• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Ja, det gjorde de! Men jag är rätt så säker på att det är någon typ av ny ''common practice'' hos AD; alltså att de inte får ta ut en avgift för länkjustering på en Rolex oavsett vilken AD du kliver in på runt om i världen. Fick höra detta av en kollega förra året som var inne på Bergströms Ur i Uppsala och fick sin länk justerad. Han förväntade sig inte att det skulle vara gratis och då fick han det berättat. Någon som är mer insatt får jättegärna rätta mig om jag har fel.
Och du behövde inte visa cert? Vissa ADs ( Krons) gör det endast om du har med dig certet

Och du behövde inte visa cert? Vissa ADs ( Krons) gör det endast om du har med dig certet
Intressant. När jag var in och fick min Rolex justerad på @Nymans Ur 1851 så frågade de om cert:et (och kollade om serienummer matchade). Som tur var hade jag cert:et med mig, mest på känsla att det kanske skulle behövas.

Har aldrig blivit tillfrågad om cert på nån annan klocka (på Nymans Ur eller annanstans), då jag fått länk justerad eller band bytt utan kostnad. När jag lämnat in klockor för garantiärenden eller service så har jag självklart haft cert med, men inte annars.

Kanske inte var klädd bra nog för en Sky-Dweller 🙂

Undvik Merci! Den franska tillverkaren gör, bland mycket annat, retroinspirerade klockor för 2500 kr till 5000 kr. Jag beställde en field watch med quartzverk. När den kom tickade den inte och jag mejlade kundservice två gånger utan att få svar. Efter två samtal där de bad mig byta batteri på min nya klocka fick jag till slut skicka tillbaka den. Men det först efter att jag erbjudit mig att själv stå för frakten. Väntar nu med spänning på att få tillbaka mina pengar så att jag kan köpa något roligare.

Total diss åt Bergströms UR.

Sommaren 2017 går jag in på Bergströms Ur i Göteborg, ställer mig på lista för Rolex Sky-Dweller i stål. Får beräknad leveranstid på 6-12 månader. Efter ca ett år kontaktar jag Bergströms Ur i Göteborg och frågar hur allt går, då säger dom att tillgången har blivit mer begränsad men ny beräknad leveranstid är 6 månader.
2019 får jag ett mail från Bergströms Ur att dom har ett nytt system som ska förkorta köerna och man ska skicka all information till en ny mailadress. Sagt och gjort. Får bekräftelse på mail att intresset är noterat.

I slutet på juli 2019 skrev jag till mailen och frågade om beräknad leveranstid då har väntat 2år och fick beräknad leveranstid inom ett år.

Fick svar på detta mailet igår! Alltså April 2020. Och vad var svaret?! "Tack för ditt mail. Den här mailadressen används inte längre. Vid frågor vänd dig till den butik där du har valt att anmäla ditt intresse."

Att få denna typ av service på en premium produkt är under All kritik! Jag köper att man inte vet exakt, men att ge beräknad tid 6-12 mån och nu har det gått snart 3 år samt att man fått krångla att maila till olika mailadresser som sen uppehör. Pinsamt!
Den som väntar på något gott!

Senast ändrad:

Och så screenar vi så det finns kvar. :)
EC31E04D-4F18-43B9-A3F0-B6D4EF5E09C2.png

Ja, verkligen!
Bra avans! Runt 1300+ per väntad månad…..
Man tycker att han borde ändra omdömmet av Bergströms iaf. :hilarious:
Jag klagar inte.
Varför ändra omdöme angående det? Det är fortfarande det bemötandet jag fick.

Är klocka jag sålde från bergströms ens?..
tror han på fullaste allvar att han får den såld till det priset?
Marknaden som bestämmer priset

Och så screenar vi så det finns kvar. :)
EC31E04D-4F18-43B9-A3F0-B6D4EF5E09C2.png
Det får du gärna göra, förstår dock inte syftet?

Ja, verkligen!

Jag klagar inte.
Varför ändra omdöme angående det? Det är fortfarande det bemötandet jag fick.

Är klocka jag sålde från bergströms ens?..

Marknaden som bestämmer priset

Det får du gärna göra, förstår dock inte syftet?
Each his own men kan bara konstatera att det är den här typen av beteende som blåser upp hypen och förstör för alla som är genuint intresserade. Instämmer med @sjökvist

Each his own men kan bara konstatera att det är den här typen av beteende som blåser upp hypen och förstör för alla som är genuint intresserade. Instämmer med @sjökvist
Ja det är det tråkiga med det hela, de som är genuint intresserade drabbas ju.
Men jag följer hela hysterin med tulpanlöksklockorna med ett förvånat leende.
Vem får Svarte Petter?🙂

Senast ändrad:
Klagar på lång väntan och så kränger man den direkt, sjukt lågt. Hoppas verkligen Bergströms ser detta och svartlistar honom.
Varför skulle jag bli svartlistad från en AD som jag inte köpt klockan av?..

Jag försvarar inte det/mitt beteendet.

Tyvärr, men i detta fallet prioriterade jag pengarna.

Då är marknaden sinnessjuk, inte många som skulle betala det priset du begär, förhoppningsvis ingen.
Den är redan sålt.
Edit :
Dock inte för det priset, men för ett pris jag var nöjd med.

Hajade också till när jag såg annonsen och priset men det är ju så marknaden ser ut just nu. Inte mycket att hetsa upp sig för.

varför ändra omdömet? Sjukt skumt hanterat av dom. Sen är hans affärsstrategi lite rolig….
Fick uppfattningen att klockan kom ifrån Bergströms.
Fick också det intrycket men oavsett…
Inte mycket att hetsa upp sig för.
Egentligen inte men det är agerande som detta som driver på hela hypen och prissättning. Givetvis råder marknadsmässiga förhållanden (inom ramen för vad som är lagligt) men,
men, men….. Med tanke på vinstskatten av den försäljningen så får farbror staten tacka för bidraget. ;)

Senast ändrad:
Hej,
Jag har lämnat in min Seiko för service. Det har gått två månader och jag har ringt handlaren två gånger och frågat vad som händer! Nu fick jag äntligen ett prisförslag men blir inte klok på det och när jag ringer butiken så är personalen högst okunnig.

1626346066129.jpeg

Jag ska alltså betala en tusing för rengöring av knapparna för att det ”endast behövs”
Känns inte seriöst och när jag ringer upp butiken har kassabiträdet inga svar på om klockan kmr fungera..

Hej,
Jag har lämnat in min Seiko för service. Det har gått två månader och jag har ringt handlaren två gånger och frågat vad som händer! Nu fick jag äntligen ett prisförslag men blir inte klok på det och när jag ringer butiken så är personalen högst okunnig.

1626346066129.jpeg

Jag ska alltså betala en tusing för rengöring av knapparna för att det ”endast behövs”
Känns inte seriöst och när jag ringer upp butiken har kassabiträdet inga svar på om klockan kmr fungera..
Vad är det för klocka och vilken AD är det?

En Seiko pogue, ADn är Hultins Ur.

Nej, och vill inte ha rena knappar om klockan inte kommer fungera. Vill gärna ha igång klockan men får nog bli hos någon annan återförsäljare/ urmakare.
tips?
Du får söka upp en urmakare som är van vid att serva lite äldre mekaniska ur. Ställ frågan i Seikotråden eller i vintage.

Senast ändrad:
Tänkte hissa Krons ur. Svarar snabbt på mail, alltid trevliga och serviceinriktade. Köpte en Datejust där igår och fick ett mycket bra bemötande och gick därifrån med en känsla av att jag vill komma tillbaka och köpa mer 😊 Toppklass!

Tycker Krons generellt är bra. Men tycker att det är rätt knöligt då man ska byta in? Urmakaren ska titta - han är inte där idag etc. Sen bud osv, kanske på tisdag. Kanske haft otur men tycker att det går lättare hos andra…

Tillbaka
Topp