• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Tog mig tid i söndags att köra hela vägen till Rydbergs Ur på Väla center strax utanför Helsingborg. 1a advent, lönehelg, julhandel på gång och tokmycket folk i butiken. Ändå lungn personal som tar sig tid för lite prat om olika modeller, urverk och tankar kring det. Sånt gillas. Tyvärr fanns inte mitt önskemål inne i lager, vi pratade lite fram och tillbaka om mitt val och vips utan att ens trevat blev jag erbjuden ett intessant pris. Sånt gillas.

Jag gick därifrån med erlagd handpenning och mycket nöjd. 4 av 5 bandstift. Hade blivit 5/5 om man fått något att dricka, Espresso eller skumpa kvittar ;-)

Kul att de verkar duktiga. Jag går i valet och kvalet i att vända mig till Mårtenssons Ur i Halmstad eller välja Rydbergs på Väla.
Hört delade åsikter om Mårtenssons i Halmstad med bara bra om Rydbergs.
Körde förbi där igår men Väla var knökat med folk så jag orkade inte ta mig in, får palla mig dit under julledigheten nån dag efter jul! :)

Känner att jag än en gång måste hissa Nymans i Västerås.
Jag och frugan var på stan idag och handlade lite julklappar.
Jag föreslog att vi skulle ta en titt hos Nymans, ville titta på lite klockor.
Sagt och gjort jag sa att vi ska bara titta:)
Som alltid fick vi bra service, gäller alla i butiken ingen nämnd och ingen glömd.
Förutom ett bra bemötande så fick jag ett bra erbjudande på en klocka så va fan kunde inte låta bli, den här gången blev det Rolex.

Stjärnurmakarna i Sickla, följande samtal utspelar sig mellan mig och en ung expedit:
Jag: Säljer ni Grand Seiko?
Expediten: Seiko ligger där!
Jag: Nja, jag undrade mest om G-r-a-n-d Seiko.
Expediten: Det kan vi ta in till i morgon.
Jag: Really?
Expediten: Ja! Vi kan ta in vad som helst! Rolex, Omega...
Jag: Ledsen, men det tror jag inte.
Expediten: Jodå!
Jag: Jaha, så om jag vill ha en ny Daytona t.ex. så fixar ni det till i morgon?
Expediten: Vi kan ta in allt!
Jag: Bra att veta. God jul!

Känner att jag än en gång måste hissa Nymans i Västerås.
Jag och frugan var på stan idag och handlade lite julklappar.
Jag föreslog att vi skulle ta en titt hos Nymans, ville titta på lite klockor.
Sagt och gjort jag sa att vi ska bara titta:)
Som alltid fick vi bra service, gäller alla i butiken ingen nämnd och ingen glömd.
Förutom ett bra bemötande så fick jag ett bra erbjudande på en klocka så va fan kunde inte låta bli, den här gången blev det Rolex.

Låter hemskt trevligt, måste hälsa på någon gång.

Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Ingen som har något att säga om Bo Berggrens urhandel? :)

Köpte en klocka där. Fick korrekt bemötande. Men inte mer. Kändes ganska alldagligt. Ingen lyx eller flärd. Blev ganska besviken. Ger de en chans till med lite servicejobb. Annars blir det att styra kosan mot Rob E.

Jag har länge "lurkat runt" här på forumet men tänkte dela med mig av min senaste (och egentligen första) erfarenhet av att köpa en ny klocka, eftersom jag gjorde det hos AD:n som flest här inne verkar se ner på - Nymans i Stockholm.

Var inne 3 gånger under en ganska utspridd period, velade nämligen länge om jag verkligen skulle köpa nytt, och bemöttes på lite olika sätt. Det verkar som om kunskapsnivån där är väldigt spridd - allt verkar hänga på vem man får hjälp av. De tidigare gångerna jag har besökt butiken har varit på vardagar, första gången bemöttes jag av en ganska ung tjej med halvbra kunskap och som kändes lite snorkig. Andra gången av en kille runt 35 som kändes för säljig i sin approach och lite påklistrad. Hur som helst gick jag dit en lördag för ett par veckor sedan och möttes i princip av en vägg människor och väldigt stressad stämning. Efter 10-15 minuters väntan utan någon ett hej fick jag hjälp av en ung kille, tror han hette David (någon här som har koll kanske kan bekräfta eller rätta till). Jag måste helt ärligt säga att det var den utan tvekan bästa hjälpen jag fått i en klockbutik någonsin - helt överlägsen kunskap och ett väldigt avslappnad och verkligen genuint trevligt kundbemötande. Satt i en halvtimme, klämde, pratade och drack kaffe innan jag slog till. Nöjd som satan.

Summa kardemumma verkar det vara väldigt varierat med kundbemötandet, men min upplevelse vägdes totalt upp av mitt sista besök. All kudos till den unge mannen, nu ska vi se om jag kan börja posta här i forumet på riktigt också :)!

Det låter som att herren du fick hjälp av var Patric! Väldigt trevlig och otroligt kunnig kille!

Jag vill dissa Rob.E för att dom inte hade öppet igår när jag äntligen fick tid att gå dit i lugn och ro! ;)

Sedan vill jag även passa på att hissa Rob.E - Grymt bra bemötande varje gång man varit där och testat/velat/handlat mm. :)

Jag vill dissa Rob.E för att dom inte hade öppet igår när jag äntligen fick tid att gå dit i lugn och ro! ;)

Sedan vill jag även passa på att hissa Rob.E - Grymt bra bemötande varje gång man varit där och testat/velat/handlat mm. :)

Måste in där nästa resa till huvudstaden, va säger man när man kommer in? Är de köra "Tjo på er det är Chuck från KS (high-five)"

Verkar ju vara kanon stämning där :)

Måste in där nästa resa till huvudstaden, va säger man när man kommer in? Är de köra "Tjo på er det är Chuck från KS (high-five)"

Helt fel.. Du kliver bara rätt in och kör helikoptern, sedan är du hemma! 50% rakt av på allt (även på sportstålisar.) ;)

För att vara lite allvarlig, så är det är bara att kliva in. Resten sköter sig självt. Lycka till :)

Kvällen STORA hiss går till FredrikBergströms Ur i Göteborg!!
Var inne hos honom tidigare ikväll med en polare som skulle köpa en lätt beg. "speedy".
Supertrevlig och professionell hela tiden. Hjälpte polaren att justera storleken på länken ett par gånger samt gav bra tips för ett tryggt ägande. Som grädde på moset så bjussade han även på en gåva.

Det slutar dock inte där. Jag hade en lös länkbit till min 16610:a som var i behov av en skruv för att kunna montera tillbaka den på länken. Hade för avsikt att köpa bara skruven och montera själv. Hade dock med mig länken för att säkerställa att det inte skulle bli fel skruv. Skruven skulle kosta ca 250 kr fick jag reda på vilket jag var förberedd på. Fick frågan om jag ville få den monterad på länken och tänkte att va fan, det är klart att han få göra det. Efter någon dryg minut var han tillbaka med länken, la den i ett snyggt reseetui och sa: vi bjuder på detta ikväll :) Sån jävla snygg manöver och vi båda gick därifrån sjukt nöjda. Hatten av för sådant bemötande!!

Kvällen STORA hiss går till FredrikBergströms Ur i Göteborg!!
Var inne hos honom tidigare ikväll med en polare som skulle köpa en lätt beg. "speedy".
Supertrevlig och professionell hela tiden. Hjälpte polaren att justera storleken på länken ett par gånger samt gav bra tips för ett tryggt ägande. Som grädde på moset så bjussade han även på en gåva.

Det slutar dock inte där. Jag hade en lös länkbit till min 16610:a som var i behov av en skruv för att kunna montera tillbaka den på länken. Hade för avsikt att köpa bara skruven och montera själv. Hade dock med mig länken för att säkerställa att det inte skulle bli fel skruv. Skruven skulle kosta ca 250 kr fick jag reda på vilket jag var förberedd på. Fick frågan om jag ville få den monterad på länken och tänkte att va fan, det är klart att han få göra det. Efter någon dryg minut var han tillbaka med länken, la den i ett snyggt reseetui och sa: vi bjuder på detta ikväll :) Sån jävla snygg manöver och vi båda gick därifrån sjukt nöjda. Hatten av för sådant bemötande!!

Kul.. Men va fan, första inlägget och varit reggad över ett år.. Hoppas det inte dröjer lika länge till nästa post :) Vill du bjuppa på en bild kanske :D

Kul.. Men va fan, första inlägget och varit reggad över ett år.. Hoppas det inte dröjer lika länge till nästa post :) Vill du bjuppa på en bild kanske :D

Haha, jag vet, det är för dåligt. Ska försöka ta igen det nu.
Bara för att du ber om det så kommer lite bilder här (kass kvalitet dock)
2014-12-02 18.30.48.jpg

Med Hirsch

2014-11-07 16.57.36.jpg

Med länk

2014-11-26 22.43.21.jpg

Lite av varje

Stjärnurmakarna i Sickla, följande samtal utspelar sig mellan mig och en ung expedit:
Jag: Säljer ni Grand Seiko?
Expediten: Seiko ligger där!
Jag: Nja, jag undrade mest om G-r-a-n-d Seiko.
Expediten: Det kan vi ta in till i morgon.
Jag: Really?
Expediten: Ja! Vi kan ta in vad som helst! Rolex, Omega...
Jag: Ledsen, men det tror jag inte.
Expediten: Jodå!
Jag: Jaha, så om jag vill ha en ny Daytona t.ex. så fixar ni det till i morgon?
Expediten: Vi kan ta in allt!
Jag: Bra att veta. God jul!

Gav min sambo en klocka förra julen som skulle länkjusteras. Killen som verkar äga butiken tappade den i golvet (sten) och sa ingenting.

Väl hemma såg vi att klockan lagt av. Just den gången erbjöd han sig att lösa det men som tur var löste sig allt. Blev en ny klocka

Kan bara hissa Nymans Ur i Västerås ännu mer i skyn än vad jag redan gjort!
Service av min Day Date gick ju sådär första gången.
Det var inga frågor eller konstigheter, bara tog in den igen och så körde på det igen!

Båda gångerna tidigare så fallerade den efter 3 dagar, nu har 4 dagars användande gått och den fungerar fortfarande!
Och skulle det hända igen så tvekar jag absolut inte en sekund på att dom tar åt sig det i garanti!

Jag fick namn och telefon nummer till urmakaren som gjorde denna service på min klocka ifall jag har några som helst funderingar.

Och efteråt så fick jag på mejl att jag har en julklapp liggandes åt mig som jag kan komma förbi och hämta nästa gång jag är i Sverige.

Alla tummar och stortår upp! :cigar:

Ja, Rob.E. är verkligen kanon. Traskade in där igår. Sa att jag var från KS och att Spencer66 pratat så varmt om Rob.E. Blev ett mycket bra bemötande, service och köp. Nu har jag en ny och diskret Rolex DJ II också. Tack Spencer66 för goda råd. Tack Rob.E. för en bra affär.
IMG_20150107_112107.jpg

Kan bara hissa Nymans Ur i Västerås ännu mer i skyn än vad jag redan gjort!
Service av min Day Date gick ju sådär första gången.
Det var inga frågor eller konstigheter, bara tog in den igen och så körde på det igen!

Båda gångerna tidigare så fallerade den efter 3 dagar, nu har 4 dagars användande gått och den fungerar fortfarande!
Och skulle det hända igen så tvekar jag absolut inte en sekund på att dom tar åt sig det i garanti!

Jag fick namn och telefon nummer till urmakaren som gjorde denna service på min klocka ifall jag har några som helst funderingar.

Och efteråt så fick jag på mejl att jag har en julklapp liggandes åt mig som jag kan komma förbi och hämta nästa gång jag är i Sverige.

Alla tummar och stortår upp! :cigar:

Skönt att din klocka äntligen går som den ska! Men om en urmakare behöver tre försök på sig att serva en DD tycker jag nog att en diss ligger närmare till hands än en hiss...

Skönt att din klocka äntligen går som den ska! Men om en urmakare behöver tre försök på sig att serva en DD tycker jag nog att en diss ligger närmare till hands än en hiss...
2 försök*

Och shit happens. Den gick bra i 3 dagar sen balla den ur. Så under första gången så fungerade den nog bra medans dom testade.
Så länge det hanteras rätt under en andra gång så är jag nöjd!

Uretvintage.se

Vet inte om denna "urmakare" passar in i tråden här men men.
Jag har aldrig handlat utan sålt två klockor direkt till dem.

Jag uppfattade säljmomentet väldigt smidigt. Jag skickade bilder. De gav bud och jag accepterade den ena och förhandlade den andra.

Jag skickade klockorna.

Någon dag senare fanns pengarna på kontot.

Smidigt.

Nymans Ur i Stockholm

när. Jag var på jakt efter en ny klocka orkade jag inte riktigt vara inne och prova fram och tillbaka. Men när jag väl bestämt mig började jag leta...

Jag och överste chefen fick för oss oss att gå förbi nymans som hade märket i fråga. Han var på jakt efter en värsting med Listpris på över 250 medan jag var ute efter en billigare över 100...

Vi kom in och frågade direkt vad vi ville ha men inget fanns. Det var väntetid på klockorna och inga besked kunde ges.

Jag frågade om de kunde höra av sig när set fanns en inne eftersom jag var redo att slå till (orka klämma när man vet). Fick svaret "ta mitt kort, ring om några veckor så kan du fråga..."

Därifrån gick vi missnöjda som fan.

Ringde dum som jag var 6 veckor senare och frågade snällt om klockan. En annan säljare svarade "blev du ombedd att ringa??? Det är helt fel! " och smältandet började men på en bra nivå.

Det hela ledde till att jag fick klockan snabbt som satan. Gick in plockade den. Inget kaffe inget bubbel tack för mig.

Därför är min erfarenhet av nymans så där...

Chefen? Nä han fick hitta sin någon annanstans. Men i sommar skulle ha ha en till och då snackade jag med nymans som löste bra pris osv.. Så vem vet. En kontakt kanske är inledd.

Mårtenssons ur i Halmstad

För sänker 6 år sedan, innan första schweiziska hade köpts bodde jag två månader i Halmstad och var student.

Hade en riktigt kass Quartzklocka vara hela urtavla satt snett och indexsiffrorna hade släppt på ställen.

Gick in till Magnussons som trodde det skulle kosta 400(har jag för mig). Lämnade in klockan och kom tillbaka efter någon vecka.

Det visade sig då att hela verket satt fel (efter några inlämningar när jag bodde utomlands) och hela tavlan lutade och visarna tagit skada och mataren.

Allt var dock fixat och där växte klumpen i magen. Hade ju bara gett 600kr för klockan begagnad.

Hon som var säljare sa, men eftersom jag sagt innan vad det skulle kosta så håller vi oss till det!

Var riktigt imponerad och framförallt glad. Ett par år senare när jag hittade den här tråden kom jag på det och här kommer min återbetalning.

Mårtenssons ur i Halmstad får tummen upp!

Måste ge Rob Engström med beröm godkänt som rolex ad och kundmemötande!
Som klocknörd på hobbynivå med ett lite plötsligt kapitaltillskott blev jag till slut sugen på en rolex.

Med cash på fickan besöker man bergströms i Gbg och klämmer lite, initialt var en sub stål-guld aktuellt men det kokade ner till en LV Alt blnr som inte fanns att beskåda så dagen efter till Malmö där båda fanns. Bestämde mig för en blnr frågade om pris och fick listpriset, köper varken kostym eller klocka utan rabatt så frågade igen, nja en femhundring kanske, kontrade med 5% på listpriset och kunde därmed lämna lokalen, återbesök bergströms i Gbg som var villig att ge noll! I rabatt. Bad dom dessutom kontakta mig då en blnr fanns att klämma på även där vilken var ngn dag bort.. 3 dagar senare slinker jag in, en blnr i montern men ingen kontakt...

Skulle ändå tillsthlm veckan efter och med viss begrundan av tidigare säljbenägenhet/dvs bemötande var jag inte direkt förhoppningsfull.

Slank in på rob e, körde igenom test på alla tänkta modeller igen, japp en blnr, sa bara att jag har bestämmt mig vad gör du på listpriset, 1min senare lades handpenning. Såån jäkla otrolig skillnad att gå in i dörren tills att få ett avslut, här var det kundfokus och säljfokus oavsett kostym eller snickarbyxor( gjordes en affär bredvid).

om nu någon tror att priset blev fantastiskt bra och att det avgjorde affären så nej! Det kostar att ligga på topp! Bemötandet, hanteringen, tillmötesgåe och ett pris under listpriset utan diskussion avgjorde. Kör min nästa rolex ( till frugan ) hos rob Engström .(alt annat då hon inte faller för dammodellerna, omega lite närmare).

Kunglig hovleverantör!

Måste ge Rob Engström med beröm godkänt som rolex ad och kundmemötande!
Som klocknörd på hobbynivå med ett lite plötsligt kapitaltillskott blev jag till slut sugen på en rolex.

Med cash på fickan besöker man bergströms i Gbg och klämmer lite, initialt var en sub stål-guld aktuellt men det kokade ner till en LV Alt blnr som inte fanns att beskåda så dagen efter till Malmö där båda fanns. Bestämde mig för en blnr frågade om pris och fick listpriset, köper varken kostym eller klocka utan rabatt så frågade igen, nja en femhundring kanske, kontrade med 5% på listpriset och kunde därmed lämna lokalen, återbesök bergströms i Gbg som var villig att ge noll! I rabatt. Bad dom dessutom kontakta mig då en blnr fanns att klämma på även där vilken var ngn dag bort.. 3 dagar senare slinker jag in, en blnr i montern men ingen kontakt...

Skulle ändå tillsthlm veckan efter och med viss begrundan av tidigare säljbenägenhet/dvs bemötande var jag inte direkt förhoppningsfull.

Slank in på rob e, körde igenom test på alla tänkta modeller igen, japp en blnr, sa bara att jag har bestämmt mig vad gör du på listpriset, 1min senare lades handpenning. Såån jäkla otrolig skillnad att gå in i dörren tills att få ett avslut, här var det kundfokus och säljfokus oavsett kostym eller snickarbyxor( gjordes en affär bredvid).

om nu någon tror att priset blev fantastiskt bra och att det avgjorde affären så nej! Det kostar att ligga på topp! Bemötandet, hanteringen, tillmötesgåe och ett pris under listpriset utan diskussion avgjorde. Kör min nästa rolex ( till frugan ) hos rob Engström .(alt annat då hon inte faller för dammodellerna, omega lite närmare).

Kunglig hovleverantör!

Bergströms vill inte sälja klockor.

Du måste nästan be om lov för att få handla där. :)

Var inne på Bergströms i Götet idag och kan inget annat säga än att jag gillar dem väldigt mycket. Toppklass enligt min mening! :D

Tillbaka
Topp