• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Scipio

Patek
2-Faktor
Varför heter de uret vintage? De flesta klockor är nyare. Selekterar man på att bara få se klockor tillverkade före 2006 kommer det inte upp många. Jag tror jag varit inne på deras hemsida för flera år sedan. Då hade de enbart vintage men nu verkar de mest likna outletbutikerna. Ska de få min tid får de förbättra sökfunktionerna. Att de har 14 dagars öppet köp förväntar jag mig för så har de allra flesta, men det rättfärdigar inte om de fått en kund att fatta beslut om köp på falska grunder.
 

Tn__9

Breitling
2-Faktor
Hiss till Krons! Mailade på morgonen och frågade om de hade tid att hjälpa mig med att förlänga länken på en bb58 samma dag. Inga problem fick jag till svar.
Sagt och gjort kliver jag dit några timmar senare och blir otroligt väl bemött, får den hjälp jag behöver (ett liten grej iof, men ack så viktig) utan några krusiduller. Och sen var det tack för idag.

Var på förhand lite orolig med tanke på vad jag läst här hur olika ADs beter sig, men det var ju inga konstigheter
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu ser jag det något utifrån men jag har väl sett det som självklart att man får exempelvis en länk justerad eller motsvarande småsaker utan krångel, otrevligheter eller orimligt stor kostnad.

Har nivån blivit sån att det är nåt utöver det vanliga och överraskande positivt om så sker? Lite skrämmande isf.
 

Tn__9

Breitling
2-Faktor
Jag har inte några stora erfarenher av hur det funkar egentligen, så det kanske var ett onödigt inlägg. Jag ville som sagt mest dela min upplevelse för att bidra till nyanserna av vad som stundtals framkommit här om dyra priser, snoffsighet m.m. :)
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Jag har inte några stora erfarenher av hur det funkar egentligen, så det kanske var ett onödigt inlägg. Jag ville som sagt mest dela min upplevelse för att bidra till nyanserna av vad som stundtals framkommit här om dyra priser, snoffsighet m.m. :)
Ingen fel att dela, det som tråden är till för 😊, men ”ad klimatet” har delvis ändrats de sista åren från självklar service till att man får dra ned brallan 🥲
 
Nu ser jag det något utifrån men jag har väl sett det som självklart att man får exempelvis en länk justerad eller motsvarande småsaker utan krångel, otrevligheter eller orimligt stor kostnad.

Har nivån blivit sån att det är nåt utöver det vanliga och överraskande positivt om så sker? Lite skrämmande isf.
Det skiftar väldigt, så absolut inget man kan ta för givet att få denna typ av service som nämns- Rydbergs Ur i Helsingborg ville te.x ha sju hundra spänn
 
Tycker att Nymans gör ett bra jobb! tydligt att de uppmuntrar klockintresserade. Barnen hade ryckt lite i länken på en av mina klockor och de tryckte till den och fixade claspen. Såna smågrejer utan att ta betalt gör att jag helst går dit
 

giovanco

Breitling
Hej!

Long time lurker här - första posten. Kul och intressant forum.

Jag har läst otroligt mycket bra omdömen om herr Werner Koch på Hornsgatan, därför valde jag också denne för full genomgång och service av min Omega Constellation från 1960. Jag undrar om jag kan vara den enda som inte upplevde allt fullt så bra som man läst här, kanske hade han oflyt med min klocka?

Den gick skapligt innan service, runt +10 ungefär och OK gångreserv, ca 45 timmar. En vacker dag slutade den bara att gå, varpå jag lämnade in den.

Efter service går den +20. Gångreserven sämre än innan trots byte av fjäder, omkring 38 timmar idag. Det tråkigaste är att han relumat visarna, och gjorde dessutom ett rätt dåligt jobb med lite kladd på visarna. Jag har läst, och märkte själv att han kan vara lite knepig. Jag tog honom på rätt sätt från början och jag fick hans plusmeny med guidad tur i verkstaden, han visade allt och pratade om allting då han märkte att jag själv var intresserad.

Försökte att leva med detta, men till slut kände jag att jag ändå behöver kontakta Werner och prata med honom om detta, vilket jag gjorde. Han tog det på ett bra sätt, han värdesätter mig som kund och han vill att jag skall vara nöjd sa han. Jag klappade givetvis medhårs, och förklarade att det tog emot rejält att behöva kontakta honom med detta issue, men han välkomnade mig tillbaka för att rätta till detta, vilket så klart kändes bättre för mig.

En smula förvånad över detta. Jag var tydlig med att jag inte ville att klockan skulle poleras, och det hade han full koll på, tänkte inte på att säga att visarna inte ska röras heller. Borde kanske nämnt det, men tog för givet att han hade koll på detta också, speciellt eftersom jag varit rätt noga med övriga detaljer.

Han har fortfarande mitt förtroende, jag friar hellre än fäller. Så det är inte en diss, men inte heller en hiss.
Någon som upplevt något liknande hos honom? Hur hade ni själva gjort?

Bild på klockan i fråga :) Ref 14381.

På bild 2 (riktigt dålig kvalitet på bilden tyvärr) så ser man klumpen med lume.

OM.jpg


om2.jpg
 

Dahlc

Panerai
2-Faktor
Tycker Breitlingbutiken på Biblioteksgatan förtjänar en tumme upp. Bemötande, servicegrad och lokal i toppklass.
 

Hammars

Omega
Hej!

Long time lurker här - första posten. Kul och intressant forum.

Jag har läst otroligt mycket bra omdömen om herr Werner Koch på Hornsgatan, därför valde jag också denne för full genomgång och service av min Omega Constellation från 1960. Jag undrar om jag kan vara den enda som inte upplevde allt fullt så bra som man läst här, kanske hade han oflyt med min klocka?

Den gick skapligt innan service, runt +10 ungefär och OK gångreserv, ca 45 timmar. En vacker dag slutade den bara att gå, varpå jag lämnade in den.

Efter service går den +20. Gångreserven sämre än innan trots byte av fjäder, omkring 38 timmar idag. Det tråkigaste är att han relumat visarna, och gjorde dessutom ett rätt dåligt jobb med lite kladd på visarna. Jag har läst, och märkte själv att han kan vara lite knepig. Jag tog honom på rätt sätt från början och jag fick hans plusmeny med guidad tur i verkstaden, han visade allt och pratade om allting då han märkte att jag själv var intresserad.

Försökte att leva med detta, men till slut kände jag att jag ändå behöver kontakta Werner och prata med honom om detta, vilket jag gjorde. Han tog det på ett bra sätt, han värdesätter mig som kund och han vill att jag skall vara nöjd sa han. Jag klappade givetvis medhårs, och förklarade att det tog emot rejält att behöva kontakta honom med detta issue, men han välkomnade mig tillbaka för att rätta till detta, vilket så klart kändes bättre för mig.

En smula förvånad över detta. Jag var tydlig med att jag inte ville att klockan skulle poleras, och det hade han full koll på, tänkte inte på att säga att visarna inte ska röras heller. Borde kanske nämnt det, men tog för givet att han hade koll på detta också, speciellt eftersom jag varit rätt noga med övriga detaljer.

Han har fortfarande mitt förtroende, jag friar hellre än fäller. Så det är inte en diss, men inte heller en hiss.
Någon som upplevt något liknande hos honom? Hur hade ni själva gjort?

Bild på klockan i fråga :) Ref 14381.

På bild 2 (riktigt dålig kvalitet på bilden tyvärr) så ser man klumpen med lume.

OM.jpg


om2.jpg
Har träffat honom en del privat då vi båda tycker om äldre verktyg. Jag skruvar gärna Unitas verk. Han är som många riktigt duktiga hantverkare lite egen. Men en väldigt bra människa.
 

giovanco

Breitling
Har träffat honom en del privat då vi båda tycker om äldre verktyg. Jag skruvar gärna Unitas verk. Han är som många riktigt duktiga hantverkare lite egen. Men en väldigt bra människa.
Håller med, vid all kontakt - speciellt nu efter servicen har han varit supertrevlig och hjälper mig med mitt ”bekymmer” för tillfället.

Blev endast lite förvånad att det blev som det blev när jag har förstått att han är en otroligt duktig urmakare. Han bytte fjäder, men fick ej tillbaka den gamla i en påse, dock fick jag tillbaka en annan utbytt del. Brukar man inte få tillbaka alla bytta delar? Oviktigt egentligen men om det är standard procedur så undrar jag i så fall varför jag inte fick den gamla med i påsen? Ingen film fick jag heller. Men det skulle han ordna nu. Jag undrar om han var stressad vid arbetet av just min klocka eller något. Som sagt, detta är ingen diss. Som jag skrev tidigare så har han fortfarande mitt fulla förtroende trots det inträffade :)
 

gurki

Omega
2-Faktor
Hej!

Long time lurker här - första posten. Kul och intressant forum.

Jag har läst otroligt mycket bra omdömen om herr Werner Koch på Hornsgatan, därför valde jag också denne för full genomgång och service av min Omega Constellation från 1960. Jag undrar om jag kan vara den enda som inte upplevde allt fullt så bra som man läst här, kanske hade han oflyt med min klocka?

Den gick skapligt innan service, runt +10 ungefär och OK gångreserv, ca 45 timmar. En vacker dag slutade den bara att gå, varpå jag lämnade in den.

Efter service går den +20. Gångreserven sämre än innan trots byte av fjäder, omkring 38 timmar idag. Det tråkigaste är att han relumat visarna, och gjorde dessutom ett rätt dåligt jobb med lite kladd på visarna. Jag har läst, och märkte själv att han kan vara lite knepig. Jag tog honom på rätt sätt från början och jag fick hans plusmeny med guidad tur i verkstaden, han visade allt och pratade om allting då han märkte att jag själv var intresserad.

Försökte att leva med detta, men till slut kände jag att jag ändå behöver kontakta Werner och prata med honom om detta, vilket jag gjorde. Han tog det på ett bra sätt, han värdesätter mig som kund och han vill att jag skall vara nöjd sa han. Jag klappade givetvis medhårs, och förklarade att det tog emot rejält att behöva kontakta honom med detta issue, men han välkomnade mig tillbaka för att rätta till detta, vilket så klart kändes bättre för mig.

En smula förvånad över detta. Jag var tydlig med att jag inte ville att klockan skulle poleras, och det hade han full koll på, tänkte inte på att säga att visarna inte ska röras heller. Borde kanske nämnt det, men tog för givet att han hade koll på detta också, speciellt eftersom jag varit rätt noga med övriga detaljer.

Han har fortfarande mitt förtroende, jag friar hellre än fäller. Så det är inte en diss, men inte heller en hiss.
Någon som upplevt något liknande hos honom? Hur hade ni själva gjort?

Bild på klockan i fråga :) Ref 14381.

På bild 2 (riktigt dålig kvalitet på bilden tyvärr) så ser man klumpen med lume.

OM.jpg


om2.jpg
Jag hade inte accepterat att han re-lumar visare utan godkännande, låter och ser riktigt illa ut. Tråkigt!

Känns som ngt man gjorde för många år sedan innan folk visste bättre.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Vill hissa Bravur Watches för en exemplarisk kundservice hela vägen.
Kul att bli uppdaterad i processen, från att klockan byggs ihop till att den är färdig för att skickas.
Det är även givande att kunna ställa frågor direkt till en tillverkare.
Det märks att Bravur brinner för det dom gör.
1711189720603.jpeg
 

giovanco

Breitling
Jag hade inte accepterat att han re-lumar visare utan godkännande, låter och ser riktigt illa ut. Tråkigt!

Känns som ngt man gjorde för många år sedan innan folk visste bättre.
Yes, håller med att det inte ser bra ut, det ser dock värre ut på bild än i verkligheten men det spelar ingen roll. Han skall åtgärda detta. Finns inte så mycket annat att göra åt saken så här i efterhand oavsett. Blev bara så förvånad att han som är så omtalad här på forumet inte har koll på detta. Gissar att en stor del av hans kunder ändå är ”klocknördar” sju resor värre än jag som hade gått i taket för detta. Har förstått att han gjorde detta i all välmening, gamla lumen var riktigt risig och riskerade att lossna bitar av som sen ligger och skräpar innanför glaset sa han. Han såg det som självklart att reluma. Tror många här inte håller med.
 
Topp