• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Nissenutz

Patek
2-Faktor
TV. Är ni elite och styr upp bildinställningar på feeling, betalar ni el har ni någon site som generellt har en bra databas på sånt?
Jag följde inställningsguiden som Hifi-klubben har på sin hemsida för sony. Kan inte hitta den nu.

Men lite såhär. Antingen kör man filmläge (heter lite olika beroende på modell). Sen justerar efter eget tycke och smak. Gratis!

Eller tar hem en kalibrerare som kör det i ditt hem. Dyrt.

De där att de kalibrerar tv i butik innan du hämtar den. Bluff, onödigt och dyrt.

Så kör antingen gratis eller gå hela vägen :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Rev ner minibion😬imorgon kommer en bekant förbi och kopplar ur elen. Jag flyttar en vägg och sätter duken där fönstren är. Rummet blir ca 20kvm istället för 12. Tror det kan bli bra, får hoppas på något bra erbjudande på ny projektor på fredag också.

Jag följde inställningsguiden som Hifi-klubben har på sin hemsida för sony. Kan inte hitta den nu.

Men lite såhär. Antingen kör man filmläge (heter lite olika beroende på modell). Sen justerar efter eget tycke och smak. Gratis!

Eller tar hem en kalibrerare som kör det i ditt hem. Dyrt.

De där att de kalibrerar tv i butik innan du hämtar den. Bluff, onödigt och dyrt.

Så kör antingen gratis eller gå hela vägen :)
Är det bara jag som är obrydd, eller är det inte lite så att så fort man kommit bort från de extrema "bildförbättringar" tillverkarna gärna klämmer in som standard så glömmer man rätt snabbt om bilden är "rätt" eller lite off?
Hjärnan är rätt duktig på att själv justera bilden efter erfarenhet av hur objekt borde se ut.
Lite som när man kollar på projektor och allt svart egentligen är grått. Visst, sitter man och jämför bild mot bild eller i övrigt granskar de svarta partierna ser man direkt att det faktiskt inte är svart, men ser man en film så tycker man öndå att det svarta är svart.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som är obrydd, eller är det inte lite så att så fort man kommit bort från de extrema "bildförbättringar" tillverkarna gärna klämmer in som standard så glömmer man rätt snabbt om bilden är "rätt" eller lite off?
Hjärnan är rätt duktig på att själv justera bilden efter erfarenhet av hur objekt borde se ut.
Lite som när man kollar på projektor och allt svart egentligen är grått. Visst, sitter man och jämför bild mot bild eller i övrigt granskar de svarta partierna ser man direkt att det faktiskt inte är svart, men ser man en film så tycker man öndå att det svarta är svart.
I början så pillar man ju och justerar inställningar varje dag och driver sambon till vansinne.

Jag kör min Sony xf9005 i "Bio pro" och därefter några små justeringar för att få bilden precis som jag ville ha den. Jag följde först den guide som fanns på Hifi-klubbens hemsida.

Tyckte det vita blev lite för gult så justerade färgerna något, ökade på skärpan samt satte motionflow på 3 av 5.

Filmälskare tyckte ju motionflow förstör och man inte ska ha det. Men nu när jag är van vid en lagom flytande bild kan jag knappt titta utan. Känns som filmer laggar satan :p

Men när man hittat en inställning man är nöjd med så byter man ju aldrig sen, så är det :) gjorde en annan inställning för gaming läge. Där är det mkt färg, kontrast samt skärpa just för att grafiken ska poppa, är ju inte fokus på verklighetstroget i spel direkt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vet ingenting om soundbars men de där såg rätt komplett ut. Bra rabatt också!
Ja den har stöd för i princip alla format.
Kanske inte världens mest välbyggda system materialmässigt.

Saknas tyvärr stöd för Chromecast och Airplay samt få ingångar(har inget inkopplat i TVn ändå). Men annars så verkar det vara ett bra system.

Kör 5.1 idag men högtalarna sitter inget bra i alla fall inte LR och SL SR. Vill inte göra fler hål i väggen och dra ner högtalarna

187E88A3-CDE8-47C7-AD9D-58240A65934C.jpeg
88F3EFF8-3173-4C2D-A24C-1805EA59D7D3.jpeg
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ja den har stöd för i princip alla format.
Kanske inte världens mest välbyggda system materialmässigt.

Saknas tyvärr stöd för Chromecast och Airplay samt få ingångar(har inget inkopplat i TVn ändå). Men annars så verkar det vara ett bra system.

Kör 5.1 idag men högtalarna sitter inget bra i alla fall inte LR och SL SR. Vill inte göra fler hål i väggen och dra ner högtalarna

187E88A3-CDE8-47C7-AD9D-58240A65934C.jpeg
88F3EFF8-3173-4C2D-A24C-1805EA59D7D3.jpeg
Förstår, och som du säger. Placeringen blir inge vidare där.
 

Måberg

Panerai
Bumpar den här tråden lite :)

Funderar på en ny förstärkare då min Harman Kardon AVR135 börjar bli rejält till åren. Fungerar fortfarande klanderfritt men saknar framförallt att den den inte har HDMI osv nu.

Om man kikar runt 5000kr klassen idag, vad skulle folk rekommendera däromkring?

Ska driva 2st Heco Celan 300, 1st Heco Elementa center 30 samt 2st gamla Mission 780 jag har som "sateliter".

Edit: Viktigare att det låter bra än att spela högst så att säga :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Bumpar den här tråden lite :)

Funderar på en ny förstärkare då min Harman Kardon AVR135 börjar bli rejält till åren. Fungerar fortfarande klanderfritt men saknar framförallt att den den inte har HDMI osv nu.

Om man kikar runt 5000kr klassen idag, vad skulle folk rekommendera däromkring?

Ska driva 2st Heco Celan 300, 1st Heco Elementa center 30 samt 2st gamla Mission 780 jag har som "sateliter".

Edit: Viktigare att det låter bra än att spela högst så att säga :)
Kul att du ställer typ samma fråga som min far ställt till mig med samma budget. Jag lyckades koka ner det till att om du vill köpa helt nytt så verkar Yamaha RX-V4A lovande. Den har inte överdrivet mycket lull-lull men om man inte behöver dubbla zoner eller vill kunna koppla på fler slutsteg osv så duger den nog fint. Skönt med ny design på Yamaha för de var behövligt, de tidigare såg ut som de kom på 90 talet.

Och med denna spiller ny har du en receiver som fixar de flesta codec och bör vara god nog för ett gäng år framöver. Förutsatt att du inte vill ha in mer än ett 5.2 system dvs :)


Jag har inte lyssnat eller pillat på den men det är den enligt spec jag skulle föreslå för pengen. Jag har själv handlat reciever och subwoofer från butiken i fråga och de är väldigt hjälpsamma.

Jag själv kör med en marantz sr5013 och är mycket nöjd.
 

Måberg

Panerai
Kul att du ställer typ samma fråga som min far ställt till mig med samma budget. Jag lyckades koka ner det till att om du vill köpa helt nytt så verkar Yamaha RX-V4A lovande. Den har inte överdrivet mycket lull-lull men om man inte behöver dubbla zoner eller vill kunna koppla på fler slutsteg osv så duger den nog fint. Skönt med ny design på Yamaha för de var behövligt, de tidigare såg ut som de kom på 90 talet.

Och med denna spiller ny har du en receiver som fixar de flesta codec och bör vara god nog för ett gäng år framöver. Förutsatt att du inte vill ha in mer än ett 5.2 system dvs :)


Jag har inte lyssnat eller pillat på den men det är den enligt spec jag skulle föreslå för pengen. Jag har själv handlat reciever och subwoofer från butiken i fråga och de är väldigt hjälpsamma.

Jag själv kör med en marantz sr5013 och är mycket nöjd.
Ibland är slumpen bra lustig!

Men den där såg inte alls tokig ut/bra spec! Tack! :)

Tål att kolla in, får försöka hitta någon butik som har den inne så man kan få klämma lite på den först bara, har tyckt att äldre Yamaha har haft ganska varierande kvalitetskänsla i själva "bygget".
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ibland är slumpen bra lustig!

Men den där såg inte alls tokig ut/bra spec! Tack! :)

Tål att kolla in, får försöka hitta någon butik som har den inne så man kan få klämma lite på den först bara, har tyckt att äldre Yamaha har haft ganska varierande kvalitetskänsla i själva "bygget".
Nu har jag inte kollat upp HBB returpolicy men de flesta butiker kan man ju lämna tillbaka till inom en viss tid om inte grejerna lever upp till förväntningarna. Bara man är varsam med grejerna och låter skyddsplast osv sitta kvar.

Av att bara kolla spec som sagt har jag svårt att rekommendera någonting annat i 5k klassen om man ska köpa nytt. Och eftersom receivern blir lite av hjärtat i systemet vill man ju ha den så ny som möjligt.

Jag gick ifrån en pioneer ifrån 2008 utan hdmi ARC och med väldigt få codecs till min marantz ifrån 2018. Ett kliv upp i pris visserligen men inte allt för dyrt. Tror jag köpte min för 8k då det var fjorårets modell. Inte nog med att allting blev så jäkla mkt smidigare att ställa in och man fick alla ljudcodec man kunde önska, SATAN vad högtalarna vaknade till liv! Jag hade bevisligen inte tillräckligt med kräm i denna förra recievern. Så det blev ju ett lyft av hela systemet
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kör själv med en Sony STR-DN1080 och är mer än nöjd. Hade även föregångaren 1070 på landet. Går att hittas under 5.000:-

Juste bra där! Vet inte varför jag glömde den då det var den jag tänkte köpa innan jag nördade ner mig och köpte Marantzen istället :)
 

Calle

Omega
Är det bara jag som är obrydd, eller är det inte lite så att så fort man kommit bort från de extrema "bildförbättringar" tillverkarna gärna klämmer in som standard så glömmer man rätt snabbt om bilden är "rätt" eller lite off?
Hjärnan är rätt duktig på att själv justera bilden efter erfarenhet av hur objekt borde se ut.
Lite som när man kollar på projektor och allt svart egentligen är grått. Visst, sitter man och jämför bild mot bild eller i övrigt granskar de svarta partierna ser man direkt att det faktiskt inte är svart, men ser man en film så tycker man öndå att det svarta är svart.

I början så pillar man ju och justerar inställningar varje dag och driver sambon till vansinne.

Jag kör min Sony xf9005 i "Bio pro" och därefter några små justeringar för att få bilden precis som jag ville ha den. Jag följde först den guide som fanns på Hifi-klubbens hemsida.

Tyckte det vita blev lite för gult så justerade färgerna något, ökade på skärpan samt satte motionflow på 3 av 5.

Filmälskare tyckte ju motionflow förstör och man inte ska ha det. Men nu när jag är van vid en lagom flytande bild kan jag knappt titta utan. Känns som filmer laggar satan :p

Men när man hittat en inställning man är nöjd med så byter man ju aldrig sen, så är det :) gjorde en annan inställning för gaming läge. Där är det mkt färg, kontrast samt skärpa just för att grafiken ska poppa, är ju inte fokus på verklighetstroget i spel direkt.

Sedan jag skaffade min LG C9 OLED TV har jag snöat in rätt rejält på kalibrering. Men håller på en del med foto också så det är trevligt att säkerställa att datorskärmen är korrekt kalibrerad också.

Har köpt in både mätare och mjukvara för att profilera och kalibrera TV-apparater och skärmar. Nu är min TV rätt okej ur kartong med rätt inställningar men filmer av bra kvalité ser galet bra ut nu efter kalibrering.

Men det är djupt hål att hoppa ner i :)
 

Edin

Panerai
Juste bra där! Vet inte varför jag glömde den då det var den jag tänkte köpa innan jag nördade ner mig och köpte Marantzen istället :)

Jag hade även en modell från Marantz med i slutfasen av valet men då Sonyn fått så bra recensioner samt att jag köpte en Sony A1-Tv gjorde att det blev Sony. Sjukt smidigt med ARC och full möjlighet att styra allt på recivern från TVns fjärr. Osäker på om man skulle kunnat det med olika märken. Starta absolut men alla inställningar vet jag inte om det skulle funkat att ställa in.
Sen ska jag inte börja prata om TVn... 🥰
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag hade även en modell från Marantz med i slutfasen av valet men då Sonyn fått så bra recensioner samt att jag köpte en Sony A1-Tv gjorde att det blev Sony. Sjukt smidigt med ARC och full möjlighet att styra allt på recivern från TVns fjärr. Osäker på om man skulle kunnat det med olika märken. Starta absolut men alla inställningar vet jag inte om det skulle funkat att ställa in.
Sen ska jag inte börja prata om TVn... 🥰
Njae, ibland tar jag fram fjärren till receivern också. Men har satt den att alltid starta i läget media player (min PC) och sen sköter sig de mesta efteråt.

Men inställningar eller byta ljudkälla ja då måste fjärren fram så absolut smidigt med en fjärr. Men jag "behövde" möjligheten att koppla på fler slutsteg :p
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Sedan jag skaffade min LG C9 OLED TV har jag snöat in rätt rejält på kalibrering. Men håller på en del med foto också så det är trevligt att säkerställa att datorskärmen är korrekt kalibrerad också.

Har köpt in både mätare och mjukvara för att profilera och kalibrera TV-apparater och skärmar. Nu är min TV rätt okej ur kartong med rätt inställningar men filmer av bra kvalité ser galet bra ut nu efter kalibrering.

Men det är djupt hål att hoppa ner i :)
Fränt! Lite kul skulle det ju vara att få sin tv kalibrerad korrekt men samtidigt lite bortkastade pengar om man inte gillar de sen. Eller?

Om man skulle köpa tjänsten så att säga
 

Calle

Omega
Fränt! Lite kul skulle det ju vara att få sin tv kalibrerad korrekt men samtidigt lite bortkastade pengar om man inte gillar de sen. Eller?

Om man skulle köpa tjänsten så att säga

När material för TV tas fram av produktionsbolag görs detta på skärmar kalibrerade efter en viss standard. Syftet med att kalibrera sin TV för hemmabruk efter samma standard är för att det ska likna "kreatörens intention". Om man vant sig med TVns standardläge eller dyl där färgerna överdrivs så tycker man säkert att det ser lite tråkigt ut när den kalibrerad :)

Varje TV är unik så det är ingen bra att köpa eller använda någon annans inställningar och godtyckligt skruva på reglagen.

Personligen gillar jag inte överdrivna färger och tycker definitivt en korrekt kalibrering bidrar till att förbättra bilden. Men för de allra flesta skulle jag nog rekommendera att slå på filmläget och vara nöjd med det. I annat fall går det ju alltid att hyra in någon som har utrustningen och kunskapen :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
När material för TV tas fram av produktionsbolag görs detta på skärmar kalibrerade efter en viss standard. Syftet med att kalibrera sin TV för hemmabruk efter samma standard är för att det ska likna "kreatörens intention". Om man vant sig med TVns standardläge eller dyl där färgerna överdrivs så tycker man säkert att det ser lite tråkigt ut när den kalibrerad :)

Varje TV är unik så det är ingen bra att köpa eller använda någon annans inställningar och godtyckligt skruva på reglagen.

Personligen gillar jag inte överdrivna färger och tycker definitivt en korrekt kalibrering bidrar till att förbättra bilden. Men för de allra flesta skulle jag nog rekommendera att slå på filmläget och vara nöjd med det. I annat fall går det ju alltid att hyra in någon som har utrustningen och kunskapen :)
Utrustning och kunskap. Låter som om vi hittar en Lifestyle-annons snart :hilarious:
 

stigge

Omega
2-Faktor
När material för TV tas fram av produktionsbolag görs detta på skärmar kalibrerade efter en viss standard. Syftet med att kalibrera sin TV för hemmabruk efter samma standard är för att det ska likna "kreatörens intention". Om man vant sig med TVns standardläge eller dyl där färgerna överdrivs så tycker man säkert att det ser lite tråkigt ut när den kalibrerad :)

Varje TV är unik så det är ingen bra att köpa eller använda någon annans inställningar och godtyckligt skruva på reglagen.

Personligen gillar jag inte överdrivna färger och tycker definitivt en korrekt kalibrering bidrar till att förbättra bilden. Men för de allra flesta skulle jag nog rekommendera att slå på filmläget och vara nöjd med det. I annat fall går det ju alltid att hyra in någon som har utrustningen och kunskapen :)
Bra kommentar!

Många tycker att "dynamisk mode" är bra då det blir extra av allt.
När man sedan visar en korrekt bild (har inte kalibrerat min men skapligt bra inställd) så tycker dem först att det ser tråkigt ut men
efter typ 10min så ändrar sig alla och säger, "men, det ser ju ut som i verkligheten" och det är ju precis det man vill uppnå.


Som @Calle skriver, börja med att ställa in Filmläget och sedan ändra parametrar där under för bättre bild (om inte kalibrering görs såklart). Tips
är att slå av alla bildförbättrande funktioner.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Bra kommentar!

Många tycker att "dynamisk mode" är bra då det blir extra av allt.
När man sedan visar en korrekt bild (har inte kalibrerat min men skapligt bra inställd) så tycker dem först att det ser tråkigt ut men
efter typ 10min så ändrar sig alla och säger, "men, det ser ju ut som i verkligheten" och det är ju precis det man vill uppnå.


Som @Calle skriver, börja med att ställa in Filmläget och sedan ändra parametrar där under för bättre bild (om inte kalibrering görs såklart). Tips
är att slå av alla bildförbättrande funktioner.
Precis.
Man vill ju inte sitta där och se Apocalyps Now med nått pixarfilter på med glada färger och uppumpad kontrast.
 

stigge

Omega
2-Faktor
En en kommentar i all välmening kring val av Hembioförstärkare

Stirra er inte blinda på alla nya ljudcodecs som finns idag (hur många använder ni egentligen...?)
I slutändan är det ljudkvaliten som är det som är viktigast. Jag tar hellre prylar som är te x 5år gamla som
klarar av att leverera bra ljud vs en modern förstärkare som klarar alla 35495 olika format som finns idag men som i slutändan
låter klart sämre än den som är 5år.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
När material för TV tas fram av produktionsbolag görs detta på skärmar kalibrerade efter en viss standard. Syftet med att kalibrera sin TV för hemmabruk efter samma standard är för att det ska likna "kreatörens intention". Om man vant sig med TVns standardläge eller dyl där färgerna överdrivs så tycker man säkert att det ser lite tråkigt ut när den kalibrerad :)

Varje TV är unik så det är ingen bra att köpa eller använda någon annans inställningar och godtyckligt skruva på reglagen.

Personligen gillar jag inte överdrivna färger och tycker definitivt en korrekt kalibrering bidrar till att förbättra bilden. Men för de allra flesta skulle jag nog rekommendera att slå på filmläget och vara nöjd med det. I annat fall går det ju alltid att hyra in någon som har utrustningen och kunskapen :)
Jag gillar inte heller överdrivna färger, därför valet av tv blev Sony. Jag följde den guide som fanns på Hifi-klubbens hemsida. Vilket iprincip var sätta i bio pro och sen ändra lite smått. Utöver det ökade jag skärpan och kontrast något samt på med motionflow på medel.

Tycker det ser bra ut men vore ju kul att se hur OFF man ligger enligt en korrekt bild :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Tips om någon kollar efter större TV eller OLED:

Sjuka klubbpriser på Elgiganten:

GX:
55" - 15990kr
65" - 22990kr


CX:
55" - 11990kr
65" - 16990kr
77" - 29990kr

Detta lär vara sista kvantitet LG har hemma så därför dumpas de nu när de nya kommer.

Jag är väldigt sugen på en 77" till MotoGP-premiären i helgen....
Ska man? :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tips om någon kollar efter större TV eller OLED:

Sjuka klubbpriser på Elgiganten:

GX:
55" - 15990kr
65" - 22990kr


CX:
55" - 11990kr
65" - 16990kr
77" - 29990kr

Detta lär vara sista kvantitet LG har hemma så därför dumpas de nu när de nya kommer.

Jag är väldigt sugen på en 77" till MotoGP-premiären i helgen....
Ska man? :)
Ingen minns en fegis! Riktigt fint pris på 65".
 

BadkarsPiraten

Vacheron
När material för TV tas fram av produktionsbolag görs detta på skärmar kalibrerade efter en viss standard. Syftet med att kalibrera sin TV för hemmabruk efter samma standard är för att det ska likna "kreatörens intention". Om man vant sig med TVns standardläge eller dyl där färgerna överdrivs så tycker man säkert att det ser lite tråkigt ut när den kalibrerad :)

Varje TV är unik så det är ingen bra att köpa eller använda någon annans inställningar och godtyckligt skruva på reglagen.

Personligen gillar jag inte överdrivna färger och tycker definitivt en korrekt kalibrering bidrar till att förbättra bilden. Men för de allra flesta skulle jag nog rekommendera att slå på filmläget och vara nöjd med det. I annat fall går det ju alltid att hyra in någon som har utrustningen och kunskapen :)

Ungefär som varför kör vi alla hembiosystem som färgar ljudet - speciellt vi 2 kanals nördar som går rätt hårt in på bra ljud - när man egentligen ska använda studio högtalare om man ska återskapa ljudet som producenten hörde det?

Högtalare för hur oändliga summor pengar för att färga ett ljud, som man inbillar sig är som producenten ville ha det när han defacto kämpade ihop det på monitorer i 20k klassen.


TL;DR man inbillar sig att det är rätt för att man vill att det ska vara rätt.
 
Topp