• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Min nya favorit, thai basil.
1000019875.jpg

Helgens höjdare!

Mr. Lumberjack
(tror receptet kommer från kaffelikören Mr. Black’s receptdatabas)

Typ en Kaffe-OF-ish…

4 cl bourbon (jag hade en flaska kanadensisk whisky som drar åt snäll-bourbon hållet - blev kanon)
2 cl bra, inte så söt, kaffelikör (jag körde Borghetti)
1 cl lönnsirap
Några droppar Ango
Några droppar choklad bitter.
Rör på is. Garnera med apelsinskal/skiva.
Jag rökte glaset lite oxå, men det är ju valfritt.

J-ligt bra!

IMG_7181.jpeg

Kvällens första:

Köpte mig en Lillet Blanc häromdagen för att göra en Vesper Martini enl. Ian Flemmings/James Bonds recept:
”Three measures of Gordon's, one of vodka, half a measure of Kina Lillet. Shake it very well until it's ice-cold, then add a large thin slice of lemon peel. Got it?”

Tyvärr är Lillet Blanc inte lika besk/bitter som original Kina Lillet (som inte tillverkas längre), så i min smak blev den lite ”sådär”. Vodkan minskar ju ginsmaken lite och det är ju det man gillar i en ”vanlig” drajja. Dessutom hade jag ingen citron så det fick bli lite limeskal och ett år droppar citronjuice från flaska på toppen.

Kul att testa i alla fall och kul att kunna bjuda på framöver!

Men nu sitter jag här med en 98% full flaska Lillet som jag inte vet vad jag ska göra med som bör konsumeras inom en månad eller två enl. tillverkaren… Får söka andra drinkar med denna i! 😝

IMG_7311.jpeg

Kvällens första:

Köpte mig en Lillet Blanc häromdagen för att göra en Vesper Martini enl. Ian Flemmings/James Bonds recept:
”Three measures of Gordon's, one of vodka, half a measure of Kina Lillet. Shake it very well until it's ice-cold, then add a large thin slice of lemon peel. Got it?”

Tyvärr är Lillet Blanc inte lika besk/bitter som original Kina Lillet (som inte tillverkas längre), så i min smak blev den lite ”sådär”. Vodkan minskar ju ginsmaken lite och det är ju det man gillar i en ”vanlig” drajja. Dessutom hade jag ingen citron så det fick bli lite limeskal och ett år droppar citronjuice från flaska på toppen.

Kul att testa i alla fall och kul att kunna bjuda på framöver!

Men nu sitter jag här med en 98% full flaska Lillet som jag inte vet vad jag ska göra med som bör konsumeras inom en månad eller två enl. tillverkaren… Får söka andra drinkar med denna i! 😝

IMG_7311.jpeg
Köp en flaska Suze också så kan du göra White Negroni! Suze gör sig också väldigt bra med tonic som ett kul låg-ABV-alternativ till GT 🙂

Kvällen 2:a:

Cucumber Chartreuse Gimlet

Muddla 4-5 gurkskivor i en shaker.
5 cl gin
2 cl sockerlag
2 cl citron
1 cl grön Chartreuse
Skaka med mycket is, dubbel sila.

Galet bra!!!
(Skulle kunnas dekorerats snyggare med en lång gurkskiva skuren med peeler uppträdd på tandpetare, men jag hade bara en liten snutt gurka kvar…)

IMG_7312.jpeg

Kvällen 2:a:

Cucumber Chartreuse Gimlet

Muddla 4-5 gurkskivor i en shaker.
5 cl gin
2 cl sockerlag
2 cl citron
1 cl grön Chartreuse
Skaka med mycket is, dubbel sila.

Galet bra!!!
(Skulle kunnas dekorerats snyggare med en lång gurkskiva skuren med peeler uppträdd på tandpetare, men jag hade bara en liten snutt gurka kvar…)

IMG_7312.jpeg
Har du lyckats köpa Chartreuse i närtid? Jag håller hårt i mina sista skvättar eftersom den globala tillgången verkar vara nära noll.

En av drinkarna till nattens SuperBowl:

When the Smoke Cleared
(onödigt långt namn?!?)

Mezcal, Aperol, ingefärssockerlag, lime- och ananasjuice och några droppar saltlösning. En Junglebird på steroider, typ?

Minst sagt intressant, men svår att få balanserad. Kräver nog lite tweekning för att få 100%-ig.

Och vad gör jag mer med ingefärslagen som jag har kvar en hel del av?

Exakt receptet enl Diffords-länken:

IMG_7320.jpeg

En av drinkarna till nattens SuperBowl:

When the Smoke Cleared
(onödigt långt namn?!?)

Mezcal, Aperol, ingefärssockerlag, lime- och ananasjuice och några droppar saltlösning. En Junglebird på steroider, typ?

Minst sagt intressant, men svår att få balanserad. Kräver nog lite tweekning för att få 100%-ig.

Och vad gör jag mer med ingefärslagen som jag har kvar en hel del av?

Exakt receptet enl Diffords-länken:

IMG_7320.jpeg

Får man fråga hur du gjorde sockerlaget? Har själv funderat på att testa att göra ett med ingefära, men inte kommit till skott ännu.

Blue moon​

• Gin, 4 cl
  • Torr vermouth, 2 cl
  • Viollikör, 1 cl

PXL_20250215_192835597.jpg

Inte speciellt blå färg denna gång, snarare lavender, eller orkidé? Det är absolut inget fel på smaken, men färgen är inte alls rätt. Det kanske blev något knas med likören i kombination med denna vermouth? Jag ska komma ihåg att använda en annan viollikör nästa gång till just denna cocktail.

Hittade lite roliga och relativt billiga italienska likörer att fylla upp baren med i den lilla, lilla butiken i byn på min alpresa till Italien i veckan.

Borghetti är en bra espressolikör med mycket smak.
En billig (€8) Maraschinolikör att jämföra mot Luxardo.
Och en grön örtlikör att krydda t.ex. gurka/gin/lime-drinken här ovan med, eller t.o.m. benchmarka mot Chartreuse t.ex. Last Word. Tror den är för ”tam” där, men ett kul experiment!

Återkommer med resultat när jag blir sugen på alkohol igen. Efter en hel vecka med mycket mat och dryck och dessutom en liten förkylning i kroppen så får det vänta några dagar…

IMG_7490.jpeg

Hittade lite roliga och relativt billiga italienska likörer att fylla upp baren med i den lilla, lilla butiken i byn på min alpresa till Italien i veckan.

Borghetti är en bra espressolikör med mycket smak.
En billig (€8) Maraschinolikör att jämföra mot Luxardo.
Och en grön örtlikör att krydda t.ex. gurka/gin/lime-drinken här ovan med, eller t.o.m. benchmarka mot Chartreuse t.ex. Last Word. Tror den är för ”tam” där, men ett kul experiment!

Återkommer med resultat när jag blir sugen på alkohol igen. Efter en hel vecka med mycket mat och dryck och dessutom en liten förkylning i kroppen så får det vänta några dagar…

IMG_7490.jpeg
Genepy brukar lyftas fram som ett av de bästa substituten för chartreuse.

Återkom gärna med rapport när du har testat.

Genepy brukar lyftas fram som ett av de bästa substituten för chartreuse.

Återkom gärna med rapport när du har testat.

Will do!
Kostade €18, så ett rejält mycket billigare alternativ dessutom!

Blue moon​

• Gin, 4 cl
  • Torr vermouth, 2 cl
  • Viollikör, 1 cl

PXL_20250215_192835597.jpg

Inte speciellt blå färg denna gång, snarare lavender, eller orkidé? Det är absolut inget fel på smaken, men färgen är inte alls rätt. Det kanske blev något knas med likören i kombination med denna vermouth? Jag ska komma ihåg att använda en annan viollikör nästa gång till just denna cocktail.
Grymt från klocka! 😍👌🏻

SEMLA

• 5cl Lydén Distillery Dry Gin
• 3cl mandelsockerlag*
• 2cl färskpressad citronjuice
• lättvispad grädde
• florsocker

Mät upp gin, mandelsockerlag* och citronjuice i en shaker. Fyll shakern med is och skaka tills shakern är kall. Sila upp drinken i ett passande glas med mycket is - gärna en stor isbit, toppa med lättvispad grädde och pudra över lite florsocker.

Servera och njut.

Mandelsockerlag*
100g mandelmjölk
100g strösocker
Ett kryddmått mortlade kardemummakärnor
En liten nypa salt

Blanda ingredienserna i en kastrull, koka upp och lös upp strösockret under omrörning. Låt svalna, häll upp på flaska och förvara i kylen.

Kom ihåg, drick ansvarsfullt.

Semla2025.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp