Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Hemautomation

Diskussion i 'Lifestyle' startad av alexndr, 17 augusti 2016.

1. alexndr
    Trådstartare

alexndr Brons

Från:
    Stockholm
    Snyggt!
    Min fru vill som sagt inte aktivt delta. Dock har hon vant sig vid att aldrig behöva släcka/tända ytter- eller fönster- belysningen. Sen vill jag nog hävda att vissa lösningar hjälpt oss mycket i vissa specifika fall. Som exempel; När vi åkte på sportlovsresan förra året fick jag efter 5 minuters bilande ett larm i mobilen om att temperaturen i garaget understigit 10 grader. Garagetporten hade inte gått igen och lämnat en glipa på si så där en meter. Inte så kul att komma hem till om vi inte upptäckt det ..

Senast ändrad: 7 december 2018
  2. alexndr
    Trådstartare

alexndr Brons

Från:
    Stockholm
    Av någon anledning har jag fått ansvar för våra ute- blommor under vintertidssäsongen. Förra året lyckades jag ta död på över hälften av dem då jag 3 månader för sent fick reda på att de behöver vattnas?! :banghead:

Hur löser man det här problemet? Tittar till dem regelbundet och kollar om de behöver vatten? Troligen. Roligt? Njaa ..

Med inspiration av den här killens lösning: https://mikaelfalkvidd.com/raspberry-pi/antligen-full-koll-pa-mina-krukvaxter/ så knåpade jag ihop en hemautomations- lösning istället. Min lösning kunde vara lite enklare då jag har alla min blommor vinterförvarande på samma ställe så inget behov av trådlös kommunikation med sensorerna.
    Istället tog jag hem en Arduino MEGA- klon från Kina och den har en himla massa analog och digitala in/ut- gångar. Därtill ett gäng fuktsensorer enligt länken. Kostnaden för prylarna, skamligt låg. Dock ville jag givetvis göra lösningen Z-wave- kompatibel och för det använde jag en "Fibaro Universal Binary Sensor" med en relä- krets mellan den och Arudinon.

IMG_8816.JPG

Behöver någon blomma vattnas får jag en push i mobilen och ett meddelade på min LaMetric.

fullsizeoutput_2dd7.

krämbulle, Empa, Spindel och 3 andra gillar detta.
  3. Spindel

Spindel Guld

Så nu har jag haft min Animus Heart ett tag och måste säga att jag är riktigt nöjd med den särskilt efter senaste uppdateringen.

Den i kombination med min Hue-brygga uppfyller mina behov för tillfället och allt regleras via HomeKit.

Senaste uppdateringen gjorde även att temp/luftfuktighetssnsorer från telldus (433,92 MHz) dök upp i homekit.

Är det något som är negativt med Animusen så är det att efte varje uppdatering så måste man lägga till den och alla tillbehör igen i HomeKit och alla automatiseringar, vilket är lite meckigt. Men allt som allt är jag nöjd med den då den ger mig Z-wave och 433 MHz in i homekit.

4. DiscoPapa

DiscoPapa Brons Premium

5. MaziK

MaziK Silver

Om den går att koppla ihop med Hue så bör Hue gateway vara tillräckligt, exv?

Edit
    Screenshot_20181212-122440_Samsung Internet.

Verkar behövas någon form av gateway

DiscoPapa gillar detta.
  6. Empa

Empa Brons

Jag kör inomhuskontakten till Hue gateway, funkar fint. Du behöver alltså en gateway för att kunna styra den :)

Senast ändrad: 12 december 2018 kl 13:51
    DiscoPapa gillar detta.
  7. snajgel

snajgel Brons

Från:
    stockholm
    Ingen som ska till Ikea Kalmar och kan tänka sig att relaya lite uttag?