• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Sundsvall:

Kents Ur : Rolex / Breitling / Omega mfl. Mycket trevlig personal , bra service

Zanders Ur : Endast urmakare dvs inga nya klockor men mycket duktig urmakare som servar de flesta klockor
han får tag på delar till( ETA,Valjoux, Lemania, Leonidas mfl) och då endast det man ber om ( lämnade in en 7750 kronograf av "känt fabrikat" för byte av en av armarna till stopp/start av tidtagning och fick detta och endast detta utfört till mycket rimlig kostnad till skillnad från många andra urmakare som påstår sig vara tvugna att skicka klockan till fabrik för totalrenovering oavsett om man bett om det eller ej och sedan debiterar det 10-dubbla mot vad kronografarmen med byte kostade......

Stockholm : har blivit bra bemött varje gång av:
Werner Koch ABC , Nymans, Rob Engström, Bo Berggren och Franks Ur
 

Ajax

Omega
Re: Sv: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare

Vill slå ett slag för Rydbergs ur på väla i Helsingborg. Har köpt två klockor där och blivit riktigt välbehandlad. Dom tar sig alltid tid för lite snack och lite klockklämmande.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Oaser för länkar och snören

Två tips som får mycket gott omdöme av mig.

Säljare Goodcheapman har prisvärda straps och framför allt fina, feta mesh. Har funkat fläckfritt många gånger för mig.

Www.watchbandcenter.com - prima handlare på det mesta som fäster en klocka runt armen. Tyskt pålitliga och punktliga. Kanon helt enkelt.
 

calzone

Vacheron
Re: Diss av Dr Watch, aka. Watchbernt, aka. Olle...

hans skrev:
Aurum skrev:
Jag skulle vilja placera Dr Watch i fullådan med tveksamt bemötande och tveksamma "originaldelar". Klipper in ett inlägg jag skrivit tidigare om ett bemötande hos denne man.

Jag har också dålig erfarenhet av Dr Watch. Köpte i somras en sub av honom. När jag haft klockan i några dagar upptäcker jag att klockan inte är samma klocka som på försäljningbilderna på sajten (även en bedömning som en urmakare gör). Tyvärr är skicket något sämre i verkligheten än på bilderna. Jag påpekar detta för Dr Watch i ett telefonsamtal där han menar att han råkat lägga in gamla bilder på klockan, då han sålt den en gång tidigare. Han säger att jag kan skicka tillbaka klockan och att jag får betala 500:- för omkostnader kring återsändandet. Jag ifrågasätter kostnaden men han står på sig. Likaså är han helt ovillig att kompensera mig för misstaget han gjort med bilderna. Hursomhelst så väljer jag att behålla klockan för det är en modell jag vill ha. Efter denna historia kan jag tyvärr inte rekommendera Dr Watch som en seriös handlare.


Låter ju inte alls bra...
 

Portofino

Panerai
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Skulle vilja göra ett tillägg;

Nymans ur - Här är det skillnad på vilken säljare man pratar med! Har gjort affärer med två killar, E. & S. Båda skittrevliga och duktiga! Gick in för ett tag sedan och skulle köpa en ny rem till min panna och pratade med en tjej, fullständigt värdelös ... :evil:

Carlssons ur i helsingborg - Jätteduktiga och en trevlig liten butik. Allt går att lösa, har ringt och rådfrågat dem flera gånger och de har alltid svarat på mina frågor tålmodigt.
 

trumpetera

Panerai
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Gastons Ur på Wiesekgrensplatsen i Göteborg. Säljer tyvärr numera inte Omega annat än på beställning, men sevicen och urmakerikunnandet går inte av för hackor! En urmakare i den gamla skolan. Många pluspoäng!
 

carlanton

Audemars
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Jag blev besviken på Rob E idag. De ville ha 250 kronor för att sätta på länken på min klocka! Jag sa till dem att Krons bara tar en hundralapp och att de flesta mindre butiker gör det gratis eftersom att det tar fem minuter. Sedan sa jag att jag var beredd att betala 150 kronor för att jag gillar Rob E, men det gick inte urmakaren med på.

Tjejen på Krons fixade det gratis på ganska exakt fem minuter...

Var jag otrevlig? Såg jag ut som en gangster med en stulen klocka? Hade jag bara otur? Hade de mycket att göra? Vill inte låta som en snål gubbe, men jag tyckte bara att det var konstigt att det var så dyrt. Väldigt fin butik i alla fall!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Kortfattat Gbg:

Jarl Sandin, mkt trevliga och tillmötesgående. Har aldrig blivit illa bemött där.

Bergströms, även här trevliga och plockar gladeligen fram klocka efter klocka för utprovning.

Magnussons, vänliga och prutade gärna. Dock lämnar jag aldrig mer en klocka för polering där, tillverkaren fick byta ring och boet efter att de vart på den.

NK, riktigt sjyssta här med, klämde JLC och Hublot förra veckan, aldrig några problem (kan ha hjälpt jag bar min Ice Bang)

Klockmäster Hanson Frölunda Torg, har alltid fått se och prova de klockor jag frågat efter, dock verkar den äldre damen en aning stroppig. Lättade en aning när jag visat upp min aktuella "samling".
Hon är dessutom väldigt mån om att berätta om faran med att handla på den grå marknaden (kan hon delvis ha rätt i iof)
 

jabla

Sarlacc
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Portofino skrev:
Skulle vilja göra ett tillägg;
Carlssons ur i helsingborg - Jätteduktiga och en trevlig liten butik. Allt går att lösa, har ringt och rådfrågat dem flera gånger och de har alltid svarat på mina frågor tålmodigt.

+1 på Carlssons ur.
Alltid trevliga och bra service.
 

Isodor

Audemars
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Mina erfarenheter:

Nymans - Alltid hittils blivit bra bemött, dock så tror jag det finns vissa säljare som är trevligare än andra.

Krons ur: Helt Ok, hade någon påfrestande blondin där ett tag som blev för påfrestande att kränga..

Franks ur - Kan ej ge en rättvis bedömning, den var 20 kineser inne vid samma tillfälle och såg att en ruta till Omega montern hade krossats...

Erikssons Ur Sumpan: Mysig butik som jag gillar, synd att de inte kränger t.ex Rolex eller fler exklusiva märken.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

carlanton skrev:
Jag blev besviken på Rob E idag. De ville ha 250 kronor för att sätta på länken på min klocka! Jag sa till dem att Krons bara tar en hundralapp och att de flesta mindre butiker gör det gratis eftersom att det tar fem minuter. Sedan sa jag att jag var beredd att betala 150 kronor för att jag gillar Rob E, men det gick inte urmakaren med på.

Tjejen på Krons fixade det gratis på ganska exakt fem minuter...

Var jag otrevlig? Såg jag ut som en gangster med en stulen klocka? Hade jag bara otur? Hade de mycket att göra? Vill inte låta som en snål gubbe, men jag tyckte bara att det var konstigt att det var så dyrt. Väldigt fin butik i alla fall!

Hur kan du behöva hjälp att sätta på länken?
 

carlanton

Audemars
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

JakobZ skrev:
carlanton skrev:
Jag blev besviken på Rob E idag. De ville ha 250 kronor för att sätta på länken på min klocka! Jag sa till dem att Krons bara tar en hundralapp och att de flesta mindre butiker gör det gratis eftersom att det tar fem minuter. Sedan sa jag att jag var beredd att betala 150 kronor för att jag gillar Rob E, men det gick inte urmakaren med på.

Tjejen på Krons fixade det gratis på ganska exakt fem minuter...

Var jag otrevlig? Såg jag ut som en gangster med en stulen klocka? Hade jag bara otur? Hade de mycket att göra? Vill inte låta som en snål gubbe, men jag tyckte bara att det var konstigt att det var så dyrt. Väldigt fin butik i alla fall!

Hur kan du behöva hjälp att sätta på länken?


Länken på klockan ifråga fästs med en sprint-och-tub-lösning, inte med fjädersprintar. Visst hade jag kunnat hamra in den själv, men jag skulle sälja den senare samma dag och ville inte riskera repor eller krökta sprintar.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Klarlund Ströget: Trevlig personal som mer än gärna tog fram alla klockor jag var intresserad av. Tyvärr bestod personalstyrkan mestadels av tjejer i tjugoårsåldern som lika gärna kunde arbetat på H&M och som hade noll koll på Rolexmodellerna de sålde. Någon speciell upplevelse var inte och ingen köplust tändes.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Zenith skrev:
Mina erfarenheter:

Nymans - Alltid hittils blivit bra bemött, dock så tror jag det finns vissa säljare som är trevligare än andra.

Krons ur: Helt Ok, hade någon påfrestande blondin där ett tag som blev för påfrestande att kränga..

Franks ur - Kan ej ge en rättvis bedömning, den var 20 kineser inne vid samma tillfälle och såg att en ruta till Omega montern hade krossats...

Erikssons Ur Sumpan: Mysig butik som jag gillar, synd att de inte kränger t.ex Rolex eller fler exklusiva märken.

Franks ur måste vara en upplevelse vid denna tid :lol:
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Köpte min PO på krons ur och blivit mycket bra bemött vid varje tillfälle, samma sak på Rob E.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

carlanton skrev:
JakobZ skrev:
carlanton skrev:
Jag blev besviken på Rob E idag. De ville ha 250 kronor för att sätta på länken på min klocka! Jag sa till dem att Krons bara tar en hundralapp och att de flesta mindre butiker gör det gratis eftersom att det tar fem minuter. Sedan sa jag att jag var beredd att betala 150 kronor för att jag gillar Rob E, men det gick inte urmakaren med på.

Tjejen på Krons fixade det gratis på ganska exakt fem minuter...

Var jag otrevlig? Såg jag ut som en gangster med en stulen klocka? Hade jag bara otur? Hade de mycket att göra? Vill inte låta som en snål gubbe, men jag tyckte bara att det var konstigt att det var så dyrt. Väldigt fin butik i alla fall!

Hur kan du behöva hjälp att sätta på länken?


Länken på klockan ifråga fästs med en sprint-och-tub-lösning, inte med fjädersprintar. Visst hade jag kunnat hamra in den själv, men jag skulle sälja den senare samma dag och ville inte riskera repor eller krökta sprintar.

Då förstår jag! :)
 

MERL

Omega
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Köpte min Portuguese av Della Rocca Gioielli och fick ett riktigt bra bemötande. Kunnig personal som lät en känna och titta på allt egentligen. Bra kvalitetssäkring i form av originalcert. och låda på allt de sålde. Bra öppettider för den som har svängarna förbi bologna ;)

Väldigt hjälpsamma på alla sätt, får dumpa min klocka där om jag ska resa bort och inte vill ha med mig den. Fixar ett CHS cert som skickas hem. De svarar på mail snabbt och troligtvis på samma dag. Engelskan är relativt bra det lilla jag hört så man kan ringa också om man vill.

http://www.dellaroccagioielli.it

Mvh

ME
 

joey

Cartier
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Stockholm

Nymans Ur
Har varit inne hos Nymans många gånger, både tiden före jag faktiskt hade nåt vettigt på handleden sena tonåren/tidiga 20-årsåldern) och efter (vilket var typ 10 år sen). Jag har haft på mig allt från flip-flops och cykelhjälm till kostym. Jag kan inte komma på en enda gång jag blivit dåligt bemött eller inte fått hjälp med det jag varit där för (vilket de allra flesta gångerna bara varit att tumma på klockor som jag inte köpt). Jag tycker att de visar både entusiasm och kunskap, särskilt när man får prata med den som är ansvarig för just det märket man frågar om. När de hade Watchout-event på Grand Hotel för ett par år sedan pratade jag i typ en timme med en av deras urmakare om Oysterquartz, så nog finns det folk att prata och nörda ner sig med också.

Att Nymans även har märken som för några år sedan bara fanns utomlands (typ VC, RM) nya märken (Halda och HYT) samt andra märken som inte återfinns på andra ställen i trakten, iaf inte i Stockholm (typ Breguet, Panerai, UN och AP) gör ju inte saken sämre när man känner att man kan sina IWC:er, JlC:er och Rollar...).

De enda "riktiga" ärenden jag haft (alltså där de har tjänat pengar på mig) har varit att serva min AP samt att köpa band och spänne till min Panerai. Så jag är verkligen ingen storkund!

Rob. Engström
Var inne där för jättelängesedan och frågade om prisuppgift för en Rolex-tavla (gemmade gråa Oysterquartz-tavlan, fortfarande sugen egentligen...). Fick antagligen ett ok pris, även om jag fick svaret på mail ganska långt efter. Minns inte vad jag tycket om bemötandet men det var säkert helt ok.

NK juvelsalong
Aldrig illa/tråkigt bemött, men däremot har kunskapen om klockorna jag frågat om varit blandad. Jag antar att man får ha lite tur och vara där när nån av de ordinarie/faktiskt klockkunniga är där...

Dr Watch
Har köpt en Rolle till min fru samt ledsagat en polare när han köpte en nodate-Sub. Fruns Rolle upptäckte vi gick dåligt efter några dagar och jag kontaktade honom på telefon. Utan nåt som helst tjafs lät han sin urmakare genomföra en komplett service på klockan och dessutom lät jag byta tavla när han ändå hade den inne. Berndt drog till Thailand under tiden, men utan trassel träffade jag istället urmakaren på stan och han överlämnade klockan som sedan dess fungerat fläckfritt. Polaren är även han nöjd med sin Sub.

Har varit hos honom både själv, med polare och med familj i hans studio/lokal i Stockholm och hemma hos honom i hans lägenhet. Trevligt bemötande, sköna diskussioner men svårt att pruta...
 

paradis

Audemars
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Vad ska jag göra efter att ha hört om DrWatch.Har hittat en GMT hos honom,som jag vill köpa,men.nu...ock jag bor i Malmö.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

paradis skrev:
Vad ska jag göra efter att ha hört om DrWatch.Har hittat en GMT hos honom,som jag vill köpa,men.nu...ock jag bor i Malmö.
Jag skulle klassat uret som oservat och lagt in risken för klistrade aftermarketglas mm. i ekvationen. Framförallt skulle jag noga kontrollera uret och tillbehören hos rolexkunnig.
 

hans

Petrus Kenicius
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Aurum skrev:
paradis skrev:
Vad ska jag göra efter att ha hört om DrWatch.Har hittat en GMT hos honom,som jag vill köpa,men.nu...ock jag bor i Malmö.
Jag skulle klassat uret som oservat och lagt in risken för klistrade aftermarketglas mm. i ekvationen. Framförallt skulle jag noga kontrollera uret och tillbehören hos rolexkunnig.

+1 på det!
 

DrDre

Patek
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

paradis skrev:
Vad ska jag göra efter att ha hört om DrWatch.Har hittat en GMT hos honom,som jag vill köpa,men.nu...ock jag bor i Malmö.

Personligen har jag servat ett gäng klockor hos honom. Både Rolex (nyare och vintage) samt andra märken. Det har alltid funkat perfekt på alla sätt och vis och helt enligt förväntan. Det är väl rimligt att en handlare inte säljer en klocka som är i direkt behov av service (om man inte uppger det givetvis) men naturligtvis bör man väl som köpare fråga om servicebehovet. Du bör också be att få detaljerade bilder på både boett och urtavla. Länkens kondition är ju också något man bör förhöra sig om. Dessa frågor är ju inget som är specifikt WatchBernt utan standard om man köper beg/vintage.

Om jag hittat en klocka som är vad jag söker och om priset är OK, så skulle jag inte alls tveka att köpa från honom. Däremot få man väl räkna med att det alltid blir lite dyrare att köpa från en handlare men du får också lite mer trygghet. Men det är alltid bäst att ställa så mycket frågor du kan innan du slår till.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Sent omsider måste jag ge cred till Rob Engström och Therese för servicen jag fick i förra veckan när jag värderade min Daytona och samtidigt bytte ut en skruv i länken som hade fastnat pga. Loctite.

Jag vände mig dessförinnan till Bergströms i Göteborg och fick ett kyligt bemötande av en besserwisser till säljare som ville behålla klockan i några dagar för att se om de "eventuellt" kunde få ut skruven. Om inte så var det kanske tvungna att skicka den till Rolex som skulle lösa det.

Ingen urmakare fanns på plats ( det gör det för övrigt aldrig när jag frågar, antingen är de på semester eller utbildning) och jag skulle hur som helst få lämna ifrån mig klockan. En skruv kostar cirka 200kr och han visste inte vad arbetet skulle gå på. Väldigt osäkert och likgiltigt bemötande i paritet med Ur&Penn.

Hur som helst, jag ringde till Rob. E och pratade med Marcus som bad mig komma in den dagen jag var i Sthlm. Det var inga problem att få det fixat under tiden jag väntade. När jag kom upp två veckor senare tog Therese emot mig med ett leende. Det var inga problem att få allt fixat på direkten och jag betalade bara för skruven som dessutom var en hundring billigare än hos Bergströms. Under tiden jag väntade fick jag kaffe av VD:n Daniel själv. Frågade därefter om värdering och det var inte heller några problem. De löste det under dagen till HALVA priset jämfört med Bergströms och jag såg inga tecken på att klockan ens hade varit hanterad. Inga repor eller något till skillnad från Bergströms som repade luggarnas baksidor på min Sub när den var inne på garantijobb.

Summa summarum. Från och med nu kommer jag endast vända mig till Rob. Engström i fortsättningen. Har tipsat alla mina vänner med Rolex att göra detsamma.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Sent omsider måste jag ge cred till Rob Engström och Therese för servicen jag fick i förra veckan när jag värderade min Daytona och samtidigt bytte ut en skruv i länken som hade fastnat pga. Loctite.

Jag vände mig dessförinnan till Bergströms i Göteborg och fick ett kyligt bemötande av en besserwisser till säljare som ville behålla klockan i några dagar för att se om de "eventuellt" kunde få ut skruven. Om inte så var det kanske tvungna att skicka den till Rolex som skulle lösa det.

Ingen urmakare fanns på plats ( det gör det för övrigt aldrig när jag frågar, antingen är de på semester eller utbildning) och jag skulle hur som helst få lämna ifrån mig klockan. En skruv kostar cirka 200kr och han visste inte vad arbetet skulle gå på. Väldigt osäkert och likgiltigt bemötande i paritet med Ur&Penn.

Hur som helst, jag ringde till Rob. E och pratade med Marcus som bad mig komma in den dagen jag var i Sthlm. Det var inga problem att få det fixat under tiden jag väntade. När jag kom upp två veckor senare tog Therese emot mig med ett leende. Det var inga problem att få allt fixat på direkten och jag betalade bara för skruven som dessutom var en hundring billigare än hos Bergströms. Under tiden jag väntade fick jag kaffe av VD:n Daniel själv. Frågade därefter om värdering och det var inte heller några problem. De löste det under dagen till HALVA priset jämfört med Bergströms och jag såg inga tecken på att klockan ens hade varit hanterad. Inga repor eller något till skillnad från Bergströms som repade luggarnas baksidor på min Sub när den var inne på garantijobb.

Summa summarum. Från och med nu kommer jag endast vända mig till Rob. Engström i fortsättningen. Har tipsat alla mina vänner med Rolex att göra detsamma.

Vilken säljare var det hos bergströms?

Är också medveten om att de ALDRIG har urmakare på plats. Löjligt.
 
  • Like
Reactions: Zed

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Sent omsider måste jag ge cred till Rob Engström och Therese för servicen jag fick i förra veckan när jag värderade min Daytona och samtidigt bytte ut en skruv i länken som hade fastnat pga. Loctite.

Jag vände mig dessförinnan till Bergströms i Göteborg och fick ett kyligt bemötande av en besserwisser till säljare som ville behålla klockan i några dagar för att se om de "eventuellt" kunde få ut skruven. Om inte så var det kanske tvungna att skicka den till Rolex som skulle lösa det.

Ingen urmakare fanns på plats ( det gör det för övrigt aldrig när jag frågar, antingen är de på semester eller utbildning) och jag skulle hur som helst få lämna ifrån mig klockan. En skruv kostar cirka 200kr och han visste inte vad arbetet skulle gå på. Väldigt osäkert och likgiltigt bemötande i paritet med Ur&Penn.

Hur som helst, jag ringde till Rob. E och pratade med Marcus som bad mig komma in den dagen jag var i Sthlm. Det var inga problem att få det fixat under tiden jag väntade. När jag kom upp två veckor senare tog Therese emot mig med ett leende. Det var inga problem att få allt fixat på direkten och jag betalade bara för skruven som dessutom var en hundring billigare än hos Bergströms. Under tiden jag väntade fick jag kaffe av VD:n Daniel själv. Frågade därefter om värdering och det var inte heller några problem. De löste det under dagen till HALVA priset jämfört med Bergströms och jag såg inga tecken på att klockan ens hade varit hanterad. Inga repor eller något till skillnad från Bergströms som repade luggarnas baksidor på min Sub när den var inne på garantijobb.

Summa summarum. Från och med nu kommer jag endast vända mig till Rob. Engström i fortsättningen. Har tipsat alla mina vänner med Rolex att göra detsamma.
Top Notch hos Rob E. - Bästa urmakeriet i Sverige... Vid mitt besök där levererade dom en service som jag inte fått uppleva i någon annan klockbutik.
 
  • Like
Reactions: Zed

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ung kille, kotlettfrilla. När jag tänker efter har jag nog aldrig lämnat Bergströms utan att ha känt mig förbannad.
Det låter trist det där.. Fast Göteborg är ju en stor stad, det finns väl förhoppningsvis andra ADs som är av högre standard...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Det låter trist det där.. Fast Göteborg är ju en stor stad, det finns väl förhoppningsvis andra ADs som är av högre standard...

Kan rekommendera Jarl Sandin. Alltid fått bra bemötande och hantverk utfört där. NK är också bra och serviceinriktade. Det är Bergströms och Klockmäster Hansson jag inte klarar av.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tänkte bara tillägga att jag blev mycket nöjd med servicen jag fick av den killen som jobbade på Nymans ur i Västerås igår. Mycket positivt och proffsigt mottagande fick jag när jag frågade killen om dom hade 116515LN inne, det var inga problem och killen tog med glädje fram den för visning...
 
Topp