• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Måttade lite nu ikväll. För att centern ska gå in under TV måste den höjas ca 17cm från som det ser ut nu.

Men både jag och sambon upplever att bilden är i väldigt bra höjd nu. Man kan titta på den med avslappnade ögon genom att titta rakt fram eller om man sitter rakryggad något neråt. Att höra 17cm skulle innebära att man får titta uppåt på bilden.

Så att få upp centern på bänken vore säkerligen ett lyft för ljudets skull. Men ögonen skulle lida pga att hela tiden titta upp mot TV'n.

Kontentan: Den stannar i bänken. Dock uppflyttad till max samt riktad mot oss som lyssnar i öron höjd :)

Hur högt har ni era tv monterade? Kan ni sitta och titta rakt fram eller behöver ni lyfta blicken?

Det där är väl som allt annat lite personligt vad man föredrar. Jag har TVn så att ögonen är i höjd med 1/3 (från underkant) till mitten ungefär beroende på sittposition.

Ursäkta högtalarna, jag har fått prioritera hög WAF framför allt ;)

image.jpg

Det där är väl som allt annat lite personligt vad man föredrar. Jag har TVn så att ögonen är i höjd med 1/3 (från underkant) till mitten ungefär beroende på sittposition.

Ursäkta högtalarna, jag har fått prioritera hög WAF framför allt ;)

image.jpg
Ruggigt stilig setup!

Glömde skriva det men den bilden fick mig att vilja uppdatera looken hemma.

Fick dit ben på bänken och luckan i mitten ska kläs i högtalartyg när jag får hem det. Väggfäste till TV'n köper jag i veckan.
IMG_20200106_111050.jpg

Folierade även högtalarna bak så de skulle smälta in bättre :)

Före
IMG_20200105_115002.jpg

Efter
IMG_20200106_110632.jpg

Hörnen var pilliga att få till men gick rätt bra när man värmde med sambons hårtork. Inte perfekt men helt ok tycker jag.
IMG_20200106_110734.jpg

Juste lite före och efter är ju kul på bänken också.
Innan
IMG_20191227_125252.jpg

Nu
IMG_20200106_124914.jpg

Vet att placering av center i tvbänken är långt ifrån optimal men med storlek på TV och center skulle TV'n helt enkelt hamna för högt för att det ska vara bekvämt att titta på.

Har provlyssnat med luckan öppen och stängd men hör ingen märkbar skillnad på ljudet. Möjligen att det blev något burkigare med den stängd men vet inte om det är placebo eller faktisk skillnad :p

Tänkte ändå köpa lite ljuddämpning och stoppa runt centern så jag har gjort allt i min makt för att få ut så bra ljud som möjligt med placeringen som den är.

Nu inväntar jag högtalartyg för att klä in luckan :)

Juste lite före och efter är ju kul på bänken också.
Innan
IMG_20191227_125252.jpg

Nu
IMG_20200106_124914.jpg

Vet att placering av center i tvbänken är långt ifrån optimal men med storlek på TV och center skulle TV'n helt enkelt hamna för högt för att det ska vara bekvämt att titta på.

Har provlyssnat med luckan öppen och stängd men hör ingen märkbar skillnad på ljudet. Möjligen att det blev något burkigare med den stängd men vet inte om det är placebo eller faktisk skillnad :p

Tänkte ändå köpa lite ljuddämpning och stoppa runt centern så jag har gjort allt i min makt för att få ut så bra ljud som möjligt med placeringen som den är.

Nu inväntar jag högtalartyg för att klä in luckan :)
Du kan slopa benen på TV-bänken så får du lite mer utrymme. Då kan du montera TV:n på väggen och sätta center på mitten av bänken.

Du kan slopa benen på TV-bänken så får du lite mer utrymme. Då kan du montera TV:n på väggen och sätta center på mitten av bänken.
Precis den tanken har slagit mig och tänkte testa det först. Men nu blev det ben på bänken och det blev så mycket snyggare att få upp TVbänken från golvet. Det såg mer tilltänkt ut istället för bara ditställt.

Är helt övertygad om att ljudet blir bättre med centern uppepå men tänkte lite så att jag jag undviker att testa så slipper jag veta vad jag missar.

Har du testat både i bänk och ovanpå för att höra skillnad?

Är ruskigt nöjd med att jag fått ta bort vitrinskåpet och göra så mycket utrymme för frontarna som möjligt främst för musiklyssning. Att nu kasta upp en stor högtalare på TVbänken kanske är att utmana inredningsödet med Sambon :D vill nog inte det själv heller faktiskt ur estetisk synpunkt.

Edit: Damn you, nu kan jag inte släppa tanken på att iaf testa att lyfta upp den någon dag. Då vet jag hur mycket jag offrar i ljud sen när den ska in i bänken igen :arghh:

Senast ändrad:
Precis den tanken har slagit mig och tänkte testa det först. Men nu blev det ben på bänken och det blev så mycket snyggare att få upp TVbänken från golvet. Det såg mer tilltänkt ut istället för bara ditställt.

Är helt övertygad om att ljudet blir bättre med centern uppepå men tänkte lite så att jag jag undviker att testa så slipper jag veta vad jag missar.

Är ruskigt nöjd med att jag fått ta bort vitrinskåpet och göra så mycket utrymme för frontarna som möjligt främst för musiklyssning. Att nu kasta upp en stor högtalare på TVbänken kanske är att utmana inredningsödet med Sambon :D vill nog inte det själv heller faktiskt ur estetisk synpunkt.

Edit: Damn you, nu kan jag inte släppa tanken på att iaf testa att lyfta upp den någon dag. Då vet jag hur mycket jag offrar i ljud sen när den ska in i bänken igen :arghh:
Haha, sorry.
Det kan eventuellt bli lite burkigt inne i hyllan såklart men har du basportarna endast framåt kan du säkert dämpa resonanser genom att fylla med skumgummi eller dylikt dämpmaterial.

Sen är det väl inte särskilt komplicerat att testa att ha den utanför bänken? Ta ur den och ställ den framför tvn bara.

Edit:
Och jag har testat båda varianterna men ärligt talat var skillnaden inte jättestor. Iaf inte stor nog att jag skulle bygga om bänken och väggmontera tvn.

Haha, sorry.
Det kan eventuellt bli lite burkigt inne i hyllan såklart men har du basportarna endast framåt kan du säkert dämpa resonanser genom att fylla med skumgummi eller dylikt dämpmaterial.

Sen är det väl inte särskilt komplicerat att testa att ha den utanför bänken? Ta ur den och ställ den framför tvn bara.
Portarna är framåt Yes! Ja när tvn är uppe på väggen sen är det lätt att lyfta ur centern bakåt och sen ställa upp på test. Behövs inte ens kopplas ur något.

Hoppas och tror att skillnaden i eller ovanpå är försumbar så att det känns ok att ha den inne sen. Kommer börja med att dämpa ordentligt i utrymmet runtom så den har så bra förhållanden som möjligt innan jag testar dock :)

Portarna är framåt Yes! Ja när tvn är uppe på väggen sen är det lätt att lyfta ur centern bakåt och sen ställa upp på test. Behövs inte ens kopplas ur något.

Hoppas och tror att skillnaden i eller ovanpå är försumbar så att det känns ok att ha den inne sen. Kommer börja med att dämpa ordentligt i utrymmet runtom så den har så bra förhållanden som möjligt innan jag testar dock :)
Mitt tips är att försöka undvika att bli audiofilgalen med hemmabion. Håll dig till vettiga optimeringar, nånstans måste man ju bara njuta av systemet också. :)

Mitt tips är att försöka undvika att bli audiofilgalen med hemmabion. Håll dig till vettiga optimeringar, nånstans måste man ju bara njuta av systemet också. :)
Ja som vi redan diskuterat i hifi-tråden är det sjukt sällan man har optimala förhållanden eller ett specifikt rum byggt för ändamålet. Så ja någonstans bör man försöka bli nöjd :)

Upplever inte att röster låter bättre när de kommer ur frontar eller bak just nu utan känns ganska balanserat.

Har den sämsta placeringen av sub någonsin iom att det är en stor svart klump med vassa hörn som är 40x40x40cm (10" med port neråt) står den gömd i ett hörn vilket är ett big nono.

Skulle vilja köpa 2st nya men vet inte hur man skulle få plats med dom :p

Ja som vi redan diskuterat i hifi-tråden är det sjukt sällan man har optimala förhållanden eller ett specifikt rum byggt för ändamålet. Så ja någonstans bör man försöka bli nöjd :)

Upplever inte att röster låter bättre när de kommer ur frontar eller bak just nu utan känns ganska balanserat.

Har den sämsta placeringen av sub någonsin iom att det är en stor svart klump med vassa hörn som är 40x40x40cm (10" med port neråt) står den gömd i ett hörn vilket är ett big nono.

Skulle vilja köpa 2st nya men vet inte hur man skulle få plats med dom :p
Jag har också min I ett hörn, av praktiska skäl, och det funkar helt ok. Tycker du att det låter illa? Man får ju göra vad man kan med det man har helt enkelt.

Jag har också min I ett hörn, av praktiska skäl, och det funkar helt ok. Tycker du att det låter illa? Man får ju göra vad man kan med det man har helt enkelt.
Har inte laborerat med placeringen men trots att just subwoofern är ganska okänslig för placering är typ regel nr1 när man läser på nätet att undvika hörn :p

Upplever absolut att djupbasen kommer från vänster fast den ska ju upplevas centrerad. Så därför jag skulle vilja få till 2st mindre subbar.

Sen hör jag även att det klipper lite i den när det blir tyngre och rappare effekter. Även därför jag så småningom ska sätta mig in i den djungeln.

Om basportarna är frammåt tror jag inte skillnaden i ljud är mer än noterbar om man sitter och lyssnar efter den. Jag hade gjort som du tänker. I mitt fall hade det inte funkat dels pga bänk, men främst pga basport på baksidan.

Sub i hörn funkar väl ok om den är delad rätt lågt och bara används vid filmtittande, eller?
Tänker att mina golvare hänger ju med bra ner till runt 60Hz, och sedan får subban ge sista bottentrycket.

Jag sådde ett lite frö med Centern ovanpå bänken.;)

Haka inte upp dig så mycket på vart basportarna sitter då merparten av portarna på en center är antingen framåt eller
pluggade just för att den i regel är placerad ganska nära en vägg. Den stora skillnaden är luften runt omkring centern som gör att
ljudbilden blir bättre ovanpå. Det optimala är att få L - Center -R diskanter att ligga i samma nivå och då i höjd med dina öron
i lyssningsposition, vilket är lättare sagt än gjort. Det blir ofta kompromisser men jag tycker att du ska testa att lyfta upp den, det är
inte så mycket jobb och har du inga ben på bänken så bör höjden på Tv´n bli ganska bra när det är väggmonterad.

Jag sådde ett lite frö med Centern ovanpå bänken.;)

Haka inte upp dig så mycket på vart basportarna sitter då merparten av portarna på en center är antingen framåt eller
pluggade just för att den i regel är placerad ganska nära en vägg. Den stora skillnaden är luften runt omkring centern som gör att
ljudbilden blir bättre ovanpå. Det optimala är att få L - Center -R diskanter att ligga i samma nivå och då i höjd med dina öron
i lyssningsposition, vilket är lättare sagt än gjort. Det blir ofta kompromisser men jag tycker att du ska testa att lyfta upp den, det är
inte så mycket jobb och har du inga ben på bänken så bör höjden på Tv´n bli ganska bra när det är väggmonterad.
Jag hör vad du säger och misstänker starkt du har rätt. Men jag hoppas du har fel alternativt att skillnaden i ljud blir försumbar i mina öron :p

Ja att få dom i linje när man har TV är väl iprincip omöjligt om man inte har TVn sjukt högt på väggen.

Nu hör ju till saken att ben på bänken var önskemål från både min och sambons sida för att det skulle se trevligare ut. Men även utan ben skulle TVn behöva komma upp ytterligare 10cm från som den är nu då centern är rätt hög, 22cm.

Så även utan ben och centern ovanpå börjar höjden på TVn bli obekväm för nacke och ögon. Just nu hamnar blicken mitt i tvn eller för sambon som är kort snarare i den nedre 1/4 av bilden.

Nåja, ska försöka montera väggfästet så att det är möjligt att justera tvn uppåt i framtiden och nångång ska jag lyfta upp centern på test.

Har du testat och haft i bänk och sen lyft upp den? Eller har den aldrig fått vara i bänk alls?

Om basportarna är frammåt tror jag inte skillnaden i ljud är mer än noterbar om man sitter och lyssnar efter den. Jag hade gjort som du tänker. I mitt fall hade det inte funkat dels pga bänk, men främst pga basport på baksidan.

Sub i hörn funkar väl ok om den är delad rätt lågt och bara används vid filmtittande, eller?
Tänker att mina golvare hänger ju med bra ner till runt 60Hz, och sedan får subban ge sista bottentrycket.
Har subben delad vid 120hz.
Frontar 60hz
Center 80hz
Surround 100hz

Har satt delningen på allt förutom subben på strax över vad de klarar av att leverera. Upplever att min sub kanske gjort sitt eller så hänger den helt enkelt inte med längre. Den klipper eller slår igenom på medelhög volym vilket är lite trist.

Kör bara subben för film ja. När vi snackar musik ställer jag in recievern på pure direct vilket innebär att den bara kör stereo och fimpar all equalizer för film och kör musiken som den är från källan.

Optimala placeringen :D :facepalm:
IMG_20191023_155149.jpg

Ska smyga ut bokhyllan lite när inte sambon är hemma och se om de gör skillnad :p

Edit:
Och jag har testat båda varianterna men ärligt talat var skillnaden inte jättestor. Iaf inte stor nog att jag skulle bygga om bänken och väggmontera tvn.
Låter lovande. Jag ska isolera bänken i mitten först.
*Då är det ljuddämpat
*Har inget bakstycke till bänken öht
*centern är så långt ut de går
*riktad mot öronhöjd

Så optimalt de går i bänk. Sen provar jag att lyfta upp den en vacker dag. Men är rätt säker på att den åker in igen sen om det är som du skriver :)

Någon här som har koll på soundbars? Värt att köpa? Har kikat lite på en här iallafall: https://www.samsung.com/se/audio-video/soundbar-hw-q76r/ nedsatt till 5.000 spänn nu, från ca 8 i vanliga fall.
Kolla hur du gör en retur och vad det kostar från företaget. Jag har ingen koll på soundbars men tvivlar på att de kan återge såpass fräsigt ljud som det står i beskrivningarna.

Svärföräldrarna har en soundbar, vet ej märke. Den lyfter ju ljudet rejält om man bara har TVljudet innan men någon hemmabiokänsla får man inte. Å andra sidan är det ju inte därför man köper en soundbar :)

Tycker det ofta är fördelaktigt när ljud och bild rekommenderar en produkt dock.

Har ju glömt att uppdatera mitt projekt att snygga till TV-bänken.

Köpte dämpningsmaterial och peta in överallt runtom i mittenfacket. Fasade hålet för centern och målade allt exponerat trä svart för nästa steg.
IMG_20200111_102428.jpg

Att klä luckan med tyg var förvånadsvärt enkelt.
IMG_20200118_124857.jpg

IMG_20200118_124833.jpg

Sen fick jag upp TV'n på väggen också.
IMG_20200118_124823.jpg

Har ju glömt att uppdatera mitt projekt att snygga till TV-bänken.

Köpte dämpningsmaterial och peta in överallt runtom i mittenfacket. Fasade hålet för centern och målade allt exponerat trä svart för nästa steg.
IMG_20200111_102428.jpg

Att klä luckan med tyg var förvånadsvärt enkelt.
IMG_20200118_124857.jpg

IMG_20200118_124833.jpg

Sen fick jag upp TV'n på väggen också.
IMG_20200118_124823.jpg
Men hur vart ljudet efter isoleringen

Börjar bli dags att göra om och klart här inne. Flytta väggen duken sitter på 10 cm bakåt och dra alla kablar i väggarna.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    826.8 KB · Visningar: 15
Mitt bidrag i källaren:

Euroscreen React 3.0 113”
Epson TW6700 projektor
Denon AVR-X4200
Bowers & Wilkins 683 S2 frontar
B&W HTM S2 center
B&W ASW610 subbar x 2
B&W M1 surround
Egensnickrad möbel med tygfront

Sugen på ett NAD eller dyligt (2x150W) steg till frontarna då jag tycker de blir lite klena till ren HIFI.
A7394307-486B-4D9C-BA38-B8E592467603.jpeg

Senast ändrad:
Mitt bidrag i källaren:

Epson TW6700 projektor
Denon AVR-X4200
B&W HTM S2 center
B&W ASW610 subbar x 2
B&W M1 surround

Sugen på ett NAD eller dyligt (2x150W) steg till frontarna då jag tycker de blir lite klena till ren HIFI.
Du ser ut att ha samma problem med akustiken som jag har nästan. Snygg setup dock!

Skulle också gärna ha dubbla subbar. Kör just nu en ensam 10" AudioPro Ace-bass b1.35 (gammal, över 10år).

Märker att subben slår igenom vid vissa frekvenser utan att jag har överdrivet hög volym. Känns som den inte hinner/hänger med.

Så högst upp på önskelistan just nu är en nyare/bättre sub. Helst två men vet inte var jag ska få plats med dubbla.

Får man någon vettig sub idag för runt 2-3k? Kan vara värt lite till för att kunna köpa ny i butik då man har möjlighet att testa hemma och lämna tillbaka om den inte duger så att säga.

Du ser ut att ha samma problem med akustiken som jag har nästan. Snygg setup dock!

Skulle också gärna ha dubbla subbar. Kör just nu en ensam 10" AudioPro Ace-bass b1.35 (gammal, över 10år).

Märker att subben slår igenom vid vissa frekvenser utan att jag har överdrivet hög volym. Känns som den inte hinner/hänger med.

Så högst upp på önskelistan just nu är en nyare/bättre sub. Helst två men vet inte var jag ska få plats med dubbla.

Får man någon vettig sub idag för runt 2-3k? Kan vara värt lite till för att kunna köpa ny i butik då man har möjlighet att testa hemma och lämna tillbaka om den inte duger så att säga.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: SVS PB-1000 subwoofer https://www.blocket.se/vi/93778369.htm

Kör en SB-2000 här, den är riktigt bra även till film trots att den är sluten! Dock om vi hade haft ett dedikerat rum så hade det troligtvis blivit en portad dito. Men på grund av storleken så ...

Senast ändrad:

Det är möjligt, är faktiskt väldigt nöjd just nu :cool:
Dock så tyckte jag att basen blev bra mycket bättre med en extra sub. Jag började med en bas, upplevde att jag behövde höja volymen för att uppleva det där goa trycket i magen. Bestämde mig för att köpa en till, nu har jag sänkt volymen på båda och får ett mer rejält och fylligt tryck!
Problemet jag har nu är att basarna hoppar runt på golvet, speciellt vid hög musik.
De rekommenderade på hifi-klubben några Argon skumgummipads för flera hundra(!) kronor/set eftersom jag har klinkers.
Försökte med möbeltassar, funkade inte :banghead:

Mitt bidrag i källaren:

Epson TW6700 projektor
Denon AVR-X4200
B&W HTM S2 center
B&W ASW610 subbar x 2
B&W M1 surround

Snyggt👍🏻 ser ut att vara rejäl storlek på rummet också.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: SVS PB-1000 subwoofer https://www.blocket.se/vi/93778369.htm

Kör en SB-2000 här, den är riktigt bra även till film trots att den är sluten! Dock om vi hade haft ett dedikerat rum så hade det troligtvis blivit en portad dito. Men på grund av storleken så ...
Säkert mkt sub för pengarna. Lite långt att åka samt svårt att veta om man blir nöjd bara.
Det är möjligt, är faktiskt väldigt nöjd just nu :cool:
Dock så tyckte jag att basen blev bra mycket bättre med en extra sub. Jag började med en bas, upplevde att jag behövde höja volymen för att uppleva det där goa trycket i magen. Bestämde mig för att köpa en till, nu har jag sänkt volymen på båda och får ett mer rejält och fylligt tryck!
Problemet jag har nu är att basarna hoppar runt på golvet, speciellt vid hög musik.
De rekommenderade på hifi-klubben några Argon skumgummipads för flera hundra(!) kronor/set eftersom jag har klinkers.
Försökte med möbeltassar, funkade inte :banghead:
Kör bara mina frontar vid musik. Subben ska bara agera vid film och serier :)

Tillbaka
Topp