My Watch för något år sedan, se nedan.
Mvh Anders

Tack för ditt mail,

Dom säljs som ny/begagnade, detta innebär att vi köper våra Rolex klockor nya från privatpersoner och då har momsen redan konsumerats i det landet eftersom en privatperson har köpt klockan och sedan säljer den vidare. Det är fullt enligt rådande regelverk och Luxuarywatches på Grev Turegatan i Stockholm säljer sina Rolex klockor på exakt samma sätt. Det är nämligen det enda sättet att köpa upp och sälj Rolex klockor om man inte är en auktoriserad återförsäljare.
Så då har du fått lärt dig något nytt om denna bransch också på köpet ;

Önskar dig en fortsatt fin dag och kontakta oss gärna igen för fler frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsning

Mathias/MyWatch Sweden
 

JosephA

Omega
Nej, Köpte en stålsub (Hulk) hos AD i Stockholm för några år sedan och fick 12% rabatt. Tror jag skulle får mindre rabatt på en stålsub idag.

Nä det har jag nog väldigt svårt att tro att du skulle få det :) Har pratat med Rolex AD i Sthlm och det är 1-1½ år väntetid på Sub i stål, något snack om rabatt var de inte ens intresserade av då väntelistorna är långa och Sub verkar gå som glass i Sahara :) Så att du skulle få mer än 12% är nog omöjligt.
Prov me wrong så köper vi 2 :)
 

Bas

Patek
Nä det har jag nog väldigt svårt att tro att du skulle få det :) Har pratat med Rolex AD i Sthlm och det är 1-1½ år väntetid på Sub i stål, något snack om rabatt var de inte ens intresserade av då väntelistorna är långa och Sub verkar gå som glass i Sahara :) Så att du skulle få mer än 12% är nog omöjligt.
Prov me wrong så köper vi 2 :)
”Några år sedan”
 

Ninen79

Audemars
Nä det har jag nog väldigt svårt att tro att du skulle få det :) Har pratat med Rolex AD i Sthlm och det är 1-1½ år väntetid på Sub i stål, något snack om rabatt var de inte ens intresserade av då väntelistorna är långa och Sub verkar gå som glass i Sahara :) Så att du skulle få mer än 12% är nog omöjligt.
Prov me wrong så köper vi 2 :)
Jag har slutat att gå till sv AD här i Sthlm, finns ju knappt något över disk som man är intresserad av.
 

jh742

Omega
Här kan man köpa en bit över list om man vill.
13B1B898-DD14-44D3-A36B-796D3FD308F5.png
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Skulle aldrig betala över listpris. Inser även att jag borde ha hållit min Batman ett tag till :greedy:
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Hur lång är kön till en batman egentligen? Verkar ju som att de begagnade blir dyrare för varje vecka som går...
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Hur lång är kön till en batman egentligen? Verkar ju som att de begagnade blir dyrare för varje vecka som går...
Det är en hypesjukdom som just nu sprider sig mellan klockmodeller och klockägare. Det är nog likavärdigt svårt att få en Batman idag hos AD som förra eller förrförra året. Dvs lång kö (hur lång vet jag inte). Men att beg ökar så hysteriskt är som sagt bara någon fluga som drabbar alla sportstål just nu efter Daytonan kom. Näst på tur är väl airkingen.

Edit: nej det är ingen kö på airkingen så det kommer ju inte ske. Men you get the point.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Personligen känner jag att det finns en viss charm i att behöva köa en längre period för en klocka så att man har något att se fram emot. När man väl har klockan sedan så blir det lätt att man inte uppskattar den och tröttnar lätt. Jag har till exempel byggt upp en hype inombords om den nya GMT:n som jag står i kö på.
 
Det märkliga är väl att Rolex låter andra profitera fritt på hypen. Rimligen borde dom höja priserna eller öka tillgången.
 

edvardw

Omega
Och en polares blomhandlare sade att de levererar allt de kan pga den ökade efterfrågan...

Rolex ger inte ut denna typen av information, iaf inte vad jag sett hitintills.

Jag fick höra precis samma sak från en AD i Tyskland. Tycker det verkar trovärdigt med tanke på hur svårt det är att få tag på vissa modeller.
 
Topp