• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemautomation

Konstigt ingen nämnt något om Plejd här.
Simpel puck som löser många problem :)

”Nackdelen” är väl att en behörig elektriker måste installera den.

Mycket bra tråd som ska lusläsas efter nästa tenta. Jag köpte Plejd för att styra belysningen till köksön, så imponerad att jag köpte aktier i företaget :D
Nu har de släppt en Gateway och det bidrar till mycket skoj. Det tar en elektriker 2 min att installera den om du inte behöver dra fram en nolla.

Mycket bra tråd som ska lusläsas efter nästa tenta. Jag köpte Plejd för att styra belysningen till köksön, så imponerad att jag köpte aktier i företaget :D
Nu har de släppt en Gateway och det bidrar till mycket skoj. Det tar en elektriker 2 min att installera den om du inte behöver dra fram en nolla.
Jobbar själv som Elektriker, håller på med en renovering hos en kund för tillfället där jag än så länge är uppe i 20st puckar :D
Sätter Plejd överallt där man "normalt" sett hade installerat en vanlig dimmer (Dvs med en återfjädrande tryckknapp) skiljer inte många kronor men istället får du en smart dimmer och ett helt system i hela huset som du kan även kan styra via din telefon!
Byter man sen ljuskälla från tex halogen till Led behöver man inte byta dimmer, bara in i appen och ändra!

På tal om Gateway'n så sa säljaren på Ahlsell att Plejd har beställningar på totalt 5milj. gateways, innan den ens har släppts :) de hinner knappt med att leverera puckar och batteribackups då de säljer som smör..

Edit: De tillverkas dessutom i Sverige, bara det är ju ett plus i kanten ;)

Jag tycker volymen i Minin är ok och den borde absolut täcka 46kvm. Sen kan det bli problem att prata med den om du är långt ifrån. Blir till att skrika.
Tar den större varianten upp ljud och instruktioner bättre än mini? Tänker ha den vid entren för att få mest ut av den :)
Screenshot_20181204-174655~2.png

Jobbar själv som Elektriker, håller på med en renovering hos en kund för tillfället där jag än så länge är uppe i 20st puckar :D
Sätter Plejd överallt där man "normalt" sett hade installerat en vanlig dimmer (Dvs med en återfjädrande tryckknapp) skiljer inte många kronor men istället får du en smart dimmer och ett helt system i hela huset som du kan även kan styra via din telefon!
Byter man sen ljuskälla från tex halogen till Led behöver man inte byta dimmer, bara in i appen och ändra!

På tal om Gateway'n så sa säljaren på Ahlsell att Plejd har beställningar på totalt 5milj. gateways, innan den ens har släppts :) de hinner knappt med att leverera puckar och batteribackups då de säljer som smör..

Edit: De tillverkas dessutom i Sverige, bara det är ju ett plus i kanten ;)
Jo jag jag följer Plejd nu när man investerat i det :D , beställning på 5,2 direkt. Väntar bara på att norrmännen och Finland ska fatta att det är dags att ta ett steg framåt.

https://www.avanza.se/placera/teleg...lningar-pa-gateway-pa-52-miljoner-kronor.html

Ska byta ut det pö om pö, vi har HUE på hela övervåningen, det är nog smidigare just att kunna ändra färg och köra soluppgång osv. Men till allt vanligt blir det nog Plejd. Flera elektriker som jobbar med dem och rekommenderade dem, alla som du ser såna möjligheter till en sån liten summa.

Jo jag jag följer Plejd nu när man investerat i det :D , beställning på 5,2 direkt. Väntar bara på att norrmännen och Finland ska fatta att det är dags att ta ett steg framåt.

https://www.avanza.se/placera/teleg...lningar-pa-gateway-pa-52-miljoner-kronor.html

Ska byta ut det pö om pö, vi har HUE på hela övervåningen, det är nog smidigare just att kunna ändra färg och köra soluppgång osv. Men till allt vanligt blir det nog Plejd. Flera elektriker som jobbar med dem och rekommenderade dem, alla som du ser såna möjligheter till en sån liten summa.

Blev intresserad när jag såg era poster men vad gör Plejd bättre än t.ex Fibraro? Om vi tittar på dimmer-pucken:
Pris: typ samma
Fibraro kör Z-wave som ger en stort antal hubbar att välja från samt etablerat protokoll
Fibraro funnit länge & lär inte försvinna
Fibraro kan kopplas utan nolla med en bypass

Blev intresserad när jag såg era poster men vad gör Plejd bättre än t.ex Fibraro? Om vi tittar på dimmer-pucken:
Pris: typ samma
Fibraro kör Z-wave som ger en stort antal hubbar att välja från samt etablerat protokoll
Fibraro funnit länge & lär inte försvinna
Fibraro kan kopplas utan nolla med en bypass
Nu är jag dåligt insatt på Fibraro då jag aldrig använt eller jobbat med detta, men kan lista lite fördelar med Plejd, sen är det mycket möjligt att Fibraro har samma eller liknande funktioner..

1. Inbyggt Astro-ur (Löser många problem hos kunder som har bef. ytterbelysning på en strömbrytare men vill att det skall skötas automatiskt) du får ju även dimmring på ytterbelysningen "på köpet" ifall detta önskas. Går även att köra brytare in så du kan tvångsstyra ytterbelysningen trots Astro-funktion. (även via appen ofc)
2. Du kan tex tända belysningen i friggeboden med en strömbrytare inne i huset, utan att behöva dra massa extra trådar.. eller tända belysningen på ovanvåningen med en strömbrytare på nedanvåningen, trots att brytaren nere ligger på en helt annan säkringsgrupp än belysningen där uppe.
Kräver två puckar, en vid brytare och en vid belysningspunkten. Knapp in på puck 1 som sedan programeras till att trådlöst trigga puck nr2.
3.Puckarna "pratar" mellan varandra (Mesh, prefcis som de nya wifi-puckarna) dvs ju fler puckar du har i huset desto bättre täckning har du för att kunna styra en tändning i andra delen av huset.. du får kontakt med första bästa puck som sedan pratar vidare till nästa och till nästa osv.. Har du endast 1 är det ju Bluetooth till den som gäller!
4. Gateway är på väg (jan/februari är det sagt) då kommer du kunna styra din belysning vart du vill i världen bara du har wifi till din anläggning.
5. Ställ in vilken sorts last (skitbra om kunden har en halogen-ljuskälla i dagsläget men helt plötsligt byter till en led, en vanlig dimmer funkar inte till leden och måste då bytas ut) med Plejd går du bara in i appen och ändrar vilken last du har)
6. Ställ in lägsta dimmringsnivå i appen! Vanliga dimmrar brukar ha ett vred på pucken för att sköta detta, drygt att behöva plocka ner strömbrytare för att justera in detta.
7. Appen är väldigt användarvänlig på Svenska, samt har ett "Installatörsläge" och ett "Användarläge". I mitt fall som installatör kan jag dela en anläggning till kollegan via en kod så han också får in den anläggningen i sin app, rätt bra ifall jag inte kan köra ut till den kunden just när det behövs så har även kollegan det i sin lur.
8. Den görs i Sverige

Med mera, med mera..
Läs mer på Plejd.com :)

Nu är jag dåligt insatt på Fibraro då jag aldrig använt eller jobbat med detta, men kan lista lite fördelar med Plejd, sen är det mycket möjligt att Fibraro har samma eller liknande funktioner..

1. Inbyggt Astro-ur (Löser många problem hos kunder som har bef. ytterbelysning på en strömbrytare men vill att det skall skötas automatiskt) du får ju även dimmring på ytterbelysningen "på köpet" ifall detta önskas. Går även att köra brytare in så du kan tvångsstyra ytterbelysningen trots Astro-funktion. (även via appen ofc)
2. Du kan tex tända belysningen i friggeboden med en strömbrytare inne i huset, utan att behöva dra massa extra trådar.. eller tända belysningen på ovanvåningen med en strömbrytare på nedanvåningen, trots att brytaren nere ligger på en helt annan säkringsgrupp än belysningen där uppe.
Kräver två puckar, en vid brytare och en vid belysningspunkten. Knapp in på puck 1 som sedan programeras till att trådlöst trigga puck nr2.
3.Puckarna "pratar" mellan varandra (Mesh, prefcis som de nya wifi-puckarna) dvs ju fler puckar du har i huset desto bättre täckning har du för att kunna styra en tändning i andra delen av huset.. du får kontakt med första bästa puck som sedan pratar vidare till nästa och till nästa osv.. Har du endast 1 är det ju Bluetooth till den som gäller!
4. Gateway är på väg (jan/februari är det sagt) då kommer du kunna styra din belysning vart du vill i världen bara du har wifi till din anläggning.
5. Ställ in vilken sorts last (skitbra om kunden har en halogen-ljuskälla i dagsläget men helt plötsligt byter till en led, en vanlig dimmer funkar inte till leden och måste då bytas ut) med Plejd går du bara in i appen och ändrar vilken last du har)
6. Ställ in lägsta dimmringsnivå i appen! Vanliga dimmrar brukar ha ett vred på pucken för att sköta detta, drygt att behöva plocka ner strömbrytare för att justera in detta.
7. Appen är väldigt användarvänlig på Svenska, samt har ett "Installatörsläge" och ett "Användarläge". I mitt fall som installatör kan jag dela en anläggning till kollegan via en kod så han också får in den anläggningen i sin app, rätt bra ifall jag inte kan köra ut till den kunden just när det behövs så har även kollegan det i sin lur.
8. Den görs i Sverige

Med mera, med mera..

Går det bara att installera på strömbrytare eller funkar det på vanliga uttag också? Om det bara går på strömbrytare hur gör man med lampor som sitter på uttag?

Går det bara att installera på strömbrytare eller funkar det på vanliga uttag också? Om det bara går på strömbrytare hur gör man med lampor som sitter på uttag?
Jo det funkar men rekommenderar att istället installera deras andra puck då, CRT 01. Denna tar lite tyngre och ovanligare laster, allt beror såklart på vad du ska plugga in i ditt vägguttag..
Här står lite mer om vilka laster och effekter den pucken klarar :) :

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...ontent/uploads/2017/04/Produktblad_CTR-01.pdf

Edit: ta upp det med din elektriker, då den ändå måste installeras utav behörig sådan så löser han/hon det till dig :)

Jo det funkar men rekommenderar att istället installera deras andra puck då, CRT 01. Denna tar lite tyngre och ovanligare laster, allt beror såklart på vad du ska plugga in i ditt vägguttag..
Här står lite mer om vilka laster och effekter den pucken klarar :) :

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...ontent/uploads/2017/04/Produktblad_CTR-01.pdf

Edit: ta upp det med din elektriker, då den ändå måste installeras utav behörig sådan så löser han/hon det till dig :)

Var ska den sitta rent praktiskt? I väggen bakom eluttaget?

8. Den görs i Sverige

Med mera, med mera..

Jag skulle säga att Fibaro tillsammans med andra leverantörer av de Z-wave- komponenter man kan ansluta till Fibaros gateway kan det mesta av det. Gällande 5.) har jag dock inte sett någon Z-wave modul som har den funktionaliteten tror jag. 7.) går men inte lika smidigt som du beskriver. Fibaro styr du också med app och du behöver inte en direkt WiFi- anslutning utan bara en internetanslutning.

Z-wave är också mesh. Fördelen är väl också som någon skrev att Z-wave är väldigt etablerat och det finns många tillverkare av reläer, sensorer, etc. Fibaro har snickrat på sin Gateway många år nu och det tar sig på vissa områden. Man har en bra infrastruktur med backup:er (lokal och i molnet), remote-support-möjligheter, plugin:er till tredjepartssystem så som Sonos , Google Home, Harmony, Netatmo med fler. Gällande pluginerna har man dock tappat lite fart. En del existerande fungerar uruselt och man verkar främja att externa parter bygger pluginerna istället.

Vissa är väldigt nöjda med Fibaro. Andra spyr på det. En anledning till gallan tror jag är att det inte finns några circuit- breakers i mjukvaran. Hackar du ihop en dålig scen (de program som körs i Fibaro kallas så) så kan du döda hela systemet. Man kan klicka ihop scener istället för att skriva dem i kod men när det kommer till lite mer avancerad logik blir det omöjligt. Något så enkelt som att en lampa skall släckas 5 minuter efter att senaste rörelsen detekterades i rummet detekterades blir komplext om du skall "klicka ihop" den. Kommer Plejd fram till hur en vanlig dödlig kan pussla ihop mer komplicerade lösningar så lär de bli stora.

Fibaro får ibland även skarp kritik för dålig support. Jag har olika upplevelser. Från katastrofdålig till riktigt bra. Som i många fall handlar det om vilken handläggare man hamnar hos ..

Var ska den sitta rent praktiskt? I väggen bakom eluttaget?
Precis!
I dosan bakom eluttaget, alternativt i närmsta kopplingsdosa på samma grupp där ledningarna från det styrda uttaget går in :)
Finns även ett din-fäste så man kan sätta den i sin elcentral. (Skenorna i din elcentral som säkringarna sitter på heter din-skena, om du har automatsäkringar dvs)

• Like
Reactions: JEK
Precis!
I dosan bakom eluttaget, alternativt i närmsta kopplingsdosa på samma grupp där ledningarna från det styrda uttaget går in :)
Finns även ett din-fäste så man kan sätta den i sin elcentral. (Skenorna i din elcentral som säkringarna sitter på heter din-skena, om du har automatsäkringar dvs)

Blir rätt dyrt om man ska in med massa puckar runt om plus elektriker. Men kanske är värt det jmf med Ikea och Hue?

Funderar på hur man kan lösa styrning av motorvärmare ?
Tänker använda en wi-fi smart plugg från Claes Ohlsson, som jag skall ta ur sin kåpa och montera i annan låda och sen ett två-poligt relä.
Hit är det löst, men sen vill jag styra mot ute-temp och avrese tid. Går inte i CO appen !
Funderar på om IFTTT appen går?
Någon som gjort detta?

@Richie

Mellan tummen och pekfingret hur lång tid tar det att montera en plejd puck

- antingen i centralen
- eller bakom bakom brytare/kopplingsdosa

Försöker räkna på vad exv det kostar att köra Hue lampor kontra att montera in plejspuckar till våra ljusskenor samt sätta in en puck för våra spottar i smygarna.

@Richie

- antingen i centralen

Försöker räkna på vad exv det kostar att köra Hue lampor kontra att montera in plejspuckar till våra ljusskenor samt sätta in en puck för våra spottar i smygarna.
Tog min elektriker cirka fem min. Se till att få alla fixade när du ändå har han där. Puckarna är billiga på Kjell och kompani, se till att du inte betalar ahlsellpriser.

@Richie

- antingen i centralen

Tänk på att både tid & material blir dyrare om du inte har nolla framdraget i alla dosor.

Inledande inlägget i denna tråd, kul!

Nu är även jag igång med hemautomation och nu har de första delarna i pusslet kommit fram. Planen är att jag ska köra en Raspberry Pi 3B+ med Home Assistant tillsammans med en Aeon Z-Stick USB som mottagare. Mitt första case jag nu jobbar på är att när min och sambons mobiler varit bortkopplade från vårt nätverk > 20 min och Sonos systemet spelar musik, stoppa det.

Sen är jag givetvis sugen på att ordna med lampor etc. idag har vi dimrar installerade på alla lampknappar. Vad är det smidigaste att göra för att kunna reglera dessa automatiserat, utan att riskera att strömmen bryts?

Fanns 3 i Göteborg igår.

...en till som håller koll.

Köpte tre första dagen dom släpptes i Malmö. Lämnade tillbaka efter en vecka. Hade jag anat efterfrågan hade jag hållt på dem.
Kör Hue bryggan och dessa gick inte att få in. Hade en IKEA Gateway också men den har en nivå på scenarios som backar till timer-i-uttaget-nivå. Har nu köpt Osrams smart plugg istället för samma pengar på Black Friday. Dessa har dessutom on/off knapp på pluggen vilket jag uppskattar medan Ikeas har en liten fjärr som kan försvinna och batteri tar slut.

Sen är jag givetvis sugen på att ordna med lampor etc. idag har vi dimrar installerade på alla lampknappar. Vad är det smidigaste att göra för att kunna reglera dessa automatiserat, utan att riskera att strömmen bryts?

Jag har lite av samma problem. Jag vill kunna styra mina dimmrar men samtidigt har jag lovat min fru att hon inte skall behöva ta del av det intelligenta hemmet. De gamla dimmer knapparna måste alltså sitta kvar.
Det finns många puckar som kan dimra men i de fallen får man byta ut den gamla dimmerknappen mot en tryckknapp och sedan får man dimra via app eller en kombination av knapptryck.

Det sägs dock att en tillverkare (vet ej vilken) har en Z-wave pryl på gång med ”vanlig” dimmerknapp.

Köpte tre första dagen dom släpptes i Malmö. Lämnade tillbaka efter en vecka. Hade jag anat efterfrågan hade jag hållt på dem.
Kör Hue bryggan och dessa gick inte att få in. Hade en IKEA Gateway också men den har en nivå på scenarios som backar till timer-i-uttaget-nivå. Har nu köpt Osrams smart plugg istället för samma pengar på Black Friday. Dessa har dessutom on/off knapp på pluggen vilket jag uppskattar medan Ikeas har en liten fjärr som kan försvinna och batteri tar slut.

Ja, Ikeas är troligen inte deb ultimata lösningen - har bara haft önskan om att kunna göra enkel ljusstyrning och köpte deras gateway för längesedan.

Har Osram egen gateway?

Inledande inlägget i denna tråd, kul!

Nu är även jag igång med hemautomation och nu har de första delarna i pusslet kommit fram. Planen är att jag ska köra en Raspberry Pi 3B+ med Home Assistant tillsammans med en Aeon Z-Stick USB som mottagare. Mitt första case jag nu jobbar på är att när min och sambons mobiler varit bortkopplade från vårt nätverk > 20 min och Sonos systemet spelar musik, stoppa det.

Även jag kör en RPi med Home Assistant med samma z-wave sticka. Jag har satt Fibaro Dimmer 2 på några ställen för att kunna dimma lampor på knappen och även i Home Assistant. Jag har satt en dubbelbrytare i hallen där två tryck på knapp 2 stänger av allt, perfekt när man ska gå hemifrån.

Eftersom du redan har det som behövs rekommenderar jag att du kör på Fibaro Dimmer 2 riktigt smidig. Jag har en hel del automationer och exempel om du behöver hjälp på traven.

@Richie

- antingen i centralen

Tror du redan fått svar men som sagt ca 5min om Nolla finns i dosan :)

Jag har lite av samma problem. Jag vill kunna styra mina dimmrar men samtidigt har jag lovat min fru att hon inte skall behöva ta del av det intelligenta hemmet. De gamla dimmer knapparna måste alltså sitta kvar.
Det finns många puckar som kan dimra men i de fallen får man byta ut den gamla dimmerknappen mot en tryckknapp och sedan får man dimra via app eller en kombination av knapptryck.

Det sägs dock att en tillverkare (vet ej vilken) har en Z-wave pryl på gång med ”vanlig” dimmerknapp.
Menar du att ni vill ha en vriddimmer och vill inte gå över till en återfjädrande tryckknapp?
Isf har ju Plejd lösning på det också :)
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/...ent/uploads/2017/12/Produktblad-RTR-01-v4.pdf

När du säger knapp antar jag att du menar tryckknapp eftersom Fibaro Dimmer 2 inte kan samarbeta med en vanlig dimmer knapp?

Det stämmer bra en Elko RS tror jag den heter. Fjäder bakom båda knapparna.
Knapp 1 - Ingång 1 på Fibaro dimmern. Styr dimmern, ett tryck tänder, håller in för att dimma upp och ner osv.
Knapp 2 - Ingång 2 på Fibaro dimmern. Skickar olika scene id för 1, 2 resp 3 tryck. Två tryck i mitt fall släcker ner allt som Home Assistant kan styra.
1840616_grande.jpg

Jag har satt Philips Hue dimmer på de ställen man måste dimma. Där kan du programmera knapparna hur du vill. Så jag har tryck 1 på on ger "last state" sen nästa tryck på on ger bright, nästa dimmed, nästa night light. Duger inte dessa finns där knappar för att finlira nivån. Jag har använt en adapter för att sätta över befintlig knapp för att tvinga fram användande. Inte vackrast men funkar. Har även Nexa dosa bakom en del vanliga strömbrytare och där funkar on-off-on att lampan börjar dimma upp/ner och sen on-off-on stoppar där man är nöjd. Jag hanterar allt, frun klagar på allt. När det gäller lampor så är happy wife sjukt svårt att få.

2018-06-14-10.32.55.jpg

SM200_2.jpg

Tillbaka
Topp