Nu är jag dåligt insatt på Fibraro då jag aldrig använt eller jobbat med detta, men kan lista lite fördelar med Plejd, sen är det mycket möjligt att Fibraro har samma eller liknande funktioner..
1. Inbyggt Astro-ur (Löser många problem hos kunder som har bef. ytterbelysning på en strömbrytare men vill att det skall skötas automatiskt) du får ju även dimmring på ytterbelysningen "på köpet" ifall detta önskas. Går även att köra brytare in så du kan tvångsstyra ytterbelysningen trots Astro-funktion. (även via appen ofc)
2. Du kan tex tända belysningen i friggeboden med en strömbrytare inne i huset, utan att behöva dra massa extra trådar.. eller tända belysningen på ovanvåningen med en strömbrytare på nedanvåningen, trots att brytaren nere ligger på en helt annan säkringsgrupp än belysningen där uppe.
Kräver två puckar, en vid brytare och en vid belysningspunkten. Knapp in på puck 1 som sedan programeras till att trådlöst trigga puck nr2.
3.Puckarna "pratar" mellan varandra (Mesh, prefcis som de nya wifi-puckarna) dvs ju fler puckar du har i huset desto bättre täckning har du för att kunna styra en tändning i andra delen av huset.. du får kontakt med första bästa puck som sedan pratar vidare till nästa och till nästa osv.. Har du endast 1 är det ju Bluetooth till den som gäller!
4. Gateway är på väg (jan/februari är det sagt) då kommer du kunna styra din belysning vart du vill i världen bara du har wifi till din anläggning.
5. Ställ in vilken sorts last (skitbra om kunden har en halogen-ljuskälla i dagsläget men helt plötsligt byter till en led, en vanlig dimmer funkar inte till leden och måste då bytas ut) med Plejd går du bara in i appen och ändrar vilken last du har)
6. Ställ in lägsta dimmringsnivå i appen! Vanliga dimmrar brukar ha ett vred på pucken för att sköta detta, drygt att behöva plocka ner strömbrytare för att justera in detta.
7. Appen är väldigt användarvänlig på Svenska, samt har ett "Installatörsläge" och ett "Användarläge". I mitt fall som installatör kan jag dela en anläggning till kollegan via en kod så han också får in den anläggningen i sin app, rätt bra ifall jag inte kan köra ut till den kunden just när det behövs så har även kollegan det i sin lur.
8. Den görs i Sverige
Med mera, med mera..
Läs mer på Plejd.com