• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Måste ge Rob Engström med beröm godkänt som rolex ad och kundmemötande!
Som klocknörd på hobbynivå med ett lite plötsligt kapitaltillskott blev jag till slut sugen på en rolex.

Med cash på fickan besöker man bergströms i Gbg och klämmer lite, initialt var en sub stål-guld aktuellt men det kokade ner till en LV Alt blnr som inte fanns att beskåda så dagen efter till Malmö där båda fanns. Bestämde mig för en blnr frågade om pris och fick listpriset, köper varken kostym eller klocka utan rabatt så frågade igen, nja en femhundring kanske, kontrade med 5% på listpriset och kunde därmed lämna lokalen, återbesök bergströms i Gbg som var villig att ge noll! I rabatt. Bad dom dessutom kontakta mig då en blnr fanns att klämma på även där vilken var ngn dag bort.. 3 dagar senare slinker jag in, en blnr i montern men ingen kontakt...

Skulle ändå tillsthlm veckan efter och med viss begrundan av tidigare säljbenägenhet/dvs bemötande var jag inte direkt förhoppningsfull.

Slank in på rob e, körde igenom test på alla tänkta modeller igen, japp en blnr, sa bara att jag har bestämmt mig vad gör du på listpriset, 1min senare lades handpenning. Såån jäkla otrolig skillnad att gå in i dörren tills att få ett avslut, här var det kundfokus och säljfokus oavsett kostym eller snickarbyxor( gjordes en affär bredvid).

om nu någon tror att priset blev fantastiskt bra och att det avgjorde affären så nej! Det kostar att ligga på topp! Bemötandet, hanteringen, tillmötesgåe och ett pris under listpriset utan diskussion avgjorde. Kör min nästa rolex ( till frugan ) hos rob Engström .(alt annat då hon inte faller för dammodellerna, omega lite närmare).

Kunglig hovleverantör!

Den bild du målar upp av Bergströms är inte den jag är bekant med. Visst kanske de bara droppar en tusing på en Sub eller liknande men på dyrare klockor är de väldigt tillmötesgående.
 

Aron72

Cartier
Den bild du målar upp av Bergströms är inte den jag är bekant med. Visst kanske de bara droppar en tusing på en Sub eller liknande men på dyrare klockor är de väldigt tillmötesgående.

Kanske hade otur ggr 3, vad vet jag. Yngre killen näst intill ointresserad, blondinen var liksom stålrollar dom försvinner så fort ändå, fast hon var mkt kundminded men avslut det får hon öva på!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag var väldigt seriös med att köpa nytt. Blev en 116520 och en 116600, båda inplastade.

Daytonan är ju en klocka som säljer sig själv och Bergströms brukar ju inte ge rabatt på denna typ av klockor. Gällande 116600 har jag inte en aning om huruvida det är angeläget eller inte för Bergströms att ge rabatt. Dock är jag helt övertygad om att du inte behöver be om lov för att köpa en klocka. Jag själv är sugen på en ny Daytona och jag har fått ett pris som slår allt annat hittills.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kanske hade otur ggr 3, vad vet jag. Yngre killen näst intill ointresserad, blondinen var liksom stålrollar dom försvinner så fort ändå, fast hon var mkt kundminded men avslut det får hon öva på!

Det är helt riktigt att Bergströms inte ger någon större rabatt på stålrollar. Troligtvis för att de säljer dem till fullpris ganska enkelt. Ska vi samtidigt slå hål på myten om Göteborgare och Breitling!? ;)
 

Aron72

Cartier
Det är helt riktigt att Bergströms inte ger någon större rabatt på stålrollar. Troligtvis för att de säljer dem till fullpris ganska enkelt. Ska vi samtidigt slå hål på myten om Göteborgare och Breitling!? ;)

Ha ha, hmmm, svag för ana-digi så allt började faktiskt för några år sedan med ett köp av en dylik, (breitling aerosoace) den affären gick inom EU till slut, iaf trevlig bekantskap, titan bra på många sätt särskilt om man e bastufantast men vikten blev till slut för lätt så den flippades.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Daytonan är ju en klocka som säljer sig själv och Bergströms brukar ju inte ge rabatt på denna typ av klockor. Gällande 116600 har jag inte en aning om huruvida det är angeläget eller inte för Bergströms att ge rabatt. Dock är jag helt övertygad om att du inte behöver be om lov för att köpa en klocka. Jag själv är sugen på en ny Daytona och jag har fått ett pris som slår allt annat hittills.


De har ju alltid Daytona i stål inne. Enda butik i sverige som har det, vill jag lova. Dessutom bra skitnödigt att ha de liggandes "på lagret", och inte ståendes i butiken.. kan jag tycka.
Det där är en gammal myt om att Daytona skulle vara den modell som säljer sig själv (Vilken stålrolex i sportsegmentet gör inte det?). Men ja, den är nog i en annan kategori än andra stålrolexar, dock är det inte en Nautilus direkt.

Problemet med Bergströms är inte att man måste be om lov, jag överdriver såklart när jag skriver det. Problemet är att de visar upp en ovilja att anpassa sig.
De gånger jag frågat vad de kan göra på priset på diverse modeller, så har jag bara fått ett snett leende och "ingenting" som svar.
Och visst, de behöver inte lämna ett öre i rabatt. Men när gråhandlare erbjuder 20% eller mer, så finns det ju inte en chans att jag handlar i butiken. Vill dessutom påstå att man kan fixa bättre rabatter hos alla andra svenska rolexförsäljare, och om man inte får det så kan jag räkna ett flertal butiker som slår Bergströms på fingrarna vad gäller service och helhetsupplevelse (om man nu ska handla till fullpris).

Vad gäller klocknördar, så tror jag att majoriteten inte tycker om att besöka Bergströms pga deras sätt att behandla kunderna.
Jag är först att erkänna att det är trist, hade gärna haft en butik som motsvarar Rob E i Göteborg.

Det är ju förresten lite kul att de inte ens ordnar ett trycktest hos Bergströms i dagsläget. Eller ja, de kanske ordnar det, men det tar väl 2 veckor.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är helt riktigt att Bergströms inte ger någon större rabatt på stålrollar. Troligtvis för att de säljer dem till fullpris ganska enkelt. Ska vi samtidigt slå hål på myten om Göteborgare och Breitling!? ;)


De vill gärna sprida den myten om att "de säljer allt".

Själv tycker jag att butiken väldigt ofta står tom, och att de har orimligt många (alla, exakt alla) modeller inne.
 

007

Cartier
F-låt Nu svär jag väl i kyrkan men.................
Har varit hos "Rob" "Nymans" och "Krons ur" idag. Och kan väl tycka att det är smått komiskt så, ursäkta uttrycket "skitnödigt pretentiöst" det är! Det är väl trots allt bara accessoarer vi köper!? Men säljare, kunder(inte alla) verkar se det som livets största investering!? När du köper en bil för ex. 300k + inte kommer det väl ut ngn med en "vante " på högerhanden iklädd väst o slips och bjuder på espresso det första han gör!?(inte bara det naturligtvis, utan hela grejen)
Men men jag är ju från landet så vad vet jag!?..................Tycker bara det är liiiite överdrivet!
Häng mig om ni vill![emoji6]
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
De har ju alltid Daytona i stål inne. Enda butik i sverige som har det, vill jag lova. Dessutom bra skitnödigt att ha de liggandes "på lagret", och inte ståendes i butiken.. kan jag tycka.
Det där är en gammal myt om att Daytona skulle vara den modell som säljer sig själv (Vilken stålrolex i sportsegmentet gör inte det?). Men ja, den är nog i en annan kategori än andra stålrolexar, dock är det inte en Nautilus direkt.

Problemet med Bergströms är inte att man måste be om lov, jag överdriver såklart när jag skriver det. Problemet är att de visar upp en ovilja att anpassa sig.
De gånger jag frågat vad de kan göra på priset på diverse modeller, så har jag bara fått ett snett leende och "ingenting" som svar.
Och visst, de behöver inte lämna ett öre i rabatt. Men när gråhandlare erbjuder 20% eller mer, så finns det ju inte en chans att jag handlar i butiken. Vill dessutom påstå att man kan fixa bättre rabatter hos alla andra svenska rolexförsäljare, och om man inte får det så kan jag räkna ett flertal butiker som slår Bergströms på fingrarna vad gäller service och helhetsupplevelse (om man nu ska handla till fullpris).

Vad gäller klocknördar, så tror jag att majoriteten inte tycker om att besöka Bergströms pga deras sätt att behandla kunderna.
Jag är först att erkänna att det är trist, hade gärna haft en butik som motsvarar Rob E i Göteborg.

Det är ju förresten lite kul att de inte ens ordnar ett trycktest hos Bergströms i dagsläget. Eller ja, de kanske ordnar det, men det tar väl 2 veckor.

Säg vad man vill om Bergströms men av någon anledning tror jag att de har lyckat att hitta sin kundkrets. Måhända är det folk som parkerar sin Mercedes utanför och stövlar in utan att pruta. I ärlighetens namn kan jag säga att jag är likadan i min yrkesutövning.

Hälsningar en som åker spårvagn ;) (till jobbet)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
F-låt Nu svär jag väl i kyrkan men.................
Har varit hos "Rob" "Nymans" och "Krons ur" idag. Och kan väl tycka att det är smått komiskt så, ursäkta uttrycket "skitnödigt pretentiöst" det är! Det är väl trots allt bara accessoarer vi köper!? Men säljare, kunder(inte alla) verkar se det som livets största investering!? När du köper en bil för ex. 300k + inte kommer det väl ut ngn med en "vante " på högerhanden iklädd väst o slips och bjuder på espresso det första han gör!?(inte bara det naturligtvis, utan hela grejen)
Men men jag är ju från landet så vad vet jag!?..................Tycker bara det är liiiite överdrivet!
Häng mig om ni vill![emoji6]


Det är inte sällan man hör om folk som tar illa upp av att de blir erbjudna kaffe i finare butiker.

Varför är ni så obekväma i trevliga miljöer? Har kompisar som typ inte kan vistas i dyrare klädbutiker, trots att de verkligen har råd att handla.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Säg vad man vill om Bergströms men av någon anledning tror jag att de har lyckat att hitta sin kundkrets. Måhända är det folk som parkerar sin Mercedes utanför och stövlar in utan att pruta. I ärlighetens namn kan jag säga att jag är likadan i min yrkesutövning.

Hälsningar en som åker spårvagn ;) (till jobbet)


Ja, de har hittat en kundkrets. ICA-handlare och asiater, typ.

Men tänk vad de hade sålt klockor om de hade tagit hand om klocknördarna och de i vår närhet. Kolla bara på Rob.
 

Aron72

Cartier
Mkt kommentarer det blev...
Bergströms måhända hittat sin kundkrets, jag verkar iaf inte falla in e den kategorin, inga problem med det. En fika har inte heller varit aktuell där, ingen direkt kö jämfört med rob e där det alltid varit bra tryck. Klart Gbg är inte mkt att jämföra med hufudstaden men dock..
 

007

Cartier
Det är inte sällan man hör om folk som tar illa upp av att de blir erbjudna kaffe i finare butiker.

Varför är ni så obekväma i trevliga miljöer? Har kompisar som typ inte kan vistas i dyrare klädbutiker, trots att de verkligen har råd att handla.

Inte alls obekväm! Tar gärna en tårtbit med[emoji6]
Men just grejen att det är så J-vla pretentiöst!!
Men men förmodligen mig det är fel på, det erkänner jag![emoji1]
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja men Rob har ju en konkurrent i närheten. Har Bergströms det?


Stockholm är mer än dubbelt så stort, och med allt som tillkommer.

Rob E omsätter tre gånger så mycket som Bergströms, om jag inte sett fel. Och då har Bergströms 3 (?) butiker.

Min poäng, som kanske inte når fram, är att det hade kunnat gå att göra så mycket mer med den lilla butiken i Göteborg.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Mkt kommentarer det blev...
Bergströms måhända hittat sin kundkrets, jag verkar iaf inte falla in e den kategorin, inga problem med det. En fika har inte heller varit aktuell där, ingen direkt kö jämfört med rob e där det alltid varit bra tryck. Klart Gbg är inte mkt att jämföra med hufudstaden men dock..

Lycka till med instegsmodellen greven ;)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Stockholm är mer än dubbelt så stort, och med allt som tillkommer.

Rob E omsätter tre gånger så mycket som Bergströms, om jag inte sett fel. Och då har Bergströms 3 (?) butiker.

Min poäng, som kanske inte når fram, är att det hade kunnat gå att göra så mycket mer med den lilla butiken i Göteborg.

Fråga dig själv varför de inte gör det!? ;)
 

Akerhage

Cartier
Ja men Rob har ju en konkurrent i närheten. Har Bergströms det?
Jarl Sandins ligger 300m ifrån. Jag har varit på både Bergströms och Jarl Sandin.

Tycker Jarl har känts trevligare gå in till varje gång. Sen ser jag nog mer ut som en arbetare och inte någon rik brat-kille. Jag kanske inte blir behandlad lika bra när jag kommer in i jeans, tshirt med tatueringar överallt som någon i finbyxor o skjorta?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
F-låt Nu svär jag väl i kyrkan men.................
Har varit hos "Rob" "Nymans" och "Krons ur" idag. Och kan väl tycka att det är smått komiskt så, ursäkta uttrycket "skitnödigt pretentiöst" det är! Det är väl trots allt bara accessoarer vi köper!? Men säljare, kunder(inte alla) verkar se det som livets största investering!? När du köper en bil för ex. 300k + inte kommer det väl ut ngn med en "vante " på högerhanden iklädd väst o slips och bjuder på espresso det första han gör!?(inte bara det naturligtvis, utan hela grejen)
Men men jag är ju från landet så vad vet jag!?..................Tycker bara det är liiiite överdrivet!
Häng mig om ni vill![emoji6]
Går inte riktigt att jämföra en klocka och en bil, en rätt stor del av Sveriges befolkning har en bil runt 300k dock en väldigt liten del som har en klocka för 50k. En bil är en bruksartikel det är inte en klocka, dessutom är en bil för 300k inte något exklusivt, det är däremot en klocka för 50k som anses vara en lyxvara. Därav behandlingen i butikerna.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jarl Sandins ligger 300m ifrån. Jag har varit på både Bergströms och Jarl Sandin.

Tycker Jarl har känts trevligare gå in till varje gång. Sen ser jag nog mer ut som en arbetare och inte någon rik brat-kille. Jag kanske inte blir behandlad lika bra när jag kommer in i jeans, tshirt med tatueringar överallt som någon i finbyxor o skjorta?

Jag ser ut som en tönt och har oftast på mig jeans och t-shirt. Jag har dock inga tatueringar men i dagens samhälle torde det ha mindre betydelse. Något jag däremot har är en trevligt attityd vilket gör att jag alltid får ett varmt mottagande.
 
Topp