• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Fast åsikten har ju knappast något med deras service som AD. Var de otrevliga? Lurade de dig? Har de haft sönder din klocka? Var servicen dålig? Din kommentar grundar sig ju på att de inte passar just dig. Men knappast något med kvaliteten som de erbjuder.

Men det är ju som att vara arg över att en AD som säger att de är vänligast i Värmland inte är vänliga för att de inte ger en kram till alla kunder. 🤷🏻‍♂️ Tycker du jämför äpplen och apelsiner.
Missade detta svaret.
Vänta lite nu, hur vet du det och vad grundar du detta på egentligen? Nu tar vi det lugnt så ska jag förklara mig, så går vi vidare sen. Ok? :)
Om jag tycker att servicen inte alltid varit så bra mot mig där så får jag väl tycka det? Nej de har inte gjort sönder något för mig, men service och bemötande är väl något man själv upplever, inte något faktamässigt? Det låter nästan som du jobbar där. :)

Jag har bott i sthlm ganska länge och har ett jobb där jag träffar rätt förmögna människor som ägare och styrelse i diverse bolag. Jag tycker bara jag blir bättre bemött och känner mig mer hemma bland vissa av toppen av svenskt näringsliv än vissa wannabees inne på dessa butiker. Även om jag jobbar med kavaj/kostym så går jag som många andra mer ledigt klädd på helger.

Exempel: Vill inte gå in på detaljer vad de sagt eller betett sig, men en gång kom jag in ganska ledigt klädd efter träning med jeans tröja och träningsväska och blev bemött som kusinen från landet som ändå inte hade råd att betala för någon klocka där inne. En annan gång kom jag med kostym efter jobbet och blev fantastiskt behandlad, tog fram kaffe, tog fram flera andra klockor till mig som jag inte ens bett om för de trodde de kanske skulle passa mig. Jag ogillar bara den typen av service oavsett om det är klockor eller bilar som säljs. Då måste jag väl få tycka det?

Och som jag sagt är flera där inne jättetrevliga och behandlar säkert alla lika, jag har säkert haft otur när jag stött på någon på nymans på en dålig dag, och vem vet, kanske är det mitt fel. ;)

Det var bara en reflektion som jag skrev ovan vad jag kan störa mig på, men ska lära mig att uttrycka mig lite annorlunda framöver för att inte trampa någon på tårna. :)

Allt gott!

Exempel: Vill inte gå in på detaljer vad de sagt eller betett sig, men en gång kom jag in ganska ledigt klädd efter träning med jeans tröja och träningsväska och blev bemött som kusinen från landet som ändå inte hade råd att betala för någon klocka där inne. En annan gång kom jag med kostym efter jobbet och blev fantastiskt behandlad, tog fram kaffe, tog fram flera andra klockor till mig som jag inte ens bett om för de trodde de kanske skulle passa mig. Jag ogillar bara den typen av service oavsett om det är klockor eller bilar som säljs. Då måste jag väl få tycka det?
Givetvis. Det du nämner ovan är ju mer sakligt och ett bra exempel på varför du är missnöjd. Det andra runt omkring upplevdes mer som ett allmänt tyckande. Men som sagt oavsett vem och hur man är klädd så är det A&O att ge och få ett trevligt bemötande. 🙂

Edit: såg nu. Nej, har inget annat än en kundrelation till Nymans/Krons. Vissa besök har varit bättre och vissa har varit sämre. Men det är extremt mycket diss i tråden som bygger på kundens egna höga förväntningar och som inte alltid är rimligt eller sakligt, mer tyckanden. Baserat på vad som skrivs här så är det omöjligt för någon AD att leva upp till 135 sidor med personliga preferenser. 😀

Senast ändrad:
Missade detta svaret.
Vänta lite nu, hur vet du det och vad grundar du detta på egentligen? Nu tar vi det lugnt så ska jag förklara mig, så går vi vidare sen. Ok? :)
Om jag tycker att servicen inte alltid varit så bra mot mig där så får jag väl tycka det? Nej de har inte gjort sönder något för mig, men service och bemötande är väl något man själv upplever, inte något faktamässigt? Det låter nästan som du jobbar där. :)

Jag har bott i sthlm ganska länge och har ett jobb där jag träffar rätt förmögna människor som ägare och styrelse i diverse bolag. Jag tycker bara jag blir bättre bemött och känner mig mer hemma bland vissa av toppen av svenskt näringsliv än vissa wannabees inne på dessa butiker. Även om jag jobbar med kavaj/kostym så går jag som många andra mer ledigt klädd på helger.

Och som jag sagt är flera där inne jättetrevliga och behandlar säkert alla lika, jag har säkert haft otur när jag stött på någon på nymans på en dålig dag, och vem vet, kanske är det mitt fel. ;)

Det var bara en reflektion som jag skrev ovan vad jag kan störa mig på, men ska lära mig att uttrycka mig lite annorlunda framöver för att inte trampa någon på tårna. :)

Allt gott!
Upplever samma sak, känns rätt lustigt att en 25 årig butiksarbetare synar dig nerifrån och upp och gör någon slags bedömning. Jag är dock rätt säker på att detta inte är något butiken önskar utan ett beteende som kan finnas hos enskilda individer. Vill dock lyfta att jag överlag är nöjd med Nymans även om Krons generellt haft mer avslappnad känsla i butiken.

Tråden har spårat ur totalt nu senaste sidorna. Undrar om det finns folk (och fä) här som på verkligaste allvar tror att det är ett seriöst precisionsarbete att serva ett standard-urverk. Oj vad svårt det blir med alla avancerade glas som finns på marknaden i dag (för de vanliga dinkor som här har diskuterats). För att inte tala om packningar. Klockan måste vara vattentät för alla svåra dyk som ska utföras i Thailand nu snart.

Det är inte rymdfärjor som ska servas.

Utöva din kundmakt gott folk
Yonsson: Packningen? Hur många hundra varianter finns det?

Lämna de märkestrogna verkstäderna gott folk; det finns en stor värld där utanför.
Kanske, nästan som i bilbranschen?

1: Det finns MÅNGA olika packningar. Det går såklart mäta upp en bakboettpackning men glas & krona kan vara luriga. På skoj kan du ju försöka hitta packningar till en PAM111 (som har ett lätt verk att serva). Flera märken byter krona istället för kronpackning. För att inte prata om visare och risken att de inte går att få dit igen.

2: Vi tar Karlund som exempel. De har 30st urmakare som arbetar heltid med att serva enbart Rolex. De är auktoriserade på att serva annat också men hinner inte då de prioriterar Rolex.

3: Risk vs reward. Om du inte kan säkerställa ett bra arbete riskerar du en missnöjd kund. Som säkerhet kan du utelämna garanti vilket inte heller är optimalt.

Men nu är ju detta en tråd med väldigt många bevakare och diskussionen har svävat ut långt från ämnet.

Säljarna i London håller en helt annan klass än de gör här i Sverige i min erfarenhet. Jag känner alltid att om de i butikerna i Sverige med säkerhet vet att de inte kommer sälja så är det ofta lite arrogant bemötande och korta svar på frågor. I London var jag runt överallt och alla ville sälja, vilket märktes, men det kändes då också som att de hade mer respekt för en. På Rolex Harrods pratade jag först i 20 minuter med ett säljbiträde om min samling, mina mål, vad jag gör på fritiden, plugg, etc. Sen fick jag sitta ner och prova dels lite klockor som inte var till salu som Submariner, men även några olika klockor som hon kunde sälja till mig där och då som två Datejust, en Air King och en Explorer 40mm. Jättebra bemötande och jag uttryckte att jag bara var intresserad av Datejust med fluted bezel. 10/10 erfarenhet, något helt annat än här hemma.

Även på Watches of Switzerland var bemötandet i toppklass. Pratade med säljare på Omega, Rolex, och fick testa lite pre owned klockor och pratade även där i säkert 30 minuter med en säljare som uppskattade min entusiasm och förklarade att han mer än gärna hjälper även de som inte kommer in med intentionen att köpa, för ett bra bemötande och relation kan ju leda till att personen kommer tillbaka.

Lite annat mindset kändes det som i London jämfört med mina erfarenheter här i Sverige.

Säljarna i London håller en helt annan klass än de gör här i Sverige i min erfarenhet. Jag känner alltid att om de i butikerna i Sverige med säkerhet vet att de inte kommer sälja så är det ofta lite arrogant bemötande och korta svar på frågor. I London var jag runt överallt och alla ville sälja, vilket märktes, men det kändes då också som att de hade mer respekt för en. På Rolex Harrods pratade jag först i 20 minuter med ett säljbiträde om min samling, mina mål, vad jag gör på fritiden, plugg, etc. Sen fick jag sitta ner och prova dels lite klockor som inte var till salu som Submariner, men även några olika klockor som hon kunde sälja till mig där och då som två Datejust, en Air King och en Explorer 40mm. Jättebra bemötande och jag uttryckte att jag bara var intresserad av Datejust med fluted bezel. 10/10 erfarenhet, något helt annat än här hemma.

Även på Watches of Switzerland var bemötandet i toppklass. Pratade med säljare på Omega, Rolex, och fick testa lite pre owned klockor och pratade även där i säkert 30 minuter med en säljare som uppskattade min entusiasm och förklarade att han mer än gärna hjälper även de som inte kommer in med intentionen att köpa, för ett bra bemötande och relation kan ju leda till att personen kommer tillbaka.

Lite annat mindset kändes det som i London jämfört med mina erfarenheter här i Sverige.

Var i London i höstas och gick också runt till ett par klockbutiker och upplevde samma bemötande som dig. Förklarade direkt att jag bara var ute efter att titta och prova, men inte köpa. De hade inte någon något emot och tyckte absolut att jag skulle prova både det ena och andra när jag ändå var inne. Hos JLC Bond Street så tyckte man även att det var bra att inte spontanköpa (säljaren påpekade att många i London har möjligt att göra det) utan gärna komma in flera gånger och prova, så man är säker på att det man köper blir rätt.

Hos Bucherer vid Covent Garden skulle jag bara prova en Tudor FXD, men blev kvar minst 45min. Hade ett väldigt trevligt samtal med en säljare och vi pratade givetvis mycket klockor, både nytt och vintage och även lite annat. En annan anställd passade upp sambon med förfriskningar och tilltugg så alla var nöjda och glada. :)

Vardagligt klädd utan tecken på djupa fickor. ;)

Hiss till Swatch Group Nordic och deras urisar!
Skickade in min AT Skyfall i början av mars. Fick veta att helservice krävdes och uppskattad hanteringstid var cirka sex-åtta veckor.
Döm till min förvåning när klockan en och en halv vecka senare är klar. Råkade ha ärenden i huvudstaden veckan efter och frågade om det fanns möjlighet att hämta klockan på plats, vilket gick jättebra. Bra kommunikation per mail och trevligt bemötande på plats, topp service!
b6d485529ae6b60f5802e8ffbc3e3424.jpeg

Skickade in min AT Skyfall i början av mars. Fick veta att helservice krävdes och uppskattad hanteringstid var cirka sex-åtta veckor.
Döm till min förvåning när klockan en och en halv vecka senare är klar. Råkade ha ärenden i huvudstaden veckan efter och frågade om det fanns möjlighet att hämta klockan på plats, vilket gick jättebra. Bra kommunikation per mail och trevligt bemötande på plats, topp service!
Kan skriva under att Swatch Group i Stockholm är kanon!

kul att höra! Har haft kontakt med en av deras mest erfarna urmakare på omega för stöd i vissa urmakerifrågor och köpt lite verktyg av hans privata delar. Verkligen en toppenkille.

Tillbaka
Topp