• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Vet att klocksalongen på NK har dåligt rykte.

För ett par veckor sen gick jag in för att kika lite, efter ett tag fick jag personalens uppmärksamhet och det visade sig att kvinnan jag pratade med, kommer inte ihåg namn dessvärre, sportade en grym IWC Portuguese i roséguld. Vi snackade lite JLC och allmänt och hon kunde bl.a. rabbla specs om JLC:s olika urverk, det är det fan inte alla som kan. Aldrig varit med om något liknande på NK förut hehe... Eloge!

Henne har jag också pratat med. Verkligen trevlig och kunnig tjej!
Det framgick att hon även hade en annan favoritklocka hemma som hon tyvärr inte kunde använda på jobbet då de inte sålde det märket.

Vet att klocksalongen på NK har dåligt rykte.

För ett par veckor sen gick jag in för att kika lite, efter ett tag fick jag personalens uppmärksamhet och det visade sig att kvinnan jag pratade med, kommer inte ihåg namn dessvärre, sportade en grym IWC Portuguese i roséguld. Vi snackade lite JLC och allmänt och hon kunde bl.a. rabbla specs om JLC:s olika urverk, det är det fan inte alla som kan. Aldrig varit med om något liknande på NK förut hehe... Eloge!

Måste vara deras IWC-expert Bojana, vet att hon har en IWC Portuguese i roséguld + en del andra klockor...

Ibland funderar jag på hur i helvete Bergströms tänker?
Och hur dom överlever.... Har en bekant i Gtb - som åker till Stockholm i morgon - för att lämna in en DJ hos Engström för kron och axelbyte. Lämna fredag för 16 - hämta lördag lunch.
Då har man service - och får säkert sälja ngt annat också. Nu eller i framtiden.
Bergström skulle ha 50% mer - och det skulle ta tid - lång tid. Men det finns väl andra i Göteborg.
Robert Engström är i alla fall bäst - i alla lägen.

Onödigt att hänga ut någon för en dålig dag, så jag nöjer mig med följande.

Hade bestämt mig för att byta in Porschen mot en Hummer (två steg bakåt och ett åt sidan, som en polare sa) för att samtidigt få råd med en DSSD som jag länge velat ha. Låg en fin DSSD till salu hos en urmakare under en länge period på Blocket (annonsen ligger för övrigt fortfarande kvar, nu med tillägget "såld"). Eftersom den legat ute riktigt länge med datumuppdaterad annons, tänkte jag att med liiite prut kunde jag ju kanske köpa den.

Så fort jag hade cash på kontot ringde jag urmakaren och var beredd på omedelbar deal:

Urmakaren: [ohörbart mummel]
Jag: Ursäkta, nu uppfattade jag inte ditt namn...
Urmakaren: Urmakaren...
Jag: Som sagt, jag uppfattade inte ditt namn...
Urmakaren: Daniel... Jag har påssjukan. Skulle egentligen inte jobbat i dag men jag måste, så FATTA DIG KORT!
Jag: Ehh... det gällde annonsen på Deepsea:n...
Urmakaren: Sålde jag häromdagen! Men jag får in en liknande om några veckor. Ring då. Hej.
Jag: Ehh... Där ser man... Hej då.

Som sagt, alla kan ha en dålig dag... Gissar att detta var en av hans sämre...
Haha, älskar FATTA DIG KORT

Och hur dom överlever.... Har en bekant i Gtb - som åker till Stockholm i morgon - för att lämna in en DJ hos Engström för kron och axelbyte. Lämna fredag för 16 - hämta lördag lunch.
Då har man service - och får säkert sälja ngt annat också. Nu eller i framtiden.
Bergström skulle ha 50% mer - och det skulle ta tid - lång tid. Men det finns väl andra i Göteborg.
Robert Engström är i alla fall bäst - i alla lägen.
Nej, det finns inga andra som säljer Rolex i GBG.

Jag ringde Jälmärs angående en Sea Dweller från 2008 enligt annonsen. Det första han säger lite mumlande att den är såld men får in fler om ett tag. Jag ringde för annonsen var aktuell, men han bortförklarade med att hans annonser var löpande !!!
Då frågar jag honom om en SubC som han hade inne som kunde vara intressant och betalnings sätt eftersom jag bor en bra bit bort.
Då spyr han ur sig omgående att han har man inte kullor så skall man inte titta på Rolex!! och dessutom så lägger han på 3000-4000 på priset vid en delbetalning. Jag svarade då lugnt att jag kan lika bra handla privat eller utomlands för mindre pengar då. Han avslutade då samtalet direkt med hej då. För min del blir det inget köp av honom oavsett vad.

Jag ringde Jälmärs angående en Sea Dweller från 2008 enligt annonsen. Det första han säger lite mumlande att den är såld men får in fler om ett tag. Jag ringde för annonsen var aktuell, men han bortförklarade med att hans annonser var löpande !!!
Då frågar jag honom om en SubC som han hade inne som kunde vara intressant och betalnings sätt eftersom jag bor en bra bit bort.
Då spyr han ur sig omgående att han har man inte kullor så skall man inte titta på Rolex!! och dessutom så lägger han på 3000-4000 på priset vid en delbetalning. Jag svarade då lugnt att jag kan lika bra handla privat eller utomlands för mindre pengar då. Han avslutade då samtalet direkt med hej då. För min del blir det inget köp av honom oavsett vad.

Känns jävligt konstigt?

Jag frågade honom om delbetalning men att lägga på 3000-4000kr som påslag känns väldigt oseriöst !

Att läxa upp en kund om att har man inte kullor så skall man inte titta på Rolex, känns som ett proffsigt kundbemötande.

Varför skulle det vara osant ?
Mitt intryck består oavsett vad, även om han är medlem här så är det som är sagt.

Jag frågade honom om delbetalning men att lägga på 3000-4000kr som påslag känns väldigt oseriöst !

Nu vet jag inte vilken typ av delbetalning som syftas, men eftersom jag arbetar med (ännu; undantaget en del rena idiot-ur) dyrare kapitalvaror till vardags - som väldigt ofta finansieras...
...känns det inte rätt självklart att det blir ett påslag vid finansiering? Ränta, und so weiter...

Är det däremot ett 24-månaders (eller liknande) räntefritt upplägg så köper jag givetvis att det känns konstigt!

Jag har jobbat under egen flagg under nått år.. Vi erbjuder 4,95% i ränta till våra kunder, den kostar ingenting för mig att erbjuda. Därefter har jag ett alternativ som är 2,95%. Den kostar mig 2,5% av lånebeloppet att erbjuda. Det tredje alternativet jag har att erbjuda kunden är räntefritt men då betalar jag hela 5% av kundens lånebelopp.

Här kommer jag till en situation där jag kan få med mig en affär genom att erbjuda räntefritt, men det gör att jag får sämre avans på affären, eller, så erbjuder jag 4.95%, tjänar mer men kan kanske förlora affären också..

I Jälmers fall så får även han betala om kunden väljer det räntefria alternativet. Han skulle dock ha kunnat förklara det lite smidigare.. "Väljer du räntefritt så är inte priset detsamma då det innebär en kostnad för mig på 2000kr.."

Hur som helst, dessa räntefria kampanjer kostar, om inte för dig som kund så kostar det i regel för företaget som erbjuder det.

Det jag reagerade starkast på var att: Har man inte kullor så skall man inte titta på Rolex!!
Att olika avgifter tillkommer vid alternativa delbetalnings möjligheter är självklart. Men att bara slänga ur sig att det blir 3000-4000kr utan att veta exakt summa känns så där!

Jag har jobbat under egen flagg under nått år.. Vi erbjuder 4,95% i ränta till våra kunder, den kostar ingenting för mig att erbjuda. Därefter har jag ett alternativ som är 2,95%. Den kostar mig 2,5% av lånebeloppet att erbjuda. Det tredje alternativet jag har att erbjuda kunden är räntefritt men då betalar jag hela 5% av kundens lånebelopp.

Här kommer jag till en situation där jag kan få med mig en affär genom att erbjuda räntefritt, men det gör att jag får sämre avans på affären, eller, så erbjuder jag 4.95%, tjänar mer men kan kanske förlora affären också..

I Jälmers fall så får även han betala om kunden väljer det räntefria alternativet. Han skulle dock ha kunnat förklara det lite smidigare.. "Väljer du räntefritt så är inte priset detsamma då det innebär en kostnad för mig på 2000kr.."

Hur som helst, dessa räntefria kampanjer kostar, om inte för dig som kund så kostar det för företaget som erbjuder det.

Köper absolut att det kostar för... någon... när man erbjuder 0% ränta (vilket jag för övrigt tycker är snudd på förkastligt, men det är en annan diskussion).
Men det ska ju aldrig kunna läggas på slutkunden? Då borde man nog låta bli att ha reklammaterial i skyltfönstret där man förklarar att man kan få delbetala produkten utan extra kostnader. Just sayin'.
...observera att jag inte gnäller på dig och din verksamhet, utan på det som Angeli säger sig ha fått till svar.

Låter dessutom väldigt märkligt att det kostar dig pengar att erbjuda 2,95%. Nog måste du kunna få till ett bättre avtal i sånt fall?

Köper absolut att det kostar för... någon... när man erbjuder 0% ränta (vilket jag för övrigt tycker är snudd på förkastligt, men det är en annan diskussion).
Men det ska ju aldrig kunna läggas på slutkunden? Då borde man nog låta bli att ha reklammaterial i skyltfönstret där man förklarar att man kan få delbetala produkten utan extra kostnader. Just sayin'.
...observera att jag inte gnäller på dig och din verksamhet, utan på det som Angeli säger sig ha fått till svar.

Låter dessutom väldigt märkligt att det kostar dig pengar att erbjuda 2,95%. Nog måste du kunna få till ett bättre avtal i sånt fall?

Blanco 2,95 låst i 10år via Handelsbanken, finns ingen annan aktör på marknaden som kan erbjuda det, därav avgiften.

Hur som helst, dessa räntefria kampanjer kostar, om inte för dig som kund så kostar det för företaget som erbjuder det.

Är faktiskt inte så säker på att alla får betala för räntefritt. Stora aktörer brukar åtminstone inte göra det. Kreditinstitutet tjänar ändå pengar på uppläggningsavgift, aviavgifter, eventuella förseningsavgifter samt att många kunder väljer att förlänga och får då hög ränta. Uppriktigt förvånad över att du fick den kostnaden.

Är faktiskt inte så säker på att alla får betala för räntefritt. Stora aktörer brukar åtminstone inte göra det. Kreditinstitutet tjänar ändå pengar på uppläggningsavgift, aviavgifter, eventuella förseningsavgifter samt att många kunder väljer att förlänga och får då hög ränta. Uppriktigt förvånad över att du fick den kostnaden.

Vi jobbade med Entercard från början, gick sedan över till Handelsbanken då villkoren var bättre. Ratos AB har förhandlat fram villkoren och jag vet inte men antingen har de väldigt dåliga förhandlare, eller så är det något helt annat det sitter i.. Förra året sålde jag ensam in 6,1miljoner på finansiering..

Ratos nedan bör klassas som en stor aktör
Skärmavbild 2015-04-10 kl. 12.05.21.png

Blanco 2,95 låst i 10år via Handelsbanken, finns ingen annan aktör på marknaden som kan erbjuda det, därav avgiften.

Holy crap.
Nej, det kan jag ärligt säga att jag inte sett någon annanstans. Men fortfarande - är din kostnad 2,5% av totalt lånebelopp så tar ju kreditinstitutet nästan ingen risk.

Och - på tal om något annat... Lånar folk på tio år när det handlar om klockor?

Holy crap.
Nej, det kan jag ärligt säga att jag inte sett någon annanstans. Men fortfarande - är din kostnad 2,5% av totalt lånebelopp så tar ju kreditinstitutet nästan ingen risk.

Och - på tal om något annat... Lånar folk på tio år när det handlar om klockor?

Dessutom upp till 250,000kr.

Jag tror vissa säkert lånar ännu längre.. finns en lite speciell person i min tidigare umgängeskrets som bara stirrade på månadskostnad.. Så skulle han kunna låna på 30år så skulle han garanterat göra det.

Kreditinstituten vill väl aldrig ta risker ;)

Tillbaka
Topp