• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Dagens rant/varning: kolla er Schweppes!
(Om ni nu köper sådan. Jag snålar ur ibland när det ska bjudas på många ”enkla” AW-GT utan cocktailnördar på gästlistan, men jag ogillar starkt 150 cl flaskor och köper då ett gäng 50 cl flaskor.)

50 cl flaskorna av ”vanlig” Schweppes Indian Tonic innehåller numera sötningsmedel! Och jag hatar sötningsmedel, framför allt aspartam.
Nu innehåller ju denna inte just aspartam, men ändå!

Medans 150 cl flaskorna INTE gör det?!?
Hur fan tänkte de här?!? Är det en gammal batch på 150 cl flaskorna på min ICA, och allt Schweppes kommer snart innehålla sötningsmedel? (som t.ex. Fanta)

Det finns ju ”zero” varianten också utan socker och bara sötningsmedel. Kör de verkligen 3 olika recept? Etiketten är ju lite annan färg på 50 cl flaskan…

Tips på annan ”normalt” prissatt tonic, som inte är toksöt, utan sötningsmedel, mottages tacksamt.

Och ja, jag vet att det finns massor mer hantverkstillverkad tonic att tillgå, men som sagt; ibland snålar jag ut lite granna…

IMG_7550.jpeg

IMG_7551.jpeg

Intressant, och oroväckande, iakttagelse där! Själv använder jag mest Schweppes Indian Tonic till mina GT, helt enkelt för att jag tycker om den. Köper nån gul Fever Tree ibland, men jag kan inte säga att jag känner någon stor skillnad; så det blir mest Schweppes. Köper också mest 50 cl-flaskor, så det inte ska bli avslaget. Brukar bli lagom med en flaska till två sexor.

Jag gillar inte heller sötningsmedel och undviker produkter med det så mycket jag kan. Jag dricker i princip aldrig sötdricka utan sprit i, så min konsumtion av sådana drycker är rätt låg. Det är i princip bara tonic, cola och fruktsoda med vanligt socker som jag köper och har till drinkar. Att det då inte ska gå att välja alternativ utan sötningsmedel ser jag som en stor nackdel.

För en stund sen så var jag in på ICA här i byn och handlade. När jag gick förbi hyllan med dricka så fick jag syn på de stora tonicflaskorna och kom att tänka på vad jag just läst här. Såg direkt att det var helgula etiketter, som på 50 cl-falskorna ovan. Kollade på dem och det vara med sötningsmedel även på stora flaskor med denna etikett, så de med den andra etiketten var nog bara några de hade kvar hos dig.

Jag noterar på etiketterna ovan att den utan sötningsmedel är gjord av Spendrups och den med av Carlsberg. Tror jag ska kontakta kundtjänst och klaga.

Vi får leta vidare och se om det går att hitta någon "vanlig" och prisvärd tonic utan sötningsmedel!

tempImagefZpJ4j.png

Intressant, och oroväckande, iakttagelse där! Själv använder jag mest Schweppes Indian Tonic till mina GT, helt enkelt för att jag tycker om den. Köper nån gul Fever Tree ibland, men jag kan inte säga att jag känner någon stor skillnad; så det blir mest Schweppes. Köper också mest 50 cl-flaskor, så det inte ska bli avslaget. Brukar bli lagom med en flaska till två sexor.

Jag gillar inte heller sötningsmedel och undviker produkter med det så mycket jag kan. Jag dricker i princip aldrig sötdricka utan sprit i, så min konsumtion av sådana drycker är rätt låg. Det är i princip bara tonic, cola och fruktsoda med vanligt socker som jag köper och har till drinkar. Att det då inte ska gå att välja alternativ utan sötningsmedel ser jag som en stor nackdel.

För en stund sen så var jag in på ICA här i byn och handlade. När jag gick förbi hyllan med dricka så fick jag syn på de stora tonicflaskorna och kom att tänka på vad jag just läst här. Såg direkt att det var helgula etiketter, som på 50 cl-falskorna ovan. Kollade på dem och det vara med sötningsmedel även på stora flaskor med denna etikett, så de med den andra etiketten var nog bara några de hade kvar hos dig.

Jag noterar på etiketterna ovan att den utan sötningsmedel är gjord av Spendrups och den med av Carlsberg. Tror jag ska kontakta kundtjänst och klaga.

Vi får leta vidare och se om det går att hitta någon "vanlig" och prisvärd tonic utan sötningsmedel!

tempImagefZpJ4j.png
Tack för varningen.

Jag vägrar också att blanda kvalitetssprit med något som innehåller sötningsmedel.

När jag serverar gin och tonic i större mängder och vill hålla ner kostnaden brukar jag köpa Fever tree i de större flaskorna. Det är billigare än de små flaskorna, men tyvärr ändå flera gånger dyrare än Schweppes.

Jag ser också att Ekobryggeriets tonics finns till ganska bra pris hos Snabbgross. Jag tror att även privatpersoner kan handla där numera.

Edit: priset hos Snabbgross visas tydligen bara om man har konto och är inloggad. Literpriset är 54,50 kr.

1741370793700.png

Senast ändrad:
Dagens rant/varning: kolla er Schweppes!
(Om ni nu köper sådan. Jag snålar ur ibland när det ska bjudas på många ”enkla” AW-GT utan cocktailnördar på gästlistan, men jag ogillar starkt 150 cl flaskor och köper då ett gäng 50 cl flaskor.)

50 cl flaskorna av ”vanlig” Schweppes Indian Tonic innehåller numera sötningsmedel! Och jag hatar sötningsmedel, framför allt aspartam.
Nu innehåller ju denna inte just aspartam, men ändå!

Medans 150 cl flaskorna INTE gör det?!?
Hur fan tänkte de här?!? Är det en gammal batch på 150 cl flaskorna på min ICA, och allt Schweppes kommer snart innehålla sötningsmedel? (som t.ex. Fanta)

Det finns ju ”zero” varianten också utan socker och bara sötningsmedel. Kör de verkligen 3 olika recept? Etiketten är ju lite annan färg på 50 cl flaskan…

Tips på annan ”normalt” prissatt tonic, som inte är toksöt, utan sötningsmedel, mottages tacksamt.

Och ja, jag vet att det finns massor mer hantverkstillverkad tonic att tillgå, men som sagt; ibland snålar jag ut lite granna…

IMG_7550.jpeg

IMG_7551.jpeg
Alltid tyckt Schweppes tonic är skit och detta bekräftar det ännu en gång. Jag kör Fever Tree stora flaskor om det ska bjudas. Värt pengarna alla gånger

Blindtest är kul och i min mening enda ”rätta” sättet att jämföra smaker, för att ta bort sina förutfattade meningar.

Var i Italien för några veckor sedan och fick med mig en billig och lättåtkomlig grön örtlikör (Genepy) och en ännu billigare marashinolikör (inte Luxardo).

Dags att testa Last Word!
Samma gin i bägge (Tanqueray ”flygplatsstyrka”) och färskpressad lime.

En med de alternativa ingredienserna och en med de ”rätta”.

Alla i smakpanelen (mig själv inkluderad) föredrog faktiskt förvånande nog den med Genepy och den billiga marashinolikören! Den stora skillnaden är alkoholstyrkan på örtlikörerna och att Genepyn är lite sötare än Chautreusen. Vi tyckte det faktiskt balanserade bättre!

Kul experiment! Blir att köpa mer Genepy nästa besök i Italien! 😝
Snygg färg dessutom!

IMG_7564.jpeg
IMG_7565.jpeg

Last Word har jag missat, den måste jag prova! Har dock bara en av ingredienserna hemma, så det får vänta.

Det där med "flygplatsstyrka" är intressant. Jag handlar det mesta av min sprit utomlands och på flygplatser, ofta på Gardermoen vid hemkomst. Ser att Tanqueray på bilden ovan är 43,1%, den jag har in en flaska som ser likadan ut är 47,3%. Vill minnas att den "alltid" varit 47,3% när jag köpt den på Gardermoen. Även en Tanqueray Ten som jag har är 47,3%.

tempImagepVrrZd.png

Det har dock skett en stor försämring på Bombay Sapphire på sistone. Tidigare har de alltid varit 47% när jag köpt på flygplatser, nu är de bara 40% på Gardermoen. Jag har inte hunnit kolla om det är så även på andra ställen. Någon annan som har koll på det?

Så här ser det ut på ginhyllan hemma nu. Flera som inte ens blivit av att testa än. Blir oftast en Bombay Sapphire eller Tanqueray, med Schweppes Indian Tonic. :)

tempImageETIdPi.png

Senast ändrad:
Last Word har jag missat, den måste jag prova! Har dock bara en av ingredienserna hemma, så det får vänta.

Det där med "flygplatsstyrka" är intressant. Jag handlar det mesta av min sprit utomlands och på flygplatser, ofta på Gardermoen vid hemkomst. Ser att Tanqueray på bilden ovan är 43,1%, den jag har in en flaska som ser likadan ut är 47,3%. Vill minnas att den "alltid" varit 47,3% när jag köpt den på Gardermoen. Även en Tanqueray Ten som jag har är 47,3%.

tempImagepVrrZd.png

Det har dock skett en stor försämring på Bombay Sapphire på sistone. Tidigare har de alltid varit 47% när jag köpt på flygplatser, nu är de bara 40% på Gardermoen. Jag har inte hunnit kolla om det är så även på andra ställen. Någon annan som har koll på det?

Så här ser det ut på ginhyllan hemma nu. Flera som inte ens blivit av att testa än. Blir oftast en Bombay Sapphire eller Tanqueray, med Schweppes Indian Tonic. :)

tempImageETIdPi.png

Såg till min förvåning/förskräckan att min ”flygplatsstyrka” också bara var 43% på den senaste inköpta!
Va’ fan?!?

Är jag ett geni eller en galning?!?
I give you; Last Word Sour!

Fick feeling och tänkte att ”varför inte”. ”Vanliga” sours är ju goda på de flesta spritsorter. Negroni Sour är ju gott. Borde funka med LW oxå.
Sagt och gjort. Blandad efter vanligt sour mått; 5+3+2. Dvs. Tot 5 cl av gin, maraschinolikör och grön örtlikör (1/3 av varje), 3 cl citronjuice (hade bara flaska hemma och ingen lime som man kanske borde ha) och 2 cl. sockerlag.
I med några droppar saltlösning (20%-ig) och faktiskt lite gurkbitters som jag råkar ha hemma. Och så lite äggvita, förstås. Dubbelskakas osv.
(både salt och bitters kan förstås uteslutas)

Blev riktigt, riktigt bra!

Snålade ur och testade med min billiga Marashino och ett billigare substitut för Chartreuse (Genepy) så här vid första försöket. Aningen för söt för min smak och det beror förmodligen på att Genepy är sötare än Chartreuse, så minska kanske lite på sockret om man inte använder riktig Chartreuse. Å andra sidan så är den billiga maraschinon spritigare än Luxardo så det kanske tar ut varandra.

Nästa gång blir det för enkelhetens skull 2+2+2 av spriten, 3 limejuice och 2 socker. Tror det kan bli kanon!

Testa och tacka mig senare! 😝

IMG_7691.jpeg

Hittade en bortglömt ingefärasockerlag i kylen som jag gjorde för några veckor sedan. Smakade av den och den var fortfarande ok. Kul! Vad ska vi hitta på då’rå?!?

Penicillin-ish fick det bli:

5 cl bourbon
2 cl ingefärssockerlag
3 cl färskpressad citron
”En skvätt” (kanske nån cl) flytande honung.
Skaka och sila osv.
Toppa med ”en skvätt” rökig scotch.

Gott? Ja; som fan! 😝

IMG_7756.jpeg

Är jag ett geni eller en galning?!?
I give you; Last Word Sour!

Fick feeling och tänkte att ”varför inte”. ”Vanliga” sours är ju goda på de flesta spritsorter. Negroni Sour är ju gott. Borde funka med LW oxå.
Sagt och gjort. Blandad efter vanligt sour mått; 5+3+2. Dvs. Tot 5 cl av gin, maraschinolikör och grön örtlikör (1/3 av varje), 3 cl citronjuice (hade bara flaska hemma och ingen lime som man kanske borde ha) och 2 cl. sockerlag.
I med några droppar saltlösning (20%-ig) och faktiskt lite gurkbitters som jag råkar ha hemma. Och så lite äggvita, förstås. Dubbelskakas osv.
(både salt och bitters kan förstås uteslutas)

Blev riktigt, riktigt bra!

Snålade ur och testade med min billiga Marashino och ett billigare substitut för Chartreuse (Genepy) så här vid första försöket. Aningen för söt för min smak och det beror förmodligen på att Genepy är sötare än Chartreuse, så minska kanske lite på sockret om man inte använder riktig Chartreuse. Å andra sidan så är den billiga maraschinon spritigare än Luxardo så det kanske tar ut varandra.

Nästa gång blir det för enkelhetens skull 2+2+2 av spriten, 3 limejuice och 2 socker. Tror det kan bli kanon!

Testa och tacka mig senare! 😝

IMG_7691.jpeg
Grymt! Den ska testas i helgen. Har både Chartreuse och Luxardo hemma. Tänkte också att både socker och maraschino kan bli lite väl sött så kommer gå på lite mindre socker

Kvällens…

Hade lite mynta över efter ett matlagningsrecept från tidigare i veckan, och den får ju inte förgås!
Så det fick bli ett par Mohitos ute på altanen i solskenet tidigare ikväll. Perfekt en fin kväll som denna!

Så här gjorde jag idag;
Muddla lite lagom mycket finskuren lime med ett par cl sockerlag och 3-4 blad mynta direkt i ett oömt glas. Släng i 6 cl ljus rom (Havanna 3 i detta fallet). Rör runt. I med massor av is. Rör lite till för att blanda/kyla. Toppa med lite sodavatten och garnera med en myntakvist om du har över.

Jobbade inte ens mycket på presentationen idag, men gôtt och fräscht. 😎

IMG_7796.jpeg

Tillbaka
Topp