• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

N.L

Omega
Säkert mkt sub för pengarna. Lite långt att åka samt svårt att veta om man blir nöjd bara.

Kör bara mina frontar vid musik. Subben ska bara agera vid film och serier :)
Precis, exakt så ska det vara. Men min receiver orkar inte riktigt driva mina frontar som jag vill, därav att jag vill köpa en separat effektförstärkare till mina frontar.
Frun och jag är väl inte direkt på samma linje där ang. effektsteg 😬
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Precis, exakt så ska det vara. Men min receiver orkar inte riktigt driva mina frontar som jag vill, därav att jag vill köpa en separat effektförstärkare till mina frontar.
Frun och jag är väl inte direkt på samma linje där ang. effektsteg 😬
Köp för egen peng då och skippa hushållskassan :) lätt värt!

Bara att jag bytte ifrån min gamla och rätt klena 5.1 förstärkare till min nuvarande marantz sr5013, 7.2 med bra kräm gjorde under för mina frontar. Kör de just nu bi-ampade via den eftersom jag bara har 5.1 hemma.
 

N.L

Omega
Köp för egen peng då och skippa hushållskassan :) lätt värt!

Bara att jag bytte ifrån min gamla och rätt klena 5.1 förstärkare till min nuvarande marantz sr5013, 7.2 med bra kräm gjorde under för mina frontar. Kör de just nu bi-ampade via den eftersom jag bara har 5.1 hemma.
Haha, jag får väl göra det😂
Min receiver har 9x135 om jag inte missminner mig. Jag har även bi-ampat frontarna. Det känns inte som det blir helt 100% med en receiver faktiskt... mina B&W är ju rätt så trögdrivna från grunden.
 

joca

Patek
2-Faktor
Tänkte skaffa projektor + duk till kommande biorum som är ca 5x4m.
Tips på något prisvärt?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Haha, jag får väl göra det😂
Min receiver har 9x135 om jag inte missminner mig. Jag har även bi-ampat frontarna. Det känns inte som det blir helt 100% med en receiver faktiskt... mina B&W är ju rätt så trögdrivna från grunden.
Fördelen med en vettig receiver är ju att då har du möjligen pre-outs så du kan bygga vidare :)
 
  • Like
Reactions: N.L

N.L

Omega
Tänkte skaffa projektor + duk till kommande biorum som är ca 5x4m.
Tips på något prisvärt?
Går det att få rummet mörkt, riktigt mörkt?
Jag kan dra igen för mina fönster eftersom jag har min bio i källaren men jag har fortfarande vita väggar och tak, vilket inte är bra.
Har man vita väggar och tak rekommenderar jag att du köper en grå duk som gör att ljuset inte studsar/reflekterar tillbaka och lyser upp rummet.
Rådet jag fick när jag var i din sits för ca: 4år sen var att lägga pengar på en riktig duk.
Min duk kostade dubbelt så mycket som projektorn, vilket man kunde ta som en tumregel om man ville ha en "vardagsrums" bio (bra bild i ett ljust rum).
Kan man göra ett dedikerat biorum med mörka golv/väggar/tak spelar inte duken så stor roll länge.

Har du möjlighet så sväng förbi Hembiobutiken i Sundbyberg, de har ett rum där de kan visa vad jag menar med olika färger på dukar.

Ang. projektor: Köp en prisvärd LCD projektor så slipper du regnbågseffekten du kan få med en DLP-projektor. Google "regnbågseffekt projektor" för att se exempel.
Jag gillar Epson, billiga och bra projektorer. Skulle jag köpa ny idag skulle det nog bli en finare Epson alt. en Sony som är snäppet tystare.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Höll på mycket tidigare med 5.1 och 7.1 system men jag (och resten av familjen) upptäckte att det alltid var så mkt olika enheter som skulle slås på, kanaler väljas, olika fjärrkontroller etc.

Sen blev det vansinnigt mkt högtalare och kablar i tvrummet.

Jag gjorde en trade-off som jag fortfarande är rätt nöjd med.

Kör idag B&W ljudlimpa med tillhörande sub (den som ser ut som en kanonkula med dubbla aktiva bas element) samt Samsungs nya QLED 55" tv med One-Connect så man slipper sladdar upp till TV-n.
Till one connect boxen har jag kopplat PS4, Nintendo Switch mm. Kör dubbla rotuters (Comhems och Netgear Raven, Comhem för inkommande bredband och Raven för att avlasta och förstärka WiFi signalen).

Får våra behov funkar detta utmärkt och den största fördelen förutom att det blir snyggt utan för mkt prylar och kablar är att det är enkelt och räcker med att starta TV och köra netflix, Disney channel etc direkt från TVn och ljudet anpassar sig och startar automatiskt.
 

Bilagor

  • 50D565AA-1497-4D7A-880F-AE6D1E6AF790.jpeg
    50D565AA-1497-4D7A-880F-AE6D1E6AF790.jpeg
    630.8 KB · Visningar: 39

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Höll på mycket tidigare med 5.1 och 7.1 system men jag (och resten av familjen) upptäckte att det alltid var så mkt olika enheter som skulle slås på, kanaler väljas, olika fjärrkontroller etc.

Sen blev det vansinnigt mkt högtalare och kablar i tvrummet.

Jag gjorde en trade-off som jag fortfarande är rätt nöjd med.

Kör idag B&W ljudlimpa med tillhörande sub (den som ser ut som en kanonkula med dubbla aktiva bas element) samt Samsungs nya QLED 55" tv med One-Connect så man slipper sladdar upp till TV-n.
Till one connect boxen har jag kopplat PS4, Nintendo Switch mm. Kör dubbla rotuters (Comhems och Netgear Raven, Comhem för inkommande bredband och Raven för att avlasta och förstärka WiFi signalen).

Får våra behov funkar detta utmärkt och den största fördelen förutom att det blir snyggt utan för mkt prylar och kablar är att det är enkelt och räcker med att starta TV och köra netflix, Disney channel etc direkt från TVn och ljudet anpassar sig och startar automatiskt.
Låter som det var ganska längesen du körde med riktigt 5.1 ljud då. Men förstår vad du menar, förr var det stökigare med allt. Nu har det äntligen blivit smidigare på senare tid.

Idag kopplar du allting till receivern (dator, spelkonsol osv). Sen en enda hmdi ifrån receiver till TV.

Jag har två fjärrkontroller framme men använder iprincip aldrig den till receivern eftersom TV och receiver är parkopplade.

Jag slår helt enkelt bara på TV'n med tv fjärren. Receivern startar upp med valda inställningar och sen är allt igång. Ett knapptryck :) höja och sänka ljudet på hemmabion går även det via fjärren till TV och då har jag ingen fancy multifjärr utan den som kom original med min Sony TV.

Att det blir fler högtalare och kablar är ju dock oundvikligt med 5.1 eller värre setup
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JLC

joca

Patek
2-Faktor
Går det att få rummet mörkt, riktigt mörkt?
Jag kan dra igen för mina fönster eftersom jag har min bio i källaren men jag har fortfarande vita väggar och tak, vilket inte är bra.
Har man vita väggar och tak rekommenderar jag att du köper en grå duk som gör att ljuset inte studsar/reflekterar tillbaka och lyser upp rummet.
Rådet jag fick när jag var i din sits för ca: 4år sen var att lägga pengar på en riktig duk.
Min duk kostade dubbelt så mycket som projektorn, vilket man kunde ta som en tumregel om man ville ha en "vardagsrums" bio (bra bild i ett ljust rum).
Kan man göra ett dedikerat biorum med mörka golv/väggar/tak spelar inte duken så stor roll länge.

Har du möjlighet så sväng förbi Hembiobutiken i Sundbyberg, de har ett rum där de kan visa vad jag menar med olika färger på dukar.

Ang. projektor: Köp en prisvärd LCD projektor så slipper du regnbågseffekten du kan få med en DLP-projektor. Google "regnbågseffekt projektor" för att se exempel.
Jag gillar Epson, billiga och bra projektorer. Skulle jag köpa ny idag skulle det nog bli en finare Epson alt. en Sony som är snäppet tystare.
Det är ett rum i källaren så endast två mindre fönster som går att få mörka, dock vita väggar och tak. Värt att tillägga är väl att vi i familjen mest kikar på serier och är egentligen inte "film-freaks" så behöver inget "monster" utan mer nyfiken på "mycket pang för pengen" utan att det springer iväg allt för mycket :)

Bra tips med hembiobutiken, LCD samt grå duk! :)
 

N.L

Omega
Det är ett rum i källaren så endast två mindre fönster som går att få mörka, dock vita väggar och tak. Värt att tillägga är väl att vi i familjen mest kikar på serier och är egentligen inte "film-freaks" så behöver inget "monster" utan mer nyfiken på "mycket pang för pengen" utan att det springer iväg allt för mycket :)

Bra tips med hembiobutiken, LCD samt grå duk! :)
Precis som mitt rum i källaren, har också två fönster som går att mörklägga. Jag köpte min projektor på Black-Friday hos Komplett.se, ord.pris var 16900kr och den var nersatt till 9990kr. Duken skulle ha kostat 18000kr men de hade också någon drive på Black-Friday, kommer inte ihåg om det var 10-20% :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
kolla blocket med vad gäller duk, köpte vår React 3.0 104" för 3500....
Skall tillägga vi har den del fönster och ljusa väggar, det är bara att glömma att titta när det är ljust ute om det inte går att dra igen för fönstrena
 

N.L

Omega
kolla blocket med vad gäller duk, köpte vår React 3.0 104" för 3500....
Skall tillägga vi har den del fönster och ljusa väggar, det är bara att glömma att titta när det är ljust ute om det inte går att dra igen för fönstrena
Ibland ska man ha tur, jag lusläste blocket i ett halvår innan jag la beställningen på min:banghead:
 

zeke_varg

Omega
Några tips på sidor som kör analys o tester av tv-apparater som ni själva gillar? Sökt på nätet och hittar en del men uppenbarligen en djungel.

siktar in på en oled i 15’000kr-klassen. Väntar in black Friday för att kanske gå upp en nivå till. Några fallgropar att undvika? Vi har idag ett litet vardagsrum o kör en 10 år gammal 40tummare. Jag har förhandlat upp storleken med frun till 55”.

Sökningar på tvs o filtrerat på ex prisjakt går det att se att vissa ligger på samma pris som när de släpptes för 3 år sen. Brukar tänka att köpa elektronik som släppts för Max 1år sedan med det kanske är dåligt tänk när det gälller tv?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
I januari på CES brukar tillverkarna släppa nya modeller, så på BF är de rätt sugna på att tömma lagren, och allra senast mellandagarna.
Fjolårsmodeller kan vara riktigt billiga då, men äldre hade nog inte jag jagat precis som du är inne på. Dock brukar det mesta från fjolåret redan sålts ut vid det här laget, så bra kampanjer på nuvarande är inte omöjligt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Några tips på sidor som kör analys o tester av tv-apparater som ni själva gillar? Sökt på nätet och hittar en del men uppenbarligen en djungel.

siktar in på en oled i 15’000kr-klassen. Väntar in black Friday för att kanske gå upp en nivå till. Några fallgropar att undvika? Vi har idag ett litet vardagsrum o kör en 10 år gammal 40tummare. Jag har förhandlat upp storleken med frun till 55”.

Sökningar på tvs o filtrerat på ex prisjakt går det att se att vissa ligger på samma pris som när de släpptes för 3 år sen. Brukar tänka att köpa elektronik som släppts för Max 1år sedan med det kanske är dåligt tänk när det gälller tv?
Bara att googla på de modeller du kikar på. Rtings tyckte jag jämför rätt bra.

Men framförallt ska ju du vara nöjd med hur man navigerar runt med fjärren och först och främst bilden. 15k för en OLED i 55" så landar väl de flesta i LG. Men jag föredrar ofta Sony
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Höll på mycket tidigare med 5.1 och 7.1 system men jag (och resten av familjen) upptäckte att det alltid var så mkt olika enheter som skulle slås på, kanaler väljas, olika fjärrkontroller etc.

Sen blev det vansinnigt mkt högtalare och kablar i tvrummet.

Jag gjorde en trade-off som jag fortfarande är rätt nöjd med.

Kör idag B&W ljudlimpa med tillhörande sub (den som ser ut som en kanonkula med dubbla aktiva bas element) samt Samsungs nya QLED 55" tv med One-Connect så man slipper sladdar upp till TV-n.
Till one connect boxen har jag kopplat PS4, Nintendo Switch mm. Kör dubbla rotuters (Comhems och Netgear Raven, Comhem för inkommande bredband och Raven för att avlasta och förstärka WiFi signalen).

Får våra behov funkar detta utmärkt och den största fördelen förutom att det blir snyggt utan för mkt prylar och kablar är att det är enkelt och räcker med att starta TV och köra netflix, Disney channel etc direkt från TVn och ljudet anpassar sig och startar automatiskt.

Låter som det var ganska längesen du körde med riktigt 5.1 ljud då. Men förstår vad du menar, förr var det stökigare med allt. Nu har det äntligen blivit smidigare på senare tid.

Idag kopplar du allting till receivern (dator, spelkonsol osv). Sen en enda hmdi ifrån receiver till TV.

Jag har två fjärrkontroller framme men använder iprincip aldrig den till receivern eftersom TV och receiver är parkopplade.

Jag slår helt enkelt bara på TV'n med tv fjärren. Receivern startar upp med valda inställningar och sen är allt igång. Ett knapptryck :) höja och sänka ljudet på hemmabion går även det via fjärren till TV och då har jag ingen fancy multifjärr utan den som kom original med min Sony TV.

Att det blir fler högtalare och kablar är ju dock oundvikligt med 5.1 eller värre setup
Själv är jag nöjd att inte dunderljudet går igång automatiskt. Vill endast ha det på vissa grejer som film osv. Inte när barnen kollar svt play eller frugan kollar netflix
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Själv är jag nöjd att inte dunderljudet går igång automatiskt. Vill endast ha det på vissa grejer som film osv. Inte när barnen kollar svt play eller frugan kollar netflix
Unnar du inte resten av familjen bra ljud? :p jag fick 3 månader med viaplay när jag bytte bredbandsleverantör. Och igår när jag och sambon kikade film tyckte jag direkt det var klent ljud. Lyssnade runt och Jajjemen, filmjäveln gick endast i stereo.

Till och med Sambon som är helt ointresserad av ljud tyckte det lät illa. Så hon har nu börjat förstå och uppskatta det bättre ljudet :)
 

zeke_varg

Omega
Bara att googla på de modeller du kikar på. Rtings tyckte jag jämför rätt bra.

Men framförallt ska ju du vara nöjd med hur man navigerar runt med fjärren och först och främst bilden. 15k för en OLED i 55" så landar väl de flesta i LG. Men jag föredrar ofta Sony
Tack för tipsen. Något med Sony som sticker ut kvalitetsmässig mot andra? Passar det med annan elektronik hemma el är den bra som stand alone product? De flesta Sony verkar ligga lite över 20k. Bättre att gå på andra modeller än köra billigaste av ett mer premiummärke?

Den här låg ”strax över” 15000, SONY A87 55" Smart Android 4K OLED TV - KD55A87BAEP.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen. Något med Sony som sticker ut kvalitetsmässig mot andra? Passar det med annan elektronik hemma el är den bra som stand alone product? De flesta Sony verkar ligga lite över 20k. Bättre att gå på andra modeller än köra billigaste av ett mer premiummärke?

Den här låg ”strax över” 15000, SONY A87 55" Smart Android 4K OLED TV - KD55A87BAEP.
Hållbarhetsmässigt har Sony varit dåligt för mig. Min förra tv som var sony dog efter typ 5år. Hade den på felsökning och nätdelen var paj. Skulle kosta 3200kr att fixa och då köpte jag ny istället med stark åsikt att Sony ska jag inte ha.

Men efter att ha tittat runt blev det Sony igen ändå då jag föredrar bilden som visas. Jag tycker att Samsung och LG överdriver färger. Philips har blivit omkörda av alla så de kikar jag inte ens på.

Ska tilläggas att jag jagade 65" med typ samma budget som du vilket uteslöt OLED. Såhär i efterhand kunde jag gärna kört på 65" OLED för 20k då jag efteråt även uppgraderade ljudet hemma för drygt 25k :p

Så min erfarenhet av Sony är baserat på LED inte OLED. Möjligt att nästa tv blir just en LG i OLED men hoppas det är åtminstone 4år bort till då jag köpte min nuvarande Sony xf9005 för 1,5år sedan för 14k.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Varför envisas marknaden med att skriva LED när det fortfarande är en LCD panel? Troligtvis för att haka på OLED tåget men ger en lite felaktig bild av vad det faktiskt är för typ av skärm.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Varför envisas marknaden med att skriva LED när det fortfarande är en LCD panel? Troligtvis för att haka på OLED tåget men ger en lite felaktig bild av vad det faktiskt är för typ av skärm.
LED kom innan OLED, men du har helt rätt i att det är missvisande idag.
LED ersatte CCD-lysrör som belysning genom LCD-panelen och på den tiden var det väl inte så missvisande, men idag är det ju ungefär lika väsentligt att skriva ut som att TVn har färg.
 

stigge

Omega
2-Faktor
LED kom innan OLED, men du har helt rätt i att det är missvisande idag.
LED ersatte CCD-lysrör som belysning genom LCD-panelen och på den tiden var det väl inte så missvisande, men idag är det ju ungefär lika väsentligt att skriva ut som att TVn har färg.
Precis, det handlar om hur LCD panel är belyst och inte själva panelen. Men, mest förkortningar vinner och skriva LCD idag är inget som säljer.
 

zeke_varg

Omega
TV. Är ni elite och styr upp bildinställningar på feeling, betalar ni el har ni någon site som generellt har en bra databas på sånt?
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Rev ner minibion😬imorgon kommer en bekant förbi och kopplar ur elen. Jag flyttar en vägg och sätter duken där fönstren är. Rummet blir ca 20kvm istället för 12. Tror det kan bli bra, får hoppas på något bra erbjudande på ny projektor på fredag också.
 

Bilagor

  • 28E68C50-40E2-4340-A0EE-104D6A20A46A.jpeg
    28E68C50-40E2-4340-A0EE-104D6A20A46A.jpeg
    426.7 KB · Visningar: 21
Topp