• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabaren

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Ohh det där receptet måste testas! Försökt mig på att göra nåt vettigt av min Midoriflaska några gånger, ofta i nån Sourvariant, men har inte riktigt varit nöjd med resultatet och jag tror det är limen som saknats.
Tror att vodka/lite ”tryck” i den är viktigt. Jag hade nog, för min smak, kört 2 cl vodka. Bara Midori blir nog för mjäkigt/svagt.
Men det där receptet låter kanon annars. Om man råkar ha en Midori stående å skräpndes i spritskåpet… 😎
 

morgel

Omega
2-Faktor
Tror att vodka/lite ”tryck” i den är viktigt. Jag hade nog, för min smak, kört 2 cl vodka. Bara Midori blir nog för mjäkigt/svagt.
Men det där receptet låter kanon annars. Om man råkar ha en Midori stående å skräpndes i spritskåpet… 😎
Det händer ju att man råkar ha det... av diverse olika anledningar 😂 Men tror du har helt rätt i att den förutom syra behöver mötas upp med lite styrka också, så att dubbla vodkan eller kanske överväga gin är nog verkligen inte dumt.
 

Pergite68

Omega
Ohh det där receptet måste testas! Försökt mig på att göra nåt vettigt av min Midoriflaska några gånger, ofta i nån Sourvariant, men har inte riktigt varit nöjd med resultatet och jag tror det är limen som saknats.
Bara att testa!
Jag tänkte prova göra Tokyo iced tea.
20220618_151308.jpg
20220618_151325.jpg
 

Quark

Cartier
2-Faktor

Tuxedo no. 2​

Ingredienser​

4 cl gin
2 cl torr vermouth
1,5 cl maraschino-likör
3 stänk citronbitters

Tillredning​

Skölj ett cocktailglas med absint. Ställ glaset i frysen.
Rör övriga ingredienser med is i ett mixing-glas.
Sila över i cocktailglaset.
Garnera med citron.

PXL_20220702_155709538.jpg
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Min flaska med bitter är typ slut. Har kört vanlig Angostura, och denna gången med apelsin vilket var bra. Någon som har tips på annan bitter att prova? Apelsin, choklad, kanske kaffe? Eller är det bara att plocka hem på chans och prova? Hur fel kan det bli, inte värst va?
 

morgel

Omega
2-Faktor
Min flaska med bitter är typ slut. Har kört vanlig Angostura, och denna gången med apelsin vilket var bra. Någon som har tips på annan bitter att prova? Apelsin, choklad, kanske kaffe? Eller är det bara att plocka hem på chans och prova? Hur fel kan det bli, inte värst va?
Olika bitters har ju olika användningsområden och ska användas i olika drinkrecept. "Vanliga" Angostura tycker jag är ett måste i barskåpet, och personligen klarar jag mig nog inte utan att ha en flaska apelsinbitters också. De sistnämnda har jag primärt i Bijou och mina Martinis som jag föredrar med en apelsintouch 👍

Chokladbitters har också sina uses, så om du gillar den typen av drinkar som behöver dem är det bara att köra! ☺️
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Min flaska med bitter är typ slut. Har kört vanlig Angostura, och denna gången med apelsin vilket var bra. Någon som har tips på annan bitter att prova? Apelsin, choklad, kanske kaffe? Eller är det bara att plocka hem på chans och prova? Hur fel kan det bli, inte värst va?
Jag skriver under på det @morgel säger. Förutom de vanliga aromatic och apelsin måste jag alltid ha bitters av creole-typ i barskåpet, för att kunna göra New Orleans-cocktails som Sazerac och Vieux carré.

Utöver dessa varierar det vilka bitters jag har i barskåpet. Jag håller precis på att göra slut på en flaska grapefruktbitters, vilken påminner om apelsin men är betydligt beskare. När den är slut ska jag öppna en flaska citronbitters, som kanske är den godaste av alla citrusbitters jag provat. Jag brukar använda citrusbitters till vardags i alkoholfria drinkar som består av 1/20 fläderblomssaft, ett par stänk bitters och resten kolsyrat vatten.

Personligen håller jag mig nästan uteslutande till bitters från The Bitter Truth. De finns i Systembolagets beställningssortiment. Deras Jerry Thomas bitters är ett fint alternativ till vanliga aromatic bitters som är rundare och djupare i smaken.
 

morgel

Omega
2-Faktor
Jag skriver under på det @morgel säger. Förutom de vanliga aromatic och apelsin måste jag alltid ha bitters av creole-typ i barskåpet, för att kunna göra New Orleans-cocktails som Sazerac och Vieux carré.

Utöver dessa varierar det vilka bitters jag har i barskåpet. Jag håller precis på att göra slut på en flaska grapefruktbitters, vilken påminner om apelsin men är betydligt beskare. När den är slut ska jag öppna en flaska citronbitters, som kanske är den godaste av alla citrusbitters jag provat. Jag brukar använda citrusbitters till vardags i alkoholfria drinkar som består av 1/20 fläderblomssaft, ett par stänk bitters och resten kolsyrat vatten.

Personligen håller jag mig nästan uteslutande till bitters från The Bitter Truth. De finns i Systembolagets beställningssortiment. Deras Jerry Thomas bitters är ett fint alternativ till vanliga aromatic bitters som är rundare och djupare i smaken.
Intressant med The Bitter Truth, tack för tipset! Både citron och Jerry Thomas åker upp på shoppinglistan 😀
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Jag skriver under på det @morgel säger. Förutom de vanliga aromatic och apelsin måste jag alltid ha bitters av creole-typ i barskåpet, för att kunna göra New Orleans-cocktails som Sazerac och Vieux carré.

Utöver dessa varierar det vilka bitters jag har i barskåpet. Jag håller precis på att göra slut på en flaska grapefruktbitters, vilken påminner om apelsin men är betydligt beskare. När den är slut ska jag öppna en flaska citronbitters, som kanske är den godaste av alla citrusbitters jag provat. Jag brukar använda citrusbitters till vardags i alkoholfria drinkar som består av 1/20 fläderblomssaft, ett par stänk bitters och resten kolsyrat vatten.

Personligen håller jag mig nästan uteslutande till bitters från The Bitter Truth. De finns i Systembolagets beställningssortiment. Deras Jerry Thomas bitters är ett fint alternativ till vanliga aromatic bitters som är rundare och djupare i smaken.

Intressant med The Bitter Truth, tack för tipset! Både citron och Jerry Thomas åker upp på shoppinglistan 😀

Tack för input! Då spanar jag in Bitter Truth. Är lite för enkelspårig i mina drinkar - kanske kan man lyckas vidga sin repertoar om man köper några olika varianter 👍😁
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Tack för input! Då spanar jag in Bitter Truth. Är lite för enkelspårig i mina drinkar - kanske kan man lyckas vidga sin repertoar om man köper några olika varianter 👍😁

The bitter truth har också den här trevliga boxen:


Tyvärr finns den inte att beställa på Systembolaget. Jag har importerat några stycken själv, men just nu känner jag inte till någon butik på nätet som skickar dem till Sverige.

Jag hoppas att denna butik någon gång börjar skicka till Sverige igen, men i och med Brexit kanske det är att hoppas på för mycket:


Jag har beställt väldigt mycket kul därifrån genom åren.
 

Lyden

Panerai
• FÖSSTA TOSSDAN I MASS •

…också känt som Smålands nationaldag, då äter vi massipantåta. Skapad av självaste Emil Åreng. En av de mer kända marsipantårtorna är ”White Lady” vilket också råkar vara en av världens mest kända drinkar. Han twistar till det lite och tillsätter en skvätt punch, hallon i sockerlagen & garnerar drinken med marsipanlöv - genialiskt! 🍰

Recept:
30 ml Lydén Distillery Dry Gin
10 ml Kronan Punsch
30 ml Citronjuice
10 ml Hallonsockerlag
10 ml Äggvita
Marsipanlöv

Häll alla ingredienser förutom marsipanlöven i en shaker och skaka först utan is, för att bilda härlig textur på drinken. Fyll shakern med is och skaka igen tills den är kall. Dubbelsila upp i ett cocktailglas, garnera med marsipanlöv & servera och njut ansvarsfullt! 🍃

Hallonsockerlag:
Koka ihop 1/3 vatten, 1/3 socker 1/3 hallon tills sockret har löst sig, mosa hallonen medan det kokar och sila sedan.

/Emil - Lydén Distillery

797520C5-EB60-4DEF-AE02-5C7F4B886E75.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
• FÖSSTA TOSSDAN I MASS •

…också känt som Smålands nationaldag, då äter vi massipantåta. Skapad av självaste Emil Åreng. En av de mer kända marsipantårtorna är ”White Lady” vilket också råkar vara en av världens mest kända drinkar. Han twistar till det lite och tillsätter en skvätt punch, hallon i sockerlagen & garnerar drinken med marsipanlöv - genialiskt! 🍰

Recept:
30 ml Lydén Distillery Dry Gin
10 ml Kronan Punsch
30 ml Citronjuice
10 ml Hallonsockerlag
10 ml Äggvita
Marsipanlöv

Häll alla ingredienser förutom marsipanlöven i en shaker och skaka först utan is, för att bilda härlig textur på drinken. Fyll shakern med is och skaka igen tills den är kall. Dubbelsila upp i ett cocktailglas, garnera med marsipanlöv & servera och njut ansvarsfullt! 🍃

Hallonsockerlag:
Koka ihop 1/3 vatten, 1/3 socker 1/3 hallon tills sockret har löst sig, mosa hallonen medan det kokar och sila sedan.

/Emil - Lydén Distillery

797520C5-EB60-4DEF-AE02-5C7F4B886E75.jpeg
Snyggt och kreativt. Men är det gott… 😎
 

Lyden

Panerai
Akvapaloma, vår svenska twist på en paloma! 🍊

Recept:
• 5cl Lydén Distillery Akvavit
• 2cl färskpressad limejuice
• 10cl grapefrukt-soda
• Havssalt med Lingonkross*

Hur man gör den:
Häll havssalt med lingonkross på en talrik. Rubba en limeklyfta på glaset, doppa glaset i havssalt med lingonkross. Fyll sedan glaset med is, häll över Akvavit, pressa i limejuice och toppa med grape-soda.

Servera och njut ansvarsfullt!

Havssalt med Lingonkross*
Torka lingon i ugn/frukttork tills dem är helt torra. Krossa lingonen och blanda sedan med havssalt.

5A061644-2EAF-483A-BEC9-2034720E356F.jpeg
 

Krillan

Omega
Oooh! Att man inte tittat in på tråden tidigare.
Avslutar kvällen med en gin sour (med en lågpris gin som faktiskt är helt ok).
0F2584A6-3A49-4298-82C9-E0B341327549.jpeg

5cl Gin
3cl Citronjuice
2cl Äppelsockerlag (2 delar socker, 3 delar ”grumlig äpplejuice”)
1 äggvita

Garnerat med en torkad äppleskiva.
Äppelsockerlagen gör sig även väldigt bra med en bas på Bourbon istället för gin 👍.
 

Lyden

Panerai
Shisake Sour

3cl Sake
3cl Dry Gin
3cl Yuzu-juice
2cl Flädersockerlag
2x Shisoblad

Häll alla ingredienser & ett av shisobladen i en shaker fylld med is. Skaka & dubbelsila upp i ett kylt cocktailglas. Garnera med ett shisoblad.

6A1C4C02-86D8-489A-93DD-DE1D3E99D9C3.jpeg
 

morgel

Omega
2-Faktor
Blev lite såsig såhär sent på eftermiddagen så jag testade ett för mig delvis nytt recept på Espresso Martini för att piggna till, och jag måste säga att det är det mest lyckade jag provat hittills!

3cl Husets cognac på karaff (Braastad VSOP)
3cl Mr Black Coffee Liqueur
3.5cl färskbryggd espresso
2 stänk saltlösning
En barsked semi-rich (1,5:1) rårörsockerlag

Torrskaka först för att bygga upp en grund till ett riktigt bra skum, skaka sedan ordentligt med is i blandad storlek. Servera i ett rejält kylt Martiniglas med de klassiska tre kaffebönorna på toppen som garnityr och doftbärare.

958D1BD7-A421-44F2-B04C-03584EBCE697.jpeg
 

morgel

Omega
2-Faktor
Old Fashioned med en höstig twist!

I grunden ett klassiskt recept på klassikernas klassiker, förutom att sockerlaget sitter på lite annorlunda smaker.

5cl Bourbon
4-5 stänk (ur stänkflaska) Angostura Bitter
En barsked äpple- och kanelsockerlag

Rör med is, servera på en stor isbit i ett lowballglas och toppa med oljorna från en pigg apelsinzest som sedan får göra drinken sällskap i glaset.

Smaksättningen på det sockerlag som utgör mindre än en centiliter av drinken har så mycket större inverkan än man skulle kunna tro!

Det här sockerlaget är gjort på äppelmust som reducerats ned till kanske en tredjedel av sin originalvolym innan två kanelstänger och lika mycket volym socker som den must som återstår efter reduceringen tillsatts. Kanelstängerna får sedan fortsätta ligga med i flaskan för att fortsätta sätta sin prägel på laget.

Gör sig också ruggigt bra i en höstig Gin Sour!

13C3F72F-C86A-41F7-B9F5-1C825115E38D.jpeg
 
Topp