• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Jag har också hört lite olika.. beror kanske på vem man får service av. Jag köper att man betalar lite mer än Chrono24 eller Blocket, dom lämnar ju trots allt 12 månaders garanti på klockorna.
Nämn en handlare som INTE ger minst 1 års garanti. Dessutom är inte allt de säljer nyservat så att ta betalt för service på klockor utan servicebehov känns ju inte OK.

Hissa!
Besökte Krons i PK-huset och fick ett väldigt fint bemötande av Margareta. Kommer alltid gå till henne för mina AD köp.
Margareta pa Krons blev jag tipsad om av en medlem har. Haller med dig. Mycket trevlig och kunnig. Dessutom har hon gott kaffe och choklad....
Tyvarr kunde hon inte losa det jag ville ha,sa personligen har jag inte gjort nagon affar med henne,men tittar anda alltid in och halsar nar jag ar i Stockholm.
Rekomenderas varmt aven av mig.

Tänkte passa på dissa Bo Berggren som i mina ögon halvt försökte blåsa min syster på 1200 spänn för ett batteribyte och trycktest. Alltså inte täthets-service inkluderat bara trycktest.

Som tur var, ringde hon snabbt mig och frågade om det var rimligt varpå jag sa åt henne att lämna butiken och tacka för sig.
Bad henne istället ringa Engströms i Jönköping vilket hon gjorde och dessa begärde inte ens hälften av den summa Bo Berggren ville ha.

Självklart kan man resonera att Bo Berggren har dyrare hyra, mycket dyrare, men 1200 kronor för den tjänsten är fanimej orimligt.

Diss: Bo Bergren
Hiss: Engströms Ur i Jönköping

Vill hylla Eriksons Urhandel i Sundbyberg 🙏 topklass! 10/10 i betyg! Det är mer än enbart ett klockköp det är en upplevelse! 😍

Bilagor

• IMG_20210612_113937.jpg
    IMG_20210612_113937.jpg
    1.3 MB · Visningar: 80
  • IMG_20210612_102916.jpg
    IMG_20210612_102916.jpg
    369.1 KB · Visningar: 76
Har köpt klockor på div ställen men en butik som sticker ut i mina ögon är Erikssons Urhandel, bra kundbemötande , positivt attityd gentemot kunderna etc.
Helt enkelt ett ställe där du får den service du förtjänar som kund.
Nästa Urköp kan ni ju gissa vart jag inhandlar.
Tjo.................

Tänkte passa på dissa Bo Berggren som i mina ögon halvt försökte blåsa min syster på 1200 spänn för ett batteribyte och trycktest. Alltså inte täthets-service inkluderat bara trycktest.

Som tur var, ringde hon snabbt mig och frågade om det var rimligt varpå jag sa åt henne att lämna butiken och tacka för sig.
Bad henne istället ringa Engströms i Jönköping vilket hon gjorde och dessa begärde inte ens hälften av den summa Bo Berggren ville ha.

Självklart kan man resonera att Bo Berggren har dyrare hyra, mycket dyrare, men 1200 kronor för den tjänsten är fanimej orimligt.

Diss: Bo Bergren
Hiss: Engströms Ur i Jönköping
Jag har ingen erfarenhet av Bo Berggren och inget egentligt intresse av att gå dit. Men försökte de blåsa med att säga att tryck och täthetsservice är samma sak eller är det mer priset som stör? Om det är det senare så tycker jag det är en konstig diss. Då kanske det är rimligare att se vad Nymans tvärsöver tar för att veta marknadpriset i det området(?).
Sedan kan man argumentera om det är prisvärt eller inte men det är OT.

Uppdatering från GBG :) .
Märks att det var ett tag sedan jag var runt i butikerna i GBG, samtliga butiker hade bytt ut en del personal sedan sist.

Jarl Sandin:
Provade nya Breitling Super Chronomat. Trevligt bemötande från en kille jag inte pratat med tidigare. Ärligt och lätt snack om olika modeller, Breitlings möjliga plan framåt osv.

Bergströms: Även där en för mig ny säljare som var trevlig och kunnig. Tyvärr inga av de nya Tudor-modellerna i butiken än. Börjar undra om de är nedprioriterade vad gäller tilldelning inom kedjan för de har sällan nya modeller inne. Dock trevligt, som vanligt. Lite segt att man måste in i butiken för att höra om de fått in nya modeller, de är sällan i skylten.

Magnussons ur
Ny kille även där. Provade nya GS-kvartsaren. Inget direkt säljsnack vilket inte heller efterfrågades. Rolig var han också.

Klockmaster Hansson
Alltid en fröjd att besöka dem. Klart härligast atmosfär av butikerna i GBG, oftast ganska lugnt i butiken också så den där säljstressen/löpande band-känslan man kan uppleva i andra butiker känns obefintlig.
Klockmaster köpte jag av vid Seiko-driven du tipsade om @yonsson för nån månad sen och det var en jättebra upplevelse på distans. Saknades en instruktionsbok till min Arnie och det löstes snabbt som attan. Bra och trevlig kommunikation.

En ordentlig jäkla hiss på @KRONS för fenomenal service från att jag skrev upp mig på listan till upphämtning idag. Skönt gafflande, koll på kölista för en annan pjäs och roligt att få känna och klämma på lite annat gôtt. Trevligt bemötande som vanligt!

Det enda ”negativa” med butiken är att om det är för mycket folk så blir det lätt trångt och helhetsupplevelsen blir inte lika bra….. men idag var det bra.

Två jag besökt senaste tiden är Rob och Erikson
Måste hissa båda!

Erikson då jag va där och hämta ut Passaround klockan. Super bra bemötande och frågade efter jag betalt om jag hade lust att kika på nått annat vilket jag gjorde. Kan inget annat än säga att dom är supertrevliga!

Rob va jag inne hos då jag ville kika på en Hublot. Provade en Classic Fusion och fick väldigt bra svar på mina frågor. Bästa va ju ändå när säljaren sa ”men om du gillar den måste du bara se den här” och plockar fram en Big Bang Unico Sapphire bakom disken som jag får i handen för att ta en närmre titt!
Tyckte det var sjukt läckert av han att känna av att man innerst inne är en entusiast och uppskattar hantverket! Riktigt kul bemötande måste jag säga :D

Att en säljare / AD visar intresse / engagemang och skapar köplust borde ju ändå ses som "bare minimum"?

Detta är nästan standard i andra brancher. Känns därför lite lustigt att "Hissa" något som borde vara självklart 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Borde och borde. Nu är det väl tyvärr inte så i den här branschen. Oengagerad personal, halvtaskigt bemötande, etc. är väl nästan vanligare än motsatsen när det gäller klockor. Som dåliga bilhandlare som bara lever på tjänstebilskunderna och inte kunde bry sig mindre om en själv som vanlig privatköpare. Är väl så att många klockhandlare levt gott på gråhandlare och kineser med påsar av kontanter så att du som vanlig köpare mest är en besvärlig sidoeffekt av att behöva ha butiken öppen.

Borde och borde. Nu är det väl tyvärr inte så i den här branschen. Oengagerad personal, halvtaskigt bemötande, etc. är väl nästan vanligare än motsatsen när det gäller klockor. Som dåliga bilhandlare som bara lever på tjänstebilskunderna och inte kunde bry sig mindre om en själv som vanlig privatköpare. Är väl så att många klockhandlare levt gott på gråhandlare och kineser med påsar av kontanter så att du som vanlig köpare mest är en besvärlig sidoeffekt av att behöva ha butiken öppen.
Fast utgår man från denna tråd, så verkar ändå de flesta ha en bra AD upplevelse

Tror knappast den är direkt statistiskt signifikant... Jag har bara skrivit positiva upplevelser här men oftast när man kliver in hos en AD är det ju inte en superkul upplevelse ärligt talat. YMMV dock.
De missnöjda brukar låta mest på nätet, så jag ser det ändå som ett bra betyg att de flesta verkar ha en bra AD upplevelse

Tror knappast den är direkt statistiskt signifikant... Jag har bara skrivit positiva upplevelser här men oftast när man kliver in hos en AD är det ju inte en superkul upplevelse ärligt talat. YMMV dock.
Blir sällan jag superimponerad när jag varit hos AD, vare sig som spekulant eller köpare. Jobbar i liknande bransch, är säkert yrkesskadad men asså, klockmänniskor verkar ha väldigt låga tankar om sig själva när merförsäljning, prisbildsetablering/förskjutning och ”hej” gör att man hissar någon.

Senast ändrad:
Eller när man får... Testa en klocka 😬
Det bästa är när folk får "testa" en herrejössesdyr klocka. Är ju schysst, liksom. Men det etablerar också att klockan man faktiskt kom in för är väldigt överkomlig i pris. Funkar inte varje gång, men det är ett säött att bädda för ett bra avslut vart det lider.

Sen är det inget fel på ovan, jag tycker det är rätt trevligt när folk sköter sina jobb. Men det är kanske inte värd en hiss?

Min erfarenhet är att det beror på vad för klocka man kollar på/tänker köpa. Är du ute efter en svårsåld och opopulär klocka så är AD väldigt trevlig. Är det en lättsåld och populär klocka så är AD inte lika trevlig alls.

Fast utgår man från denna tråd, så verkar ändå de flesta ha en bra AD upplevelse
Sverige utan asiatiska turister ar for litet for att kunna vara hur dryg som helst ar min gissning. Speciellt om kunden efterfragar nagot som inte saljer sig sjalvt ( Rolex AP PP )
Vi far hoppas att det haller i sig aven efter att granserna oppnats igen.

Dagens hiss går till Nymans Ur i Stockholm för ett trevligt och proffsigt bemötande. Tog äntligen tummen ur röven och svängde förbi dem för att se om de snabbt kunde justera länken. Slutade med ett gott snack, justerad länk samt att jag blev hemskickad med en klockpouch.

IMG_3335.JPG

Senast ändrad:
Bjöd de på justeringen?
Ja, det gjorde de! Men jag är rätt så säker på att det är någon typ av ny ''common practice'' hos AD; alltså att de inte får ta ut en avgift för länkjustering på en Rolex oavsett vilken AD du kliver in på runt om i världen. Fick höra detta av en kollega förra året som var inne på Bergströms Ur i Uppsala och fick sin länk justerad. Han förväntade sig inte att det skulle vara gratis och då fick han det berättat. Någon som är mer insatt får jättegärna rätta mig om jag har fel.

Bergströms Malmö - DISS
Jag har varit där ett par gånger och kollat samt ställt frågor. Det finns en(blond) tjej som jobbar där som har alltid varit trevlig och hjälpsam .Jag tog med en kompis som köpte en Rolex Oyster , tjejen gjorde ingen besviken - hon gav bästa servicen och upplevelsen som man ska ha i samband med köp av en ny klocka. Gick in igen skulle fråga om en 214270 samt en Speedy 005, kom fram en kille som verkade besvärad (mitt i lunchen typ) och svarade väldigt kort men hans ton och korta svar blev nästan otrevligt .Fick en dålig magkänsla med en gång och gick därifrån.Kommer aldrig sätta min fot där inne igen. Köpte från Royal Wastches i Göteborg istället.

Royal Watches Göteborg - HISS
Väldigt trevliga killar , raka i sin kommunikation, hjälpsamma. Har köpt från de och fick hjälp med mina frågor även efter köpet. Kommer att handla där igen om möjlighet ges.
Rekommenderas varmt.

Chrono.dk- Thomas Fleron - HISS
Lärde känna Thomas 2012 när jag köpte min första Speedy. Det blev fler klockor sen dess ( flipparsjuka ) och får ALLTID så himla bra bemötande och service, rekommendationer , mm
Har inte en enda gång varit besviken. Kommer att köpa fr honom igen om möjlighet ges.
Rekommenderas varmt .

Tillbaka
Topp