• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemautomation

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag har satt Philips Hue dimmer på de ställen man måste dimma. Där kan du programmera knapparna hur du vill. Så jag har tryck 1 på on ger "last state" sen nästa tryck på on ger bright, nästa dimmed, nästa night light. Duger inte dessa finns där knappar för att finlira nivån. Jag har använt en adapter för att sätta över befintlig knapp för att tvinga fram användande. Inte vackrast men funkar. Har även Nexa dosa bakom en del vanliga strömbrytare och där funkar on-off-on att lampan börjar dimma upp/ner och sen on-off-on stoppar där man är nöjd. Jag hanterar allt, frun klagar på allt. När det gäller lampor så är happy wife sjukt svårt att få.

2018-06-14-10.32.55.jpg

SM200_2.jpg
Är på g att installera Hue i vårt hus. Var hittar jag den här monteringsramen/brytaren?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av larm, behöver nödvändigtvis inte vara kopplat till larmcentral eller ha abonnemang. Har kikat lite på Ajax.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har sett flera tester och har ett gäng polare som kör Z-wave. Gemensamt för dessa är att de med jämna mellanrum måste in och fixa och trixa.

När det kommer till Zwave-” puckarna” har jag aldrig haft några problem med dem under de 5 åren jag ägt mitt system.

Dock inkluderar ju Zwave även batteridrivna enheter och sensorer och de behöver ju naturligtvis översyn för batteribyte.

En annan orsak till problem kan vara av användaren dåligt skrivna scener. Det kan verkligen ta död på ett system. Med vissa controllers finns det väldigt mycket möjligheter och det är på gott och ont.
 
Senast ändrad:

Isac85

Cartier
Tjena

Är i färd med att planera en basic setup hemautomation. Har i dagsläget endast Arlo Pro kameror, amazon echo och google home så är i princip öppen för vilket system som helst.

Vill kunna/ha
1) rökdeckare/tempsensorer som larmar i mobilen
2) läckindikeringssensorer i tex vaskskåp
3) ställa in fönsterbelysningständschema, tända/släcka etc i mobilen. Helst inget utanpåliggande läs smartplug utan något man integrerar i uttaget
4) har atomur i elcentralen för att ställa ytterbelysning, fantastiskt om det finns utbytesprodukt för detta så stt jag kan lösa det via mobilen. Så som det är idag får jag leta fram instruktionsboken varje gång jag ska ändra hur det ska lysa :)
5) fönster/dörrmagneter som larmar till min mobil om de öppnas inom vissa tider.


kommer inom kort även köpa en yale doorman samt ring 2 (om ni inte har tips på andra produkter som är bättre)

Tack!
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Dåligt tryck i denna tråd :p
Har nyligen installerat plejd i hela lägenheten och måste säga att jag är löjligt imponerad över hur användarvänligt och stabilt de är!

Någon här som har dåliga erfarenheter som kan förbereda mig för eventuella buggar? :)

(Edit: Elektriker monterade allt)

C00F842A-F0DB-44C7-96A2-D44054BD7305.jpeg
528493A2-70F0-4EF2-A48D-D69F5B271431.jpeg
 
Senast ändrad:

Rearden

Cartier
Dåligt tryck i denna tråd :p
Har nyligen installerat plejd i hela lägenheten och måste säga att jag är löjligt imponerad över hur användarvänligt och stabilt de är!

Någon här som har dåliga erfarenheter som kan förbereda mig för eventuella buggar? :)

C00F842A-F0DB-44C7-96A2-D44054BD7305.jpeg
528493A2-70F0-4EF2-A48D-D69F5B271431.jpeg
Hur var det att installer själv? Har fått för mig att man behöver någon behörig för att sätta in dem?
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hur var det att installer själv? Har fått för mig att man behöver någon behörig för att sätta in dem?
Det är behörighetskrävande,ja.
Förtydligande, när elektriker drog om all el i lägenheten så bad jag honom att montera/installera alla Plejd dimmrar :)
Tog dock Max 1 timma för att installera 4 dosdimmrar med plejds egna vred och 2 st krondimmrar. Krondimmrarna monterade i Schneider Exxact ramar med återfjädrande knappar :)
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Elektrikern har själv bara använt deras controllers tidigare och blev sjukt imponerad över hur enkelt allt var att montera när man använde deras egna vridaddapter :)
7BF0506E-C92E-43C5-82A1-A582314DD583.png
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Plejd är riktigt bra skit, kör plejd i hela huset samt utomhusbelysning. Kanon att kunna dämpa ljuset samt även ha tillgång till tidsstyrning och astro. Senaste tillskottet är deras gateway så att jag kan styra när jag inte är hemma, egentligen mest för att kunna tända hela anläggningen vid ev inbrott.

Har för övrigt uppkoppling även på vattenfelsbrytare, ventaggregat, värmepump, markis, ljud, skrivare, garageport samt larm.
Hade även låset uppkopplat tidigare men Bytte ut det eftersom det kändes osäkert.
Även garageporten ligger offline av samma skäl.
Tyvärr har jag inte samlat allt i överordnat system eftersom valfriheten faller bort lite grand samt blir ganska mycket dyrare.
Dessutom gör tillverkarnas appar jobbet ganska bra även om det så klart är snyggt att ha allt på ett ställe.
Det senaste kommer bli övervakning med Bascom som sänder information över elnätet såk PLC- teknik, eller "Power" som Bascom kallar det.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Styr markisen med en somfy kontroll i dagsläget. Någon som vet om man kan styra markisen med mobilen om man installerar en Plejd?
Varför inte använda Somfys appstyrning ist? Tror inte att du löser det på ett bra sätt med plejd. Däremot är det inte omöjligt att du tex skulle kunna lösa det med gratisapp för tex garageport eller liknande.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Så du menar att jag kan göra detta redan nu, eller måste jag köpa somfys "router"?
Jag har Connexoon interface men det finns även Tahoma med fler möjligheter, onödigt dock om det bara är markis man ska styra.
Både Connexoon och Tahoma funkar med RTS respektive IO-protokoll.
Har du trådad styrning kan du kolla på Fibaro roller shutter eller shelly 2,5 som är helt klart mer lämpligt än plejd.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jag har Connexoon interface men det finns även Tahoma med fler möjligheter, onödigt dock om det bara är markis man ska styra.
Både Connexoon och Tahoma funkar med RTS respektive IO-protokoll.
Har du trådad styrning kan du kolla på Fibaro roller shutter eller shelly 2,5 som är helt klart mer lämpligt än plejd.
Kan även tillägga att (jag tror) du kan styra via typ Homey om du har RTS-protokoll på markisen.
 
Supernöjd med plejd. Har det på all belysning utomhus, garaget, samt på ett ställe inomhus. Elektrikern som satte upp allt. Hans motivering var, billigare än en vanlig dimmer men bättre kvalitet och dessutom kan du koppla den till mobilen som en bonus. Slutade med att jag även köpte deras aktier😂 ska sakta byta ut alla dimmers inne till plejd. Skaffade även deras gateway nyligen men dessvärre når den inte ut till alla enheter på tomten och garaget som är under mark...
 

Jey

Cartier
Precis kommit igång med lite automationer på belysningen hemma.

ca 15 st Shelly puckar och styrenhet kör jag Homey, riktigt nöjd hur bra det fungerar som även börjat med flows där jag har automatiserat närvaron i huset i form att allt släcks ner när sista telefonen lämnar huset samt entré belysning vid hemkomst när det är mörkt ute.

ni som förespråkar Plejd, vad är anledningen? När jag läste innan jag gjorde val så föll dom på att dom inte har en öppenhet för 3e part samt att man får ett annat märke för 1/3 av priset som även har öppet API.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Precis kommit igång med lite automationer på belysningen hemma.

ca 15 st Shelly puckar och styrenhet kör jag Homey, riktigt nöjd hur bra det fungerar som även börjat med flows där jag har automatiserat närvaron i huset i form att allt släcks ner när sista telefonen lämnar huset samt entré belysning vid hemkomst när det är mörkt ute.

ni som förespråkar Plejd, vad är anledningen? När jag läste innan jag gjorde val så föll dom på att dom inte har en öppenhet för 3e part samt att man får ett annat märke för 1/3 av priset som även har öppet API.
Användarvänligheten som gör att även den mest otekniska klarar av det.

Plejd är ju kanske inget man satsar på om man vill ha ett riktigt smart hem..
Plejd är för "vanligt folk" som inte har kunskapen om programmering,kodning, tweakning,tredjepartsprogram osv men som ändå vill ha lite enklare styrningar och scenarion på sin belysning.
 
Topp