• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemförsäkring

Mic1

Rolex
2-Faktor
Vet dom större sakerna såsom resväska och friluftsryggsäck. Sen flertalet mindre saker som jag inte har koll på exakt. Vet du om kvitto är ett måste på allt? Har endast kvitto på resväskan
Beror nog väldigt mycket på vad det är och vilket bolag. När frugan blev av med väskan i Spanien behövde hon inte visa kvitto på något alls (telefon, plånbok osv), de gick rakt av på polisanmälan. Vi har dock inte Folksam
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Tror kvitto bara behövs i de fall som värdet är "mer" än vad man förväntat sig. Min cykel var något år gammal och värd en del pengar så de ville ha kvitto för att styrka att den var värd så mycket som jag hävdade.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bumpar denna tråden. Bor i bostadsrätt och upptäckte nu ikväll att jag haft inbrott i mitt förråd. Låset har brutits upp och saker för ett par tusen har blivit stulna. Har Folksam hemförsäkring som jag aldrig behövt använda, är ganska novis på sånt här. Någon som har erfarenhet av liknande och kan uttala sig om vilka möjligheter till ersättning som finns?
Försäkringen gäller ofta inte i förråd, men läs försäkringsbrevet om du inte redan gjort.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Försäkringen gäller ofta inte i förråd, men läs försäkringsbrevet om du inte redan gjort.
Varför skulle det inte göra det? Snarare regel än undantag att de gäller förråd.
Saxat från konsumenternas:
Vinds- eller källarförråd och tvättstugan
Bor du i ett flerfamiljshus och råkar ut för inbott i ditt vinds- eller källarförråd så kan du få ersättning för saker som du förvarat där, men bara upp till ett maximalt belopp (30 000 – 80 000 kr beroende på försäkringsbolag).

Edit: Ska för sakens skull lägga till att det inte gäller stöldbegärlig egendom
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför skulle det inte göra det? Snarare regel än undantag att de gäller förråd.
Saxat från konsumenternas:
Vinds- eller källarförråd och tvättstugan
Bor du i ett flerfamiljshus och råkar ut för inbott i ditt vinds- eller källarförråd så kan du få ersättning för saker som du förvarat där, men bara upp till ett maximalt belopp (30 000 – 80 000 kr beroende på försäkringsbolag).
Är väl bara att läsa sitt försäkringsbrev som jag skrev?
 

Kamp

Omega
Är av annan åsikt men orkar inte slå den här döda hästen längre
@Kamp meddela oss hur det går! Hoppas det löser sig

Ganska precis 3 veckor efter att jag gjort min anmälan fick jag hem ett brev från Folksam idag. Blir nästintill ersatt för allt värde jag blev bestulen på. En del avdrag har gjorts från nypriset, detta baserades på hur gamla de stulna föremålen var, vilket får anses rimligt. :)
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Ganska precis 3 veckor efter att jag gjort min anmälan fick jag hem ett brev från Folksam idag. Blir nästintill ersatt för allt värde jag blev bestulen på. En del avdrag har gjorts från nypriset, detta baserades på hur gamla de stulna föremålen var, vilket får anses rimligt. :)
Skönt att höra!
 

Jonas

Breitling
2-Faktor
Tänk på att man inte kan byta hemförsäkring när som helst. Bara när nuvarande försäkring löper ut och rimligtvis även vid flytt. Därför kan det vara smart att lägga in en påminnelse i kalendern 1-2 månader före årsförfallodagen så man hinner utvärdera alternativen. Just en sådan påminnelse dök upp i min kalender häromveckan. Min försäkringsresearch växte till att även inkludera bankbyte samt service och värdering av Rolex. Hoppas min sammanfattning kan bespara någon av er lite tid!

Hemförsäkring
Idag har jag If stor hemförsäkring för 3983 kr/år. Jag valde If för några år sedan då de hade högst täckning för stöld utanför bostaden. Upp till 80 000 kr. Det är en ganska dyr årspremie, förmodligen delvis för att den täcker lösöre i bostaden upp till 1 500 000kr. Jag uppfattade inte den summan som valbar, men jag kan ha fel.

Jag tycker Länsförsäkringar ser ut att ha bättre villkor för klockintresserade. LFs hemförsäkring täcker stöld utanför bostaden upp till 100 000 kr. Här är lösöressumman valbar. Efter en lång inventering uppskattar jag att 600 000 kr bör täcka mitt lösöre. Med resskydd och säkerhetsdörr kostar LFs hemförsäkring 2347 kr/år.

Flyttar jag mitt lönekonto till LF och sparar 500kr/mån hos dem så uppfylls kraven för guldkund som ger 20% rabatt på försäkringar. Där ingår även en självriskreducering på 1000kr per skada vartannat år. Därför tycker jag man kan skruva upp självrisken från 1500kr till 2500kr. Då landar försäkringen på 1614kr/år.

Klockförsäkring
Hos LF kan man lägga till en sakförsäkring för t.ex. klockor. Det kostar 2.5% av värdet/år, eller 2% med guldkundsrabatt. Täckning för 100k vid stöld utanför bostaden räcker för många klockor, men räcker det verkligen för t.ex. rån av klocka, macbook, ipad, iphone och vigselring? Plus frugans värdesaker? Osannolikt att bli rånad precis när man kånkar runt på allt värdefullt man äger. Men om jag blir rånad sker det sannolikt när jag är ute och reser och då bär jag ofta runt på en halv applebutik. En separat sakförsäkring av klockan skulle innebära täckning upp till 100k för övriga värdesaker och hemförsäkring + klockförsäkring skulle ändå bli billigare än vad jag betalar idag.

Bank
Idag har jag lönekonto hos Swedbank. Det har länge retat mig hur de tvingar på folk deras nyckelkundavgift, utan att redovisa vad man egentligen betalar för. Jag har inget emot att de tar betalt för sina tjänster, men nyckelkundavgiften sköter de inte snyggt! Byter jag från Swedbank nyckelkund till LF Bekväma vardagen spar jag 193kr/år och vad jag har hört så är LFs app och internetbank minst lika bra som Swedbanks.

Värdering och service av Rolex
LF vill gärna se en värdering utförd av behörig värderingsman, där behörig innebär godkänd av Svergies handelskamrar. Jag kontaktade några godkända värderingsmän angående värdering och/eller service av min 16710. Det lutar starkt åt Rob Engström då ingen annan kan lösa både värdering och service utan polering:
  • Rob Engström:
    • Service: 6050kr utan polering.
    • Värdering: 1500kr.
  • Bergströms Göteborg:
    • Service: 7000-9000kr. Inga kommentarer om att skippa polering.
    • Värdering: Inga officiella värderingar. De saknar ev. godkänd värderingsman?
  • klarlund.dk:
    • Service: 5200 DKK, ca 7500 SEK. Inga kommentarer om att skippa polering. I Just klarlunds fall kanske jag faktiskt skulle acceptera polering då de verkar ha särskilt bra teknik.
    • Värdering: Frågade ej pga Danskar
  • engstromsurmakeri.se:
    • Service: 6500kr. Inga kommentarer om att skippa polering.
    • Värdering: Bara för klockor köpta hos dem eller som är max 6 månader gamla.
  • Krons:
    • Service: 6500kr. Inga kommentarer om att skippa polering.
    • Värdering: Bara för klockor köpta hos dem. De hänvisade till Kaplans.
  • Nymans ur 1851:
    • Service: 5800kr utan polering. Service sker i Sthlm eller Västerås.
    • Värdering. Endast för klockor som är max 3 år gamla. De hänvisade till Kaplans.
  • Kaplans:
    • Värdering: 400kr + 1% av värdet, max 1500kr/intyg, tar ca en vecka.
    • De rekommenderar att man servar före värdering då det påverkar värdet.
  • Övriga icke Rolex ADs:
    • 1295-1500kr per värdering.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tänk på att man inte kan byta hemförsäkring när som helst. Bara när nuvarande försäkring löper ut och rimligtvis även vid flytt. Därför kan det vara smart att lägga in en påminnelse i kalendern 1-2 månader före årsförfallodagen så man hinner utvärdera alternativen. Just en sådan påminnelse dök upp i min kalender häromveckan. Min försäkringsresearch växte till att även inkludera bankbyte samt service och värdering av Rolex. Hoppas min sammanfattning kan bespara någon av er lite tid!

Hemförsäkring
Idag har jag If stor hemförsäkring för 3983 kr/år. Jag valde If för några år sedan då de hade högst täckning för stöld utanför bostaden. Upp till 80 000 kr. Det är en ganska dyr årspremie, förmodligen delvis för att den täcker lösöre i bostaden upp till 1 500 000kr. Jag uppfattade inte den summan som valbar, men jag kan ha fel.

Jag tycker Länsförsäkringar ser ut att ha bättre villkor för klockintresserade. LFs hemförsäkring täcker stöld utanför bostaden upp till 100 000 kr. Här är lösöressumman valbar. Efter en lång inventering uppskattar jag att 600 000 kr bör täcka mitt lösöre. Med resskydd och säkerhetsdörr kostar LFs hemförsäkring 2347 kr/år.

Flyttar jag mitt lönekonto till LF och sparar 500kr/mån hos dem så uppfylls kraven för guldkund som ger 20% rabatt på försäkringar. Där ingår även en självriskreducering på 1000kr per skada vartannat år. Därför tycker jag man kan skruva upp självrisken från 1500kr till 2500kr. Då landar försäkringen på 1614kr/år.

Klockförsäkring
Hos LF kan man lägga till en sakförsäkring för t.ex. klockor. Det kostar 2.5% av värdet/år, eller 2% med guldkundsrabatt. Täckning för 100k vid stöld utanför bostaden räcker för många klockor, men räcker det verkligen för t.ex. rån av klocka, macbook, ipad, iphone och vigselring? Plus frugans värdesaker? Osannolikt att bli rånad precis när man kånkar runt på allt värdefullt man äger. Men om jag blir rånad sker det sannolikt när jag är ute och reser och då bär jag ofta runt på en halv applebutik. En separat sakförsäkring av klockan skulle innebära täckning upp till 100k för övriga värdesaker och hemförsäkring + klockförsäkring skulle ändå bli billigare än vad jag betalar idag.

Bank
Idag har jag lönekonto hos Swedbank. Det har länge retat mig hur de tvingar på folk deras nyckelkundavgift, utan att redovisa vad man egentligen betalar för. Jag har inget emot att de tar betalt för sina tjänster, men nyckelkundavgiften sköter de inte snyggt! Byter jag från Swedbank nyckelkund till LF Bekväma vardagen spar jag 193kr/år och vad jag har hört så är LFs app och internetbank minst lika bra som Swedbanks.

Värdering och service av Rolex
LF vill gärna se en värdering utförd av behörig värderingsman, där behörig innebär godkänd av Svergies handelskamrar. Jag kontaktade några godkända värderingsmän angående värdering och/eller service av min 16710. Det lutar starkt åt Rob Engström då ingen annan kan lösa både värdering och service utan polering:
  • Rob Engström:
    • Service: 6050kr utan polering.
    • Värdering: 1500kr.
  • Bergströms Göteborg:
    • Service: 7000-9000kr. Inga kommentarer om att skippa polering.
    • Värdering: Inga officiella värderingar. De saknar ev. godkänd värderingsman?
  • klarlund.dk:
    • Service: 5200 DKK, ca 7500 SEK. Inga kommentarer om att skippa polering. I Just klarlunds fall kanske jag faktiskt skulle acceptera polering då de verkar ha särskilt bra teknik.
    • Värdering: Frågade ej pga Danskar
  • engstromsurmakeri.se:
    • Service: 6500kr. Inga kommentarer om att skippa polering.
    • Värdering: Bara för klockor köpta hos dem eller som är max 6 månader gamla.
  • Krons:
    • Service: 6500kr. Inga kommentarer om att skippa polering.
    • Värdering: Bara för klockor köpta hos dem. De hänvisade till Kaplans.
  • Nymans ur 1851:
    • Service: 5800kr utan polering. Service sker i Sthlm eller Västerås.
    • Värdering. Endast för klockor som är max 3 år gamla. De hänvisade till Kaplans.
  • Kaplans:
    • Värdering: 400kr + 1% av värdet, max 1500kr/intyg, tar ca en vecka.
    • De rekommenderar att man servar före värdering då det påverkar värdet.
  • Övriga icke Rolex ADs:
    • 1295-1500kr per värdering.
Snyggt summerat! If kund jag också, blir nog LF framöver.
 

Sebs

Breitling
Jag har suttit i ett par dagar och kikat på just hemförsäkring. Dock uppfattade jag moderna & ica som två olika bolag. Den försäkring som Ica försäkring erbjöd var enligt mig betydligt bättre än den från moderna.
Det slutade med att jag tecknat en försäkring hos ICA där jag har 100 tkr i allrisk (drulle) med 1.500:- självrisk (kunde dubblas till 200 tkr i värde). Är det någon som har erfarenhet av att driva igenom ett ärende hos ica försäkring med ersättning för klockor?

/S
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har suttit i ett par dagar och kikat på just hemförsäkring. Dock uppfattade jag moderna & ica som två olika bolag. Den försäkring som Ica försäkring erbjöd var enligt mig betydligt bättre än den från moderna.
Det slutade med att jag tecknat en försäkring hos ICA där jag har 100 tkr i allrisk (drulle) med 1.500:- självrisk (kunde dubblas till 200 tkr i värde). Är det någon som har erfarenhet av att driva igenom ett ärende hos ica försäkring med ersättning för klockor?

/S
Otydliga regler för klockor, jag lyckades inte lista ut vad som gällde.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Pratade just med IF. Han tydliggjorde att deras policy är att de inte försäkrar eller betalar ut ersättning om du saknar originalkvitto.
Tycker detta låter helt absurt när det kommer till 25 år gamla klockor.
Någon som har någon erfarenhet av detta? Eller vet hur andra bolag ser på det?
 

EWEA

Cartier
Pratade just med IF. Han tydliggjorde att deras policy är att de inte försäkrar eller betalar ut ersättning om du saknar originalkvitto.
Tycker detta låter helt absurt när det kommer till 25 år gamla klockor.
Någon som har någon erfarenhet av detta? Eller vet hur andra bolag ser på det?
Låter väldigt konstigt, fick svar från samma bolag att det fungerade med värderingsintyg och bevis på transaktion
 
Topp