• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har du köpt en Rolex över listpris?

Har du betalat över list?

  • Ja, men modellen har aldrig funnits till list på beg-marknaden

  • Ja, trots att modellen fanns för halva priset när den var ny

  • Nej


Resultatet är endast synligt efter enkät.

edvardw

Omega
AD vet inte vad Rolex säljer globalt.

Kanske inte Globalt. Men det här ADt nämnde att Rolex hade aviserat för betydligt mindre leveranser framöver av SS-modeller. Sedan vet vi om pga alla inlägg här på KS att det har blivit mycket svårare att få tag på sista tiden även i Sverige. Så Rolex måste ha någon strategy eller annan anledning till detta.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kanske inte Globalt. Men det här ADt nämnde att Rolex hade aviserat för betydligt mindre leveranser framöver av SS-modeller. Sedan vet vi om pga alla inlägg här på KS att det har blivit mycket svårare att få tag på sista tiden även i Sverige. Så Rolex måste ha någon strategy eller annan anledning till detta.
Svaret är enkelt. Stål blir bara svårare och svårare att få tag i! Hur sjukt det än låter.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske inte Globalt. Men det här ADt nämnde att Rolex hade aviserat för betydligt mindre leveranser framöver av SS-modeller. Sedan vet vi om pga alla inlägg här på KS att det har blivit mycket svårare att få tag på sista tiden även i Sverige. Så Rolex måste ha någon strategy eller annan anledning till detta.
...och nu säger du en ny sak. Ställer mig personligen något tveksam till att Rolex sagt detta. Man hör ofta galna saker från ADs som knappast kan ha kommit från HQ. Men det är möjligt att de dragit ner på tillverkningen på stålsport med keramik, eller levereras de till nya delar av världen. Bara HQ vet. Lite intressant att följa hur galen hypen kan bli på en massproducerad stålmodell som det bara blir fler av.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
...och nu säger du en ny sak. Ställer mig personligen något tveksam till att Rolex sagt detta. Man hör ofta galna saker från ADs som knappast kan ha kommit från HQ. Men det är möjligt att de dragit ner på tillverkningen på stålsport med keramik, eller levereras de till nya delar av världen. Bara HQ vet. Lite intressant att följa hur galen hypen kan bli på en massproducerad stålmodell som det bara blir fler av.
Så länge de aldrig tillverkar fler än vad som säljs nya varje år så borde det vara lugnt?
Å andra sidan vet man inte hur många som köpt en i syfte att ha den som 'investering', men så fort man försöker sälja den till någon för det påstådda värdet visar det sig att alla sitter på en oanvänd GMT redan :rolleyes:
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Kina är rikare, mer klockor går till Kina eller Rolex kanske bara vill tjäna mindre pengar? Bara Rick Astley vet.
 

edvardw

Omega
...och nu säger du en ny sak. Ställer mig personligen något tveksam till att Rolex sagt detta. Man hör ofta galna saker från ADs som knappast kan ha kommit från HQ. Men det är möjligt att de dragit ner på tillverkningen på stålsport med keramik, eller levereras de till nya delar av världen. Bara HQ vet. Lite intressant att följa hur galen hypen kan bli på en massproducerad stålmodell som det bara blir fler av.

Förmedlar enbart den informationen jag fick från ADt. Självklart får du ifrågasätta detta. Men som du säger så har hypen blåsit upp ordentligt och det märks på hur desperata köpare blivit och de priser vi ser på andrahandsmarknaden samt gråhandlare.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Är det här rimligt prissatt eller, strax över list :woot::woot::woot: Värt det för att få ha den tidigt?
041A605E-1864-47C6-A84A-9D8056EB3685.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det @JosephA säger har jag redan påpekat med. Förstår inte riktigt varför vissa har svårt att acceptera det när flera rapporterar samma information.
Det är svårt att acceptera något när faktan inte finns där. Lite trött på tyckare som lägger fram teorier som fakta. Ni eldar ju bara på hypen. Det är däremot fritt fram att tycka på ett forum och när någon kommer med en annan åsikt är det precis så som det skall vara på ett forum.
 

edvardw

Omega
Det är svårt att acceptera något när faktan inte finns där. Lite trött på tyckare som lägger fram teorier som fakta. Ni eldar ju bara på hypen. Det är däremot fritt fram att tycka på ett forum och när någon kommer med en annan åsikt är det precis så som det skall vara på ett forum.

Faktan finns inte där? Låt mig hjälpa dig lite på vägen. Har du missat att köerna är längre på AD numera för dessa modeller vi pratar om? Har du missat de extrema priserna på klockorna både på vår egen KoS, Blocket och andra gråhandlare? Och den viktigaste faktorn av alla. Varför går köparna med på att betala dessa priser? Kan det finnas ett mönster kanske? Enligt mig är svaret väldigt tydligt.

Många medlemmar här verkar inte förstå sig på detta och skyller på oss som vidarebefodrar info from vissa AD. Bidrar vi till hypen? Ja, tyvärr gör vi det. Men se till att vara proaktiv du med och gör något själv åt saken. Vi pratar om alternativa lösningar på diverse trådar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Faktan finns inte där? Låt mig hjälpa dig lite på vägen. Har du missat att köerna är längre på AD numera för dessa modeller vi pratar om? Har du missat de extrema priserna på klockorna både på vår egen KoS, Blocket och andra gråhandlare? Och den viktigaste faktorn av alla. Varför går köparna med på att betala dessa priser? Kan det finnas ett mönster kanske? Enligt mig är svaret väldigt tydligt.

Många medlemmar här verkar inte förstå sig på detta och skyller på oss som vidarebefodrar info from vissa AD. Bidrar vi till hypen? Ja, tyvärr gör vi det. Men se till att vara proaktiv du med och gör något själv åt saken. Vi pratar om alternativa lösningar på diverse trådar.
Du blandar ihop spekulation, efterfrågan och rykten med fakta och produktionstakt. Lätt hänt en varm fredag.
 

edvardw

Omega
@Aurum, min egen uppfattning är att jag inte gör det. Jag kanske har fel. Låt oss avsluta samtalet här och låta tråden gå vidare.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ståltullar, nu vänder det :) Asiatiskt stål kommer till Europa och pressar priserna här. On topic: Nej, och jag tror inte om jag bryr mig tillräckligt för att hetsa upp mig om detta.
 

JosephA

Omega
Och en polares blomhandlare sade att de levererar allt de kan pga den ökade efterfrågan...

Rolex ger inte ut denna typen av information, iaf inte vad jag sett hitintills.
Personligen känner jag att det finns en viss charm i att behöva köa en längre period för en klocka så att man har något att se fram emot. När man väl har klockan sedan så blir det lätt att man inte uppskattar den och tröttnar lätt. Jag har till exempel byggt upp en hype inombords om den nya GMT:n som jag står i kö på.
Jag kan hålla med där. Dock finns det ju personer som har väldigt god ekonomi som kan betala 10-30k extra för att ha sin klocka redan idag.
Inget av ovan är fel, alla vi är olika :)
 

Ruben

Rolex
Skulle det vara brist på stål?
Är väldigt tveksam till det, går ju inte åt några mängder till en sub direkt.
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Jag kan hålla med där. Dock finns det ju personer som har väldigt god ekonomi som kan betala 10-30k extra för att ha sin klocka redan idag.
Inget av ovan är fel, alla vi är olika :)
Så är det! Har man ekonomin att man inte behöver prioritera alls så är det en annan femma. Sedan så anser jag att jag har en god ekonomi ändå, men att jag hellre lägger 10-30k på annat än luft :)
 
Topp