• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

NK i Göteborg

Köpte min Longines Hydroconquest här, och fick bra bemötande.

Vid senare besök i butiken så har det varit lite blandat, beroende på vem som jobbat.

Bergströms i Göteborg

Här är det också väldigt blandat bemötande beroende på vem som jobbar.

Man får känslan av att alla inte är riktigt kompetenta. Men allt som oftast så är personalen trevlig och tillmötesgående.

Däremot tog det över 8 veckor att serva en gammal 1675, vilket inte är acceptabelt enligt mig.

Hade även inne en 5513 för att tajta till bezelringen som satt lite löst...
Två veckor senare när JAG ringde dem och frågade vad de höll på med, så fick jag svaret att de rekommenderar en helservice till en kostnad av 8 000 kr.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Jarl Sandin - Göteborg
Väldigt bra bemötande varje gång jag varit där. Har inte köpt klocka men kortat ett antal länkar. Det har de skött med silkeshandskar, bokstavligen.

Bergströms Gbg:
Ojämnt bemötande. Den äldre kvinnan och stekaren i 30-års åldern är otrevliga och okänsliga inför arbetsuppgiften. När jag skulle korta länken på min splitternya LV med klistermärkena kvar tog säljaren bara ut klockan, smusslade ihop den och ner i en påse. När jag protesterade var han oförstående. 500 kr skulle de ha för att korta en länk mot Jarl Sandins 300:-.
Urmakaren är däremot väldigt trevlig, liksom kvinnan med RG Daytona samt den yngre killen med Hulk Subben.

NK Details GBG
Väldigt bra bemötande varje gång. Har fått klämma på flera pjäser och även fått en trevlig pratstund med säljaren.

Klockmäster Hansson Frölunda Torg
Ett ord: Katastrof! Den äldre tanten som är någon form av chefssäljare är höjden av stroppighet och otrevlighet. Hon är påträngande och allmänt stressande. Var nära att handla en Omega SMP Quartz av dem i början av mitt klockintresse men affären föll på att hon vägrade pruta något alls på ord.pris, dessutom med en nedlåtande ton. Gick tillbaka någon vecka efter och frågade vad en halvlänk kostade till min nya PO, bara för att gnida in den förlorade affären i hennes ansikte. :lol:

Rob Engström
Hur trevliga som helst. Har varit där två-tre gånger och fick prova olika klockor vid två tillfällen utan problem. Ringde senast i veckan och bad om en katalog. Inga bekymmer alls.

Nymans:
Varit inne två gånger, första gången 2006 då jag var sugen på en Panna. Säljaren drog fram ett gäng Panerai, bland annat en Tantalium för 173k och jag fick en trevlig pratstund. Andra gången var i år när jag var sugen på en ny Rolex. Blev behandlad som luft. Man får en känsla av fina gatan tyvärr.

Pagoldhs Ur Skövde:
Snygga tjejer som "kränger" klockor. Behöver jag säga mer?

Min bästa AD-upplevelse fick jag av "Petit Geneve Petrovic" i Belgrad som är en Rolex och Bvlgari AD. Ägaren själv tog emot mig och min vän. Han visade oss ett helt gäng med olika Rolex som vi fick prova, klämma på osv. Utbudet var minst sagt stort och han tog nästan illa upp när vi frågade om han hade Daytona och DeepSea inne. "Allt som finns i Geneve finns här också" var hans replik. :) Han berömde mitt val av 16610LV och vi fick med oss lite freebies på vägen ut. Vid köp kunde han tänka sig att personligen följa med till flygplatsen för att lösa återbetalningen av tullavgiften. Han kunde även skicka boxen med post till Sverige utan bekymmer.
 

_jonte

Patek
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

dinkan skrev:
Som Göteborgare får jag väl hissa Gastons ur. Kanontrevliga samt mycket kunnig urmakare. Har ruckat alla mina klockor (med ETA verk) till gångtid ±2 sek/dygn.Saluför också riktiga Gökur från Schwarzwald, hoar fint i köket ;)

Tänkte bege mig till Gastons för klockruckning i veckan. Någon särskild person där man ska prata med eller är alla där duktiga urmakare?
Vill ju inte att nån ung oerfaren säljare leker tarzan och pajjar min klocka...

Vad kostar det?
Kan de fixa direkt medan man väntar?
Bör man trycktesta klockan efter?
(4mån gammal Seiko Alpinist, 200m)
 

Målarn

The Steak
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Rob Engström

Klev in med målarbyxorna och på några minuter hade jag redan en kvartsmiljons Rolex runt handleden :D !!
Så servicen är riktigt bra hos dem, blev bemött riktigt bra trots mina målarkläder haha..
Om jag ska köpa nått Nytt så blir det av Rob 100%!! :cool:
 

ottwon

Omega
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Ganska begränsad erfarenhet, men Nymans kommer jag aldrig mer ha att göra med. Arroganta och en äckligt brackig attityd hos säljarna jag talade med, som jag inte pallar.

Rob E däremot, kan jag bara stämma in med övriga i att de levererar kvalitet, klass och kan bemöta sina kunder.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Nymans
Har känt av attitydproblem när jag tittat på de billigare varianterna av Rolex och Panerai. Har iofs även blivit väldigt väl omhändertagen så jag är ngt kluven.

Bo Berggren
Alltid fått bra bemötande. Köpt lite armband till Breitling. Inget klockköp här.

Dr Watch
Köpte min Panerai. Inga konstigheter men lite jobbigt att han är lite svår att nå per telefon trots avtalad tid. Tycker dock att han är en riktigt skön figur som jag fått bra förtroende för.

Franks Ur
Köpt en Omega railmaster och dykarOris till två kollegor. Fått ok rabatt när man dealar med ägaren eller hans fru. Den yngre blonda tjejen gav mig en helt felaktig offert när jag skulle renovera min Monaco.

Rob
Köpt en Movado till min Svärmor. Mkt bra bemötande.
 

Bruset

Panerai
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Jo tack. Var inne på Magnussons Ur i GBG igår, var tvungen att ha två nya bandstift, 22 mm. Inte mindre än 100 riksdaler skulle dom ha för detta. Säljaren såg ju att jag tyckte att det var i häftigaste laget, skämdes väl lite men förklarade att de var tillverkade i Schweiz, därav priset.
Väl hemma upptäcker jag att han har gett mig för långa bandstift, oskönt.
Tillbaks idag och jag förklarar att bandstiften inte passar, 22 mm ska det vara (ny expedit).
Hemma igen och upptäcker givetvis att... dessa mycket riktigt är för korta.
Ska göra ett nytt försök imorgon. Finns dock inga som helst garantier för att det blir rätt.

/Fredagsmys
 
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Farfars klocka:
Mycket trevlig, ödmjuk och kompetent urmakare! Var t.o.m. utanför hans hem när jag skulle hämta en klocka, inga konstigheter och fick hälsa på familj oxå! :)

Nymans Ur:
Har alltid varit trevliga mot mig/oss, visar gärna klockor och diskuterar lite kring de. Det beror säkert på vem man får efter en del väntetid och glada blickar från "lilla" vakten......

Rob Engström:
De är säkert trevliga, har bara varit inne med en klocka som jag sedan köpte men de hade ställt ut ett äkthetsbevis som jag ville ha dubbelkollat. Den lilla tjejen bakom disken var allmänt otrevlig och kände oss obekväma så vi gick igen. Bör kanske nämnas att han jag handlade av bar en AP Bumble bee och även har andra AP........Jag själv hade en SD...

Becks - Omega/Breitling AD i Norrköping:
Riktig amatör nivå, när ägaren visar en klocka blir han väldigt högfärdig med näsan i skyn, han är för övrigt optiker egentligen.... haha
I övrigt har de bristande kunskap anser jag, jag ville ha gummi med butterfly lås till en Fortis för några år sedan, de hade ingen aning om vad Fortis vad för något lustigt märke.....
Servar inget, byter knappt batteri eller band själva.....

Urmäster Norrköping:
Min "standard" urmakare, familjeägt, både son och far är urmakare med olika specialiteter, tar lite tid ibland med jag får alltid kanonservice där!
 

HeliDive

Cartier
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Kan varmt rekommendera WatchesGMT i Barcelona. Köpte en Submariner där och allt gick väldigt smidigt, med en bra mailkorrespondans innan köpet. Esteban Espinas var väldigt lyhörd inför mina önskemål!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Charles_ skrev:
Ingen som har något att säga om Bo Berggrens urhandel? :)

Min fru skulle ordna ett enkelt ärende hos Bo Berggren och möttes av en arrogant och överlägsen attityd och kände sig bortgjord. Hon säger att hon aldrig vill gå in dit igen. Trist.

Själv har jag dock fått gott bemötande och service. Blev däremot sned när de tittat på klockan och uppskattade den enkla åtgärden till en överkomlig summa och sedan ville ha sexfaldigt vid själva åtgärden ett par veckor senare....
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare

Det förefaller som att flera ADs i Sthlm ger något schizofrena upplevelser. Jag har oftast fått ett ok bemötande på Nymans, Franks och Berggrens men ibland skiner nonchalansen igenom.
Engströms har haussats hårt på senare tid. För mig som mötts av usel attityd och ett än uslare kunnande av personalen där är det svårbegripligt.
Kroons är alltid schyssta men en anställd repade en IWC ordentligt vid ett enkelt bandbyte tyvärr vilket drar ner betyget.
Eriksons är det alltid kul att besöka. Bra service och skoj snack.
Klockmäster i Solna har alltid varit kass så döm om min förvåning när jag senast fick ett ypperligt bemötande och säljaren var både kunnig och entusiastisk.
Keas i Kristinehamn är top notch och håller galet bra priser på service. Skickade över tre vintageklockor, två manuella och en automat. 3700 för service inklusive frakt. Super.
Två av mina senaste deals har jag gjort online med Compraventarelojes i Madrid. Köpt två klockor vid två tillfällen och helt utan problem. Snabba svar, snabb leverans.
Nu allra senast handlade jag av Cemil Lal i Köln. Ingen hemmis, ingen butik, ingen negativ feedback att finna. Efter en veckas mailväxling kändes det såpass ok att jag en fredag eftermiddag förde över stålar. Lal UPSade klockan redan innan pengarna var inne på hans konto. Garantikortet är stämplad av Lals farbror, Sami-watches i Istanbul. Inga problem med det och inga problem med Lal.

/Kristofer
 
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Det stora problemet som någon jämförde med Cadillac, är att klockbutikerna inte kan service.
I många andra länder och större städer utbildar man sig i internationell försäljning.
Just pga det faktum att man inte kan bemöta alla likadant.

Att man blir behandlad bättre i finare kläder och eventuellt kostym är dock inte så konstigt.
Vem lånar ni lättast ut er mobiltelefon till, eller släpper innanför dörren en mörk kväll?

Den välkammade mannen i dyr kostym, eller den lurviga killen med polsk brytning? (no offence).
 

Permar

Breitling
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Är det någon som har erfarenhet av http://www.urjohan.se?

Har en kompis som lämnar in flera klockor där och alltid varit nöjd men det skadar ju inte med fler åsikter.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: Sv: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare

MKRGG skrev:
Det förefaller som att flera ADs i Sthlm ger något schizofrena upplevelser. Jag har oftast fått ett ok bemötande på Nymans, Franks och Berggrens men ibland skiner nonchalansen igenom.
Engströms har haussats hårt på senare tid. För mig som mötts av usel attityd och ett än uslare kunnande av personalen där är det svårbegripligt.
Kroons är alltid schyssta men en anställd repade en IWC ordentligt vid ett enkelt bandbyte tyvärr vilket drar ner betyget.
Eriksons är det alltid kul att besöka. Bra service och skoj snack.
Klockmäster i Solna har alltid varit kass så döm om min förvåning när jag senast fick ett ypperligt bemötande och säljaren var både kunnig och entusiastisk.
Keas i Kristinehamn är top notch och håller galet bra priser på service. Skickade över tre vintageklockor, två manuella och en automat. 3700 för service inklusive frakt. Super.
Två av mina senaste deals har jag gjort online med Compraventarelojes i Madrid. Köpt två klockor vid två tillfällen och helt utan problem. Snabba svar, snabb leverans.
Nu allra senast handlade jag av Cemil Lal i Köln. Ingen hemmis, ingen butik, ingen negativ feedback att finna. Efter en veckas mailväxling kändes det såpass ok att jag en fredag eftermiddag förde över stålar. Lal UPSade klockan redan innan pengarna var inne på hans konto. Garantikortet är stämplad av Lals farbror, Sami-watches i Istanbul. Inga problem med det och inga problem med Lal.

/Kristofer

Sådana här recensioner är alltid intressanta då man sällan har erfarenhet själv utan att ha handlat där. Har kollat Compraventarelojes och WatchesGMT som båda ofta har schysta dinkor till bra pris inne men om vilka det inte är så lätt att hitta recensioner.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Rolex1220 skrev:
Farfars klocka:
Mycket trevlig, ödmjuk och kompetent urmakare! Var t.o.m. utanför hans hem när jag skulle hämta en klocka, inga konstigheter och fick hälsa på familj oxå! :)

Nymans Ur:
Har alltid varit trevliga mot mig/oss, visar gärna klockor och diskuterar lite kring de. Det beror säkert på vem man får efter en del väntetid och glada blickar från "lilla" vakten......

Rob Engström:
De är säkert trevliga, har bara varit inne med en klocka som jag sedan köpte men de hade ställt ut ett äkthetsbevis som jag ville ha dubbelkollat. Den lilla tjejen bakom disken var allmänt otrevlig och kände oss obekväma så vi gick igen. Bör kanske nämnas att han jag handlade av bar en AP Bumble bee och även har andra AP........Jag själv hade en SD...

Becks - Omega/Breitling AD i Norrköping:
Riktig amatör nivå, när ägaren visar en klocka blir han väldigt högfärdig med näsan i skyn, han är för övrigt optiker egentligen.... haha
I övrigt har de bristande kunskap anser jag, jag ville ha gummi med butterfly lås till en Fortis för några år sedan, de hade ingen aning om vad Fortis vad för något lustigt märke.....
Servar inget, byter knappt batteri eller band själva.....

Urmäster Norrköping:
Min "standard" urmakare, familjeägt, både son och far är urmakare med olika specialiteter, tar lite tid ibland med jag får alltid kanonservice där!

Håller med denna lista kring de i Norrköping samt Nymans ur (har inte besökt de andra). Bara varit på Nymans två gånger, en gång med lite andra forummedlemmar och servicen var kalas (kläm och känn på vad ni vill) och andra gången för lite snabbt titta på Longines + Panerai utan att vara det minsta intresserad av att köpa.

I Norrköping är Urmäster mycket bra, kortat mängder med länkar för billig peng där likväl skulle moddat en Seiko. Det gick inte så bra, tror jag beställde fel chapter ring, bad själv om att få betala de blyga 100kr det skulle kostat (då de ändå tagit isär klockan och satt ihop den igen) men fick tvärnej. Det hade ju inte lyckats modda den. Bara gott att säga, dessutom väldigt trevliga. Becks tycker jag funkar ibland, stundtals hyfsat trevliga (om man är intresserad) och ibland inte så tillmötesgående. Dock inte speciellt kunniga kanske och priser på bandbyte etc. är lite skrattretande högt tyvärr...

Sen har jag endast goda erfarenheter från några affärer i Linköping, dels tyvärr stängda Liden's Ur samt Stjärnurmakarna vid gallerian. De har inget direkt lyxsortiment men en hel del Omega + Longines och där upplever jag det som att alla alltid är välkomna in och mer än gärna får testa lite.
 

AndyAnd

Cartier
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Zed skrev:
Jarl Sandin - Göteborg
Väldigt bra bemötande varje gång jag varit där. Har inte köpt klocka men kortat ett antal länkar. Det har de skött med silkeshandskar, bokstavligen.

Bergströms Gbg:
Ojämnt bemötande. Den äldre kvinnan och stekaren i 30-års åldern är otrevliga och okänsliga inför arbetsuppgiften. När jag skulle korta länken på min splitternya LV med klistermärkena kvar tog säljaren bara ut klockan, smusslade ihop den och ner i en påse. När jag protesterade var han oförstående. 500 kr skulle de ha för att korta en länk mot Jarl Sandins 300:-.
Urmakaren är däremot väldigt trevlig, liksom kvinnan med RG Daytona samt den yngre killen med Hulk Subben.

NK Details GBG
Väldigt bra bemötande varje gång. Har fått klämma på flera pjäser och även fått en trevlig pratstund med säljaren.

Klockmäster Hansson Frölunda Torg
Ett ord: Katastrof! Den äldre tanten som är någon form av chefssäljare är höjden av stroppighet och otrevlighet. Hon är påträngande och allmänt stressande. Var nära att handla en Omega SMP Quartz av dem i början av mitt klockintresse men affären föll på att hon vägrade pruta något alls på ord.pris, dessutom med en nedlåtande ton. Gick tillbaka någon vecka efter och frågade vad en halvlänk kostade till min nya PO, bara för att gnida in den förlorade affären i hennes ansikte. :lol:

Rob Engström
Hur trevliga som helst. Har varit där två-tre gånger och fick prova olika klockor vid två tillfällen utan problem. Ringde senast i veckan och bad om en katalog. Inga bekymmer alls.

Nymans:
Varit inne två gånger, första gången 2006 då jag var sugen på en Panna. Säljaren drog fram ett gäng Panerai, bland annat en Tantalium för 173k och jag fick en trevlig pratstund. Andra gången var i år när jag var sugen på en ny Rolex. Blev behandlad som luft. Man får en känsla av fina gatan tyvärr.

Pagoldhs Ur Skövde:
Snygga tjejer som "kränger" klockor. Behöver jag säga mer?

Min bästa AD-upplevelse fick jag av "Petit Geneve Petrovic" i Belgrad som är en Rolex och Bvlgari AD. Ägaren själv tog emot mig och min vän. Han visade oss ett helt gäng med olika Rolex som vi fick prova, klämma på osv. Utbudet var minst sagt stort och han tog nästan illa upp när vi frågade om han hade Daytona och DeepSea inne. "Allt som finns i Geneve finns här också" var hans replik. :) Han berömde mitt val av 16610LV och vi fick med oss lite freebies på vägen ut. Vid köp kunde han tänka sig att personligen följa med till flygplatsen för att lösa återbetalningen av tullavgiften. Han kunde även skicka boxen med post till Sverige utan bekymmer.

Jag har liknande erfarenheter av både Jarl Sandin (verkligen toppbemötande, framförallt av Christoffer) och fruktansvärt negativa erfarenheter av haggan på Klockmäster Hansson på Frölunda torg. Otrevlig och stroppig.

En annan butik jag vill slå ett slag för är den trevliga service man alltid får på Magnussons ur.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Göteborg
NK -Trevliga och ganska hjälpsamma men okunniga.

Bergströms
Har bara varit där två gånger och de har snott två säljare från NK tror jag. Trevlig kille som verkar ha hyfsad koll på läget om än något Schweiz-frälst. Inget direkt övertalande med rabatt direkt, men trevlig.

Jarl Sandin
Alltid supertrevliga. Har dock inte ingått några djupare klockdiskussioner med dem förutom om trycktest där de var tillmötesgående, smidiga och billiga.

Klockmäster Hansson Frölunda Torg
Jag har varit inne två gånger och de är totalt ointresserade av att erbjuda hjälp.

Magnussons
Trevlig men okunnig personal och dyra priser på tillbehör. De visste inte vad tritium tubes var och trodde inte mig när jag berättade, utan de ringde efter en dag och sa att klockan hade flytande lysmassa i visarna, inte tritium Jag sa att nej, det är tritium. Då fick jag svaret att nej nej, tritium är radioaktivt det används inte längre. Sedan ringde de efter några dagar och berättade att jag hade haft rätt. De frågade även om jag fortfarande var intresserad av klockan, vilket jag inte var. Har även fått beskedet att ett trycktest tar två veckor eftersom de "vill göra det rätt". Att lämna in klockan dagen innan var inte ok utan de ville ha den under en hel tvåveckorsperiod.

Gubben på Linne'gatan
Har hjälpt mig fixa en fjäder som hoppat billigt. Alltid trevliga, både den unga killen och hans pappa/farfar?
Han har även servat ett gammalt Omega-urverk. Det har gått bra efter det och billigt var det också. Sköt på leveransdatumet tre gånger däremot, vilket inte är ok.

Tyvärr har jag inte hittat någon klockren urmakare i GBG-området. Tror jag ska testa Gastons nästa gång då jag hört mycket bra om de.

Tokyo
Seiko wako center, Ginza
Supertrevliga och kunniga, men dyra

Heathrow
Omega pop up store
Trevliga som 17 men okunniga.
 

AndyAnd

Cartier
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Fryken skrev:
MKRGG skrev:
Det förefaller som att flera ADs i Sthlm ger något schizofrena upplevelser. Jag har oftast fått ett ok bemötande på Nymans, Franks och Berggrens men ibland skiner nonchalansen igenom.
Engströms har haussats hårt på senare tid. För mig som mötts av usel attityd och ett än uslare kunnande av personalen där är det svårbegripligt.
Kroons är alltid schyssta men en anställd repade en IWC ordentligt vid ett enkelt bandbyte tyvärr vilket drar ner betyget.
Eriksons är det alltid kul att besöka. Bra service och skoj snack.
Klockmäster i Solna har alltid varit kass så döm om min förvåning när jag senast fick ett ypperligt bemötande och säljaren var både kunnig och entusiastisk.
Keas i Kristinehamn är top notch och håller galet bra priser på service. Skickade över tre vintageklockor, två manuella och en automat. 3700 för service inklusive frakt. Super.
Två av mina senaste deals har jag gjort online med Compraventarelojes i Madrid. Köpt två klockor vid två tillfällen och helt utan problem. Snabba svar, snabb leverans.
Nu allra senast handlade jag av Cemil Lal i Köln. Ingen hemmis, ingen butik, ingen negativ feedback att finna. Efter en veckas mailväxling kändes det såpass ok att jag en fredag eftermiddag förde över stålar. Lal UPSade klockan redan innan pengarna var inne på hans konto. Garantikortet är stämplad av Lals farbror, Sami-watches i Istanbul. Inga problem med det och inga problem med Lal.

/Kristofer

Sådana här recensioner är alltid intressanta då man sällan har erfarenhet själv utan att ha handlat där. Har kollat Compraventarelojes och WatchesGMT som båda ofta har schysta dinkor till bra pris inne men om vilka det inte är så lätt att hitta recensioner.
WatchesGMT har jag köpt en GMT av åt en vän. En toppensäljare, bra och relativt snabb service. Estebans engelska kan vara något sån där men absolut inga problem. Dessutom riktigt schyssta priser iom den starka kronan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Bergströms Ur i Örebro (Drottninggatan)

Ville prova en SMP i fullsize med co-axial och blev visad en mediumsize quartz-variant. Och när jag frågade den finkänsliga frågan; är det här verkligen 41mm? Och det är väl co-axial? Fick jag bara en suck och en nickning till svar. Pekade på en fullsize innanför glaset och frågade om jag kunde testa den. Svaret blev: Det är samma som du har på armen... Herregud...
 

cab

Audemars
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Charles_ skrev:
Ingen som har något att säga om Bo Berggrens urhandel? :)

Bara bra, gick dit med min gamla SMP och ville ha ett spänne till gummiarmbandet typ a 150kr. Vädligt trevliga och hjälpte sendan till med montering och fick nya(gratis) springbars som de bocka till lite för de skulle passa.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Var förbi Bergströms i Malmö idag. Kikade på Halda som de hade i fönstret och lite Rolex. Fick även hjälp att justera låset på min Dweller utan att det kostade annat än en trevlig pratstund! Tack för det!
Har ni vägarna förbi ska ni ta en tur till butiken!

Måste lägga till lite OT. Skakade även hand med Jason "Timbuktu" Diakité utanför Systembolaget i Hansa huset. Tackade honom för gott jobb med Musikhjälpen. Sen skrattade vi ganska gott åt att han precis blivit nobbad att handla på bolaget pga att han inte hade lägg med sig!!! Kassörskan ska ha guldstjärna för väl utfört arbete, killen ser ju rätt ung ut men jag är helt säker på att hon visste vem det var :D
 
  • Like
Reactions: Gus

Camo00

Patek
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Tyckte detta var en lämplig tråd för att dela med mig av dagens okunnigaste:

Jag mailade en av Sefinas pantbutiker och bad om mer info kring en av deras klockor. Bland annat ville jag mycket gärna veta vilken storlek klockan är, då modellen genom åren givits ut i 39 och 41 mm samt en något mindre mid-size. Detta känns ju viktigt dels för min egen del men också för priset!

Här är svaret jag fick:

"Hej!
Här kommer ett svar, om än sent:
Vår klocka är i gott skick mäter ca 4 cm mitt över. Boxen är i gott skick."

Undrar om de tog fram en linjal åtminstone eller bara ögonmåttade... :shock:
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bo Berggren Urhandel AB STHLM

Tummen upp för denna butik som inte är rädda för svara utförligt på frågor genom epost. Dvs inget säljsnack som "kom in i butiken så pratar vi" :evil:
 

Andreas777

Cartier
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Nymans Västerås - Har aldrig handlat men känt och klämt en hel del. Söt tjej med liten kunskap och en halv ung kille som kunnat svara på div nörd frågor... alltid trevligt och korrekt.

Nymans - Varit där flertalet gånger och även där väl mött men lite halv snobbigt... typiskt sthlm syndrom... Fick vänta 4 veckor på ett värderings intyg

Visby Ur och Guld - Här är en liten butik med trevlig personal och grym service. Har handlat både Omega (obs ej ad) på beställning och sjö/sandström... Skulle skicka alla ditt 7 dagar i veckan. Även om han inte har Omega Breitling Oris mfl i butiken så fixar han det.

Luxury Watches - Gråhandlare som jag köpte min första panna av. Duktig och kunnig. Nu mer någon jag hellre går till än Nymans för att titta och känna och klämma. Ofta fler modeller av både AP och panerai.

Farfars klockan - Trevlig och ödmjuk men lite kassa öppet tider... 16-18. Han har skruvat en del åt mig och det har varit både ris och ros men jag fortsätter gå dit för han är trevlig och de gånger jag inte blivit helt nöjd så har han fixat till det...

Dr watch - Har handlat en beggad speedy av honom. korrekt och enkelt. Inga synpunkter bortsätt från att han inte kunde hjälpa mig med att korta länken. Jag fick gå till en stjärnurmakare för att fixa det...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Har inte köpt någon klocka från dessa butiker men kollat.

Bergströms ur Uppsala
Alltid trevligt bemötande och inga problem att prova klockor oavsett hur du är klädd.
Tummen upp för dom !

Bergstöms ur i Malmö
Var inne där för några månader sedan och tittade på Tudors nya modeller, riktigt trevligt och trevlig säljare som tog sig tid att prata en stund, fick även lite kataloger.

Nymans Ur Stockholm
Tittade på en TT sub för nåt år sedan, helt ok service men kan få känslan av lite fina gatan som sagt och kändes inte helt bekvämt, men det är nog inte deras fel så mycket.

Rob E Stockholm
Skulle prova en TT sub men dom hade den inte inne, men trevlig bemötade iaf, kändes gemytligt.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare

Chuck skrev:
Tummen upp för denna butik som inte är rädda för svara utförligt på frågor genom epost. Dvs inget säljsnack som "kom in i butiken så pratar vi" :evil:

Förviso. Men svaret dröjde ca en vecka och innehöll inte någon vettig info. Känns inte som att de är klock-experter kanske..?
 

Joachim

Omega
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Slår ett slag för Rob E.

Var inne igår och ville flytta en länkbit på min 7836 länk ( inte lättaste att göra).
40 min senare och ett mkt trevligt bemötande så var det klart.
Fick sms bevakning och allt, klart skillnad mot tex Bergströms i Gbg.

Trodde inte Sthlm hade det i sig men ack så fel jag hade:)
Idag blir det klädshopping i sthlms bäst butiker:)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Joachim skrev:
Slår ett slag för Rob E.

Var inne igår och ville flytta en länkbit på min 7836 länk ( inte lättaste att göra).
40 min senare och ett mkt trevligt bemötande så var det klart.
Fick sms bevakning och allt, klart skillnad mot tex Bergströms i Gbg.

Trodde inte Sthlm hade det i sig men ack så fel jag hade:)
Idag blir det klädshopping i sthlms bäst butiker:)

Vad det gäller urhandlare i Sverige så är Stockholm ett unikum!
 

Joachim

Omega
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Spencer66 skrev:
Joachim skrev:
Slår ett slag för Rob E.

Var inne igår och ville flytta en länkbit på min 7836 länk ( inte lättaste att göra).
40 min senare och ett mkt trevligt bemötande så var det klart.
Fick sms bevakning och allt, klart skillnad mot tex Bergströms i Gbg.

Trodde inte Sthlm hade det i sig men ack så fel jag hade:)
Idag blir det klädshopping i sthlms bäst butiker:)

Vad det gäller urhandlare i Sverige så är Stockholm ett unikum!

Ja det verkar inte bättre:)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

När jag besökte Nymans Ur i Sthlm och lämnade in min Panerai på service då satte de dit en länkbit på Dipsyn utan extra kostnad. Det var i alla fall va de sa. Får väl se om de saltat servicekostnaden istället. :D
 
Topp