• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Jag hänger på och hissar Farfars Klocka på Södermalm. Trevligt bemötande och prisvärd. Tog hand om och servade min 60-tals Omega Seamaster DeVille. Rekommenderas.

Diss till Krons Ur Pre-owned avdelning

1-2 veckors svarsintervall på mail duger inte. När jag väl får en något snabbare återkoppling efter en segdragen dialog med ursäkter om sent svar så visar det sig att klockan som jag skulle köpa är såld.

Vi kom överens om ett pris på måndagen och att klockan ska skickas till Nymans i Västerås, för att jag ska kunna plocka upp den där. På onsdagen får jag ett mail där det står att klockan såldes under söndagen. Nä ni får ta och snäppa upp er på den avdelningen om ni vill ha någon business framledes.

Jag har varit kund under en längre tid och gjort många trevliga affärer genom åren. Men det känns viktigt att komma med feedback när det blir för snurrigt.

Tycker vissa på både nymans och krons i sthlm har lite mkt överklassattityd (eller vill leka överklass). Rätt unga personer med dubbelknäppt kostym, tasseloafers och slips och hela kittet så att säga. Vissa är väldigt trevliga men vissa känns som de vill vara lite finare än vad de är (vad vet jag), men hade önskat lite mer geniun avslappnad service från vissa faktiskt.

Tycker vissa på både nymans och krons i sthlm har lite mkt överklassattityd (eller vill leka överklass). Rätt unga personer med dubbelknäppt kostym, tasseloafers och slips och hela kittet så att säga. Vissa är väldigt trevliga men vissa känns som de vill vara lite finare än vad de är (vad vet jag), men hade önskat lite mer geniun avslappnad service från vissa faktiskt.
samt att deras verkstad enbart servar märken som de själva saluför, lite dåligt kan man tycka.

Tror att dom har dresscode.

Tror att dom har dresscode.
Jo absolut och det är väl bra. Men kan ha kostym och slips på olika sätt (sen har inte alla slips heller). Minns själv när man var ny på jobbet att man själv också gärna gick lite bananas med allt, strumpor, bröstnäsdukar, slips osv. Men främst attityden jag stört mig på...hade vissa av dom varit ödmjuka och nere på jorden hade jag inte stört mig på det, men attityd + ung ålder + dubbelknäppt mörk kostym + slips + tasselloafers + vattankammad frisyr blir lite mkt för mig ibland :)

man ka ju å andra sidan tycka att de kanske kunde serva en oris med selitta, vilket de alltså inte gör.

Med tanke på nuvarande levtider dom har för service så är nog inte fokus på andra märken dom inte säljer.

Räkna sen in brist på urmakare, tid, tjänad krona och kostnader för delar.

Jo absolut och det är väl bra. Men kan ha kostym och slips på olika sätt (sen har inte alla slips heller). Minns själv när man var ny på jobbet att man själv också gärna gick lite bananas med allt, strumpor, bröstnäsdukar, slips osv. Men främst attityden jag stört mig på...hade vissa av dom varit ödmjuka och nere på jorden hade jag inte stört mig på det, men attityd + ung ålder + dubbelknäppt mörk kostym + slips + tasselloafers + vattankammad frisyr blir lite mkt för mig ibland :)

Ja, personligen kan jag knalla omkring i pyjamasbyxor både på jobb och fritid.
Jag äger en skjorta som jag har använt en gång.

samt att deras verkstad enbart servar märken som de själva saluför, lite dåligt kan man tycka.
Kraven på AD är oändliga. Likt @SWC skriver så finns det andra faktorer som spelar in.

@Wayne om det inte är GS som felar för att de inte har samma utbud som Rolex så klagar du på AD’s klädkod. Kanske dags att luta dig tillbaks och njuta av hobbyn istället? 😉

Om man inte är nöjd finns det ju andra alternativ som tur är. 🤔
Kan f ö inte tänka mig ett område med mer krävande kunder än i Bibliotekstan.

Kraven på AD är oändliga. Likt @SWC skriver så finns det andra faktorer som spelar in. Om man inte är nöjd finns det ju andra alternativ som tur är.

@Wayne om det inte är GS som felar för att de inte har samma utbud som Rolex så klagar du på AD’s klädkod. Kanske dags att luta dig tillbaks och njuta av hobbyn istället? 😉
jo det finns andra alternativ men de säger själva att de är en verkstad i världsklass men de servar inte ens ett ETA verk om inte märket saluförs där, det är inte en verkstad i världsklass.

jo det finns andra alternativ men de säger själva att de är en verkstad i världsklass men de servar inte ens ett ETA verk om inte märket saluförs där, det är inte en verkstad i världsklass.
Det är väl två olika saker? Det ena är utbudet och det andra är kvaliteten på servicen. Ett sätt att säkra kvaliteten på utfört jobb är väl genom att fokusera på saluförda märken och inte alla?

Det är väl två olika saker? Det ena är utbudet och det andra är kvaliteten på servicen. Ett sätt att säkra kvaliteten på utfört jobb är väl genom att fokusera på saluförda märken och inte alla?
Det går alltså bra att lämna in en sjöö Sandström för service men inte en oris, det är precis samma urverk, tycker inte du att detta är aningen skruvat??

Det är ju föga troligt att deras urmakare inte skulle ha kompetens att serva ditt selitta verk.

Tänk lite längre.. Om din klocka behöver krona, glas eller andra delar för att kunna lämna garantier.
Skulle det vara rimligt för dom att lagerhålla delar till ett 30-tal modeller/märken och dessutom modeller som ändrats under 10-20 år?

Lägg därefter till att man inte kan beställa original delar som icke auktoriserad.

Senast ändrad:
Det går alltså bra att lämna in en sjöö Sandström för service men inte en oris, det är precis samma urverk, tycker inte du att detta är aningen skruvat??
Förstår att det verkar omvänt. Som nämnts så med få urmakare och kostnad för arbete och reservdelar känns beslutet att konsekvent fokusera på saluförda märken rimligt. Vad är deras incitament att prioritera service på en Oris som de inte har någon relation till?

Det är ju föga troligt att deras urmakare inte skulle ha kompetens att serva ditt selitta verk.

Tänk lite längre.. Om din klocka behöver krona, glas eller andra delar för att kunna lämna garantier.
Skulle det vara rimligt för dom att lagerhålla delar till ett 30-tal modeller/märken och dessutom modeller som ändrats under 10-20 år?
Min lokala uris lagerhåller inte kronor, glas och annat som kan tänkas behövas, han beställer hem efter behov.

Det gör man definitivt om man är en ”verkstad i världsklass”

Kraven på AD är oändliga. Likt @SWC skriver så finns det andra faktorer som spelar in.

Om man inte är nöjd finns det ju andra alternativ som tur är. 🤔
Kan f ö inte tänka mig ett område med mer krävande kunder än i Bibliotekstan.
Haha, absolut. GS felar inte, gör sjukt snygga klockor.
Som jag skrev handlade det inte om dresscode, utan kanske en blandning av kläder och attityd hos vissa. Man måste väl få uttrycka in åsikt? :) Jag njuter, hoppas du också gör och inte läser in mer än behövs. ;)

Min lokala uris lagerhåller inte kronor, glas och annat som kan tänkas behövas, han beställer hem efter behov.

En lokal urmakare väljer sina jobb själv utefter vad han kan tänkas tjäna på det kontra tid det tar.
Har flera urmakare jag jobbar med och vissa av dom får sina delar av AD som säljer snett annars sourcar dom från andra som kan lösa.
Dock inte hållbart för en AD att lägga tid och resurser på när dom har högar av klockor från egna varumärken att prioritera.

Haha, absolut. GS felar inte, gör sjukt snygga klockor.
Som jag skrev handlade det inte om dresscode, utan kanske en blandning av kläder och attityd hos vissa. Man måste väl få uttrycka in åsikt? :) Jag njuter, hoppas du också gör och inte läser in mer än behövs. ;)
Fast åsikten har ju knappast något med deras service som AD. Var de otrevliga? Lurade de dig? Har de haft sönder din klocka? Var servicen dålig? Din kommentar grundar sig ju på att de inte passar just dig. Men knappast något med kvaliteten som de erbjuder.

Men det är ju som att vara arg över att en AD som säger att de är vänligast i Värmland inte är vänliga för att de inte ger en kram till alla kunder. 🤷🏻‍♂️ Tycker du jämför äpplen och apelsiner.

man ka ju å andra sidan tycka att de kanske kunde serva en oris med selitta, vilket de alltså inte gör.
Det där är ju en myt. Så fort du öppnar en klocka så riskerar du tätheten. Kan de inte få tag på packningar så innebär det antingen en risk för verkstan (som ger garanti) eller en risk för kunden (som inte kan få garanti). Då avstår de hellre.

Det där är ju en myt. Så fort du öppnar en klocka så riskerar du tätheten. Kan de inte få tag på packningar så innebär det antingen en risk för verkstan (som ger garanti) eller en risk för kunden (som inte kan få garanti). Då avstår de hellre.
jag har servat Longines hos en icke AD och de kunde få tag i packningar, glas och krona, allt original.

Fake it 'til you make it.

Hur de är klädda spelar mig noll roll.
De kan lufsa runt i blåställ gummistövlar och lantmännenkeps om de vill.

Ger de mig god service när jag besöker butiken (och givetvis kaffe ned mjölk) får de se ut hur de vill.
Även om även jag begriper att det är en klädkod arbetsgivaren har bestämt

Fake it 'til you make it.

Hur de är klädda spelar mig noll roll.
De kan lufsa runt i blåställ gummistövlar och lantmännenkeps om de vill.

Ger de mig god service när jag besöker butiken (och givetvis kaffe ned mjölk) får de se ut hur de vill.
Även om även jag begriper att det är en klädkod arbetsgivaren har bestämt
Hehe, så kanske det är, servicen är absolut allt det håller jag med om och tycker varit lite blandat med den varan både på krons och nymans för min del.

Finns en kille med mörkt hår på NK som är fantastiskt trevlig tycker jag, vet dock inte vad han heter. :)

Hehe, så kanske det är, servicen är absolut allt det håller jag med om och tycker varit lite blandat med den varan både på krons och nymans för min del.

Finns en kille med mörkt hår på NK som är fantastiskt trevlig tycker jag, vet dock inte vad han heter. :)
Att klaga på dåligt kundbemötande ska man.
Alla ska kunna förvänta sig bli propert bemötta i en butik sålänge man själv uppträder korrekt.

Blir man inte det säger du givetvis ifrån.
Vad är det med folk som tycker servicen är skit och ändå inte reser sig upp och går ut?

Tråden har spårat ur totalt nu senaste sidorna. Undrar om det finns folk (och fä) här som på verkligaste allvar tror att det är ett seriöst precisionsarbete att serva ett standard-urverk. Oj vad svårt det blir med alla avancerade glas som finns på marknaden i dag (för de vanliga dinkor som här har diskuterats). För att inte tala om packningar. Klockan måste vara vattentät för alla svåra dyk som ska utföras i Thailand nu snart.

Det är inte rymdfärjor som ska servas.

Utöva din kundmakt gott folk
Yonsson: Packningen? Hur många hundra varianter finns det?

Lämna de märkestrogna verkstäderna gott folk; det finns en stor värld där utanför.
Kanske, nästan som i bilbranschen?

Tillbaka
Topp