Minns att jag fick det svaret från IF också, gällande extra sakförsäkring. Kolla med brookefields annarsKanske. Jag diskuterade lösöre utanför hemmet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Minns att jag fick det svaret från IF också, gällande extra sakförsäkring. Kolla med brookefields annarsKanske. Jag diskuterade lösöre utanför hemmet.
Jag har IF och har båda mina Rolexar på specialförsäkring. En Batman och en Daytona. Köpte Daytonan utav privatperson och försäkrade den till 195k utan att ens behöva visa värderingsintyg. Det räckte med att jag sa vad jag ville försäkra den till. Höjde försäkringen på min Batman oxå när de gick upp i pris, inga problem det heller utan intyg. Har alla mina försäkringar hos IF och betalar rejäla premier på allt om det nu har någon betydelse.Precis. Men han tydliggjorde att den inte heller ingår i nuläget trots maxförsäkring till 80k
Det låter helt enkelt som att jag ska prova ringa igen imorgon och se om en annan person på kundservice har annan åsikt.Jag har IF och har båda mina Rolexar på specialförsäkring. En Batman och en Daytona. Köpte Daytonan utav privatperson och försäkrade den till 195k utan att ens behöva visa värderingsintyg. Det räckte med att jag sa vad jag ville försäkra den till. Höjde försäkringen på min Batman oxå när de gick upp i pris, inga problem det heller utan intyg. Har alla mina försäkringar hos IF och betalar rejäla premier på allt om det nu har någon betydelse.
Det låter helt enkelt som att jag ska prova ringa igen imorgon och se om en annan person på kundservice har annan åsikt.
Har 80’ per tillfälle i täckning på ”drulle/allrisk” genom hemförsäkringen. Men eftersom jag och sambon ibland har varsin klocka tex. Så tänkte jag teckna specialförsäkring för en av dem. Det var då jag fick förklaringen att jag aldrig skulle få ersättning genom befintlig försäkring och att det inte gick att specialförsäkra en klocka från -96 utan originalkvitto vilket jag tyckte var skevt.Förtydliga gärna lite kort vad de begrepp ni skriver ut betyder för det försäkringsbolaget ni nämner.
Dessa 3 är väl de mest intressanta?
Stöld
Allrisk/Drulle
Special
Exempel på fråga då, har ni specialförsäkring på en klocka som täcks av beloppet på er allrisk/drulle? Ja/Nej och varför?
IF täcker upp till 80k per tillfälle om det händer något utanför hemmet och eftersom klockorna är värda mera än så, så fick det bli specialförsäkring som täcker allt. Har en Omega PO som jag inte har något speciell försäkring på då den täcks inom ramen för 80k.Förtydliga gärna lite kort vad de begrepp ni skriver ut betyder för det försäkringsbolaget ni nämner.
Dessa 3 är väl de mest intressanta?
Stöld
Allrisk/Drulle
Special
Exempel på fråga då, har ni specialförsäkring på en klocka som täcks av beloppet på er allrisk/drulle? Ja/Nej och varför?
Det är ju samma som jag men de hävdade att jag behöver originalkvittoIF täcker upp till 80k per tillfälle om det händer något utanför hemmet och eftersom klockorna är värda mera än så, så fick det bli specialförsäkring som täcker allt. Har en Omega PO som jag inte har något speciell försäkring på då den täcks inom ramen för 80k.
Ja, det skulle jag ha gjort. Lycka till!!Det låter helt enkelt som att jag ska prova ringa igen imorgon och se om en annan person på kundservice har annan åsikt.
Jag visade ett kvitto för Batman då jag köpte via Ultimate Watches och ett vanligt skrivet blocketkvitto för Daytonan. Men försäkrade ändå klockorna för mera än inköpspriset.Det är ju samma som jag men de hävdade att jag behöver originalkvitto
Har 80’ per tillfälle i täckning på ”drulle/allrisk” genom hemförsäkringen. Men eftersom jag och sambon ibland har varsin klocka tex. Så tänkte jag teckna specialförsäkring för en av dem. Det var då jag fick förklaringen att jag aldrig skulle få ersättning genom befintlig försäkring och att det inte gick att specialförsäkra en klocka från -96 utan originalkvitto vilket jag tyckte var skevt.
Är det någon värdeminskning i en allrisk?IF täcker upp till 80k per tillfälle om det händer något utanför hemmet och eftersom klockorna är värda mera än så, så fick det bli specialförsäkring som täcker allt. Har en Omega PO som jag inte har något speciell försäkring på då den täcks inom ramen för 80k.
Ja jag har också IF men på senaste tiden också upplevt mycket sämre kundbemötande. Frågan är vad man ska ha istället...Kan väl ge en kommentar kring IF som jag har alla mina försäkringar hos och varit kund i många år. Fick min sub stulen. Blev uppringd av en utredare och redan från första samtal kändes det som han tyckte jag talade osanning. Ifrågasatte allt och visst, det är hans jobb att försöka hitta något som kan få IF att vägra betala ut men han fick en verkligen att känna sig som en kriminell. Han ville ha exakt alla detaljer , sådant jag efter en viss tid inte kunde svara på och det kom kort därefter ett mail där de vägrade betala ut något då de tyckte min historia inte verkade vara sann. Jag har haft andra mindre ärenden förut tex med stulen cykel och då fixades det på några dagar och därför alltid varit nöjd med IF. Kommer förmodligen byta och föra över alla mina försäkringar till ett annat.
Händer något så är det ju marknadsvärdet på dyrare klockor som ersätts.Är det någon värdeminskning i en allrisk?
Kan väl ge en kommentar kring IF som jag har alla mina försäkringar hos och varit kund i många år. Fick min sub stulen. Blev uppringd av en utredare och redan från första samtal kändes det som han tyckte jag talade osanning. Ifrågasatte allt och visst, det är hans jobb att försöka hitta något som kan få IF att vägra betala ut men han fick en verkligen att känna sig som en kriminell. Han ville ha exakt alla detaljer , sådant jag efter en viss tid inte kunde svara på och det kom kort därefter ett mail där de vägrade betala ut något då de tyckte min historia inte verkade vara sann. Jag har haft andra mindre ärenden förut tex med stulen cykel och då fixades det på några dagar och därför alltid varit nöjd med IF. Kommer förmodligen byta och föra över alla mina försäkringar till ett annat.
Så du fick inte ut något av det?Kan väl ge en kommentar kring IF som jag har alla mina försäkringar hos och varit kund i många år. Fick min sub stulen. Blev uppringd av en utredare och redan från första samtal kändes det som han tyckte jag talade osanning. Ifrågasatte allt och visst, det är hans jobb att försöka hitta något som kan få IF att vägra betala ut men han fick en verkligen att känna sig som en kriminell. Han ville ha exakt alla detaljer , sådant jag efter en viss tid inte kunde svara på och det kom kort därefter ett mail där de vägrade betala ut något då de tyckte min historia inte verkade vara sann. Jag har haft andra mindre ärenden förut tex med stulen cykel och då fixades det på några dagar och därför alltid varit nöjd med IF. Kommer förmodligen byta och föra över alla mina försäkringar till ett annat.
Nej, eller jag kan överklaga men inget jag tänker göra med tanke på hur jag blev bemött så är jag ytterst tveksam till att det faktiskt skulle hjälpa. Allt fanns, bilder, låda, inköpskvittot, äkthetsintyg men det var själva incidenten de inte trodde på.Men blev klockan stulen så måste de ersätta? Du har väl en polisanmälan, bilder på klockan, alla certifikat och allt annat jox kvar?
Be om en annan utredare?
Nej polisen la ned det då de ansåg att det inte gick att reda ut.Det är väl polisens sak att avgöra om brott begåtts? Inte ngn godtycklig utredare? Eller tänker jag fel. Klart du måste överklaga!
Låter hemskt. Under vilka omständigheter blev du av med suben? Stulen från hemmet, gymmet?Kan väl ge en kommentar kring IF som jag har alla mina försäkringar hos och varit kund i många år. Fick min sub stulen. Blev uppringd av en utredare och redan från första samtal kändes det som han tyckte jag talade osanning. Ifrågasatte allt och visst, det är hans jobb att försöka hitta något som kan få IF att vägra betala ut men han fick en verkligen att känna sig som en kriminell. Han ville ha exakt alla detaljer , sådant jag efter en viss tid inte kunde svara på och det kom kort därefter ett mail där de vägrade betala ut något då de tyckte min historia inte verkade vara sann. Jag har haft andra mindre ärenden förut tex med stulen cykel och då fixades det på några dagar och därför alltid varit nöjd med IF. Kommer förmodligen byta och föra över alla mina försäkringar till ett annat.
Ja, en tråkig läxa men kände det på mig så fort jag anmälde det. Det var på gymmet.Låter hemskt. Under vilka omständigheter blev du av med suben? Stulen från hemmet, gymmet?
Jag såg nämligen över mina klockförsäkringar för inte så länge sedan och såg då över de flesta bolags finstilta villkor. Var det inte så enkelt att din försäkring inte täcker vid en sådan händelse snarare än att de har en misstro mot händelsen? Det är riktigt snårigt med just stöldbegärlig egendom.Ja, en tråkig läxa men kände det på mig så fort jag anmälde det. Det var på gymmet.
Försäkringen gäller inte för
stöld av pengar, värdehandlingar och stöldbegärlig egendom* på annan plats än
– på din arbetsplats
– inlämnade till serviceinrättning eller rörelseidkare
– i bankfack eller annat värdeskåp godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningen.
Det du skriver stämmer väl enbart när egendomen förvaras utanför hemmet så som jag läser villkoren. Blir du rånad tex. Verkar det täcka även stöldbegärlig egendom. Halvsvårt att läsa första rutan dock.Jag såg nämligen över mina klockförsäkringar för inte så länge sedan och såg då över de flesta bolags finstilta villkor. Var det inte så enkelt att din försäkring inte täcker vid en sådan händelse snarare än att de har en misstro mot händelsen? Det är riktigt snårigt med just stöldbegärlig egendom.
Från IF's villkor:
Nej vad jag förstod så skulle det i vanliga fall täcka det då jag har deras största hemförsäkring. Annars hade det också stått att själva försäkringen ej täcker ärendet när jag fick beskedet för avslaget. Dock tackar jag för att flera av er har visat stöttningJag såg nämligen över mina klockförsäkringar för inte så länge sedan och såg då över de flesta bolags finstilta villkor. Var det inte så enkelt att din försäkring inte täcker vid en sådan händelse snarare än att de har en misstro mot händelsen? Det är riktigt snårigt med just stöldbegärlig egendom.
Från IF's villkor:
Det där gäller väl inte deras ”Stora Hem” om jag minns mina försäkringsvillkor rätt...Jag såg nämligen över mina klockförsäkringar för inte så länge sedan och såg då över de flesta bolags finstilta villkor. Var det inte så enkelt att din försäkring inte täcker vid en sådan händelse snarare än att de har en misstro mot händelsen? Det är riktigt snårigt med just stöldbegärlig egendom.
Från IF's villkor:
Fick just info om att Trygg Hansa höjt maxbeloppet från 50k till 100k för lösöre i drulleförsäkringen som är ett tillägg till deras boendeförsäkring.
Jag fick ett brev där det stod vad de ändrat i min försäkring, bl.a. höjt maxbeloppet för lösöre i drulletillägget.Hej! Är du säker på detta/hur fick du info? Pratade med handläggare på TH idag som hänvisade till 50k som gräns. Läste dock just försäkringsvillkor för boende + drulle (uppdaterat 2019-12-01) och där står som du säger 100k.
Samme handläggare hänvisade till tabell med kraftiga nedskrivningar för ”armbandsur” (likt tabeller listade i början av denna tråd) men tolkar jag diskussion här faller exklusiva klockor enligt ”praxis” under den disclaimer de har under tabellen att ”reglerna i tabellen tillämpas inte om det leder till ett oskäligt resultat”. Vilket i detta fall torde vara potentiellt positivt för klockinnehavare.