• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Min ranking om man ska köpa Rolex-listan:
1. Ta tåget till Stockholm och gå till Rob.
2. KS Köp & Sälj
3. Uret.se
4. Internet
5. Bergströms

Min lista är...

1. KS Köp & Sälj
2. KS Köp & Sälj
3. KS Köp & Sälj
4. TimeToTalk Köp & Sälj
5. Internet
6. Kaplans
7. Nymans Ur
8. Bo Berggren Urhandel
9. Rob (inte handlat där ännu dock)

Ska även sägas att jag i 90% av gångerna handlar begagnat. Har dock lagat och förnyat via Nymans med VÄLDIGT gott resultat.

En gång på början av 90-talet (typ 89-91) kom jag över en extremt risig Rolex Datejust för sex tusen kronor, head only. Verket var dock inga problem men allt annat var typ tredje världskriget.

Gick till Nymans för lite förslag på vad man kunde göra. Var en mycket trevlig kvinna som tog emot mig.

Jag såg ut som fan då jag jobbade på bygge då och gick direkt efter jobbet i byggkläder och gaddningar på halsen. Hon behandlade mig som om jag skulle vara kunglighet :), har än idag aldrig blivit så bra bemött någonstans.

Vi kom överens om att hon skulle slipa glaset, sätta på ett armband som hon hade liggande begagnat (ett oyster) samt byta urtavla. Vi kom överens om en creme vit urtavla med romerska siffror i vitguld. Priset för allt detta var 5500 kr (det var tider det).

Jag kan säga att det var fan en helt ny klocka jag fick, hon hade till och med putsat den. Fortfarande bland dem snyggaste Rolex jag har sett i det utförandet. Jag sålde den 3 år senare privat med en rätt stor förtjänst till en kille som arbetade/arbetar på Rob Engström. Har alltid ångrat den affären :(

Så en stor eloge till nymans, i alla fall på det glada 80/90-talet :cigar:

Har just varit i kontakt med Eriksons urhandel i sumpan. Ett långt och härligt samtal med en trevlig Richard (som påstod att han fanns här, men jag hittar inte användaren). Superbra service (han skickar med orginal-sinnverktyg för justering av länk etc) och ett trevligt snack.
Jag kan varmt rekomendera Erikssons, även om jag inte varit i butiken ännu...

Jag köpte en länkbit till min sinn 103.

Plus i kanten att han tyckte jag skulle gå till min lokala urmakare med service (valjoux 7750), och inte skicka den till honom. Förtroendeingivande!

Halvt OT här, men jag vill inte starta en ny tråd för en fråga..

Såhär står det på Nymans hemsida; "Vi står gärna till tjänst med värderingsintyg för era nya ur, vi behöver då kvitto samt ett gällande garantibevis."
Min fråga är då, om garantin har gått ut, gör dom inget värderingsintyg då? Låter ju galet. Och kvitto, räknas den lapp som skrevs mellan mig och säljaren?

Halvt OT här, men jag vill inte starta en ny tråd för en fråga..

Såhär står det på Nymans hemsida; "Vi står gärna till tjänst med värderingsintyg för era nya ur, vi behöver då kvitto samt ett gällande garantibevis."
Min fråga är då, om garantin har gått ut, gör dom inget värderingsintyg då? Låter ju galet. Och kvitto, räknas den lapp som skrevs mellan mig och säljaren?

Har man kvitto samt ett gällande garantibevis så behöver man väl knappast ett värderingsintyg, det säger väl emot sig självt lite. Som att säga som en verkstad på Södermalm gjorde för många år sedan "Har du en bil utan några som helst motorproblem så lovar vi att laga den till ett bra pris" :D

Har man kvitto samt ett gällande garantibevis så behöver man väl knappast ett värderingsintyg, det säger väl emot sig självt lite. Som att säga som en verkstad på Södermalm gjorde för många år sedan "Har du en bil utan några som helst motorproblem så lovar vi att laga den till ett bra pris" :D
Klockan kan vär vara värd både mycker mer, och mycket mindre än vad som framgår av kvittot. Orsaken till detta kan givetvis variera, men gammal ovanlig modell i fint skick är en trolig förklaring, ny med lång leveranstid (tänk pp5711) en annan. I första exemplet saknar man nog garantibevis.

Oavsett det jag skrev ovan borde det inte behövas vid en värdering.

F-låt Nu svär jag väl i kyrkan men.................
Har varit hos "Rob" "Nymans" och "Krons ur" idag. Och kan väl tycka att det är smått komiskt så, ursäkta uttrycket "skitnödigt pretentiöst" det är! Det är väl trots allt bara accessoarer vi köper!? Men säljare, kunder(inte alla) verkar se det som livets största investering!? När du köper en bil för ex. 300k + inte kommer det väl ut ngn med en "vante " på högerhanden iklädd väst o slips och bjuder på espresso det första han gör!?(inte bara det naturligtvis, utan hela grejen)
Men men jag är ju från landet så vad vet jag!?..................Tycker bara det är liiiite överdrivet!
Häng mig om ni vill![emoji6]

Jag kan lite hålla med dig då jag har en tendens att bli lite obekväm i såna miljöer, jag vet dock inte varför men så är det ibland :)

Men jag kan också känna att ska man köpa såna saker så vill man nog ha ett ganska respektabelt beömtande, det är ju trots allt så att 300k för en klocka troligen är en av de största investeringen man gör i livet, det är ju dessutom väldigt få som någonsin gör den! Så nog vill man känna sig lite flådig och lyxig när man ska handla klocka för även 20k är väldigt mycket pengar för de flesta dessutom att köpa en klocka för.

Första mötet med Nymans och Krons gick väldigt bra måste jag säga. Sjukt trevliga och serviceminded. Ska möjligen tillbaks om ett tag, beroende på hur servicebehovet ser ut, då hissar jag förhoppningsvis hur det gått :)

Bergströms vill inte sälja klockor.

Du måste nästan be om lov för att få handla där. :)
Instämmer. Ringde och frågade om de hade någon 116600 inne för att jag ville köpa.
-Nej, men du kan få ställa upp dig på en lista svarade de då.
-Jag är lite mer rastlös än så. Jag kan komma in på måndag om det hjälper.
- du är välkommen, men vi har en lista.

Hade jag varit säljare så hade jag sagt exempelvis
"Vi har massa andra klockor inne som kanske känns aktuella, kom in så beställer vi en i ditt namn om du inte hittar något vi har inne som du vill ha". Ganska orutinerat kan jag tycka.

När jag därefter köpt en 116600 (inte från dem) kan de inte fixa värderingsintyg för det utfärdar de inte. De kan inte heller fixa äkthetsintyg (vilket jag inte ville ha men de berättade ändå) för att de då måste öppna klockan och de kan inte trycka klockan till 4000 feet. Det bör ju även rimligtvis innebära att de inte kan serva min klocka när det blir dags.

Kommer garanterat vända mig till RobE när det är dags för service och vid eventuella köp. Har dock fått ett helt OK bemötande i butik när jag velat prova olika modeller.

Instämmer. Ringde och frågade om de hade någon 116600 inne för att jag ville köpa.
-Nej, men du kan få ställa upp dig på en lista svarade de då.
-Jag är lite mer rastlös än så. Jag kan komma in på måndag om det hjälper.
- du är välkommen, men vi har en lista.

Hade jag varit säljare så hade jag sagt exempelvis
"Vi har massa andra klockor inne som kanske känns aktuella, kom in så beställer vi en i ditt namn om du inte hittar något vi har inne som du vill ha". Ganska orutinerat kan jag tycka.

När jag därefter köpt en 116600 (inte från dem) kan de inte fixa värderingsintyg för det utfärdar de inte. De kan inte heller fixa äkthetsintyg för att de då måste öppna klockan och de kan inte trycka klockan till 4000 feet. Det bör ju även rimligtvis innebära att de inte kan serva min klocka när det blir dags.

Kommer garanterat vända mig till RobE när det är dags för service och vid eventuella köp. Har dock fått ett helt OK bemötande i butik när jag velat prova olika modeller.

De har alltid haft en 116600 inne tidigare. :)

Jävla skitattityd på den butiken överlag.

Ang. Bergströms i Gbg så är det sjukt fascinerande hur man kan ha så olika åsikt/intryck om/av samma människor :confused:
Har som tidigare nämnt i denna tråd blivit löjligt bra bemött där. Spännande hur världen funkar!

Var på Bergströms i Gbg i december i samband med en tjänsteresa och kollade på en dressare för över 100 papp och frågade om de kunde släppa ngt på klockan då jag handlat Rolex hos dom tidigare. De ber om mitt namn, går ut på kontoret ett långt tag och säger sedan 10%. Blir ingen affär och åker hem.

Dagen efter får jag en inbjudan från dem med erbjudande om 15% på allt!! (Som endast gällde samma dag som jag fick den i brevlådan). Hade önskat att säljaren kläckt det när jag var på plats så hade det kanske blivit business men nu kände jag bara att de var snåla när jag var på plats i Götet. Föredrar deras butik i Malmö personligen.

Ang. Bergströms i Gbg så är det sjukt fascinerande hur man kan ha så olika åsikt/intryck om/av samma människor :confused:
Har som tidigare nämnt i denna tråd blivit löjligt bra bemött där. Spännande hur världen funkar!

Fast det handlar ju snarare om inkompetens... När man säljer en klocka så vill man ju såklart upprätthålla relationen genom att kunna sälja på köparen eventuella tjänster i framtiden också. Om yonsson hade köpt den där så hade han inte kunnat komma tillbaka för värderingsintyg, äkthetsintyg, tryckning eller service... Det måste ju vara idioti av HÖGSTA rang...

Som jag skrivit i den här tråden innan så är Bergströms i Göteborg riktiga pajasar och kan ingenting om varken service eller klockor. Dom ville till exempel ha ett CERT till en vintage gmt för att öppna den och kolla rotoraxeln, vilket jag såklart inte har och då blev jag nekad... Vilka nötter...

Åkte till Rob Engström och det tog ca 30 minuter att byta rotoraxel.

Säger inte att Bergströms varken är felfria eller att de är världens bästa klockbutik, men jag vill ändå påtala att myntet alltid har två sidor.
De är inte alltid inkompetenta säljare, precis som att de inte alltid beter sig som pajasar. Kanske oftare än andra och därmed oftare än vad som är klokt, vilket är tråkigt. Jag är dock relativt ny i detta och vad jag har förstått så var det tydligen ännu värre förr, så deras utvecklingsresa med kundvården är ju igång vilket jag tycker är positivt. Kul om vi i Gbg också kan få en riktigt bra klockbutik!
Hyllar hellre de gånger någon gör något bra än pissar på dem när de gör något sämre.

Vidhåller att deras bemötande och merförsäljningsarbete mot mig och en polare var klanderfritt :)

Åkte till Rob Engström och det tog ca 30 minuter att byta rotoraxel.

Gött att det löste sig för dig!

Man har kanske olika uppfattning av vad som är bra service. Jag tycker det är en självklarhet att säljare ska vara trevliga vilket de alltid är, men service handlar om mer än så precis som JakobZ säger. Det ska exempelvis inte ta en vecka att misslyckas med att kolla amplituden på en klocka.

Jarl Sandin har flera säljare som även är urmakare. Upplever dem som både mer kunniga och mer lösningsfokuserade, dessutom är de även trevliga. Ska jag köpa ett märke som säljs av både Jarl och Bergströms så kommer jag gå till Jarl.

• Like
Reactions: Zed
Det ska exempelvis inte ta en vecka att misslyckas med att kolla amplituden på en klocka.

Kan inte hålla med dig mer. Om den en dagen kommer då de klantar till det för mig kommer jag också att bli sne :mad:
Jarl Sandin har flera säljare som även är urmakare. Upplever dem som både mer kunniga och mer lösningsfokuserade, dessutom är de även trevliga. Ska jag köpa ett märke som säljs av både Jarl och Bergströms så kommer jag gå till Jarl.

Har också hört mycket bra om Jarl. Har aldrig varit där själv i klockrelaterade affärer men som sagt, hört mycket bra. Så jäkla synd att de inte har JLC eller Rolex, tror jag hade varit mycket bra för både Bergströms, Göteborg och framförallt för oss klockintresserade.

Säger inte att Bergströms varken är felfria eller att de är världens bästa klockbutik, men jag vill ändå påtala att myntet alltid har två sidor.
De är inte alltid inkompetenta säljare, precis som att de inte alltid beter sig som pajasar. Kanske oftare än andra och därmed oftare än vad som är klokt, vilket är tråkigt. Jag är dock relativt ny i detta och vad jag har förstått så var det tydligen ännu värre förr, så deras utvecklingsresa med kundvården är ju igång vilket jag tycker är positivt. Kul om vi i Gbg också kan få en riktigt bra klockbutik!
Hyllar hellre de gånger någon gör något bra än pissar på dem när de gör något sämre.

Vidhåller att deras bemötande och merförsäljningsarbete mot mig och en polare var klanderfritt :)

Gött att det löste sig för dig!

Nu är det dock så att det endast är du och eventuellt någon mer som har positiv erfarenhet av Bergströms. Resten är väldigt tveksamma.

Det blir inte bättre av att de är giriga och vägrar sälja Rolex veckor innan prishöjningen. Hur gniden får man vara? Hade varit enklare att bara hålla stenhårt på listpris istället under den tiden eller ta bort vissa modeller som man ändå absolut inte prutar på.

Att de sedan inte kan göra något i Göteborg förutom att skriva äkthetsintyg (de klarar dessutom inte ens detta på vissa av klockorna de säljer) är ännu värre trots att de har en urmakare på plats. Han är dock ledig för det mesta. Ska det göras något annat så ska klockan skickas iväg i flera veckor.

Nu är det dock så att det endast är du och eventuellt någon mer som har positiv erfarenhet av Bergströms. Resten är väldigt tveksamma.

Det blir inte bättre av att de är giriga och vägrar sälja Rolex veckor innan prishöjningen. Hur gniden får man vara? Hade varit enklare att bara hålla stenhårt på listpris istället under den tiden eller ta bort vissa modeller som man ändå absolut inte prutar på.

Att de sedan inte kan göra något i Göteborg förutom att skriva äkthetsintyg (de klarar dessutom inte ens detta på vissa av klockorna de säljer) är ännu värre trots att de har en urmakare på plats. Han är dock ledig för det mesta. Ska det göras något annat så ska klockan skickas iväg i flera veckor.

Man får alltid svaret: "Vi har väldigt mycket att göra, så den måste skickas tyvärr"

Då undrar jag.. Vilka klockor är det som de tar in? Bara VIP-kunder som får service i butiken? Hur kommer det sig att de har mycket att göra om man alltid får svaret att klockan skall skickas till en annan butik?

Pratade precis med Bergströms i Göteborg angående äkthetsverifiering. De tar numera 1800kr för ett äkthetsintyg och de behöver eventuellt flera dagar på sig för att göra det. Inte att förväxla med ett värderingsintyg.

Pratade precis med Bergströms i Göteborg angående äkthetsverifiering. De tar numera 1800kr för ett äkthetsintyg och de behöver eventuellt flera dagar på sig för att göra det. Inte att förväxla med ett värderingsintyg.
Bergströms GBG verkar ju hålla hög nivå på att ha dålig kundservice :D

Känns som Bergströms överlag håller rätt låg nivå. Uppsala är ingen höjdare heller.

Bergströms GBG verkar ju hålla hög nivå på att ha dålig kundservice :D

Känns som Bergströms överlag håller rätt låg nivå. Uppsala är ingen höjdare heller.

Man tror inte att det är sant när säljaren dessutom är dryg i telefon och anser sig inte behöva motivera priset. "Du får väl vända dig till en annan AD om det är billigare".

Man tror inte att det är sant när säljaren dessutom är dryg i telefon och anser sig inte behöva motivera priset. "Du får väl vända dig till en annan AD om det är billigare".

Haha va?! Har dom verkligen så ursopig kundservice.. Och som grädde på moset inte kunna serva en klocka, inhandlad hos dom...

Bergströms Göteborg har alltid bemött mig fullständigt korrekt och mycket sympatiskt. Har aldrig köpt nåt där - ingen storkund alls. Senast var jag inne med en kompis som jag hjälpt vid köp av en Sub. Säljaren var 100% (det visar sig ju att 99,9 är ett bättre uttryck rent allmänt för väldigt få är perfekta varje gång), så egentligen skulle den inte behöva kollas. Men vi bad att en Rolexurmakare skulle kolla klockan - öppna titta och säga muntligt vad han ser. Efter en stund fick vi besked att allt var Ok - öppnat o kollat och därefter trycktestat - naturligtvis. Jag frågade vad det kostade - han vinkade avvärjande med handen och sa välkommen tillbaks när den skall servas om inte förr.

Varför beskriva detta - det har väl alla varit med om liknande. För att mötet mellan människor skapas nytt varje gång och oftast blir det bra - ibland inte och hade vi fått vara en liten fluga som hade hört hela samtalet, tonval etc och dessutom vetat alla detaljer inklusive vilket bagage de inblandade bar på denna dag så hade vi haft större förståelse för att ibland blir det mindre bra. Tror inte att företag som möter tusentals kunder varje år klarar alla möten bra eller klarar att rädda de som går dåligt. Om dessa enskilda misslyckanden sedan blir i majoritet i en sådan här tråd, så är det Ok att det belyses, men att dra slutsatsen att företaget som verkat i massor med år per automatik är helkass - det är tveksamt..

Hårda sågningar av Bergströms nu.. och kanske ni har rätt, vad vet jag? Men vill bara tillägga att alla säljare har varit trevliga varje gång jag varit i butikerna i Gbg och Malmö. Har även fått bra hjälp vid mina serviceärenden. (4st senaste året) Varierande kunskap på säljarna, men har då fått möjlighet att prata direkt med urmakare när det behövts.
Synd att de inte har någon som skruvar i Gbg-butiken, men har funkat att skicka till deras verkstad i Sthlm eller Malmö.
Dock ingen erfarenhet av äkthetsintyg, trycktest, nyköp, etc; så det kan jag inte uttala mig om.
Trycktest har jag gjort på Jarl Sandin för de kan lösa det medan man väntar.

Tillbaka
Topp