• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Negroni ikväll, lika delar gin, Campari och söt Vermouth, rör med is och servera med apelsinzest.
Kör oftast med Lydén Cask Gin.

IMG_20220311_202140.jpg

Testade en trevlig dessertdrink - Gin flip med blåbär

För två drinkar, släng följande i shakern:
1 Ägg
10cl Gin
6cl Sockerlag
Lagom mycket frysta blåbär
Torrskaka
Tillsätt is, skaka igen

Sila upp i lämpligt glas
20220311_203332.jpg

Önskar er alla en riktigt glad påsk! 🐣

Gin x Kamomill Sour:
5cl Dry Gin
3cl Färskpressad citronjuice
2cl Kamomill-sockerlag*
1 äggvita

Mät upp alla ingredienser i en shaker. Skaka först utan is, det bygger upp texturen i drinken. Fyll sedan shakern med is och skaka igen - för att kyla drinken. Sila sedan upp i ett kylt cocktailglas.

Servera och njut ansvarsfullt!

*Kamomill-sockerlag
Värm 1dl vatten, 1dl socker & 2msk torkad kamomill tills sockret har löst upp sig.

8752CBE4-D485-45AB-8C2A-925AEBBA4B72.jpeg

Old cuban som är en förhållandevis ung coctail i sammanhanget och skapadas så sent som på 2000-talet, rekommenderas!

4cl lagrad rom (föredrar neutral rom typ Z23)
4-6 Myntablad
2,5 cl Limejuice
3 cl Sockerlag (föredrar vanligt socker 50/50)
2 stänk Angostura bitter
2 stänk saltlösning (2/1 vatten/salt)
Champagne

Börja med att mudla mynta och rom i shaker och fyll sedan på resterande ingredienser (förutom Champagne) och skaka tillsammans med is. Sila av av i ett lämpligt glas och toppa med Champagne, smaka av och justera, klart!😎

E599D3C2-BEB7-453C-B8DD-6C0B326A1506.jpeg

Senast ändrad:
Säkert kort igår kväll, med möjligen lite justerade proportioner sen senast. Men jag måste bara igen slå ett slag för Kaffe Negroni. Och då med en bra kaffelikör som inte är för söt. Jag körde Kask, men antar (aldrig provat) att Mr. Black också är kanon för ändamålet. Vill man ha sötman från kaffelikören i tex. Espresso Martini kan man ju bara slå i lite sockerlag.

4 cl bra gin (Lydén Cask)
3 cl kaffelikör (Kask)
3 cl Campari
3 cl röd vermouth (Spriteriet)

Rör på is. Upp på ny is. Apelsintwist.

CE4C4C1D-FDCB-4662-8346-8EE1064C1C39.jpeg

Och på tal om Negroni. Spenderade förra helgen på fin-hotell (Steam i V-ås) och i deras minibar på rummet fanns färdigblandade cocktails. Provade aldrig, men antar att Negroni funkar helt ok, även om det skulle kännas lite fattigt utan is/twist.
Men… Grasshopper?!? Vem fan vill ha det?!? Måste ju finnas sååååå många andra cocktails att köra istället.

Ja, ja… Rant over. Ville bara dela med mig… 😎

E3A6FEC1-985A-4099-AF72-67AAF0E2B652.jpeg

Och på tal om Negroni. Spenderade förra helgen på fin-hotell (Steam i V-ås) och i deras minibar på rummet fanns färdigblandade cocktails. Provade aldrig, men antar att Negroni funkar helt ok, även om det skulle kännas lite fattigt utan is/twist.
Men… Grasshopper?!? Vem fan vill ha det?!? Måste ju finnas sååååå många andra cocktails att köra istället.

Ja, ja… Rant over. Ville bara dela med mig… 😎

E3A6FEC1-985A-4099-AF72-67AAF0E2B652.jpeg
Ändå kul att dom tagit det steget längre

Aroviation

4cl Lydén Distillery x PM & Vänner #2
1cl Viollikör
1cl Luxardo Maraschino
2,5cl Färskpressad Citronjuice
1 barsked Maraschino-spad

Skaka alla ingredienser, sila upp i ditt favoritglas fyllt med is & garnera med ett Maraschinokörsbär.��Servera och njut ansvarsfullt!

Trevlig helg,
Emil - Lydén Distillery

617A37E1-A715-4A64-8C8C-AE550AF88346.jpeg

Inget nytt/revolutionerande ikväll, men postar lite för att hålla liv i tråden. Och jag har ju tjatat om recept tidigare, men recept på dessa finns flertalet gånger tidigare i tråden, va’… 😎

Gin Fizz till frun och Whiskey Sour till mig.
Ny Boston Shaker inköpt. Billig pryl från Cervera. Gjorde jobbet, men skulle önska bättre ”seal”.
Värt att uppgradera ytterligare? Tips?

32DAAE63-D052-40AC-B148-B60B5576C731.jpeg

Inget nytt/revolutionerande ikväll, men postar lite för att hålla liv i tråden. Och jag har ju tjatat om recept tidigare, men recept på dessa finns flertalet gånger tidigare i tråden, va’… 😎

Gin Fizz till frun och Whiskey Sour till mig.
Ny Boston Shaker inköpt. Billig pryl från Cervera. Gjorde jobbet, men skulle önska bättre ”seal”.
Värt att uppgradera ytterligare? Tips?

32DAAE63-D052-40AC-B148-B60B5576C731.jpeg
Vacker drink ändå!

Tillbaka
Topp