• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemautomation

Jag har satt Philips Hue dimmer på de ställen man måste dimma. Där kan du programmera knapparna hur du vill. Så jag har tryck 1 på on ger "last state" sen nästa tryck på on ger bright, nästa dimmed, nästa night light. Duger inte dessa finns där knappar för att finlira nivån. Jag har använt en adapter för att sätta över befintlig knapp för att tvinga fram användande. Inte vackrast men funkar. Har även Nexa dosa bakom en del vanliga strömbrytare och där funkar on-off-on att lampan börjar dimma upp/ner och sen on-off-on stoppar där man är nöjd. Jag hanterar allt, frun klagar på allt. När det gäller lampor så är happy wife sjukt svårt att få.

Snyggt!
Min fru vill som sagt inte aktivt delta. Dock har hon vant sig vid att aldrig behöva släcka/tända ytter- eller fönster- belysningen. Sen vill jag nog hävda att vissa lösningar hjälpt oss mycket i vissa specifika fall. Som exempel; När vi åkte på sportlovsresan förra året fick jag efter 5 minuters bilande ett larm i mobilen om att temperaturen i garaget understigit 10 grader. Garagetporten hade inte gått igen och lämnat en glipa på si så där en meter. Inte så kul att komma hem till om vi inte upptäckt det ..

Senast ändrad:
Av någon anledning har jag fått ansvar för våra ute- blommor under vintertidssäsongen. Förra året lyckades jag ta död på över hälften av dem då jag 3 månader för sent fick reda på att de behöver vattnas?! :banghead:

Hur löser man det här problemet? Tittar till dem regelbundet och kollar om de behöver vatten? Troligen. Roligt? Njaa ..

Med inspiration av den här killens lösning: https://mikaelfalkvidd.com/raspberry-pi/antligen-full-koll-pa-mina-krukvaxter/ så knåpade jag ihop en hemautomations- lösning istället. Min lösning kunde vara lite enklare då jag har alla min blommor vinterförvarande på samma ställe så inget behov av trådlös kommunikation med sensorerna.
Istället tog jag hem en Arduino MEGA- klon från Kina och den har en himla massa analog och digitala in/ut- gångar. Därtill ett gäng fuktsensorer enligt länken. Kostnaden för prylarna, skamligt låg. Dock ville jag givetvis göra lösningen Z-wave- kompatibel och för det använde jag en "Fibaro Universal Binary Sensor" med en relä- krets mellan den och Arudinon.

IMG_8816.JPG

Behöver någon blomma vattnas får jag en push i mobilen och ett meddelade på min LaMetric.

fullsizeoutput_2dd7.jpeg

Så nu har jag haft min Animus Heart ett tag och måste säga att jag är riktigt nöjd med den särskilt efter senaste uppdateringen.

Den i kombination med min Hue-brygga uppfyller mina behov för tillfället och allt regleras via HomeKit.

Senaste uppdateringen gjorde även att temp/luftfuktighetssnsorer från telldus (433,92 MHz) dök upp i homekit.

Är det något som är negativt med Animusen så är det att efte varje uppdatering så måste man lägga till den och alla tillbehör igen i HomeKit och alla automatiseringar, vilket är lite meckigt. Men allt som allt är jag nöjd med den då den ger mig Z-wave och 433 MHz in i homekit.

Hej nördar! Min chef är helt besatt av hemautomation och har nu börjat sponsra mig..... Jag har fått en Google Home. Fråga till er som kan... Kan jag koppla upp den mot min Home Assistant?

Finns det någon bra steg för steg anvisning hur jag kopplar ihop dessa etc?

Jag fick en Netatmo väderstation i julklapp. Finns det någon skärm/panel (tänk digital fotoram) som lämpar sig för väggupphängning och som kör Android inbyggt?

Grymt bra!

Är det för tryckknappar, uttag, el-centralen

Or all of the above? :)
Det är bara till tryckknappar till och börja med. Man har ju en helvetes massa uttag och brytare när man börjar räkna :D
Jag skulle gärna haft allt på Din-skena men tyvärr har jag platsbrist.

Senast ändrad:
Beställd och kommer förhoppningsvis på torsdag enligt leveransbesked från Ahlsell. Men man vet aldrig, det har ju skjutits upp tidigare :shifty:

Taget från Plejd support forum på Facebook.
Frågeställning
Har ni skickat ut gateway än?

20190208 Plejd svarar
Gatewayen levereras nu löpande från vår fabrik till grossisterna men då det varit många förbeställningar så kan det dröja lite innan alla fått sin.

Någon annan skrev:
Anledningen skall vara en bugg som man hittade nyligen. Den åtgärds innan dom skickas så det handlar egentligen bara om en mjukvaruuppdatering.
Jag hörde en siffra att det beräknas gå ut ca 1000 st per dag.

Beställd och kommer förhoppningsvis på torsdag enligt leveransbesked från Ahlsell. Men man vet aldrig, det har ju skjutits upp tidigare :shifty:

Taget från Plejd support forum på Facebook.
Frågeställning
Har ni skickat ut gateway än?

20190208 Plejd svarar
Gatewayen levereras nu löpande från vår fabrik till grossisterna men då det varit många förbeställningar så kan det dröja lite innan alla fått sin.

Någon annan skrev:
Anledningen skall vara en bugg som man hittade nyligen. Den åtgärds innan dom skickas så det handlar egentligen bara om en mjukvaruuppdatering.
Jag hörde en siffra att det beräknas gå ut ca 1000 st per dag.
Jag hade inte litat så värst mkt på det, Ahlsell har ju redan flyttat fram datumet X antal gånger där de promt LOVAT att den skall komma...

Vart går dessa 1000/dag?
Ingen av de stora grossisterna har fått dem än.
Plejd har 16000 på g till Ahlsell,Storel,Solar och Elektroskandia där de får 4k vars.
Dessa ska tvunget levereras samtidigt för att ingen ska få någon fördel/förtur till att kunna sälja

Edit: Såg att jag lät jäkligt bitter. Inte det som var syftet :D
Inlägget var mer menat att man ska ska nog ta leveransdatumet med en nypa salt och inte vara allt för optimistisk..

Jag hade inte litat så värst mkt på det, Ahlsell har ju redan flyttat fram datumet X antal gånger där de promt LOVAT att den skall komma...

Vart går dessa 1000/dag?
Ingen av de stora grossisterna har fått dem än.
Plejd har 16000 på g till Ahlsell,Storel,Solar och Elektroskandia där de får 4k vars.
Dessa ska tvunget levereras samtidigt för att ingen ska få någon fördel/förtur till att kunna sälja

Edit: Såg att jag lät jäkligt bitter. Inte det som var syftet :D
Inlägget var mer menat att man ska ska nog ta leveransdatumet med en nypa salt och inte vara allt för optimistisk..

Ja det har flyttats några gånger. Vi får se, jag har blivit lovad måndag 18/2. Spännande :)

Nu är det ju förvisso inte mig du citerat men där är väl inte så mkt att recensera?
Det är inget världsrevolutionerande, skillnaden är att du kan släcka/tända på distans istället för att du måste vara i närheten och uppkopplad via BT.

Edit: Dock antar och hoppas jag att det kommer komma stöd för Google Home tex :)

Nu är det ju förvisso inte mig du citerat men där är väl inte så mkt att recensera?
Det är inget världsrevolutionerande, skillnaden är att du kan släcka/tända på distans istället för att du måste vara i närheten och uppkopplad via BT.

Edit: Dock antar och hoppas jag att det kommer komma stöd för Google Home tex :)

Aha. Trodde den erbjöd något mer.

Finns det någon inte allt för dyr 7 till 11-tums display med HDMI-ingång? Helst fristående, dvs ej inbyggnad.

Finns det någon inte allt för dyr 7 till 11-tums display med HDMI-ingång? Helst fristående, dvs ej inbyggnad.

Kanske ett udda tipps men externa monitorer tänkta till videokameror (dslr) är ofta 5"-11" och har HDMI ingång. Gjorde en snabb sökning på Amazon på rena skärmar och det ger dig massa träffar. Här är ett exempel:
Skärmavbild 2019-07-06 kl. 13.10.30.png

Passar på att slänga in en fråga:
Precis blivit med hus och planen är att gå loss och göra så mycket som möjligt automatiskt. Vi gör om all el och planen är att göra allting nytt "smart".
Vi renovera själva huset först och har massa byggare springandes. Ett alternativ är givetvis ha gamla låsen kvar och ge nycklar till byggarna, och sen när allt är klart köpa nya lås osv. Men då en ringklocka i stil med "Ring" står på inköpslistan slog mig tanken - finns det någon video-ringklocka med tillhörande lås med kod/badge.
För att ha lite kontroll kan man ge unika koder till byggarna och om någon, utan kod, kommer kan de ringa på och man externt kan öppna upp låset.

Finns det? Erfarenheter?

På ett utav våra kontor har vi ett BT lås från NUKI som har några år på nacken och de är så sjukt segt på att låsa upp (vrida om själva "låskolven") att det går snabbare att leta fram nyckeln ifrån fickan än att vänta på det - även då låset hittar mobilen snabbt och appen är bra.

Vänligen,
Martin

Tillbaka
Topp