• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hmmm... Ett halvlyckat försök till en alkoholfri Old Fashioned så här mitt under min vita månad.

Kallbryggt Earl Gray te 6-8 cl
Angostura - 3 stänk
Angostura Orange - 3 stänk
Råsocker - 1,5 barsked

(Edit: jag är medveten om att Angostura inte är alkoholfritt, men väljer att bortse från detta just nu. Lite måste man ju fuska här i livet för att få ihop’et!)

Blev tyvärr allt för söt för min smak... Uppenbarligen behöver man öka på mängden bitters om man skippar alkoholbasen.
Får prova ett annat te nästa gång. Bergamottsmaken från just Earl Gray blev sådär ihop med resten. Nästan en liten pepparkakig ton i första sippen?!?

På’t igen bara! Finns säkert sätt att utveckla denna på!

Trevlig helg!

691A6FC4-2E74-4ACD-8A08-47A2EEAF6434.jpeg

B1F19B6D-6B80-4B98-B11D-50022D167E6A.jpeg
 
Senast ändrad:

Herr Nilsson

Omega
2-Faktor
Trevlig tråd!
Nu på senare tid har jag och min sambo infört att blanda lite drinkar under helgen för att lyxa till det lite under pandemin. En av våra nya favoriter har blivit en Rum Flip.
Jag kör per drink:
5cl Rom
2.5cl sockerlag
1 helt ägg
samt lite riven muskot på toppen.

146227218_1475575355946285_2267634053893184348_n.jpg
 

Nudelpalm

Omega
Whiskey Sour är gôtt...
Svårt att se på bilden, men ett tips är att försiktigt droppa 2-3 Angostura Bitters i äggskummet. Både snyggt och gott!
Jag kom på det när jag väl druckit upp den, så då fick det bli en till fast utan äggvita! Hittade en riktigt bra ratio igår också (receptet är för en drink):

6cl bourbon
Saften från 1 citron
2cl sockerlag (1:1 ratio mellan socker + vatten)
1 äggvita
några stänk angostura bitter på skummet

Sen gjorde jag min Sour på en sockerlag där ration var 2:1 socker:vatten, det blev en helt annan känsla... igen. Riktigt kul att testa sig fram!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag kom på det när jag väl druckit upp den, så då fick det bli en till fast utan äggvita! Hittade en riktigt bra ratio igår också (receptet är för en drink):

6cl bourbon
Saften från 1 citron
2cl sockerlag (1:1 ratio mellan socker + vatten)
1 äggvita
några stänk angostura bitter på skummet

Sen gjorde jag min Sour på en sockerlag där ration var 2:1 socker:vatten, det blev en helt annan känsla... igen. Riktigt kul att testa sig fram!
Jo, det är de små detaljerna som gör det. Jag föredrar hyggligt starka och söta WS.
6 cl Bourbon
3 cl sockerlag (1:1 gjord på råsocker!)
3 cl citronjuice
lite äggvita
3 droppar Angostura.
Citrontwist

Först ”torrskaka” (alltså utan is) för att bygga upp ett bra skum, sen i med is och skaka för att kyla.
Servera i ett snyggt glas!
 

Psykel

Patek
Ingen måndag utan cocktail! Manhattan (+ självporträtt)!
60ml Bulleit Rye
30ml Antica Formula
Några stänk Angostura bitters
Två körsbär på pinne
Smaskens!
767EEE81-3FF9-4F42-ABA2-3CA80B7E2830.jpeg

Kan förresten rekommendera Riedels cocktailglas. Detta Nick & Nora och sourglaset med Grasshopper i på förra sidan är ruskigt trevliga och kommer i prisvärda tvåpack!
 

Lyden

Panerai
En av världens mest klassiska och kända cocktails, Dry Martini.

Recept:
• 6cl Lydén Distillery Navy Gin
• 10 ml torr Vermouth
• Citronzest

Hur man gör den:
Häll Gin och torr Vermouth i ett rörglas tillsammans med en stor isbit, rör om i cirka 20 sekunder för en perfekt utspädning. Sila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med en citronzest.

Servera och njut!

/Emil - Lydén Distillery

drajja.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
En av världens mest klassiska och kända cocktails, Dry Martini.

Recept:
• 6cl Lydén Distillery Navy Gin
• 10 ml torr Vermouth
• Citronzest

Hur man gör den:
Häll Gin och torr Vermouth i ett rörglas tillsammans med en stor isbit, rör om i cirka 20 sekunder för en perfekt utspädning. Sila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med en citronzest.

Servera och njut!

/Emil - Lydén Distillery

drajja.jpg
Bra proportioner! Gillar 5-6:1. Många har för lite vermouth, tycker jag. Bara gin är inte en drajja...
Å en twist bryter av bra! Jag tar gärna både en twist och en eller ett par snygga oliver.
Snart är äntligen den vita månaden över...
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Gårdagens alkoholfria:

21A2F421-614E-437B-A7E7-A8CCC0BA6474.jpeg

Enkel/billig Aperotivo Rosso (från Lidl), lite färskpressad apelsin och några droppar apelsinbitter för lite vuxnare smak.
Helt ok, men nån Negroni är det ju inte...
 

Lyden

Panerai
Bra proportioner! Gillar 5-6:1. Många har för lite vermouth, tycker jag. Bara gin är inte en drajja...
Å en twist bryter av bra! Jag tar gärna både en twist och en eller ett par snygga oliver.
Snart är äntligen den vita månaden över...

Ja, nu börjar det komma allt mer och mer, men framförallt bra vermouth med - vilket är sjukt spännande! 🙂
 

The lord

Audemars
En av världens mest klassiska och kända cocktails, Dry Martini.

Recept:
• 6cl Lydén Distillery Navy Gin
• 10 ml torr Vermouth
• Citronzest

Hur man gör den:
Häll Gin och torr Vermouth i ett rörglas tillsammans med en stor isbit, rör om i cirka 20 sekunder för en perfekt utspädning. Sila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med en citronzest.

Servera och njut!

/Emil - Lydén Distillery

drajja.jpg
Vilken vermouth kör du, är noilly prat bra?
 

The lord

Audemars
Blev lite taxfree igår och en grund till några av drinkarna här i tråden. Fanns inte angostura och bara stora flaskor med torr vermouth. Blir en sväng till systemet idag för att fixa det och en campari. Någon mer sort som ni ser att jag borde ha?
IMG_20210225_235400.jpg
 

Pergite68

Omega
Blev lite taxfree igår och en grund till några av drinkarna här i tråden. Fanns inte angostura och bara stora flaskor med torr vermouth. Blir en sväng till systemet idag för att fixa det och en campari. Någon mer sort som ni ser att jag borde ha?
IMG_20210225_235400.jpg
Om du skall göra negroni så rekommenderar jag antica formula istället för martini rosso.
Tyvärr dyrare men värt det.😊
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Blev lite taxfree igår och en grund till några av drinkarna här i tråden. Fanns inte angostura och bara stora flaskor med torr vermouth. Blir en sväng till systemet idag för att fixa det och en campari. Någon mer sort som ni ser att jag borde ha?
IMG_20210225_235400.jpg
Bra start! En Angostura Bitter, en Noilly och en Campari som sagt. Sen kan man alltid uppgradera till finare/dyrare sprit, men det kommer mycket senare. Jag kör rätt mycket på ”bassprit” i cocktails.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Om du skall göra negroni så rekommenderar jag antica formula istället för martini rosso.
Tyvärr dyrare men värt det.😊
Är den verkligen värd 4 ggr priset? Har fingrat på den flera gånger, men när en 1/2-flaska kostar 200:- jämfört med 1/1-flaska Martini för en 100-ing blir jag lite snål...
Men, men; kanske dags att uppgradera. Gillar ju verkligen både Negroni och Manhattan...
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Är den verkligen värd 4 ggr priset? Har fingrat på den flera gånger, men när en 1/2-flaska kostar 200:- jämfört med 1/1-flaska Martini för en 100-ing blir jag lite snål...
Men, men; kanske dags att uppgradera. Gillar ju verkligen både Negroni och Manhattan...
Jag tycker absolut det är värt det. En riktigt bra röd vermouth kan man ju dessutom dricka ren som de gör i Spanien (ofta på lördag/söndag eftermiddagarna innan lunchen); is, lite apelsinbitar, lite apelsin zest, och så kanske en oliv i, skitgott och svalkande en solig eftermiddag.
 

Pergite68

Omega
Är den verkligen värd 4 ggr priset? Har fingrat på den flera gånger, men när en 1/2-flaska kostar 200:- jämfört med 1/1-flaska Martini för en 100-ing blir jag lite snål...
Men, men; kanske dags att uppgradera. Gillar ju verkligen både Negroni och Manhattan...
Ja jag tycker det.
Gör gärna min på Tanqueray sevilla som förstärker apelsin touchen med.🥃
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag tycker absolut det är värt det. En riktigt bra röd vermouth kan man ju dessutom dricka ren som de gör i Spanien (ofta på lördag/söndag eftermiddagarna innan lunchen); is, lite apelsinbitar, lite apelsin zest, och så kanske en oliv i, skitgott och svalkande en solig eftermiddag.

Ja jag tycker det.
Gör gärna min på Tanqueray sevilla som förstärker apelsin touchen med.🥃
Ok’rå...
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Blev lite taxfree igår och en grund till några av drinkarna här i tråden. Fanns inte angostura och bara stora flaskor med torr vermouth. Blir en sväng till systemet idag för att fixa det och en campari. Någon mer sort som ni ser att jag borde ha?
IMG_20210225_235400.jpg
Jag ser bara något du inte bör ha. Sierra "tequila".
 

The lord

Audemars
Jag ser bara något du inte bör ha. Sierra "tequila".
Jag visste inte vilken tequila jag skulle köpa, fanns en som hette patron också jag trodde att denna kanske passade som drinkingrediens men det kanske den inte gör. Det blev i alla fall en Angostura bitter en noilly och en flaska Campari idag på Systembolaget. Så får vi se vad man hittar på ikväll.
 
Topp