• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hitta en vettig Breitling för under 12k?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Nja, lika ädel är den ju inte?
Här haltar mina metallurgiska kunskaper, det erkänner jag direkt. Har glömt all gymnasiekemi, utom ordet "valenselektron", som jag tror har med möjligheten till oxidering att göra.
Rent silver är i alla fall väldigt mycket mindre benäget att oxidera än "vanligt" brukssilver, och det är kopparen i 800/830-silvret som oxiderar värst. Svavlet i luften (och eventuella ätna ägg) är det sämsta. Edit: 925-silver i smycken är lite bättre ur oxideringssynpunkt.

Hur är det med metallerna då? Kan man gradera hur ädla de är i ren form?
 

tissoter

Audemars
Snabb fråga här i den episka tråden.
Någon som har koll på märkningen för vitguld? Är det en egen stämpel, räknas karat samma som gulguld :)
Kan den ens bli 18 k utan att bli gult? Antar att man färgar med rodium eller har jag helt fel?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Snabb fråga här i den episka tråden.
Någon som har koll på märkningen för vitguld? Är det en egen stämpel, räknas karat samma som gulguld :)
18K = 18K = 750 = 75% guld. Same same. Dock annan legering.

Europeiskt nyare vitguld är ofta belagt med rodium, eftersom vitguldsfärgen anses osnygg (jag gillar den skarpt). Det får vissa att hänvisa till vitguld som fulmetall.
Förr, och (kanske inte längre?) i USA används mer nickel i legeringen -> vitare guld -> ingen rodiering.
 
Kan bara älska den här tråden :)
Den börjar med en Breitling fråga och avhandlar allt därefter.
Moral
Stöld
Olika typer av brott enligt rikets lag
Bilar
BMW
Kugghjul
Precisionslipning
Homage
Oseriösa säljare/köpare
Två-ton klockor med UTC
Ortens Blocket
Oseriösa och "seriösa" facebooksidor
Rolex (Alltid på KS i varje tråd)


Den har allt! Kanske ska byta namn till "KS allt i allo tråd"
:)
Tror ni Island upprepar bragden mot Frankrike?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här haltar mina metallurgiska kunskaper, det erkänner jag direkt. Har glömt all gymnasiekemi, utom ordet "valenselektron", som jag tror har med möjligheten till oxidering att göra.
Rent silver är i alla fall väldigt mycket mindre benäget att oxidera än "vanligt" brukssilver, och det är kopparen i 800/830-silvret som oxiderar värst. Svavlet i luften (och eventuella ätna ägg) är det sämsta.

Hur är det med metallerna då? Kan man gradera hur ädla de är i ren form?
Måste erkänna att även jag är lite för dåligt påläst. Alltid tänkt korrosionsmotständighet och att det svarta som bildas på silver beror på just silvrets korrosion. Meeen ja...
 

tissoter

Audemars
Japp guldet är ofta blandat ljusats möjligt men med yttre plätering av rhodium/platina som ger det dess platina-känsla. Iaf så länge det är fräscht. Gammalt vitt guld uppvisar ofta spår av den riktiga lite mörkare färgen under.
Min klackring är 18 k gulguld och vitguld på toppen, kan man lämna in den och få mer lyster på vitguldsdelen med hjälp av rodiering?
 

tissoter

Audemars
Ja man kan plätera om. Vanligt på ringar där slitaget är stort. Visst vitguld saknar dock ytbehandling då man fått det dugligt ljust ändå.
Behövs egentligen inte men nyfiken på hur det skulle bli, såg en video om det i helgen och blev sugen haha
Tänkte mest om det går på ett parti, har bara sett folk göra det på hela ringar
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Kan bara älska den här tråden :)
Den börjar med en Breitling fråga och avhandlar allt därefter.
Moral
Stöld
Olika typer av brott enligt rikets lag
Bilar
BMW
Kugghjul
Precisionslipning
Homage
Oseriösa säljare/köpare
Två-ton klockor med UTC
Ortens Blocket
Oseriösa och "seriösa" facebooksidor
Rolex (Alltid på KS i varje tråd)


Den har allt! Kanske ska byta namn till "KS allt i allo tråd"
:)

Nu ska du inte skena iväg bara för att du tycker en flodhäst och en elefant ser likadana ut pga att båda är gråa...
 

xmb216bc

Panerai
Nu måste jag ändå komma in här och protestera litet. Det är ju den lättoxiderande kopparen du gillar, rent silver är lika ädelt som det ädla guldet och lika beständigt mot tidens (och kemins) tand.
Ja, kan ha fel. Är ingen kemist, bygger mest på egna erfarenheter, samt diskussioner med diverse silversmeder under åren, (wtf, decennierna) men visst under det senaste decenniet har jag varit hyggligt nöjt med de hantverk jag har, så det har inte funnits någon törst efter ytterligare ny kunskap i ämnet

Dvs, gillat se patineringen sprida ut sig..
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nu behöver vi bara luta oss tillbaka och vänta på att någon kommer in och förklarar Rolex variant av vitguld och hur grymt det är gjort.:D

Den första Rolexen skapade Gud av ett revben från Adam, alltså strax före den första kvinnan. Därav den överlägsna storheten.

Förövrigt så är maten i Österrike under all kritik. Jag har varit här många gånger tidigare men blir fortfarande förvånad över hur Schnitzeln kan smaka som en panerad wettexduk.
 

xmb216bc

Panerai
Den första Rolexen skapade Gud av ett revben från Adam, alltså strax före den första kvinnan. Därav den överlägsna storheten.

Förövrigt så är maten i Österrike under all kritik. Jag har varit här många gånger tidigare men blir fortfarande förvånad över hur Schnitzeln kan smaka som en panerad wettexduk.
Var inte Adam en Breitling modell, från början alltså
 
Den första Rolexen skapade Gud av ett revben från Adam, alltså strax före den första kvinnan. Därav den överlägsna storheten.

Förövrigt så är maten i Österrike under all kritik. Jag har varit här många gånger tidigare men blir fortfarande förvånad över hur Schnitzeln kan smaka som en panerad wettexduk.
Om du bara visste hur många Brexit jag gjort på engelska restauranger. I helvetet är en engelsman kock. Måtte de inte få förhandla om fri rörlighet över gränserna för deras kockar.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@xmb216bc Här får du en patina/oxiderings-bild, som tack för en intressant diskussion.
image.jpeg
 
Topp