• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

TKVF

Panerai
Kan rekommendera Jarl Sandin. Alltid fått bra bemötande och hantverk utfört där. NK är också bra och serviceinriktade. Det är Bergströms och Klockmäster Hansson jag inte klarar av.
Inget problem med bemötandet och servicen på Jarl Sandin. Nackdelen är att ibland så är det unga tjejer som inte kan så mycket om klockor som jobbar där, så man kan inte ställa några ingående frågor och få svar direkt, men dom ringer å andra sidan någon support eller så och frågar så man får svar. Jarl Sandin är bäst, NK kommer tvåa och Bergströms sist i service av dessa tre. Magnusson gillar jag mycket, men dom har å andra sidan "bara" Omega, Longines, Oris (som dyra märken) och en massa billigare klockor. Men på Magnusson har dom bara trevlig personal när jag kommer i alla fall.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte bara tillägga att jag blev mycket nöjd med servicen jag fick av den killen som jobbade på Nymans ur i Västerås igår. Mycket positivt och proffsigt mottagande fick jag när jag frågade killen om dom hade 116515LN inne, det var inga problem och killen tog med glädje fram den för visning...

+1 på den! Mycket trevligt besök härom veckan. Fick kika på lite allt möjligt och fick beröm för min fina Speedmaster Legend :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu får jag sticka ut hakan och säga att jag inte riktigt får samma bild av Bergströms i Göteborg. De har som alla andra haft problem att hitta rätt folk så kunskapsnivån har varit lite väl låg vid tillfällen. Men bemötandet tycker jag är väldigt trevligt och urmakaren Lars har varit tillgänglig när jag varit förbi. Hämtade upp ett Rolexspänne häromdagen som de smidigt, snabbt och välvilligt beställt från Rolex. Detta var ett spänne som fjollträskhandlarna påstått inte fanns eller kostade 3ggr mer.

NK verkar ha hittat lite ödmjukare och mer kundinriktad personal än tidigare. Var inne och råkade höra en felaktig historieförklaring om Reverson som jag rättade till. Inte en ond blick utan personen i fråga blev intresserad och ställde en följdfråga. Sedan ursäktade jag mig att jag var så nördig.
 

Helvetia

Cartier
Får passa på att hissa Stockholms-Nymans litegrann. Dom har ju fått en del (rättmätig) skit men jag var förbi igår och ville klämma på en panerai och fick bra service. Har varit inne där för något år sedan senast och då var det uselt så dom har nog försökt styra upp det hela på senaste tiden. Jag osade bakfylla och såg inte direkt köpstark ut, men blev erbjuden kaffe och blev väl omhändertagen. Fick bara liiite eksem av att vara därinne och då hatar jag verkligen dessa miljöer, klockorna tilltrots.
 

Camo00

Patek
...
NK verkar ha hittat lite ödmjukare och mer kundinriktad personal än tidigare. Var inne och råkade höra en felaktig historieförklaring om Reverson som jag rättade till. Inte en ond blick utan personen i fråga blev intresserad och ställde en följdfråga. Sedan ursäktade jag mig att jag var så nördig.

Nej, de kallade den inte för Reservo??? :eek:
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ung kille, kotlettfrilla. När jag tänker efter har jag nog aldrig lämnat Bergströms utan att ha känt mig förbannad.

Jag känner igen mig där. Killen i fråga menar nog inget illa, men han är svår att ha och göra med. Han är visserligen schysst mot mig, men det är ändå ganska kyligt där inne.

Nu får jag sticka ut hakan och säga att jag inte riktigt får samma bild av Bergströms i Göteborg. De har som alla andra haft problem att hitta rätt folk så kunskapsnivån har varit lite väl låg vid tillfällen. Men bemötandet tycker jag är väldigt trevligt och urmakaren Lars har varit tillgänglig när jag varit förbi. Hämtade upp ett Rolexspänne häromdagen som de smidigt, snabbt och välvilligt beställt från Rolex. Detta var ett spänne som fjollträskhandlarna påstått inte fanns eller kostade 3ggr mer.

NK verkar ha hittat lite ödmjukare och mer kundinriktad personal än tidigare. Var inne och råkade höra en felaktig historieförklaring om Reverson som jag rättade till. Inte en ond blick utan personen i fråga blev intresserad och ställde en följdfråga. Sedan ursäktade jag mig att jag var så nördig.

Samma erfarenhet när jag beställde ett Rolex-spänne. Dock var det av Erik, som är riktigt bra att göra med. Lars är också ganska bra, även om han tittar lite snett på vintage-klockor ibland.

Håller med om NK. Kan inte namnen på de anställda, men de plockade över en kille från bergströms som är riktigt trevlig. Svart hår, lite utländsk bakgrund. Och en snaggad kille, som också är kanontrevlig! Nicholas har jag för mig.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Håller med om NK. Kan inte namnen på de anställda, men de plockade över en kille från bergströms som är riktigt trevlig. Svart hår, lite utländsk bakgrund.

Håller med om att han är skittrevlig. Han har varit på Bergströms och Jarl Sandin innan. Kunnig och alltid lika serviceinriktad.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
+1 för Jarl Sandin. Mycket bra bemötande när jag bad dem om en värdering. Snabbt och smidigt gick det också och till en rimlig peng.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ännu ett positivt inlägg om Jarl Sandin.

Lämnade in min Aquatimer för kontroll då den fortade sig ca. en minut per dygn. Garantin gick ut i mars 2013 och jag väntade mig att få betala för avmagnetisering/ruckning och trycktest. Igår blev klockan inlämnad och idag var den klar. Avmagnetisering och trycktest på goodwill! Det kallar jag service. :eek:
 

Guinness

Cartier
Lämnade in min Sea-gull 215.325 på den lokala urmakaren i Umeå. Sa att klockan hade stannat och undrade om de kunde kolla vad det berode på. Visst sa urmakeren som arbetade där.

(urmakaren) - jag ska bara öppna och kolla på batteriet.
(jag) - Klockan är mekanisk och använder sig av Sea-gulls ST19 verk.
(urmakaren) - Ok, hmm . . . . jag kan ta den och kolla lite senare i veckan.
(jag) - Ok, hur lång tid kan det ta att laga om ni behöver beställa nya delar?
(urmakaren) - Det borde gå ganska snabbt, förmodligen är det eta-verk vilket gör att vi kan få in delar snabbt.
(jag) - Det är Sea-gulls egna verk ST19.
(urmakaren) - Hmm, min kollega kommer in senare i veckan och kan kolla på den då.

Det var tio dagar sedan, vet inte om jag har det högsta förtroendet kvar för urmakaren. Hoppas kollegan har mer koll. Får se när klockan kommer tillbaka.
 

KalleKnuda

Cartier
Lämnade in min Sea-gull 215.325 på den lokala urmakaren i Umeå. Sa att klockan hade stannat och undrade om de kunde kolla vad det berode på. Visst sa urmakeren som arbetade där.

(urmakaren) - jag ska bara öppna och kolla på batteriet.
(jag) - Klockan är mekanisk och använder sig av Sea-gulls ST19 verk.
(urmakaren) - Ok, hmm . . . . jag kan ta den och kolla lite senare i veckan.
(jag) - Ok, hur lång tid kan det ta att laga om ni behöver beställa nya delar?
(urmakaren) - Det borde gå ganska snabbt, förmodligen är det eta-verk vilket gör att vi kan få in delar snabbt.
(jag) - Det är Sea-gulls egna verk ST19.
(urmakaren) - Hmm, min kollega kommer in senare i veckan och kan kolla på den då.

Det var tio dagar sedan, vet inte om jag har det högsta förtroendet kvar för urmakaren. Hoppas kollegan har mer koll. Får se när klockan kommer tillbaka.


Och du lämnade klockan hos dem? :nailbiting:
 

Florre

Omega
2-Faktor
Skulle sälja min klocka och köparen och jag kom överens om att ses på Rob E, jag hade av någon anledning fått för mig att dom inte var helt förtjusta i att man gjorde upp privata affärer hos dom men oj vad fel jag hade, väl bemötta med bra service och gott kaffe medan klockan fick ett äkthetsintyg. Alla tummar upp för Rob E! :)
 

KalleKnuda

Cartier
Var inne på Bernhard Huke's i Malmö för ett par månader sen och ville klämma på en speedmaster innan eventuellt köp, efter att säljaren gjort sitt bästa för att ignorera mig genom att undvika ögonkontakt fick jag äntligen kontakt med henne.
Då var det korta svar och ett bestämt "-nä den har vi inte." som gällde, och hon besvarade min fråga om när de skulle få in den igen med "-vet inte."
Sen fäste hon blicken på datorskärmen igen medans jag stod där
Antar att de inte ser en kille i 20års åldern som en potentiell kund, och i detta fallet hade dem rätt. Efter det bemötandet tog jag mina surt förvärvade pengar någon annanstans. Och nu sitter speedmastern på armen :happyhappy:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tack till ROB-1832 för grymt bemötande och utmärkt service! Tack!

Det tog mindre än 30 minuter hos Rob och Bergströms i Göteborg uppskattade tiden för samma arbete till 3-4 veckor.......... Säger det mesta.
 

djanbin

Omega
Haha, var där ett par dagar senare och fick prata med urmakaren och då fick jag svaret att det var mellan 3-4 veckor på det... Nej tack tänkt jag då!


Bergströms skickar väl alla sina grejer till en centralverkstad sas, de har inte riktiga verkstäder i varje butik.... Nu tycker jag 30 min låter väldigt snabbt för o nita om en rotoraxel, trycktesta etc iof...
 
D

Deleted member 1265

Guest
Var inne på Bernhard Huke's i Malmö för ett par månader sen och ville klämma på en speedmaster innan eventuellt köp, efter att säljaren gjort sitt bästa för att ignorera mig genom att undvika ögonkontakt fick jag äntligen kontakt med henne.
Då var det korta svar och ett bestämt "-nä den har vi inte." som gällde, och hon besvarade min fråga om när de skulle få in den igen med "-vet inte."
Sen fäste hon blicken på datorskärmen igen medans jag stod där
Antar att de inte ser en kille i 20års åldern som en potentiell kund, och i detta fallet hade dem rätt. Efter det bemötandet tog jag mina surt förvärvade pengar någon annanstans. Och nu sitter speedmastern på armen :happyhappy:
Fullständigt hatar sådant!
Jag hade också högst tveksamt bemötande på hukes!
 

Pleximannen

Cartier
Det här kanske inte riktigt platsar eftersom det inte är AD men va fan tänker jag och hoppas på överseende :)

Köpte för ett tag sedan en vintage omega seamaster hos urtavlan.se. En klassisk historia på 34 mm. Inget speciellt men såg fin ut. Frågade lite om servicebehov och om den var trög att vrida upp. "Vi rekommenderar alltid att man tar klockan till urmakare för översyn" fick jag till svar vilket jag antar är en handlareufemism för "ja" och jag noterade även att frågan om tröghet undveks. Och det kan man ju tycka är ok men när urmakaren sen säger att klockan dessutom behöver nytt glas (pga att det ej är original/äkta) och rotoraxeln är av - vilket förklarar gångavvikelsen på timmar per dygn - så kan jag tycka att handlaren kunde ha varit mer öppen och ärlig. Hur svårt kan det vara att vara säga som det är ?

Önskar er alla en fortsatt fin helg!
 

svesam

Rolex
Halloj,

Fyller på lite.

Kent Watch & Jewellery i Sundsvall
Köpt en handfull klockor och diverse där, både dyrt och billigt, och blir alltid mycket trevligt bemött
säljaren Anna och får handla till vettiga priser.

3Urmakaren Kwan sitter i sitt hörn och jobbar som en maskin med servicear, poleringar osv. Härlig figur
som dock är omöjlig att förstå när han pratar.

Att man dessutom bara kan stå en stund och diskutera klockor med den fantastiska Kent
är bonus.
Senast berättade han om hur hans überfeta guld/titanlänk på hans gigantiska Corum
(en sådan här för den nyfikne 753.935.91/V791 AN12) sannolikt räddade livet på honom.
Han visade "bucklan" i länken där kofoten tog när rånaren klappade till.
Han höll upp armen och kofoten träffade länken istället för hans huvud...
Ja jösses, det är segt virke i gamla urmakare från Norrland...

//Daniel
 
Topp